Mercedes-Benz Special Trucks heeft meer dan 100 offroad Zetros-trucks geleverd aan het Oekraïense Ministerie van Defensie. De levering omvat een aantal voertuigtypes voor militaire ondersteuning en logistieke taken. De Oekraïense strijdkrachten willen met de robuuste vrachtwagens hun operationele capaciteit voor bevoorrading en verdediging uitbreiden. Daarnaast levert Mercedes-Benz Special Trucks het Oekraïense Ministerie van Defensie uitgebreide diensten met betrekking tot de voertuigen. Zelfs vóór de levering van de Zetros voltooiden chauffeurs trainingen en implementaties met de nieuwe voertuigen met cabine achter de motor. Het geld voor de aanbesteding kwam uit het steuninitiatief van de Duitse regering, dat gezamenlijk wordt gecontroleerd en uitgevoerd door het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken en het Duitse ministerie van Defensie.
Het Oekraïense ministerie van Binnenlandse Zaken gebruikt Mercedes-Benz Zetros uit eerdere leveringen al enkele maanden voor een breed scala aan rampenbestrijdingsmissies. Hulpverleners ter plaatse gebruiken de vrachtwagens om de bevolking te bevoorraden in moeilijk bereikbare gebieden, wegen vrij te maken en puin te verwijderen. Waar de situatie het toelaat, ondersteunen de voertuigen ook de wederopbouw.
De nieuwe voertuigen voor Oekraïne hebben overwegend permanente aandrijving op alle wielen en zijn uitgerust voor diverse transporttaken. Het toegestane totaalgewicht varieert tussen 16,5 en 40 ton. De zeer offroad-geschikte vrachtwagens zijn voorzien van de OM 460 zescilinder lijndieselmotor met 265 tot 350 kW (360 tot 476 pk), afhankelijk van het voertuig. Een cilinderinhoud van 12,8 liter zorgt voor een maximumkoppel tot 2300 Nm. De motorkap, die onafhankelijk van de cabine kan worden geopend, biedt toegang voor onderhouds- en reparatiewerkzaamheden in de motorruimte. Hierdoor blijft de cabine gescheiden als beschermde ruimte en voor het gebruik van communicatietechnologie.
De offroadspecialist van Mercedes-Benz, de Zetros, is ontworpen voor zware omstandigheden. Zachte grond, bos en steil terrein: met zijn krachtige motor, 16 versnellingen en tweetraps tussenbak maakt de Zetros het vaak mogelijk om terrein te doorkruisen waar anders omwegen nodig zouden zijn. Voor transport met een hoog laadvermogen profiteren chauffeurs op ruw terrein van de grote hellingshoeken en van de doorwaadbaarheid. De inschakelbare differentieelsloten kunnen voortstuwing genereren, zelfs als afzonderlijke wielen grip verliezen. De zitpositie achter de vooras zorgt voor een relatief soepele rijervaring en goede voertuigcontrole, zelfs bij hoge snelheden en op slechte wegomstandigheden.
Tekst (in Engels) en foto’s: © 2023 Daimler Truck AG.
Waar kennen we de cabine van de zetros van?
Ik kan er niet opkomen…
Is een eigen cabine, waarbij goed is gekeken naar de grote Unimogs. Kamaz heeft deze cabine ook toegepast bij haar rallytrucks, dit type was echter niet goedgekeurd voor de Dakar.