Binnengekomen berichten week 41 2024

Vaak krijg ik foto’s toe gestuurd wat net niet genoeg is voor een eigen artikel, maar ook zonde is om niks mee te doen. Daarnaast komen er regelmatig beeldreacties binnen op bestaande artikelen. Plus interessante persberichten, die zonde zijn om ze alleen op truckfan te laten zien, maar ook om welke reden dan ook geen eigen artikel krijgen. Hieronder een aantal van de dingen die ik de afgelopen week via mail, WhatsApp en privéberichten op de diverse socials toegestuurd kreeg.


Emiel Broere: “How long can you go.”



Tarik Speelman: “Gisteren spotte ik iets anders wat ook leuk is!

Renault Master
Verzameld werk voor Bluekens Truck en Bus:
Ben Kouters Bouwmarkt timmert aan de weg met overstap naar elektrische bestelwagen
Ben Kouters Bouwmarkt bouwt aan de toekomst met de aanschaf van een Renault Master E-Tech. De bouwmarkt koos voor een elektrische bestelbus voor het transport van bouwmaterialen omdat dit een haalbaar alternatief is voor diesel zonder concessies te hoeven doen aan het laadvolume. De Renault Master E-Tech is geleverd door Renault Bedrijfswagendealer Bluekens Truck en Bus Roosendaal.

Ben Kouters Bouwmarkt levert hout en bouwmaterialen in een straal van zo’n dertig kilometer rond Oud-Gastel. “We bezorgen bijna alles met een eigen truck en bestelwagen”, vertelt mede-eigenaar Martijn Heijnen. “Onze oude Renault Master was aan vervanging toe en toen hebben we de tijd genomen om een keuze te maken: gaan we voor een diesel, of zijn er andere mogelijkheden? Bluekens Truck en Bus heeft ons het hele plaatje geschetst en een gedegen advies gegeven. Uit het advies bleek dat we ons werk prima elektrisch kunnen doen. We rijden op een dag maximaal 80 kilometer. De actieradius van de Renault Master E-Tech is daarvoor ruim voldoende.”

De Renault Master E-Tech biedt genoeg laadvolume
Ook het laadvolume was voor Ben Kouters Bouwmarkt een belangrijk punt. “In de Renault Master E-Tech leveren we niets in op de laadmogelijkheden. Met de bestelwagen bezorgen we onder meer inbouwkasten en binnendeuren bij mensen thuis. De laadruimte moet groot genoeg zijn om rechtop in te kunnen staan, lang genoeg voor het vervoer van panelen met een lengte tot 2,80 meter en ruim genoeg voor het transport van schuttingelementen. In de Renault Master E-Tech kan dat allemaal: de laadruimte is net zo groot als van onze diesel Master. De opstaptrede aan de achterkant is zelfs lager dan voorheen en dat maakt het nog makkelijker om in en uit de laadruimte te stappen.”

Elektrische bus is geleverd met laadpaal
Het opladen gebeurt op eigen terrein. “Op onze vestiging liggen zonnepanelen waarmee we groene stroom opwekken. Bluekens heeft helemaal uitgezocht wat wij nodig hebben om op ons eigen terrein te kunnen opladen. Ze hebben gekeken naar onze aansluiting en wat er op basis daarvan mogelijk is, inclusief advies over de laadpaal. Ook het plaatsen van de laadpaal is helemaal geregeld door Bluekens.”

De Renault Master E-Tech mag je met een B-rijbewijs rijden
De Renault Master E-Tech heeft een GVW van 3.500 kg. “Dat betekent dat je hiermee met een B-rijbewijs mag rijden”, zegt Heijnen. “Dat is voor ons ook een voordeel omdat niet iedereen bij ons een C-rijbewijs heeft. In deze bus kan iedereen instappen. Het is heerlijk om met deze bus te rijden. Je rijdt snel en vlot weg en de bus is lekker stil. De bus is geleverd inclusief drie jaar gratis reparatie en onderhoud, dus daar hebben we ook geen omkijken naar.”

‘Goed advies gaf de doorslag’
Welke tip heeft Heijnen voor bedrijven die de stap naar elektrisch willen zetten? “Laat je ondersteunen door een partij met verstand van zaken. Om een goede keuze te maken, is het belangrijk dat je een goed advies krijgt waarin alles wordt meegenomen. Dus niet alleen over het voertuig zelf, maar over alles wat je nodig hebt om elektrisch te kunnen rijden, inclusief het opladen, subsidiemogelijkheden et cetera. Zo wees Bluekens ons op de SEBA-subsidie voor emissieloze bedrijfsauto’s, waarmee we een deel van de meerkosten vergoed hebben gekregen. Op basis van het gedegen advies en het totaalplaatje dat Bluekens schetste, hebben wij besloten om de stap naar elektrisch te zetten. Er rolde een haalbaar TCO-plaatje uit, we kunnen opladen op eigen terrein en zijn voorbereid op de toekomst. We komen ook regelmatig in de binnenstad van Breda en daar komt een nul-emissie zone waar je straks alleen nog met een zero-emissie voertuig in mag.”

Over Ben Kouters Bouwmarkt
Ben Kouters Bouwmarkt is een zelfstandige service-bouwmarkt in West-Brabant. Martijn Heijnen: “Voor zowel interieur-, tuin- als bouwprojecten hebben we een uitgebreid assortiment materialen. We onderscheiden ons door service: op basis van de wens van de klant brengen we advies uit over de meest geschikte materialen. Daarnaast bieden we extra service zoals maatwerk in onze zagerij en het bezorgen van hout en bouwmaterialen door eigen chauffeurs.”


CNH Media Relations:
CNH brands recognized with EIMA Innovation Awards
Products from our iconic agriculture brands, Case IH and New Holland, have been honored with 2024 EIMA International Technical Innovation Awards. This innovation contest has been a key fixture for exhibitors at the International Exhibition of Agricultural and Gardening Machinery (EIMA) since 1986. The awards ceremony was held on October 3 in Bologna, Italy. The 2024 EIMA Exhibition will take place from November 6 to November 10 in Bologna Italy.

“It’s a great honor for our Case IH and New Holland brands to be recognized with these awards. At CNH we are continuously striving to seamlessly integrate innovative technology with our great iron. Congratulations to our R&D team for always finding solutions that bring greater efficiency, productivity and profit to our customers,” said Carlo Alberto Sisto, President, Europe, Middle East & Africa.

Our Winners
The heavy-duty suspension developed for the 2025 Case IH Quadtrac flagship tractors was recognized for enhancing comfort in the field and on the road. It is the first time full-suspended undercarriage technology has been available on a four-tracked tractor. The system is completely mechanical and hydraulically cushioned, with no additional sensors or wiring. It increases the footprint of the tractor which reduces soil compaction and requires less maintenance. These features save time and bring greater productivity and profit to our farmers.

The advanced guidance system developed for the New Holland T4 FNV specialty tractor range is an integrated system using vision-based purely on LIDAR sensor technology, with no GPS element. It recognizes row ends and incorporates a path planner to perform headland turns, and to manage in-row guidance and perception-based implement control. This technology helps address the lack of skilled operators faced by many specialty crop producers, and ease the workload of growers. Benefits include increased safety and comfort through reduced operator fatigue, which means they can focus on machine operation, while also optimizing fertilizer/pesticide use based on real orchard or vineyard field conditions.

Special Mentions were also given to the New Holland FR Forage Cruiser CropSpeed system – which significantly reduces blockages while working – and to the CR Twin Rotor combine Seed Terminator system – which helps reduce weed growth following harvesting. These advancements help our farmers unlock the full potential of their machines.

A12 Freeway Traffic seen from Above, One of the Bussiest in the Netherlands


Panteia:
Kosten wegvervoer blijven stijgen in 2025: loonkosten drijvende factor
De verwachte kostenontwikkeling, exclusief brandstofkostenontwikkeling, voor 2025 ten opzichte van 2024 varieert tussen de plus 3,6% en plus 5,1%. Dat blijkt uit het rapport “Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2024-2025” van onderzoeksbureau Panteia.

De gerealiseerde kostenontwikkeling, exclusief brandstofkostenontwikkeling, van 2024 varieert tussen de plus 3,0% en plus 5,2%. Hierbij is geen rekening gehouden met eventuele specifieke marktomstandigheden. De verwachte kostenstijging over 2025 tezamen met het verschil tussen realisatie en raming over 2024 varieert van 3,7% tot 5,0%, exclusief brandstofkostenontwikkeling en exclusief relaties met ferrydiensten.

Loonkostenontwikkeling
De gerealiseerde loonkostenontwikkeling in 2024 t.o.v. 2023 is plus 5,47%. De verwachte loonkostenontwikkeling voor 2025 is plus 5,52%. De loonkostenontwikkeling is gebaseerd op het cao-akkoord, dat in de kern bestaat uit loonstijgingen van 4% per 1 januari 2024, 2% per 1 juli 2024 en 4% per 1 januari 2025.

Brandstofkostenontwikkeling
De brandstofkosten zijn in 2024 t.o.v. 2023 met gemiddeld met 0,8% gestegen. De gerealiseerde kostenontwikkeling inclusief brandstofkostenontwikkeling van 2024 varieert tussen de plus 4,1% en plus 5,2%. Veel ondernemers hanteren een brandstofclausule om de fluctuaties in de dieselprijs op te vangen. Ook hanteren bedrijven soms een energieclausule om fluctuaties in de prijs van elektriciteit en gas (gedeeltelijk) op te kunnen vangen.

Realisatie 2024 in lijn met de raming 2024
De gerealiseerde kostenontwikkeling voor 2024 wijkt nauwelijks af van de raming zoals die gepresenteerd is in de rapportage van oktober vorig jaar.

Overige belangrijke kostenontwikkelingen in 2025
De rentekosten van het materieel nemen naar verwachting met 25,2% toe en de verzekeringskosten met 5,6%. De kosten van reparatie en onderhoud nemen naar verwachting met 3,8% toe. Voor bestelauto’s rijdend op diesel neemt de aanschafprijs fors toe als gevolg van het vervallen van de vrijstelling BPM in 2025.

Specifieke marktomstandigheden
Naast de reguliere ontwikkelingen kunnen er specifieke marktomstandigheden zijn die invloed kunnen hebben op de kostenontwikkeling bijvoorbeeld duurzaamheidsverplichtingen (CSRD), Smart tacho 2 en cybersecurity. Deze ontwikkelingen worden in de rapportage uitvoerig beschreven. Bedrijven nemen diverse maatregelen die leiden tot verbetering van de efficiency en wat resulteert in kostenbesparing, denk hierbij aan maatregelen gericht op brandstofkostenbesparing of investeringen in ICT.

Tolkosten
In de wijziging van de tolkosten zien we differentiatie naar CO2-emissieklassen waardoor de tolkosten voor zero emissie voertuigen en euro 6 voertuigen steeds meer verschillen. In Nederland zal met de introductie van de vrachtwagenheffing dit vanaf 2026 ook gaan spelen.

Nieuw in de rapportage
Nieuw in het huidige rapport is de uitbreiding van de kostenontwikkeling voor zowel begeleid als onbegeleid vervoer op Engeland.

Het rapport is, voor leden van TLN en/of evofenedex, verkrijgbaar bij deze organisaties. Vergunninghouders kunnen voor de rapportage eveneens bij TLN terecht. De volledige titel is: “Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2024-2025”.


Mike van Stein: “Nu even een maand geen gereis, hoop ik 😬


Theo van Oorschot: “Een uur geleden zag ik dit Hyundai busje rijden net voor Bakoe Azerbeidzjan. Het valt me op dat er hier buiten de stad nog heel veel Lada’s rijden en in de stad een grote variatie aan nieuwe Chinese ev’s.


Pier van Solkema: “Dit is de nieuwe Daf van Wassenaar die een maand geleden is afgeleverd.


Henk Verschoor kwam toevallig voorbij een mooie bus. Henk: “De foto’s van die bus heb ik gemaakt in Ermelo, toen ik van het station naar huis fietste. Ik vond hem wel bijzonder.

MAN Lions Coach
MAN Lions Coach
MAN Truck & Bus b.v.:
520 pk sterke MAN Lion’s Coach voor FL Reizen
*520 pk sterke MAN Lion’s Coach voor FL Reizen
*FL Reizen neemt als eerste organisatie nieuwe MAN Lion’s Coach in gebruik
*Voorzien van moderne, krachtige en efficiënte D26-motor met 520 pk vermogen
* 14 meter lange Lion’s Coach met drie-assige configuratie biedt ruimte voor 61 passagiers

Michel de Bruin van FL Reizen uit Middelharnis heeft een Nederlandse primeur met zijn nieuwe MAN Lion’s Coach. Dit is namelijk de eerste van het nieuwe model dat in ons land geleverd werd.

Michel de Bruin begon drie jaar geleden met FL Reizen in Middelharnis. “Mijn vader reed ook op de bus, het zit me kennelijk in het bloed,” aldus Michel. Hij begon met een gebruikte MAN touringcar met meerdaagse groepsreizen en schoolreizen. Verder wordt FL Reizen regelmatig ingezet voor het transport van- en naar cruiseschepen. Michel: “Ik werk soms in opdracht van grote organisaties maar ik heb ook mijn eigen klanten met bedrijfsuitjes. Verder werk ik regelmatig voor cruisemaatschappijen.”

MAN OptiView
Onlangs nam Michel zijn nieuwe MAN Lion’s Coach in gebruik. Een 14 meter lange drie- assige hoogdekker met ruimte voor 61 passagiers. De nieuwe MAN is uitgerust met het MirrorCam systeem van MAN. “Dat werkt perfect en scheelt schade aan die grote spiegels zoals op de vorige generatie” vertelt Michel. De MAN is voorzien van een gedwongen bestuurde naloopas waarmee de 14 meter lange touringcar verrassend wendbaar is.

Compleet MAN product
De keuze op MAN lag voor de hand na uitstekende ervaringen met de vorige touringcar. Michel: “Ik vind het een mooi product en dit is precies wat ik wilde. MAN bouwt niet alleen het chassis maar de complete bus en dat merk je gewoon. Verder is het nieuwe dashboard erg fraai. Ik heb gekozen voor veel vermogen, veel ruimte voor bagage en de mogelijkheid om een skibox te monteren. Ook heb ik een vangmuil laten monteren voor een aanhangwagen, bijvoorbeeld voor fietsen.”

AED aan boord
Naast een toilet is zijn er twee koelkasten en is er zelfs een AED aan boord. “Dat vind ik belangrijk, vooral als je zoals ik ook met ouderen rijdt.” besluit Michel. De MAN Lion’s Coach werd geleverd door MAN Truck & Bus. Voor service maakt FL Reizen gebruik van de diensten van Van Leeuwen Trucks & Vans in Maasdijk.


Koninklijke RAI Vereniging:
RAI Vereniging: Belangrijk dat invoering zero-emissiezones geen vertraging oploopt
RAI Vereniging is positief dat staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu (IenW) de bezwaren in lijkt te trekken tegen de invoering van zero-emissiezones per 1 januari 2025. RAI Voorzitter Frits van Bruggen: “Een betrouwbare overheid komt haar afspraken na. Daarom is het belangrijk dat de zero-emissiezones doorgaan.”

In de afgelopen maanden heeft RAI Vereniging er steeds op gewezen dat het belangrijk is dat het kabinet het beleid op het gebied van zero-emissiezones doorzet. Op basis van dat beleid hebben veel ondernemers immers al investeringen gedaan en plannen gemaakt. Hoewel gemeenten gaan over de emissievrije zones in hun stad, probeerde het kabinet de invoering ervan uit te stellen.

Veertien gemeenten
De NOS meldde dat staatssecretaris Jansen op 4 oktober 2024 met gemeenten heeft gesproken over de zero-emissiezones en dat de bezwaren van het kabinet van tafel zijn. Dit betekent dat bestelwagens en vrachtwagens met een verbrandingsmotor geleidelijk uit de binnensteden worden geweerd. Vanaf 1 januari 2025 hebben nieuw geregistreerde bedrijfswagens alleen toegang tot de zero-emissiezones als ze volledig uitstootvrij zijn. Voor oudere bedrijfsvoertuigen geldt een overgangsregeling. Per 1 januari 2025 gaan veertien gemeenten met de zero-emissiezone van start en in de loop van 2025 zullen nog vier gemeenten volgen. Per 1 januari 2030 gaan de zero-emissiezones gelden in dertig tot veertig gemeenten

Betrouwbaar
Frits van Bruggen, voorzitter RAI Vereniging: “Ondernemers willen duidelijkheid. Niemand wil verwarring over de invoering van de zero-emissiezones. Hiermee laat het kabinet zien betrouwbaar beleid belangrijk te vinden. Als RAI Vereniging zullen wij hierover goed in gesprek blijven met het ministerie van IenW, zodat eventuele knelpunten in de uitvoering zo snel mogelijk worden gesignaleerd en opgelost. Neem bijvoorbeeld het aantal snellaadstations. Dat is nu simpelweg onvoldoende voor de vraag die er is. Ook de capaciteit bij energie- en netwerkbeheerders moet dringend worden uitgebreid. Het kan niet zo zijn dat een ondernemer investeert in een elektrische truck of bestelwagen, maar vervolgens geen mogelijkheid heeft om deze op te laden.”

Nu doorpakken
Wat RAI Vereniging betreft is het tijd om door te pakken:
*Om ondernemers te helpen de overstap te maken naar schone bestelwagens en vrachtwagens, blijft (financiële) ondersteuning nodig. Een goed voorbeeld is de AanZet-subsidie voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens die voor de komende periode tot 2030 wordt betaald uit de netto-opbrengsten van de Vrachtwagenheffing conform de ‘Meerjarenprogramma Terugsluis Vrachtwagenheffing’.
*Om ervoor te zorgen dat elektrische bestelwagens en vrachtwagens kunnen laden, moet prioriteit gegeven worden aan de aanleg van energienetwerken met voldoende capaciteit voor private en publieke laadinfrastructuur. Regelingen zoals de subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) en de subsidieregeling voor publieke laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA) kunnen dan sneller worden aangelegd.

VAN.EA Erlkönig
VAN.EA prototype


VAN.EA Erlkönig
VAN.EA prototype


VAN.EA Erlkönig
VAN.EA prototype


VAN.EA Erlkönig
VAN.EA prototype


VAN.EA Erlkönig
VAN.EA prototype


VAN.EA Erlkönig
VAN.EA prototype


VAN.EA Erlkönig
VAN.EA prototype


VAN.EA Erlkönig
VAN.EA prototype


VAN.EA Erlkönig
VAN.EA prototype


Mercedes-Benz Media:
The next step on the way to reinventing the van: First VAN.EA prototypes ready to go
Mercedes‑Benz Vans is implementing the next stage of its electrification strategy with VAN.EA: Starting 2026, all newly developed medium and large vans from Mercedes‑Benz will be based on the modular, flexible and scalable electric architecture VAN.EA (Mercedes‑Benz Van Electric Architecture). The first prototypes are now on public roads – a milestone on the way to reinventing the van.

VAN.EA allows for a clear differentiation between privately positioned vans in the luxury segment and commercial vans in the premium segment. In the privately positioned wans, the portfolio will range from family vans to exclusive VIP shuttles to luxurious and spacious limousines for customers with the highest demands.

With regard to installed technologies, the new vans meet a wide variety of customer requirements. Regardless of whether with front wheel drive or 4×4, all vehicles will be equipped with the latest version of the Mercedes‑Benz Operating System (MB.OS), as well as a 800 volt charging system and a 22 kW AC charger.

Following a long-distance journey from Stuttgart to the North Cape in early June 2024 with a specially constructed vehicle for testing the chassis, electric powertrain, battery and high-voltage components, the current tests focus on the interaction of all components in the overall vehicle. In winter, the next major milestone will be the cold testing in Sweden.


Goodyear FIA ETRC Media:
Kiss secures 18th win as Halm dominates Race 2 at Jarama
Norbert Kiss continued his dominant form with a lights-to-flag victory at Jarama, securing his 18th win of the season. In Race 2, Steffi Halm took a commanding victory after a thrilling first-lap battle with Mark Taylor.

RACE 1

Norbert Kiss has taken his 18th win of the season as Sascha Lenz and Mark Taylor do what they need to to stay ahead in the overall and Chrome championship battles.

The 2024 Drivers’ Champion did not put a tyre wrong as he soared to a lights-to-flag victory, converting his pole position into the win by just over six seconds. He defended from Lenz going into the first corner to hold onto the lead he would never relinquish.

Lenz’ second place gives him another three points on Antonio Albacete as they battled for third in the overall standings. The German never looked to have too much of a threat from behind, as he tried to chase down Kiss, keeping a clear three seconds between the pair throughout the race.

Albacete did manage to hold onto third and take another podium this season after Jochen Hahn was fighting him all the way to the chequered flag. There were a couple of moments where he looked like he would make the pass but Albacete defended well to give the Spanish crowd a home hero to cheer for.

RACE 2

Steffi Halm claimed a dominant victory in Race 2 after overtaking Mark Taylor on the first lap.

The two drivers were side by side as the grid headed into the first turn after the lights went green. Taylor, starting from pole, held the inside line and maintained the lead. Halm stayed close and kept the pressure on the Chrome driver as they battled around the Jarama circuit. Going into Turn 6, there was some rubbing, but Halm made a clean pass and took the lead.

From there, she was unstoppable, pulling away to secure a commanding win at Jarama.

Taylor kept a good pace, with the gap hovering around a second, until Jochen Hahn and Norbert Kiss charged through the field. They were initially slowed by André Kursim, who defended hard to hold onto his third position, but the German couldn’t keep them behind.

The trio drivers went three-wide down the main straight. While Hahn focused on passing Kursim, Kiss took the wider line, overtaking both to move into third. Hahn managed to pass Kursim but remained in fourth.

Kiss and Hahn quickly closed in on Taylor, but the tight layout of Jarama made overtaking difficult. By the final lap, Taylor had a train of Titan trucks behind him, all waiting for a mistake. However, he held his ground and crossed the finish line just 0.022 seconds ahead of Kiss.

Championship rival Antonio Albacete failed to score points, confirming Lenz’s third-place finish. Albacete and José Eduardo Rodrigues both retired after a collision when Albacete attempted to pass Rodrigues. Misjudging the move, Albacete clipped Rodrigues’ rear, sending both into a spin and neither finished the race.


Goodyear FIA ETRC Media:
2024 Season Finale: Kiss Secures 19th Win as Albacete takes home victory
The last day of racing in the 2024 season delivered action-packed on-track action, with Norbert Kiss adding to his dominant campaign by securing his 19th win. The final race of the season saw home hero Antonio Albacete thrill the Spanish crowd with a flawless lights-to-flag victory, closing out the year on a high.

RACE 3

Norbert Kiss defended a Turn 1 attack from Jochen Hahn to claim his 19th win of the season whilst Mark Taylor’s Chrome P2 was enough to secure him second in the Chrome championship.

With both trucks getting a great start it was tight between Hahn and Kiss as they peeled into Turn 1. Defending the optimum line, Kiss made it too much work for Hahn to get alongside him and past that he had to settle for second going into Turn 2. From then, it was textbook Kiss as he led the field to his staggering 19th win of the year, five seconds down the road at the chequered flag.

It was Hahn who had to look out for the late lunge in the closing stages of the race, as Sascha Lenz had reeled him in from his third-place position. He couldn’t quite find the opportunity to make the move, but he showed strong pace against Hahn.

RACE 4

A fantastic lights-to-flag victory gave the Spanish crowd something to cheer about, as their home hero Antonio Albacete ended his season with a race win.

Mark Taylor made an attempt on the veteran going into Turn 1, but Albacete had it covered as they navigated the first corner. After that, it was all about consistency, as he led all 12 laps to cross the chequered flag first.

Taylor took advantage of the limited overtaking opportunities at the Jarama Circuit, replicating his Race 2 performance. He held off a chasing pack, staying calm under pressure and not making any mistakes.

Towards the end of the race, Taylor and fellow Chrome driver José Eduardo Rodrigues pulled away from the chasing Titans, battling among themselves to secure a final overall podium finish for the season.


Koninklijke RAI Vereniging:
Impuls voor verduurzaming en innovatie zwaar transport: 1,6 miljard euro beschikbaar
De verduurzaming van zwaar transport krijgt een stevige impuls met de aankondiging van het ‘Meerjarenprogramma Terugsluis Vrachtwagenheffing 2026-2030’, dat vandaag in de Tweede Kamer is besproken. Dit maatregelenpakket beschrijft hoe de netto-opbrengsten van de in 2026 in te voeren vrachtwagenheffing worden gebruikt om de Nederlandse vervoerssector te verduurzamen en te innoveren. Denk aan subsidies voor de aanschaf van emissievrije vrachtwagens en laadpalen bij bedrijven, de bouw van waterstoftankstations en het realiseren van efficiënter vervoer. In totaal is ruim 1.6 miljard euro tot aan 2030 hiervoor gereserveerd. Koninklijke RAI Vereniging is erg verheugd dat het nieuwe kabinet het Meerjarenprogramma Terugsluis Vrachtwagenheffing in stand houdt en ziet dit als een belangrijke stap voor de verduurzaming voor de sector.

“Dit is een broodnodige ontwikkeling voor de Nederlandse vervoerssector,” aldus Frits van Bruggen, Algemeen Voorzitter van RAI Vereniging. Tot 2030 is er nu zicht op subsidiebudgetten, waarop de sector aanspraak kan maken. Dat betekent meer houvast voor bedrijven met verduurzamingsplannen. “Met dit programma krijgen bedrijven de kans om te investeren in emissievrije vrachtwagens, laadpalen, en de bouw van waterstoftankstations. De sector staat onder grote druk om te verduurzamen, en zonder deze financiële steun zijn de hoge investeringen simpelweg niet haalbaar.”

Vrachtwagenheffing
Vanaf 2026 gaan binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens vrachtwagenheffing betalen voor het gebruik van de Nederlandse wegen. Deze heffing gaat gelden voor vrachtwagens met een gewicht van 3.500 kg of meer. De vrachtwagens betalen per gereden kilometergemiddeld € 0,167 cent per kilometer (prijspeil 2023). Hoe schoner en lichter de vrachtwagen, hoe lager de heffing. Emissievrije vrachtwagens krijgen een forse korting op het tarief. Zo stimuleert de overheid het gebruik van emissievrije vrachtwagens, wat de CO2-uitstoot door het goederenvervoer vermindert. De netto-opbrengst van de heffing gaat naar de Nederlandse vervoerssector om te verduurzamen en te innoveren. Dit terugspelen van de opbrengsten uit de vrachtwagenheffing via subsidies voor (transport)ondernemers heet de ‘terugsluis’.

Subsidieregelingen
Het ‘Meerjarenprogramma Terugsluis 2026-2030, verduurzaming en innovatie van de vervoersector’ bestaat uit de volgende vijf maatregelen:
1) Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET)
Meer dan de helft van de beschikbare € 1,6 miljard wordt besteed aan de AanZET, namelijk zo’n € 980 miljoen. AanZET vergoedt een deel van de meerkosten voor een nieuwe emissievrije vrachtwagen. De subsidie is een percentage van de verkoopprijs van de vrachtwagen en hangt af van de voertuigcategorie en de bedrijfsgrootte.
2) Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPriLa)
SPriLa vergoedt een deel van de kosten voor advies over of voor de aanleg van laadinfrastructuur. Ook kunnen ondernemers subsidie aanvragen voor batterijen, omdat opslag in batterijen een oplossing kan bieden bij een tekort aan netcapaciteit.
3) Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM)
SWIM geeft subsidie voor het aanschaffen van waterstofvoertuigen en het aanleggen van waterstoftankstations. De regeling stimuleert samenwerkingsverbanden van uitbaters van waterstoftankstations en vervoerders.
4) Project Electric Road Systems (ERS)
ERS maakt al rijdend opladen van elektrische vrachtwagens via bovenleidingen mogelijk. Project ERS onderzoekt of ERS een aanvulling kan zijn op stilstaand laden van vrachtwagens.
5) Stimuleren innovatie en efficiëntie logistieke keten (SILK)
De logistieke efficiëntie kan omhoog door de volledige laadcapaciteit (in tonnen) beter te gebruiken en/of door minder met een lege vrachtwagen (in volume) te rijden. Deze regeling bestaat uit zes verschillende maatregelen, die de efficiëntie van de logistieke keten verhogen.

Afstemming
Het meerjarenprogramma is opgesteld na overleg met de vervoerspartijen evofenedex, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en VERN. Zij staan dan ook achter dit programma. Daarnaast zijn veel andere belanghebbenden betrokken geweest bij het ontwikkelen van het meerjarenprogramma. Dit waren onder andere marktpartijen, maatschappelijke organisaties, wetenschappelijke en kennisinstellingen, en overheidsorganisaties. Tot slot is er een internetconsultatie geweest, waarbij iedereen heeft kunnen reageren op het concept-meerjarenprogramma.

Start in 2024
Op verzoek van de Tweede Kamer en de vervoerssector begon het kabinet dit jaar al met het verstrekken van subsidies vanuit de terugsluis, zodat ondernemers niet tot 2026 hoeven te wachten. Dit is mogelijk gemaakt door geld te lenen uit het Mobiliteitsfonds, dat later zal worden terugbetaald uit de opbrengsten van de vrachtwagenheffing.

eEconic bei Airbus Helicopters
eEconic at Airbus Helicopters


eEconic bei Airbus Helicopters
eEconic at Airbus Helicopters


eEconic bei Airbus Helicopters
eEconic at Airbus Helicopters


eEconic bei Airbus Helicopters
eEconic at Airbus Helicopters


eEconic bei Airbus Helicopters
eEconic at Airbus Helicopters


eEconic bei Airbus Helicopters
eEconic at Airbus Helicopters


eEconic bei Airbus Helicopters
eEconic at Airbus Helicopters


eEconic bei Airbus Helicopters
eEconic at Airbus Helicopters


eEconic bei Airbus Helicopters
eEconic at Airbus Helicopters


Daimler Truck:
Charge once, refuel for a week: The eEconic as a helicopter refueling vehicle at Airbus
The Mercedes-Benz eEconic is refueling helicopters for the first time. Airbus Helicopters in Donauwörth has been using the all-electric truck from Mercedes-Benz Special Trucks for several weeks now. Airbus Helicopters’ initial experience shows that with the installed battery capacity, the tanker can be used in normal operation for about a week without intermediate charging. The tank body for the aviation fuel containing SAF (Sustainable Aviation Fuel) comes from ROHR Spezialfahrzeuge GmbH. The experts at ROHR and Mercedes-Benz Special Trucks have jointly implemented the integration of the tank and base vehicle. The intention behind the addition of the all-electric refueling vehicle to the fleet is to reduce emissions from the handling fleet and make the immediate vehicle environment a more pleasant place for employees to work.

The base vehicle: The eEconic from Mercedes-Benz Special Trucks
Due to its proven safety features, the Mercedes-Benz eEconic is ideal for use in dynamic working environments. The driver’s viewing angle is wider than in many other truck models thanks to the low panoramic window. The low seat position also allows the driver to observe what is happening at eye level with colleagues on the airfield and to maintain eye contact with them. Despite the long wheelbase of 5.5 meters, the eEconic has a relatively tight curve radius thanks to the steered rear axle. This allows the approximately 11-meter-long base vehicle to easily maneuver between ground personnel, other vehicles, landing helicopters, and even the rotating blades of helicopters that are starting up. The safety concept is complemented by training courses for ground personnel, which have been designed by experts at Mercedes-Benz Special Trucks, ROHR Spezialfahrzeuge GmbH and Airbus.

The eEconic has an electric axle with an integrated drive unit, as well as two electric motors that generate a continuous output of 330 kW. The battery packs of the eEconic can be charged at a power output of up to 160 kW. Since the pump in the tank body also draws on the vehicle batteries, a single charging process ensures the energy supply for both driving and refueling. Electrical energy can also be recovered through recuperation, which increases the operating period of the refueling vehicle with no intermediate charging. Another advantage of the electric drive: The exhaust gas, odor, heat, and noise pollution for airfield employees is significantly lower.

The tank from Rohr Spezialfahrzeuge GmbH
The vehicle is equipped with a special tank body with a useful capacity of 16,500 liters. The pump is operated hydraulically via an electric power take-off system (ePTO). As the pump in the tank body also draws on the energy stored in the vehicle batteries, one single charging process is sufficient to ensure the energy supply for both driving and refueling. For this vehicle solution, the specialists at ROHR focused on adapting standardized component parts and assemblies from a conventional combustion vehicle to an electric vehicle. This means that operating the vehicle requires little familiarization.

Mercedes-Benz Special Trucks and the tank specialist ROHR Spezialfahrzeuge GmbH use a shared user interface to display all relevant information, such as the batteries’ state of charge, remaining range, tank body fill level, or energy consumption, on the display in the driver’s cab.

The customer: Airbus Helicopters
Airbus has set itself the objective of reducing its carbon emissions to net zero by 2050. It sees the use of proven, sustainably produced aviation fuels as an important lever here. Today all Airbus aircraft and helicopters can already be operated on a 50% SAF mixture. By 2030, all Airbus helicopters will be certified to operate on 100% SAF.

At its premises in Bavarian Swabia, Airbus has been using more fuel with SAF content since 2023 and is gradually transitioning to fully electric vehicles in order to be able to operate its commercial vehicle fleet entirely electrically in the future. The procurement of the electric tanker, which is charged on site using green energy wherever possible, is a further step towards implementing this project.



Frank Klijn: “Citroën Ami 8 bij mij voor de deur!🤩🤩 Niet van mij helaas 😉


Joulz:
Joulz levert laadinfrastructuur voor Renault Trucks Nederland
Energie-infrastructuurspecialist Joulz gaat de laadinfrastructuur leveren en beheren voor klanten van Renault Trucks Nederland. Beide partijen ondertekenden vrijdag 4 oktober een overeenkomst waarmee Joulz preferred supplier wordt voor de complete E-Tech voertuigrange van Renault Trucks in Nederland.

Het aantal elektrische bestelwagens en trucks groeit gestaag. Inmiddels telt het Nederlandse wagenpark ruim 28 duizend elektrische bedrijfsbusjes en meer dan duizend elektrische vrachtwagens en de verwachting is dat dit de komende jaren verder zal stijgen. Naar schatting zal tegen 2030 het aantal elektrische vrachtwagens zijn gestegen naar 24 duizend en rijden er 210 duizend elektrische bedrijfswagens op de Nederlandse wegen. De energiebehoefte van ondernemers neemt evenredig toe, aangezien de accupakketten van de voertuigen opgeladen moeten worden. Dat brengt de vraag met zich mee op welke wijze de laadinfrastructuur aangepast moet worden voor de benodigde stroom en hoe toekomstbestendig de bestaande energie-infrastructuur is om groei van bedrijven te realiseren.

Goede laadinfrastructuur essentieel
De keuze van Renault Trucks Nederland voor Joulz als preffered supplier voor zijn klanten is weloverwogen, stelt Jerome Berthelet, Managing Director van Renault Trucks Nederland. “Joulz heeft ons in de afgelopen jaren meerdere malen geholpen bij vraagstukken van onze klanten over energie-laadinfrastructuur”, zegt Berthelet. “Ondernemers vertrouwen op onze volledig elektrische voertuigrange. Wij bieden een complete range E-Tech voertuigen, van cargo bike tot elektrische trekker. Renault Trucks gaat vanaf 2040 honderd procent fossielvrije voertuigen leveren om in 2050 net zero te zijn.”

“Onze klanten kunnen het zich niet veroorloven dat ze moeten passen en meten om de elektrische vloot op te laden”, vervolgt Berthelet. “Essentieel in hun decarbonisatie proces is een advies op maat waar een goede en passende laadinfrastructuur een belangrijk onderdeel van is. In Joulz hebben we een partner gevonden die dat op grote schaal aankan.”

Groei in vermogensbehoefte
Bedrijven moeten zich bij de inzet van hun elektrische wagenpark altijd afvragen welke manier van laden het beste werkt voor hen. “De hoeveelheden stroom die nodig zijn voor het elektrisch vervoer zijn fors”, aldus CEO van Joulz Sytse Zuidema. “We gaan een enorme groei zien in de vermogensbehoefte van bedrijven. Dat heeft effect op hun totale energiehuishouding. Wij helpen ze om hun energiesystemen daarvoor geschikt te maken.”

Om te komen tot de beste oplossing adviseert de energie-infrastructuurspecialist ondernemers om hun eigen energiebehoefte goed in kaart te brengen. Zuidema: “Kijk eerst wat de behoefte is op dit moment en bouw dan genoeg ruimte in om te kunnen groeien. Ons advies is dan om het energiesysteem voor te bereiden op de groei, zodat bedrijven flexibeler worden bij het opschalen van hun activiteiten.”

Over Joulz
Als toonaangevende aanbieder van integrale energie-infrastructuren en -diensten helpt Joulz zakelijk Nederland met het ontwerp, realisatie, onderhoud, financiering en exploitatie van infrastructuur. Daarin streeft Joulz naar volledige energiezekerheid. Met jarenlange kennis van het net en installaties werkt Joulz aan concrete oplossingen voor de energietransitie. Het balanceren van de productie en de consumptie van duurzame elektriciteit is waar het nu om draait. Joulz heeft hiervoor alle expertise van infrastructuur, zonne-energie, elektriciteitsopslag, laadoplossingen en bemetering in huis. Momenteel bedient Joulz ruim 20.000 zakelijke klanten.

Over Renault Trucks Nederland
Al sinds 1894 levert de Franse truckfabrikant Renault Trucks duurzame mobiliteitsoplossingen aan professionele transporteurs, variërend van lichte bedrijfswagens tot en met trekkers met opleggers. De fabrikant zet zich in voor de energietransitie en biedt niet alleen voertuigen met een gecontroleerd brandstofverbruik, maar ook een complete 100 procent elektrische range, van cargo bike tot vrachtwagens. De levensduur van hun trucks wordt verlengd dankzij een circulaire benadering. Gevestigd in Lyon, Frankrijk, met een wereldwijd netwerk, toont Renault Trucks zijn toewijding aan een duurzame toekomst en ondersteunt klanten bij hun overgang naar schonere transportmethoden.

Renault Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een van ’s werelds grootste fabrikanten van trucks, touringcars en bussen, bouwmachines en industriële en scheepsmotoren. De groep levert ook complete financierings- en serviceoplossingen.


Mike van Stein zag een Scania 143 met dagcabine.


Koninklijke RAI Vereniging & BOVAG:
Elektrificatie Nederlandse wagenpark zet door
Van de 9,4 miljoen personenauto’s die er begin 2024 in ons land stonden geregistreerd zijn inmiddels meer dan 1,3 miljoen exemplaren voorzien van een volledig elektrische of hybride aandrijving. Daarmee is bijna 14 procent van het wagenpark deels of geheel geëlektrificeerd. Dit aandeel is ruim een factor vier hoger dan vijf jaar geleden toen het aantal EV’s en hybride auto’s uitkwam op 323.898 eenheden (3,7%), zo blijkt uit de nieuwe editie Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2024 – 2025 van RAI Vereniging en BOVAG.

Volgens de uitgave telde Nederland vorig jaar 848.972 hybride auto’s (+31%) en 462.307 volledig elektrische auto’s (+36%). Met name de laatste paar jaar heeft elektrisch rijden een groeispurt doorgemaakt. In 2023 werden 113.961 nieuwe volledig elektrische auto’s aangeschaft, een plus van 56 procent vergeleken met het jaar daarvoor. Tegelijkertijd groeide de vraag naar hybride modellen met 22 procent tot 137.063 voertuigen. Met als resultaat dat ruim twee derde (68%) van alle nieuw geregistreerde auto’s in meer of mindere mate elektrisch is.

CO2-uitstoot blijft dalen
Het is evident dat deze ontwikkeling positieve effecten heeft op de CO2-uitstoot. Op Europees niveau mag Nederland zich wat dat betreft tot de koplopers rekenen. Na Zweden (61 gr/km), Finland (60,9 gr/km) en Denemarken (73,3 gr/km) behoort Nederland tot de EU-lidstaten met de laagste gemiddelde CO2-uitstoot per nieuw verkochte auto, namelijk: 74,2 gr/km. Ter vergelijking in 2022 was dat nog 86,8 gr/km.

Gemiddelde aanschafprijs €48.118
In Mobiliteit in Cijfers Auto’s valt verder te lezen dat de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe personenauto begin dit jaar 48.118 euro bedroeg (2023: 46.235 euro). Per brandstofsoort kunnen de prijsverschillen echter sterk uiteenlopen. Zo hangt aan een dieselpersonenauto een gemiddeld prijskaartje van 92.117 euro. Voor een plug-in hybride is een consument gemiddeld 74.553 euro kwijt. Voor een volledig elektrische auto 52.439 euro, een benzine-auto 35.373 euro en een auto op LPG 23.646 euro. Qua koetswerk is de SUV met een aandeel van 50,3 procent in de verkopen het meest populair bij de consument, gevolgd door de hatchback (33,9%) en de stationwagen (9,0%).

Automatisch schakelen de norm
Opvallend is dat Nederlanders in steeds grotere getale de automatische transmissie omarmen. Dat is niet verwonderlijk, want de moderne automaat biedt immers veel gebruiksgemak, is comfortabeler en vaak zelfs zuiniger dan een handgeschakelde versnellingsbak. Bovendien functioneren de sterk in opkomst zijnde rijhulpsystemen (ADAS) vaak beter in combinatie met een automaat; denk bijvoorbeeld aan adaptive cruise control. Vorig jaar was 70 procent van alle nieuw verkochte auto’s voorzien van een automaat of Continu Variabele Transmissie (CVT).







Tarik Speelman: “Nog wat aparte trucks uit mijn spots. Kijk maar of je ze tof genoeg vindt voor de ingezonden berichten!
Zonder uitzondering tof genoeg!


Nederlandse Arbeidsinspectie:
Arbeidsinspectie eist maatregelen pakketdiensten: fysieke belasting werknemers moet omlaag
Werknemers in de depots van de pakketdiensten – meestal uitzendkrachten en vaak arbeidsmigranten – werken onder te zware fysieke omstandigheden. Zo moeten mensen te zwaar tillen, veel bukken en hoog en diep reiken. Het werktempo ligt bovendien hoog. Door verkeerde werkhoudingen kan lichamelijke overbelasting en gezondheidsschade ontstaan.

Dit blijkt uit inspecties bij 35 depots van de 6 grootste pakketdiensten die de Nederlandse Arbeidsinspectie het afgelopen jaar heeft bezocht. De Arbeidsinspectie inspecteerde vooral op fysieke belasting tijdens het handmatig verwerken van de pakketten.

Bij alle 6 pakketdiensten is gehandhaafd. Zij dienen op de korte termijn tijdelijke, en op lange termijn structurele aanpassingen door te voeren om de lichamelijke overbelasting te verminderen.

De Arbeidsinspectie eist van de gehele sector een totaalpakket aan verbeteringen. Het gaat dan bijvoorbeeld om verbeterde ergonomische inrichting, het gebruik van hulpmiddelen, afspraken over maximale vulhoogte van karren, maximale gewichten van pakketten, herkenbaarheid van gewichtsklassen, taakroulatie en training op gezonde werkwijzen.

Samen oppakken
Bedrijven in deze branche staan allemaal voor dezelfde uitdaging. Concurrentie op veilig en gezond werk is onwenselijk. Het zou goed zijn als de bedrijven een gezamenlijke aanpak voor veilig en gezond werk tot stand brengen en dit bijvoorbeeld in een arbocatalogus tot norm maken.

De Arbowet geeft via de arbocatalogus werkgevers en werknemers ruimte om zelf invulling te geven aan de wijze waarop ze binnen hun branche aan de wet willen voldoen. Hierdoor kunnen ze rekening houden met de branchespecifieke kenmerken.

De Arbeidsinspectie gaat hierover in gesprek met betrokken bedrijven. Volgend jaar worden (her)inspecties uitgevoerd. Als er dan geen verbeteringen zijn, wordt (opnieuw) handhavend opgetreden.

Pakketsector
De laatste jaren is de pakketsector enorm gegroeid. De consument krijgt bestellingen snel en vaak gratis geleverd, en mag ze meestal gratis terugsturen. Dit veroorzaakt een keten aan handelingen met talloze pakketten; van leveranciers, via het pakketdepot en bezorgers naar de klant, en van bedrijf naar bedrijf.

Werknemers, veelal uitzendkrachten en vaak arbeidsmigranten, verplaatsen deze pakketten, meestal met de hand en onder hoge tijdsdruk. De werkzaamheden vinden de hele dag plaats in ploegendiensten, de meeste pakketten worden in de nacht gesorteerd.

Controles
De manier waarop de pakketten binnen de depots worden verplaatst en de snelheid van het verwerken van de pakketten maakt dat de werknemers onnodig zwaar worden belast.

De logistieke stromen zijn niet handig ingericht. Vrachtwagens, pallets en rolcontainers worden handmatig gelost en geladen. Hierbij wordt te zwaar getild, ook onder de knie en boven de schouders. Het werktempo is hoog.
Vrijwel alle handelingen worden met de hand uitgevoerd, er zijn geen hulp- of tilmiddelen beschikbaar. Inspecteurs zien dus overal een ernstig verhoogd risico op overbelasting.

Inventarisatie van risico’s
Vaak is de verplichte risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E), waarin het bedrijf beschrijft welke risico’s er zijn, niet op orde. Zo ontbreken in veel gevallen de data. De Arbeidsinspectie heeft deze aan de hand van een internationaal erkende methode (NIOSH) in kaart gebracht. Werkgevers moeten dit zelf ook doen.

Het komt ook voor dat gegevens onjuist zijn ingevoerd waardoor de uitkomsten een beoordeling geven met een onderschatting van het risico. De maatregelen die vervolgens genomen zouden moeten zijn, ontbreken of zijn niet effectief.

Arbowet
De Arbowet verlangt van de werkgever dat deze fysieke (over)belasting voorkomt of beperkt. Dat betekent dat de werkgever daarin zo ver moet gaan als maar mogelijk is om deze belasting te voorkomen.

De Arbeidsinspectie inspecteert op een goede naleving van de Arbowet, zodat werknemers gezond en veilig hun werk kunnen doen.

Schematischer Blick in einen gläsernen EQS SUV. Mit der Defining Electric Safety Kampagne unterstreicht Mercedes-Benz den Anspruch, die sichersten Fahrzeuge der Welt bauen zu wollen. Das gilt für Fahrzeuge mit batterie-elektrischem Antrieb und für Fahrzeuge mit Verbrennungsmotor gleichermaßen. Mit einem achtstufigen Sicherheitskonzept schützen wir die Batterie im Fahrzeugboden.
Schematic view of a glass EQS SUV. With the Defining Electric Safety campaign, Mercedes-Benz is underlining its aim to build the safest cars in the world and that safety is not a matter of the drivetrain. An eight-stage safety concept protects the battery in the vehicle’s floor.

Schematischer Blick in einen gläsernen EQS SUV. Mit der Defining Electric Safety Kampagne unterstreicht Mercedes-Benz den Anspruch, die sichersten Fahrzeuge der Welt bauen zu wollen. Das gilt für Fahrzeuge mit batterie-elektrischem Antrieb und für Fahrzeuge mit Verbrennungsmotor gleichermaßen. Mit einem achtstufigen Sicherheitskonzept schützen wir die Batterie im Fahrzeugboden.
Schematic view of a glass EQS SUV. With the Defining Electric Safety campaign, Mercedes-Benz is underlining its aim to build the safest cars in the world and that safety is not a matter of the drivetrain. An eight-stage safety concept protects the battery in the vehicle’s floor.


Mercedes-Benz Media:
“Defining Electric Safety”: Mercedes-Benz shows the safety of electric vehicles
Campaign concept
Safety is an essential part of Mercedes-Benz’s DNA and has always been one of the company’s self-imposed responsibilities. The company has shaped modern vehicle safety with its innovations and is still a pioneer in this field today. The brand with the three-pointed star uses this new campaign to demonstrate its claim to building the safest vehicles in the world.
The new campaign “Defining Electric Safety” focuses on the safety features of the all-electric Mercedes-Benz models. Mercedes-Benz is therefore continuing the communication from autumn 2023, which showed a pioneering frontal crash between two EVs (the EQA and EQS SUV) in public for the first time worldwide.
The campaign illustrates a situation that could have led to a head-on crash if the assistance systems had not prevented the driver from leaving their lane. In another case, the driver of a crossing vehicle sneezes and accidentally crosses the stop line. Thanks to autonomous emergency braking, the Mercedes-Benz vehicle is able to avoid the probable accident and so protects all road users.
A small distraction; a little inattention – and a dangerous situation can arise on the road. In such a case, the assistance systems from Mercedes-Benz can help to defuse the situation. This capability is impressively demonstrated by the “Defining Electric Safety” campaign.
Campaign details & media mix
The colour orange dominates the imagery of the campaign. For over 60 years, Mercedes‑Benz crash test vehicles have been painted in this distinctive colour and are associated with safety.
“Defining Electric Safety” is presented with an impressive fusion of real crash-test images and computer-generated footage. This creates a minimalist aesthetic that is all the more striking.
The global social-media campaign about the safety of electric vehicles is launched on the Mercedes‑Benz social media channels under #allforsafety.
In addition to a variety of assets, such as stills and videos of different lengths, “Defining Electric Safety” includes a campaign film.
Period
The campaign runs on different dates at market-specific level.
Credits
Idea, concept and realisation: team x
Production: Commonvision
Photographer: Tais Sirote
CGI Artist: Lenn Antón



PR Volkswagen:
Volkswagen introduceert de Tayron: ruimste SUV uit Wolfsburg
Volkswagen introduceert de Tayron, een nieuwe, grote SUV met ruimte voor vijf tot zeven inzittenden, die gepositioneerd wordt tussen de exclusieve Touareg en de populaire Tiguan. De Tayron is gebaseerd op het modulaire MQB Evo-platform, dat ook de basis vormt voor modellen als de Tiguan en Passat. Hij is volledig ontwikkeld in Wolfsburg, waar hij ook zal worden gebouwd.

De Tayron is voorzien van geavanceerde technologieën die ook in de Touareg te vinden zijn, zoals interactieve IQ.LIGHT HD-matrix koplampen en stoelen met een pneumatische drukpuntmassagefunctie met 10 kamers. Met een royale bagageruimte van maximaal 885 liter met vijf passagiers aan boord en een optionele plug-in hybride aandrijving met een geschatte elektrische actieradius van meer dan 125 km* (WLTP), maakt de Tayron direct een sterke indruk. De Tayron is vanaf november te bestellen bij alle Volkswagen-dealers.

Twee uitvoeringen: Life Edition en R-Line Edition
De Tayron wordt in Nederland gelanceerd met twee uitrustingslijnen: Life Edition en R-Line Edition. Het gamma begint met de Tayron Life Edition, die standaard al is voorzien van een automatische airco met drie zones, sfeerverlichting met 10 kleuren, negen airbags, driving experience control (regelt de rijprofielen, het audiovolume en de activering van Atmospheres als voorgeprogrammeerde licht- en audiofunctie), zonwering in de achterportieren, draadloze App-Connect (voor Apple CarPlay en Android Auto), een digitaal instrumentarium, LED-koplampen inclusief automatische grootlichtregeling (Light Assist) en een verlicht Volkswagen-logo voor en achter. Boven de Life Edition staat de topversie R-Line Edition, die qua specificaties gelijkwaardig is, maar de nadruk legt op dynamiek. De sportieve Tayron R-Line wordt gekenmerkt door details als sportstoelen in ArtVelours met geïntegreerde hoofdsteunen, veelvuldig gebruik van ArtVelours in het dashboard en de portieren, sierlijsten in aluminiumlook, bumpers in R-Line-design en 20 inch lichtmetalen velgen. De R-Line Edition is ook uitgerust met LED Plus-koplampen (inclusief dynamisch bochtlicht) en sfeerverlichting in 30 kleuren. Op beide versies zijn diverse optiepakketten beschikbaar.

Veiligheid boven alles
Het scala aan standaard assistentiesystemen aan boord van de Volkswagen Tayron is ook uitgebreid. Deze omvatten Adaptieve Cruise Control (ACC), de remfunctie voor tegemoetkomende auto’s bij het afslaan, een systeem om van rijstrook te veranderen (Side Assist), rijstrookbehoudassistent (Lane Assist), een automatisch noodremsysteem inclusief voetgangers- en fietsersbewaking (Front Assist), Park Assist Plus, een achteruitrijcamera en verkeerstekenherkenning. Ook standaard is een uitbreiding van het rijstrookwisselsysteem dat – binnen de grenzen van het systeem – kan voorkomen dat een van de portieren wordt geopend als een voertuig van achteren nadert. Het systeem geeft daarbij zowel akoestische als visuele waarschuwingen. Andere optionele uitrusting voor de Tayron zijn een adaptief onderstel (Dynamic Chassis Control Pro) met instelbare dempers en de geavanceerde IQ.LIGHT HD LED Matrix koplampen van Volkswagen met interactieve verlichtingsfuncties. Daarnaast zijn leverbaar: de nieuwe IDA spraakassistent met ChatGPT integratie (AI, artificial intelligence), een groot kantelbaar en verschuifbaar panoramisch schuifdak, een Harman Kardon geluidssysteem met een muziekvermogen van 700 W en een hoogwaardig lederpakket met elektrisch verstelbare ergoActive Plus stoelen inclusief massage- en ventilatiefuncties. Tot de uitrustingsopties behoren daarnaast innovatieve hulpsystemen zoals Travel Assist, dat over het hele snelheidsbereik assistentie biedt bij de geleiding in lengte- en dwarsrichting.

Als eHybrid of mild-hybride eTSI
Volkswagen biedt de Tayron in Nederland aan met twee plug-in hybride aandrijvingen (eHybrid) en een mild-hybride aandrijving (eTSI). Het vermogensspectrum loopt van 110 kW/150 pk voor de eTSI tot 150 kW/204 pk of zelfs 200 kW/272 pk voor de eHybrid. Alle Tayron-versies zijn standaard uitgerust met de volledig automatische DSG-versnellingsbak en zijn voorwielaangedreven. Zowel de Tayron Life Edition als de R-Line Edition zijn verkrijgbaar met de 110 kW/150 pk mild-hybride eTSI, voorzien van een 48V-systeem en actieve cilinderuitschakeling (ACTplus). De twee plug-in hybride (eHybrid) aandrijflijnen leveren een groot elektrisch rijbereik voor dagelijks gebruik, waardoor de Tayron een alternatief is voor een volledig elektrisch model. Tegelijkertijd maken beide Tayron eHybrid-versies indruk op lange afstanden met een groot totaal bereik van ongeveer 850 km en zeer lage verbruikswaarden. In de basisversie levert de combinatie van viercilinder turbomotor plus elektrische aandrijfmotor een systeemvermogen van 150 kW/204 pk; daarboven is een krachtige 200 kW/272 pk eHybrid verkrijgbaar. Dankzij de 19,7 kWh (netto) accu voorspelt Volkswagen een elektrische actieradius van 125 km* (WLTP) voor de Tayron eHybrid modellen. De accu kan worden opgeladen met maximaal 11 kW bij een AC-lader en met maximaal 40 kW bij DC snellaadstations.

Vanaf november bestelbaar
De Volkswagen Tayron is vanaf november te configureren en te bestellen bij alle Volkswagen-dealers. Vanaf maart komend jaar worden de eerste modellen in de showroom verwacht. Prijzen worden in een later stadium nog bekendgemaakt. De Tayron wordt geleverd met 4 jaar fabrieksgarantie.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

** Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.


Van Loon Racing:
Van Loon kan tempo toppers volgen in het stof
De eerste dagen van de Rallye du Maroc zitten erop. Doordat Erik van Loon en Hein Verschuuren rijden in een Can-Am volgens de nieuwe reglementen, moeten zij achteraan starten. In het stof is het moeilijk, maar ze laten wel zien dat het tempo en de auto goed is.

“We doen eigenlijk mee met de eerste SSV’s,” vertelt Erik. “In het stof is het lastig, dat kost tijd. De auto rijdt echt top, South Racing heeft goede updates doorgevoerd. We hebben nu de proloog en twee etappes gereden en daarin erg veel geleerd. Op naar de volgende dagen waar ik hoop dat we naar voren kunnen komen in het stof.”

De derde etappe gaat van Zagora richting Mengoub Bouafra waarin meer zand en duinen zitten. “Deze auto is geweldig in het zand, dus we hebben het naar ons zin. Nu moet het resultaat nog komen, maar daar heb ik alle vertrouwen in.”



Goodyear FIA ETRC Media:
TAYLOR TRIUMPHS IN 2024 FINALE
With Chrome glory already secured by José Eduardo Rodrigues, the Jarama event saw second place go down to the wire between Mark Taylor and Steffen Faas.

The reigning Chrome champion closed the season with two more class wins and an overall podium.

Taylor entered the weekend with a four-point lead over Faas, knowing he only needed to outscore the German to lock in second place in class in his second full season in the championship. Although the two were neck-and-neck on the timing screens during practice, Taylor maintained a small edge that kept him in front throughout the weekend.

He did everything necessary on Saturday to double his lead going into Sunday, needing only to outscore Faas in Race 3 to secure second with a round to spare. Finishing second to Rodrigues gave the Brit the brightest smile on the class podium, where he was joined by his class rival. Two class victories and two overall podiums end the season for Taylor on a high.

John Newell secured fourth in class by outscoring Luis Recuenco in Race 1, locking in the top four championship positions.

Recuenco nearly took a class podium in the third race in front of his home crowd, but a mistake on the penultimate lap allowed Faas to steal the position. For Recuenco, this weekend was about finishing ahead of Clemens Hecker to stay in front of the German in the Chrome standings. Though a third-place finish would have helped, he did enough to hold onto sixth, scoring eight more points than Hecker over the weekend.

The 25 points, however, were not enough to knock Lukas Hahn out of fifth in the Chrome standings. Despite being a race-by-race entrant and not competing in the final rounds in Spain, his advantage from Le Mans was too large for the Spaniard to overcome.

Another race-by-race entrant who enjoyed a strong final weekend was Bradley Smith. Scoring 26 points, it was his highest-scoring weekend of the year, pushing him ahead of Luke Garrett in the final standings by three points.

Jonathan André had a quiet weekend at Jarama, but his steady performance earned him a solid 22-point haul from the four races. Combined with his 11 points from Nürburgring, he finished the season with 33 points, placing him tenth in the overall standings.

Craig Reid and Simon Faulkner learned the hard way how punishing the Jarama circuit can be, both suffering spring failures that caused them to miss at least one race each. Across their two events in the championship, they finished 11th and 13th in the Chrome standings, separated by Le Mans one-off entrant Stefan Kursch.


RAI Vereniging:
Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2024-2025
Hierbij ontvang je de nieuwste editie van Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2024-2025. Het uitgebreide naslagwerk met alle feiten en cijfers over het Nederlandse wagenpark. Dit jaarlijkse rapport biedt wederom een schat aan informatie over de ontwikkelingen binnen de markt voor personenauto’s, bedrijfswagens en andere voertuigen speciaal voor onze leden, beleidsmakers en overige belanghebbenden.

Elektrificatie Nederlandse wagenpark zet door
Enkele opvallende trends uit deze editie. Begin 2024 waren er in Nederland 9,4 miljoen geregistreerde personenauto’s, waarvan er meer dan 1,3 miljoen volledig elektrisch of hybride zijn. Dit omvat bijna 14% van het totale wagenpark, een significante stijging ten opzichte van 3,7% vijf jaar geleden. In 2023 werden 113.961 nieuwe volledig elektrische auto’s aangeschaft, een groei van 56% ten opzichte van het jaar daarvoor. De vraag naar hybride modellen nam met 22% toe, wat resulteerde in een marktaandeel van 68% voor deels of volledig elektrische voertuigen onder nieuw geregistreerde auto’s.

CO2-uitstoot blijft dalen
De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s blijft dalen waarmee Nederland, samen met Zweden, Finland en Denemarken, tot de koplopers binnen de EU behoort. In 2023 bedroeg de gemiddelde CO2-uitstoot per nieuw verkochte auto in ons land 74,2 gram per kilometer, een daling ten opzichte van 86,8 gram per kilometer in 2022.

Gemiddelde prijs stijgt; automaat de norm
De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe personenauto steeg naar €48.118, mede door de populariteit van elektrische voertuigen. SUV’s blijven het populairst, met 50,3% van de verkopen. Bovendien was 70% van alle nieuw verkochte auto’s in 2023 voorzien van een automatische transmissie, wat bijdraagt aan meer rijcomfort en zuinigheid mede door de opkomst van geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS).


Frank Klijn: “Henk is in the house!


Volvo Trucks Nederland:
Nieuwe Managing Director bij Volvo Trucks Nederland
Na ruim 37 jaar werkzaam te zijn geweest binnen Volvo Groep, waarvan de laatste twaalf jaar als Managing Director van Volvo Trucks Nederlands, is Wabe van Solkema per 1 oktober 2024 met pensioen. Roeland Ruygt volgt hem op.

Na een lang en succesvol dienstverband als Managing Director voor Volvo Trucks Nederland, is Wabe van Solkema per 1 oktober met pensioen gegaan. Met ingang van diezelfde datum heeft Roeland Ruygt de functie van Managing Director Nederland op zich genomen.

Wabe heeft een grote bijdrage geleverd aan het succes van Volvo Trucks. Ruim 37 jaar heeft hij bij de Volvo Groep gewerkt, waarvan bijna twaalf jaar in zijn huidige rol als Managing Director. Hij heeft een sterke organisatie overgedragen die samen met haar professionele dealernetwerk vooroploopt met klantgerichtheid, duurzaamheid en innovatie.

Roeland Ruygt is sinds 2000 werkzaam bij Volvo Trucks en heeft diverse posities binnen de Volvo-organisatie bekleed. Van 2017 tot 2022 was hij director Volvo Trucks vehicle sales bij Volvo Trucks Nederland en sindsdien is hij algemeen directeur van Volvo Group Truck Center (VGTC). Roeland heeft een solide staat van dienst als het gaat om het opbouwen van hechte teams en een klantgerichte cultuur, met aandacht voor duurzaamheid.

“De huidige transitie naar duurzame alternatieven maakt de keuze van transportbedrijven voor het type voertuig en de specificatie steeds ingewikkelder. Moeten zij gaan voor een alternatief dat al beschikbaar is, wachten op een nog duurzamere aandrijflijn of toch nu nog gaan voor een efficiënte dieselmotor? Binnen VGTC zitten we dicht op de markt en ligt de focus op klanten nog beter te kunnen ondersteunen in hun investeringen voor een duurzame toekomst, met behoud van hun winstgevendheid. Die ervaring neem ik mee in mijn nieuwe rol binnen de Volvo Groep”, verklaart Roeland Ruygt.

Volvo FH Aero
Verzameld Werk:
Royal Den Hartogh Logistics zet in op brandstofbesparing met Volvo FH Aero-trekkers
Royal Den Hartogh Logistics neemt de komende maanden 39 Volvo FH Aero-trekkers in gebruik. Met de inzet van het zuinigste model dat Volvo Trucks ooit heeft ontwikkeld voor langeafstandstransport gaat Den Hartogh voor verdere brandstofbesparing. De trucks worden geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center.

De Volvo FH Aero onderscheidt zich met een aerodynamisch design. Zo is de cabine van de Volvo FH Aero 24 centimeter langer dan die van een standaard Volvo FH en dat zorgt voor een sterk verbeterde aerodynamica en dus een lager brandstofverbruik. “We hebben voor de Volvo FH Aero gekozen vanwege de belofte over het gunstigere verbruik”, vertelt Peter Rodenburg, Technical Manager van Den Hartogh Logistics. “We zijn heel benieuwd hoeveel we met deze trucks kunnen besparen, ook in combinatie met de zuinige Turbo Compound-motor. Bij de keuze hebben we goed gekeken naar de kilometrage. De Volvo FH Aero’s zetten we nu in op de routes met de hoogste kilometrage.”

Jong wagenpark
De 39 Volvo FH Aero-trekkers zijn onderdeel van een order van 134 nieuwe Volvo-trucks die dit jaar worden geleverd aan Den Hartogh Logistics. “We nemen dit jaar ook nieuwe Volvo FH-trekkers en een Volvo FM-trekker in gebruik”, vertelt Rodenburg. “We hebben 870 voertuigen in onze vloot en elke 5 à 6 jaar is de vervangingstermijn. We zetten namelijk in op jong, up-to-date transportmaterieel met de hoogste standaard op het gebied van veiligheid en duurzaamheid.”

Mix van brandstoffen
Den Hartogh Logistics zet in op een mix van brandstoffen en aandrijflijnen om de impact op het milieu te verkleinen. “Duurzaamheid en veiligheid zijn twee belangrijke pijlers in ons beleid”, vertelt Rodenburg. “We zetten in op een mix van brandstoffen om onze CO2-uitstoot te verkleinen. In samenwerking met Volvo Trucks, kijken we naar de beste optie voor de specifieke inzet. We hebben onder meer Volvo FH Electric- en Volvo FM Electric-trekkers in de vloot voor routes die zich daarvoor lenen, in Scandinavië en Duitsland rijden we op vloeibaar biogas en we rijden met trucks op biodiesel HVO. Daarmee kunnen we de CO2-uitstoot flink verkleinen. Verder zijn de uitgebreide veiligheidsfuncties een reden om voor Volvo Trucks te kiezen. In ADR-transport is veiligheid een must en onze nieuwste trucks zijn ook weer voorzien van alle denkbare veiligheidsfuncties.”

Over Den Hartogh Logistics
Den Hartogh Logistics is gespecialiseerd in bulklogistiek van chemische vloeistoffen, gassen, polymeren en droge en vloeibare voedingsmiddelen. Den Hartogh is wereldwijd actief, met vestigingen en kantoren op 58 locaties in 28 landen. Den Hartogh Logistics heeft ruim vijfhonderd Volvo-trucks in de vloot. “In Europa hebben we verschillende standplaatsen en dat geldt ook voor Volvo Trucks. Overal waar we zijn of komen heeft Volvo Trucks binnen redelijke afstand een vestiging. Qua service worden we in Nederland goed ondersteund door Volvo Group Truck Center. Ook als we in het buitenland staan met een vraag, ondersteunen ze ons.”


Van Loon Racing:
Van Loon ziet potentie in verbeterde Can-Am
Tijdens de derde etappe van de Rallye du Maroc geniet Erik van Loon van de potentie van de Can-Am. Onderweg lijken Erik en Hein Verschuuren op weg naar een toptijd tot er een probleem is met de brandstofpomp. Desondanks is Van Loon tevreden over het rijden en hoopt hij op een probleemloze dag waar de puzzelstukjes samenkomen.

“Het is echt een hele fijne auto,” vertelt Van Loon. “Er is de afgelopen periode hard gewerkt en dan zitten er nog wat kinderziektes in. Voor de tankstop merkten we dat er iets mis was met de brandstofpomp, maar na het tanken was dat weg. Dat heeft ons wel tijd gekost, maar we komen hier om de auto te testen. De auto is verder goed en kan mee met de top van zijn categorie.”

Er zijn nog twee etappes te rijden in Marokko. Beide etappes zijn loops rondom Mengoub. Die van morgen is 315 kilometer lang met verschillende ondergronden. “Ook dit gaat weer een goede test zijn voor de auto, we zijn er klaar voor!”

Renault T-serieRenault T-serieRenault T-serie
Renault Trucks Nederland:
Renault Trucks T, C en K, model year 2025 – maximale productiviteit gecombineerd met geoptimaliseerd efficiënt brandstofverbruik
Renault Trucks kondigt de introductie aan van zijn zware truckrange, model year 2025. De nieuwe modellen van de T, T High, C en K zijn nog verder geoptimaliseerd op het gebied van verbruik, veiligheid en rijcomfort. Het brandstofverbruik is tot 3% lager ten opzichte van de vorige generatie, waardoor transporteurs hun productiviteit kunnen verhogen en tegelijkertijd hun ecologische footprint qua CO2 kunnen verkleinen.

Brandstofbesparing die gunstig is voor milieu en ondernemingsproductiviteit
Na de introductie van de Turbo Compound twee jaar geleden, die een brandstofbesparing tot 10% mogelijk maakte, blijft Renault Trucks zijn voertuigen doorontwikkelen en energiezuiniger maken. De zware trucks van de range T, T High, C en K, model year 2025, bieden een extra brandstofbesparing tot 3%.

De fabrikant heeft hiervoor niet alleen verschillende componenten van de aandrijflijn verder doorontwikkeld en geoptimaliseerd, zoals de motor, de versnellingsbak en de achterassen, maar men past ook standaard banden toe met een A+ label voor een maximale efficiency.

Verder zijn de Renault Trucks T, T High en de Renault Trucks E-Tech T standaard uitgerust met cameraspiegels (CMS Camera Monitoring System) in plaats van standaard achteruitkijkspiegels voor een betere aerodynamica en een nog lager brandstofverbruik. Deze cameraspiegels zijn uitgevoerd in 2 wegklapbare camera-armen die aan de zijkant boven de A-stijl op de cabine zijn gemonteerd. Deze armen zijn inklapbaar. De camera’s zijn verbonden met twee schermen in de cabine die de omgeving rondom het voertuig weergeven. Ze zijn voorzien van een infraroodmodus voor beter nachtzicht. Optioneel kunnen deze cameraspiegels aan de bijrijderszijde worden voorzien van een extra dodehoek camera.

Deze spiegelcamera’s zijn ook als optie leverbaar op de Renault Trucks “bouw”voertuigen van de range C, K en de Renault Trucks E-Tech C.

Voor lange afstanden biedt Renault Trucks een versie met geoptimaliseerd brandstofverbruik: de Renault Trucks T Smart “Racer”. De Smart “Racer” is beschikbaar voor de modellen T en T High en combineert de DE13 Turbo Compound motor met de complete reeks beschikbare brandstofbesparingsopties. Dit resulteert in een 14% lager brandstofverbruik en een 15%* lagere CO2-uitstoot ten opzichte van een standaardmodel.

Verbeterde veiligheid en meer rijcomfort
De instelbare stuurbekrachtiging van model year 2025 verbetert de stabiliteit van het voertuig bij hoge snelheden, terwijl het stuur bij lage snelheden directer reageert en de stuurbewegingen minder inspanning vraagt waardoor het manoeuvreren in een stedelijke omgeving gemakkelijker wordt. Dit systeem bestaat uit een combinatie van hydraulische stuurbekrachtiging en een ondersteunende elektromotor en maakt gebruik van sensoren om het gedrag van het voertuig in realtime aan te passen op basis van de bewegingen van de truck en het stuurgedrag van de chauffeur.

Er is ook een rijhulpsysteem (Lane Keep Assistance) met automatische stuurcorrectie verkrijgbaar. Dit zorgt ervoor dat het voertuig in zijn rijstrook blijft, wanneer het deze per ongeluk dreigt te verlaten. Ook biedt het extra bescherming tegen het gevaar van dode hoeken, waardoor de veiligheid van de meest kwetsbare weggebruikers wordt vergroot.

Met de automatische grootlichtfunctie wordt het grootlicht automatisch ingeschakeld, afhankelijk van de rijomstandigheden (weer, duisternis, andere weggebruikers). Dit is een aanvulling op het automatische dimlicht dat al standaard aanwezig was op de vorige generatie trucks van Renault. Voor een optimaal zicht tijdens de werkzaamheden kunnen er af fabriek extra werklampen op het chassis of achterop de cabine worden meebesteld.

De Renault Trucks T, T High, C en K en de elektrische versies Renault Trucks E-Tech T, C van model year 2025 zijn per direct te specificeren en te bestellen via het dealernetwerk.

*Percentage berekend met behulp van VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool) – een tool die het energieverbruik van voertuigen berekent.


CNH Media Relations:
How crop analysis supports sustainability: ‘A Sustainable Year’ story from CNH
CNH is committed to sustainably advancing the noble work of farmers, everywhere. In the fifth installment of our ‘A Sustainable Year’ series we look at how real time crop analysis supports sustainability and the technology that uses this data to boost efficiency, reduce waste and increase profit.

Our 2023 acquisition of the machine vision company Augmenta has enabled us to offer sense and act application technology to our customers. It lets them manage their crops more effectively without needing to sort through complex data to decide how much of an input (i.e., fertilizer) to apply in the field.

The article also includes an interview with Dr. Ajay Sharda, Director of Research at the Institute for Digital Agriculture and Advances Analytics at Kansas State University, USA. He talks about the biggest challenges to crop protection facing the sector, how to best meet those challenges and the role technology needs to play in doing so.

Iveco S-Way
IVECO NLS:
Twee nieuwe krachtpatsers voor Van Alphen Transport
Van Alphen, een familiebedrijf dat al sinds 1993 actief is in de transportsector, breidt zijn wagenpark uit met twee nieuwe IVECO S-WAY trucks. Het bedrijf, dat sinds 2007 onder leiding staat van Richard, heeft met deze nieuwe voertuigen een belangrijke stap gezet in het grotere segment van vrachtvervoer.

Van Alphen is een gevestigde naam in de logistiek, opgericht door de ouders van Richard, en heeft sindsdien een gestage groei doorgemaakt. In de beginjaren werkte Richard samen met zijn ouders, totdat hij in 2007 het bedrijf volledig overnam. Het bedrijf telt momenteel 11 werknemers, waarvan 10 chauffeurs op de weg en Richard zelf die de operaties vanuit kantoor coördineert. Het wagenpark van Van Alphen omvat nu in totaal 15 voertuigen.

Hoewel Van Alphen al lange tijd met IVECO werkt, heeft het bedrijf tot voor kort uitsluitend gebruikgemaakt van bestelwagens. Met de toevoeging van de twee nieuwe IVECO S-WAY trucks speelt Van Alphen nu ook een belangrijke rol in het grotere vrachtvervoer. “We doen nog steeds hetzelfde werk als 30 jaar geleden, namelijk koeriersdiensten, maar inmiddels zijn we ook actief in het grote verkeer,” aldus Richard.

Innovatie en duurzaamheid in balans
Richard benadrukt het belang van duurzaamheid, maar geeft aan dat elektrisch rijden momenteel nog geen optie is voor Van Alphen. “Wij rijden heel plaatselijk, maar de volgende dag kan dezelfde wagen onderweg zijn naar een internationale bestemming. Om elektrisch te kunnen rijden, zouden we onze vloot moeten verdubbelen, waarbij de helft stil zou staan om op te laden. De techniek is er voor ons helaas nog niet, maar we hopen dat deze zich snel genoeg ontwikkelt zodat we in de toekomst de overstap kunnen maken naar duurzamer transport.”

Positieve ervaringen met IVECO
Van Alphen heeft al jaren positieve ervaringen met IVECO bestelwagens, die volgens Richard “onverwoestbaar zijn en altijd starten.” Nu het bedrijf met de IVECO S-WAY’s de overstap maakt naar het grotere segment, zijn de verwachtingen hoog. De nieuwe trucks zijn inmiddels twee weken in gebruik en de vaste chauffeurs zijn zeer tevreden met hun nieuwe voertuigen. “Voor onze chauffeurs is het allerbelangrijkste dat ze een goede auto hebben. De beide chauffeurs waren ontzettend blij met hun nieuwe wagens, en dat betekent veel voor ons als bedrijf,” aldus Richard.

Naast het comfort van de voertuigen, zoals de magnetrons voor overnachtingen en de verlichting in de grille, heeft Richard ook lovende woorden over de service in de werkplaats. “Ik ben echt positief verrast hoe goed alles wordt opgepakt in de werkplaats. Dat geeft vertrouwen in de toekomst.”

Met deze nieuwe aanwinsten in het wagenpark blijft Van Alphen zich inzetten voor waarde toevoegende logistiek, waarbij het bedrijf proactief meedenkt met klanten en blijft groeien in zowel het lokale als internationale transport.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *