In 2013 heb ik (Jaco Terlouw, red) in zes maanden tijd dertien maal een bezoek gebracht aan de Russische metropool Moskou. Af en toe bleef ik het weekeinde over in de stad, in plaats van heen en weer naar Nederland te vliegen. Op loopafstand van mijn vaste hotel bleek zich een remise van het lokale openbaar vervoer bedrijf te bevinden. Met een geringe capaciteit in het gebouw, maar met ruime straten rond de remise kon ik veel materieel gewoon ‘buiten dienst’ aan de straat fotograferen.
Opvallend is de vergrendeling van de trolleybussen; een simpel hangslot op de openslaande deuren acht men in Moskou voldoende om ongeoorloofd gebruik van de bussen tegen te gaan. Daarnaast is het op z’n minst apart dat aan het einde van de dienst de spiegels van het voertuig afgenomen worden. Wat rest in parkeerstand zijn lege spiegelsteunen. Dit is niet uitzonderlijk; van alle bussen waren de spiegels verwijderd.
Ik heb de foto’s gesorteerd op wagenparknummer. Wellicht had de titel van deze blog beter ‘Tellen met Trolza’ kunnen zijn. Trolza is de Russische fabrikant van trolleybussen. In de Sovjet-tijd was dit bedrijf actief onder de naam ZiU.
In Moskou zijn 8 trolleybus depots. Vanuit deze locaties wordt op 104 lijnen gereden met in totaal 1740 trolleybussen.