Gespot bij de truckstop in Asten, als lading van J26, een Brits-Nederlands transportbedrijf, deze camper in JPS Lotus kleuren. Zelf wist ik er niks van af, dus ik heb mijn innerlijke Sherlock Holmes maar even aangeslingerd. De camper, een Travco (samentrekking van Travelers Company) is of was van ene meneer Davis blijkbaar, die ook een Leyland Leopard in dezelfde kleuren heeft, met daadwerkelijk oude formulewagens als lading. Toen ik hem op 9 september 2025 op de foto zette was dat anderhalve dag na het aflopen van de historische Grand Prix op het TT-circuit in Assen, met extra aandacht voor JPS, de kans dat hij daar vandaan kwam is dus zeer aanwezig. Spark heeft een gedetailleerd resin model in 1:43 van deze camper gemaakt. Voordat we over gaan naar betrouwbare informatie over het model camper, eerst nog wat mensen die herinneringen aan dit specifieke exemplaar, de PGK 5IL, ophalen.
Johnny Tipler: “The Travco was run in 1973-74 and later by Mike and Ann Murphy. I travelled to the Osterreichring in it in 1974. The Murphys provided all the mechanics meals parked up in the paddock and Colin Chapman and Peter Warr held driver briefings in the lounge area.”
Carl Taylor: “My Dads mates used to own this one. He helped recommission / restore it about 30 years ago. Said to be haunted by the ghosts of Lotus Drivers past.”
Alex Miedema: “Het blijft prachtig, die JPS kleuren. Alleen jammer dat de binnenkant van de longen van de gebruikers op den duur óók die kleuren krijgen.”
De Lotus Dodge Travco JPS is een unieke camper die is ontworpen door Lotus Engineering in samenwerking met Dodge en het sigarettenmerk John Player Special (JPS). De Travco JPS werd in de jaren 70 ontworpen als luxe touringcar voor het door JPS gesponsorde Lotus Formule 1-team.
De Travco JPS heeft een speciaal gebouwde aluminium carrosserie met JPS-logo en een zwart-gouden kleurstelling, die ook werd gebruikt op de Lotus F1-auto’s uit die tijd. Het interieur is volledig uitgerust met luxe voorzieningen, waaronder een complete keuken, badkamer en slaapvertrekken. Onder de motorkap wordt de Travco JPS aangedreven door een Dodge 440 V8-motor met een vermogen van 375 pk, gekoppeld aan een automatische transmissie. Ook de ophanging en remmen zijn geüpgraded om het gewicht en de prestaties van de camper aan te kunnen.
De Travco motorhome was een aerodynamische camper, die van 1964 tot eind jaren 80 op een Dodge-chassis gebouwd werd. Het Travco-ontwerp ontstond oorspronkelijk in 1961, toen nog onder de naam “Dodge Frank Motor Home”, en werd met de steun van de Chrysler Corporation, het moederbedrijf van Dodge, op de markt gebracht. Veel Travco’s werden verkocht onder het Dodge-merk. Het ontwerp van de Travco/Dodge Motor Home en de carrosserie van glasvezel waren door Ray Frank verbeteringen ten opzichte van de originele Frank Motor Home, een ontwerp gebaseerd op het Dodge-chassis en gebouwd in Brown City, Michigan (USA), tot 1962. Ray Frank, oprichter van Frank Industries, bedacht ook de term “motorhome” en ontwikkelde vervolgens Xplorer Motorhomes. Frank is opgenomen in de RV/MH Hall of Fame & Museum als de grondlegger van de motorhome.
In 1964 nam Travco Corporation de productie over, waarbij de ramen werden vergroot en enkele uiterlijke wijzigingen werden doorgevoerd. Er waren zes kleurcombinaties beschikbaar en het ontwerp bleef grotendeels hetzelfde tot 1980, op enkele grillevarianten na. Er kwamen vijf lengtes: 21, 22, 27, 29 en 32 voet, waarvan de 27-voetversie het populairst was. In de jaren ’60 verkocht wit met een rode band het best; in de jaren ’70 waren aardetinten populair. Ondanks een nieuwe grille in het midden van de jaren ’70 verloor het “Atomic Age”-ontwerp aan aantrekkingskracht.
Door de financiële crisis van Chrysler eind jaren ’70 moest het bedrijf de productie van middelzware vrachtwagens en motorhome-chassis staken. Hierdoor stopte ook de productie van het populaire Dodge-chassis en de 440 V8-motor, wat bijdroeg aan het einde van Travco. Andere factoren waren managementwisselingen, hoge brandstofprijzen en hoge rente. Toch bleven de carrosserieën nog tot circa 1990 in gebruik bij luxe-camperbouwer Foretravel.
Nadat bovenstaand artikel al twee weken achter de schermen klaar en ingepland stond, vond ik in mijn mailbox bij het kuisen daarvan nog onderstaand persbericht met bijbehorende foto’s van Lotus Cars tegen, wat het een en andere verklaart over de aanwezigheid van dit bijzondere voertuig in Nederland.
Veertig jaar nadat drievoudig Formule 1 Wereldkampioen Ayrton Senna op het circuit van Estoril (Portugal) in de regen zijn historische eerste F1-overwinning boekte in de Lotus 97T, brengt Lotus tijdens de TABAC Classic GP op het TT Circuit Assen een passend eerbetoon aan deze allereerste zege van Senna. Onder het toeziend oog van Bruno Senna – de neef van Ayrton – en de Braziliaanse ambassadeur in Nederland kruipt Ayrton Senna’s lead mechanic Chris Dinnage tijdens het classic-event (5-7 september) achter het stuur van de legendarische, in de bekende zwart-gouden kleurstelling gehulde auto voor een aantal onvergetelijke ronden over het circuit van Assen. Het zien én horen van deze iconische Senna-auto gaat bij de bezoekers van het evenement zonder enige twijfel glorieuze tijden doen herleven.
21 april 2025 markeerde een mijlpaal in de geschiedenisboeken van Lotus en de Formule 1: de veertigste verjaardag van de eerste Grand Prix-overwinning van Ayrton Senna. Die mijlpaal valt samen met het jaar waarin de Formule 1 zijn 75-jarige bestaan viert, een periode waarin Lotus de koningsklasse van de internationale autosport verrijkte met tal van geavanceerde innovaties die vandaag-de-dag nog steeds de techniek van de huidige F1-auto’s bepalen.
Chris Dinnage, Classic Team Lotus Team Manager en destijds de lead mechanic van Ayrton Senna tijdens die allereerste, inmiddels legendarische overwinning in 1985, brengt op het circuit van Assen samen met Bruno Senna een passende ode in dezelfde Lotus 97T Formule 1-auto. Dinnage kan bogen op een indrukwekkende staat van dienst bij Lotus. Niet alleen was hij naast Senna ook de lead mechanic voor coureurs als Elio de Angelis, Nelson Piquet, Mika Hakkinen, Johnny Herbert en Martin Donnelly; tevens is hij degene die de meeste Lotus race- en straatauto’s ter wereld heeft gereden. De Lotus 97T is in eigendom van Clive Chapman en wordt onderhouden door Classic Team Lotus.
Senna’s beste overwinning
Ayrton Senna’s zege op Estoril was vier decennia geleden een masterclass in rijden in de regen, waarbij de Braziliaan bijna het hele veld op een ronde zette en de eerste van zijn 41 Formule 1-overwinningen behaalde. Senna zelf beschouwde deze prestatie ook als de beste uit zijn carrière en verwierp het wijdverbreide geloof dat zijn overwinning in Donington in 1993 zijn beste race was. Senna werd geciteerd toen hij zei: “Echt niet! Ik beschikte over tractiecontrole. Het was een mooie overwinning, maar vergeleken met Estoril ’85 was het niets.”
De Lotus 97T zelf was een baanbrekende raceauto en was de eerste met verticale aerodynamische innovaties achter de voorwielen voor luchtstroomgeleiding, die zich uiteindelijk ontwikkelden tot de zeer geavanceerde bargeboards, een bepalend onderdeel in de hedendaagse F1-aerodynamica. Het eerbetoon van Lotus tijdens de TABAC Classic GP op Assen onderstreept de band tussen Lotus en Ayrton’s indrukwekkende opkomst in de Formule 1, en viert het gouden turbotijdperk in deze wereldwijde koningsklasse van de autosport.
Emotioneel en historisch moment
“Voor Team Lotus was de komst van Ayrton een bepalend moment”, verklaart Clive Chapman, Managing Director van Classic Team Lotus. “Zijn talent, technisch inzicht en niet aflatende drive hielpen het team vooruit. Lotus’ ode op Assen stelt ons in staat om die magie opnieuw te beleven en zijn nalatenschap te eren. Het belooft een emotioneel en historisch moment te worden waarmee Senna’s blijvende invloed op de autosport wordt bevestigd.”
Ayrton Senna
Ayrton Senna was een legende, en tegen de tijd dat hij zijn eerste wereldkampioenschap behaalde, was hij zijn sport al ontstegen en uitgegroeid tot een wereldwijde superster. Gewone mensen, meestal niet geïnteresseerd in autosport, waren gefascineerd door zijn persoonlijkheid en door zijn soms compromisloze rijtactieken. De drie jaren dat Ayrton Senna voor Team Lotus reed – van 1985 tot en met 1987 – waren één van de spannendste periodes in de geschiedenis van de autosport. Er woedden niet alleen titanengevechten tussen de vier toonaangevende teams – Lotus, McLaren, Williams en Ferrari – in de tweede fase van het krachtige turbotijdperk, maar de rivaliteit tussen de beste Formule 1-coureurs werd zowel op als naast de baan ook goed gedocumenteerd.
Technische gegevens Lotus 97T
Productiejaar: 1985
Aantal exemplaren: 4
Motortype: Renault EF4 Turbo V6
Motorinhoud: 1.492cc
Vermogen: 780 – 850 pk
Afmetingen (LxBxH): 4,21m/2,14m/1m
Wielbasis: 2,77m
Gewicht: 539 kg (reglementair)
De TABAC Classic GP vindt van 5 t/m 7 september plaats op het TT Circuit Assen.