Je krijgt als bedrijfswagenjournalist de gekste dingen binnen via de mail. Nu bijvoorbeeld over een robothond die voor Mercedes in de busjesfabriek in Düsseldorf werkt. Huh? Ja dat dacht ik ook. Hier onder het officiële persbericht zoals ik dat (in het Engels) van Mercedes-Benz Media kreeg.
In de toekomst zal de Mercedes-Benz fabriek in Düsseldorf in de productie vertrouwen op autonome robotsystemen. De robothond “Aris” detecteert onder andere zogenaamde persluchtlekken en zorgt er zo voor dat deze in een vroeg stadium kunnen worden gerepareerd. Dit maakt het mogelijk om het energieverbruik in de fabriek aanzienlijk te verlagen.
“Aris” maakt deel uit van de digitaliseringsstrategie van de bestelwagenfabriek in Düsseldorf. In de toekomst zullen autonome robotsystemen worden ingezet voor predictief onderhoud en logistiek, met als doel medewerkers optimaal te ondersteunen bij hun dagelijkse taken en zo de efficiëntie te vergroten. Naast de robothond wordt ook een autonome drone ingezet die het tellen van lege containers op het fabrieksterrein overneemt en medewerkers zo tijdrovende routinetaken ontneemt. Het bijzondere: beide robotsystemen kunnen worden geïntegreerd in bovenliggende cloudapplicaties, die interactie met elkaar en in de toekomst ook met andere robots mogelijk maken – zelfs in verschillende fabrieken. Mercedes-Benz Vans zet hiermee de volgende stap naar een digitale toekomst en benut de mogelijkheden van digitale transformatie ten volle.
Ondersteuning op vier poten: “Aris” ingezet voor onder andere meer energie-efficiëntie
Robodog “Aris” voert al een breed scala aan taken uit in de Mercedes-Benz fabriek in Düsseldorf, waarvan sommige worden ondersteund door kunstmatige intelligentie (AI). Zo kan hij automatisch de routinecontrole uitvoeren van analoge meters van bepaalde systemen en machines. De gegevens worden geregistreerd en kunnen uiteindelijk zo eenvoudig mogelijk worden geëvalueerd. Daarnaast is “Aris” uitgerust met een akoestische beeldvormingsmodule en kan zo geluidsafwijkingen visualiseren en lokaliseren. Deze kunnen wijzen op zogenaamde persluchtlekken die kunnen leiden tot een hoog energieverlies in de installatie, of op een dreigende systeemstoring. Met behulp van “Aris” kunnen de verantwoordelijke medewerkers sneller reageren op potentiële lekken en defecten en deze verhelpen voordat er schade ontstaat. Dit voorkomt ongeveer 60 procent van het energieverlies dat door dergelijke lekken zou ontstaan. Dit leidt tot een jaarlijkse besparing op de energiekosten van in de zes cijfers. Bovendien kan de inzet van een robodog dreigende systeemstoringen voorkomen door gerichte reparaties tijdens niet-productieperiodes.
De geïntegreerde technologie stelt “Aris” in staat om nauwkeurig en efficiënt te werken en zich flexibel aan te passen aan verschillende taken en eisen. Zo overtuigt de robothond bijvoorbeeld door zijn vermogen om trappen te beklimmen en zich zo volledig autonoom door de productiefaciliteit te bewegen. Hierdoor zou de robothond in de toekomst ook voor andere doeleinden in de fabriek in Düsseldorf kunnen worden ingezet, zoals het controleren van vluchtroutes of het creëren van een digitale tweeling van de fabriek.
Innovatieve dronetechnologie maakt het uitvoeren van routinetaken mogelijk
Ook in de Mercedes-Benz fabriek in Düsseldorf wordt state-of-the-art dronetechnologie geïntroduceerd om de werkprocessen te optimaliseren en de inzet van medewerkers te verminderen. Dankzij de inzet van een speciale drone moet het tellen van lege containers op het fabrieksterrein in de toekomst efficiënter en nauwkeuriger worden uitgevoerd. Met behulp van getrainde AI-software maakt deze technologie het mogelijk om ladingdragers te identificeren en te tellen op basis van hun afmetingen, contouren en topologie. Dit markeert een belangrijke stap in de richting van automatisering en verhoogde efficiëntie, waardoor medewerkers zich beter kunnen concentreren op verdere, controlerende activiteiten.
Vestiging Düsseldorf: Focus op de Mercedes-Benz Vans-fabriek
De Mercedes-Benz Vans-fabriek in Düsseldorf is een belangrijke locatie voor de productie van bestelwagens en bedrijfsvoertuigen. Op een productieoppervlak van circa 325.000 vierkante meter produceren circa 5.500 medewerkers de bestelwagenvarianten van de Mercedes-Benz Sprinter en eSprinter. De fabriek is een van de grootste industriële werkgevers en bedrijven in de regio. In 1999 startte de productie van de Sprinter en in 2023 startte de fabriek ook met de productie van de nieuwe generatie van de eSprinter. Met haar lange traditie en state-of-the-art technologie is de fabriek een pionier in de auto-industrie.






