Paul komt met de boskabouter-as

Afgelopen vrijdag publiceerde ik een artikel op deze website over de Mercedes-Benz eActros met klein aanplak-asje er achter. Meest gehoorde reactie was dat dat niks nieuws is en dat andere bedrijven dat al eerder deden. Wat me verwonderde, er werd ook door niemand beweerd dat dit de eerste toepassing van een aanplak-as ooit was. Maar de eerste op een eActros, de nieuwswaarde zat hem in dat deze methode nu wordt onderzocht als optie voor het overgewichtsprobleem van uw schrijver elektrische trucks.

Dus ook de hier getoonde Arocs, mét ronkende dieselmotor, heeft niet de eerste aanplak-as ooit! Maar wél de eerste voor Paul (een uitgebreid artikel over mijn bezoek aan dat zeer interessante en veelzijdige bedrijf eerder dit jaar volgt nog). Zelf noemen ze het een ‘Mini-Nachlaufachse’. Volgens het ronkende bericht zet de as, nu voor het eerst toegepast op de “HackTruck” van Mus-Max GmbH ‘een nieuwe maatstaf in efficiëntie en rijcomfort in de bosbouw’.

Dat is nogal aan claim natuurlijk, maar die wordt ook onderbouwd. Ik laat dat even in het Duits, Nederlands is in principe natuurlijk gewoon een versimpeld Duits dialect, dus veel woorden zijn niet direct vertaalbaar, maar we begrijpen het meeste wel, ook zonder leren Duits die ‘Of nee toch niet’ voor de klas staan te brullen.

✔ 4,4 t gelenkt, liftbar und entlastbar
✔ Elektrohydraulische Lenkung für präzises Manövrieren
✔ Luftfederung
✔ Anfahrhilfe bis 30 km/h
✔ Automatisches Liften der Nachlaufachse bei Rückwärtsfahrt
Perfekt für Anwendungen, bei denen Wendigkeit und Nutzlast entscheidend sind.

Dus, vandaar. Ik vind m leuk! En die titel… Sorry, maar hoe kan ik GEEN slechte woordgrappen maken als een bedrijf dat Paul heet een kabouter-as voor de bosbouw maakt!?

Met dank aan Paul voor de foto’s en informatie. Verder lezen?
Meer over kabouter-assen kun je hier lezen.
Meer over Paul kun je hier lezen.
Meer over bosbouw kun je hier lezen.
Meer over de Mercedes-Benz Arocs kun je hier lezen.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *