Meer primeur dan dit wordt het niet: de twee eerste exemplaren van de nieuwe DAF 95 boeken van Reinder Meijer werden niet naar het thuisadres van de auteur gestuurd, maar een paar kilometer noordelijker in Fryslân. Bedankt voor de eer en het vertrouwen Reinder!
Met de 2800-serie had DAF een sterke positie veroverd in de drukke Europese truckmarkt. Toch stamde het ontwerp van deze eerste kantelcabine van DAF al uit de jaren zestig, deze was dringend aan vernieuwing toe. De Zweedse merken, maar ook MAN, brachten nieuwere modellen uit waarmee DAF moest concurreren. In 1987 kwam de 95: een sprong in het diepe, van lowtech naar een moderne truck vol elektronica voor zowel bestaande als nieuwe functies. Rijcomfort stond centraal en was merkbaar in de wegligging, het geluidsniveau en het algemene rijplezier. Alleen de motoren behielden nog elementen van de vertrouwde 11,6-liter blokken, maar waren volledig geüpdatet. Bij de introductie waren er versies met 310, 350 of 380 pk beschikbaar, perfect afgestemd op de markt van die tijd.
De productieperiode van de DAF 95 kende hoogte- en dieptepunten. Na de succesvolle introductie van de nieuwe 95-serie nam DAF het Britse Leyland over. De integratie, grote investeringen en problemen op de Britse thuismarkt leidden in 1993 tot het faillissement van DAF NV. Dankzij snel en doortastend optreden, mede van de overheid, kon het bedrijf doorgaan. Kort daarna kreeg de 95 zelfs de prestigieuze Super Space Cab-versie. In 1998 nam het financieel sterke Paccar het bedrijf volledig over, waarmee de toekomst van het merk veiliggesteld werd. Ondanks deze turbulente jaren vonden veel indrukwekkende DAF-trucks hun weg naar klanten in heel Europa.
De boeken volgen beide het bekende concept: 200 prachtige kleurenfoto’s, paginagroot afgedrukt op goed papier. Ze nemen je mee langs talloze versies (vrijwel alle chassis- en cabine varianten zijn vertegenwoordigd) en bedrijven (enkele voorbeelden in bijgaande foto’s), waarvan er veel inmiddels niet meer bestaan. De 95 is een mijlpaal in de geschiedenis van DAF en verdient volgens Reinder een plaats in de groeiende collectie truck- en transportboeken van mbmcargotech. Iets waar ik het alleen maar mee eens kan zijn! Mijn eerste rolletje is in 1997 ontwikkeld, toen ik 13 was. De 95 is dus één van de trucks uit mijn jeugd. Diverse trucks uit deze boeken zijn ook in mijn eigen analoge collectie aanwezig. Deze boeken hebben een ereplekje in mijn kast verdiend, en ik weet zeker dat ik ze er nog heel vaak even uit ga halen, puur om te bladeren en genieten.
Kwaliteit heeft een prijs, ik ben me er dan ook zeer goed van bewust dat niet iedereen de €110,- voor een set of de €60,- voor een los boek kán betalen, en dat is jammer… Maar gezien de kosten die nu eenmaal in het maken en drukken van een boek zit, helaas onvermijdelijk. De kans om deze boeken op de tweedehands markt tegen te komen is klein, ieder boek wordt individueel gedrukt na bestelling (zo is er ook geen verspilling), dus even sparen is toch echt het beste (en bidden dat je wasmachine en koelkast niet kapot gaan). Ander voordeel van het individueel drukken per bestelling is dat ze nooit uitverkocht raken. Voor wie de boeken wél kan en wil betalen, bestellen kan uitsluitend via de website van mbmcargotech. De directe link voor de set vind je hier.
Omdat ik altijd volledig transparant ben over wie betaalt en waarvoor: dit is géén gesponsorde post, er staat hier geen financiële vergoeding tegenover, maar ik mag de beide boeken wél houden, waarvoor dank.