Onlangs heeft Empl deze zware EH/W 200 BISON op bergingswagen Scania 660S 8×8 chassis afgeleverd aan het Luxemburgse Ministerie van Defensie (Lëtzebuerger Arméi). Op de uitschuifbare hoofdmast is een TR 200/7 hoofdlier gemonteerd met ruimte voor 2 reservewielen. Het voertuig heeft ook een kabelverlengingslier en een 8 t zelfbergingslier met verlenging naar voren, achteren en rechts, evenals een hydraulische steun. Aan de voorzijde van het voertuig is een bullbar met rambuffers gemonteerd.
De op maat gemaakte opbergkisten, waarin alle trekgereedschappen (asvorken, rondstroppen, sluitingen, katrolset, sleepbril, enz.) en andere accessoires (gereedschapskast, spreider, bankschroef, watertank om handen te wassen, toegangsladders, enz.) passen, zijn geheel van aluminium gemaakt en hebben een zwarte reling en een opvouwbare valbeveiliging. Het voertuig heeft daarnaast ook nog uitschuifbare treeplanken op de carrosserie, een uitschuifbare lichtmast, generator en compressor.
Op het Congres van Londen van 1867 werd de eeuwige neutraliteit van Luxemburg uitgesproken, tevens werd bepaald dat Luxemburg onbewapend zou moeten zijn. Vanwege slechte ervaringen in beide wereldoorlogen, waarin tot tweemaal toe de Luxemburgse neutraliteit werd geschonden, werd in 1948 de neutraliteit opgeheven en de dienstplicht ingevoerd. In 1967 werd de dienstplicht echter weer afgeschaft.
Sinds enkele jaren is het iedere inwoner van de Europese Unie toegestaan dienst te nemen in het Luxemburgse leger zonder dat hij of zij de Luxemburgse nationaliteit hoeft aan te nemen. Wel wordt er geëist dat men minimaal drie jaar ononderbroken in Luxemburg woonachtig is en dat men de Luxemburgse taal beheerst. Luxemburg beschikt niet over een opleidingscentrum voor officieren. Luxemburgse officieren worden gevormd aan de Koninklijke Militaire School in België.
De Strijdkrachten van Luxemburg, ook wel Lëtzebuerger Arméi of Armée luxembourgeoise genoemd, is het leger van het Groothertogdom Luxemburg. Het telt zo’n 1.100 manschappen en is daarmee het kleinste leger binnen de NAVO. Het leger van Luxemburg heeft een landmacht en sinds 2021 ook een luchtmacht, maar geen marine. Het land ligt ook niet aan zee, en van met duikboten, vliegdekschepen en mijnenjagers heen en weer varen op de Our, de Sûre, de Moezel, de Alzette, de Clerve, de Attert, de Wiltz, de Zwarte Ernz (Schwaarz Iernz), de Witte Ernz (Wäiss Iernz) en de Äisch wordt op de lange termijn niemand blij denk ik. Er is wél een luchtmacht, ondanks een gebrek aan militaire vliegbases in het land. De Airbus A400M staat in Zaventem (België) gestationeerd, de twee samen met Nederland aangeschafte Airbus A330 MRTT tank/transportvliegtuigen in Eindhoven (NL). De 17 overgebleven AWACS radarvliegtuigen van de NAVO die in Geilenkirchen staan, vliegen ook onder Luxemburgse registratie. Samen met de politie heeft de luchtmacht twee Airbus helikopters.
Buiten de Scania 660S bestaat het wagenpark van het Luxemburgse leger uit 43 HMMWV (in acht Varianten, de meeste als „M1114 Armored“), 48 Dingo 2 PRV patserwagens, 31 Scania G480 trucks (deels gepantserd), 23 VW Amaroks (als vervanging van de Jeep Wranglers) en een Unimog U5000. Er zijn 80 Mowag Eagle V besteld, die de Hummers en Dingo’s moeten gaan vervangen.
Met dank aan Empl voor de foto’s en informatie van en over het voertuig!
Mooie info.