De Mercedes-Benz Atego cabine is door diverse fabrikanten gebruikt. In de eerste plaats is hij uiteraard gebruikt voor Mercedes-Benz Atego zelf, in verschillende lengtes, hoogtes en generaties. Bij de Mercedes-Benz Atego MP1 was de korte cabine het meest algemeen.De lange cabine met laag dak was zeer zeldzaam.Lange cabine met hoog dak.Van de MP1 was er ook een 18-tons versie, de ‘zware Atego’. Deze ging later Axor heten. De cabine was de reguliere Atego cabine (in al haar varianten), het chassis kwam van de Actros. Er waren ook speciale cabines. Zo hadden de racetrucks, destijds nog een fabrieksteam, een langere cabine. Topsleeper.Dubbele cabine.
Bij de Mercedes-Benz Atego MP2 was de lange lage variant iets algemener, de hoogdak-versie zag je bij de MP2 toch een stuk minder.
Bij de Mercedes-Benz Atego MP3 waren de rollen weer omgedraaid: hoog dak variant algemeen, lange lage cabine moet je met een vergrootglas zoeken.
In Brazilië hebben ze nog geen Euro 6 (op het moment van schrijven, oktober 2017), de variant aldaar zou je als MP3½ kunnen zien.
Terwijl de Actros bij overgang naar Euro 6 een nieuwe cabine kreeg, moet de Mercedes-Benz Atego MP4 het met een ge-update versie van de ‘oude’ cabine doen.
Naast de Atego pastte Mercedes-Benz de cabine ook toe op de Axor. In de eerste generatie was die met maar 2 cabine-varianten leverbaar (de beide lange versies) en alleen als 4×2 trekker. De tweede en derde generatie waren de opvolger van de zware Atego, en kregen het hele pakket leverbaar. Bij de overgang naar Euro 6 verdween de Axor, eigenlijk een Turks model, uit het leveringsprogramma voor West-Europa.
Mercedes-Benz Axor MP1.Mercedes-Benz Axor MP2.Mercedes-Benz Axor MP3.
Naast Mercedes-Benz passen en pasten nog diverse andere fabrikanten uit het Daimler-concern de cabine toe.
Fuso uit de Indische productie, voor Afrika.Fuso TV.
Het Kamaz model met de Atego cabine wordt in de volksmond vaak ‘Kamaxor’ genoemd.
Bij Bharat-Benz belandt de cabine opvallend vaak op een vier-assig chassis.Bharat-Benz 3723.Bharat-Benz 3128.
Ook buiten het Daimler concern om komen we de cabine tegen. Soms bij een truck die (deels) op de Atego gebaseerd is, soms echt alleen de cabine. De GINAF E2114 is een elektrische versie van de Atego.
De Kamag Wiesel gaat al bijna net zo lang mee als de Atego zelf.
Kamag bouwt onder de naam Tow Bear een vliegtuigtrekker (foto Doronenko op wikimedia).
Grove past de cabine op enkele van haar zwaardere modellen toe. Grove GMK5130.Grove GMK5095.Grove GMK4100L-1.
Het Turkse Erkin heeft de cabine ook voor kranen gebruikt.
Weer een kraan, ook de Hidrokon AT 4100 heeft een Atego cabine.
Wederom een Turkse kraan: de MPG (vroeger Acar) T0120 (tx voor de tips Harm Adams).
In België bouwt Autobedrijf Joost – Campus Bus schoolbussen met de Atego cabine. Door de kantelcabine is de motor makkelijker bereikbaar dan bij reguliere bussen. Na modellen op basis van de Sprinter en Vario werd de Atego vanaf 2005 als bus opgebouwd. Met dank aan John Veerkamp / bus-planet.com voor de foto en informatie en Jan Clevering voor de tip.
Als iemand nog aanvullingen of correcties heeft hoor ik dat heel graag! Laat gerust iets achter in het reactieveld hier onder.
No Responses