Afgelopen vrijdag zijn de handtekeningen gezet, vandaag officieel bekend gemaakt: Albert Keijzer is overgenomen door Sitra.
Het fb bericht van Sitra:
📣 Sitra Group welcomes Albert Keijzer! 📣
Sitra Group is proud to announce the acquisition of Albert Keijzer, Zaandam, a renowned name in food logistics. 👏🏼
As two family-owned businesses with deep-rooted traditions, this partnership ensures continuity, growth, and innovation in an evolving market. 🚚
With shared values of drive, passion, dedication, and experience, we are confident that this collaboration will strengthen our position and benefit both our employees and customers. 💯
A warm welcome to the Albert Keijzer team! We look forward to shaping the future of food logistics together! 🧡
Het verhaal van de Sitra groep begon op 31 maart 1962 toen Robert Saelens in Geluveld nabij Zonnebeke (België) Saelens Inter Transport oprichtte. De tweede generatie, Martial en Frank Saelens, streefden de weg van de diversificatie na. Ze zochten gericht naar nichemarkten en specialiseerden zich in het transport van voedingsmiddelen in verschillende vormen, zowel in Europa als daarbuiten. In 1978 werd de eerste buitenlandse vestiging geopend in Frankrijk. Door overnames en joint ventures is Sitra gegroeid tot een bedrijf met meer dan duizend medewerkers.
Op 26 november 1920 begon Albert Keijzer, op 19-jarige leeftijd, zijn transportbedrijf in de Zaanstreek. Na de oorlog gaat ook zoon Jacob (Co) in het bedrijf meewerken. Als Albert in 1972 overlijdt, zet Co Keijzer het familiebedrijf voort. In 2006 zet de derde generatie het bedrijf voort, in de persoon van schoonzoon Rob de Visser. De eerste truck komt in 1922, een T-Ford. gestaag breidt het bedrijf uit, maar in 1940 wordt het bedrijf na de Duitse inval gereduceerd tot wederom één truck, die via een generator op kolen loopt, benzine is niet meer te krijgen. Van het geld wat Albert van de NSB-ambtenaar voor de in beslag genomen trucks krijgt, laat hij een stenen huis bouwen, na de Tweede Wereldoorlog kan hij het bedrijf opnieuw van de grond af aan opbouwen nadat hij van het geld wat de verkoop van het stenen huis oplevert, een oude legertruck koopt.
Bij de wederopbouw speelt Bruynzeel een grote rol, er worden massaal huizen ge- en verbouwd, die allemaal een Bruynzeel deur hebben, Keijzer deed daar het transport van. In de jaren ’50 wordt houttransport steeds minder belangrijk en verschuift de focus naar tanktransport en iets later ook bulktransport.
Gelukkig hebben we de foto’s nog…
Weer een stukje Zaanse transportgeschiedenis & een persoonlijk stukje herinnering van ondergetekende de boeken in. Een mooi bedrijf wat nu, in Belgische handen, de kans en mogelijkhed n heeft om voort te kunnen blijven bestaan. Nog maar gauw even langs voordat er alleen nog maar SITRA op de trucks staat.