In de jaren ’90 was Daewoo een groot automerk in Nederland, men stapte met veel succes in het goedkope segment waar voorheen vooral Lada goed vertegenwoordigd was. Echter, rond de eeuwwisseling ging het wereldwijd gezien slechter met Daewoo, en werd de personenwagen-afdeling overgenomen door General Motors. Sinds die tijd worden de Daewoo modellen in de meeste markten onder de naam Chevrolet verkocht.Wat bij ons minder bekend is, is dat Daewoo ook zware vrachtwagens bouwde. De lichtere Daewoo-Avia modellen zag je zo nu en dan ook met Tsjechische kentekenplaten op de Nederlandse wegen rondrijden, maar de import van de zwaardere modellen is voor zover ik weet in Europa beperkt gebleven tot Ierland. De trucks die ik op de foto heb gezet bij een Ritchie veiling in Moerdijk kwamen hier oorspronkelijk dan ook vandaan.De afdeling zware trucks heet tegenwoordig officieel “Tata Daewoo Commercial Vehicle” en is sinds 2004 vrijwel volledig eigendom van het Indische Tata Motors. Daarmee kwam het in handen van één van de grootste autobouwers wereldwijd, hoewel ze bij ons vooral bekend zijn van de hoogovens in IJmuiden. Het zou mij persoonlijk niet verbazen dat er over een jaar of 10/15 ook zware Tata trucks over de Nederlandse wegen rijden.
Rond die tijd had je de absurde situatie dat er Daewoo trucks uit Korea verkocht werden door een andere organisatie als die Daewoo trucks uit Tsjechië verkocht. Alle Ierse Daewoo trucks lijken rond 2002 verkocht te zijn en daarna alle geëxporteerd. Ik denk dat de conclusie is dat ze niet voldeden. Kennelijk had Harris er wat mee te maken, maar veel info kan ik er niet meer over vinden.