Verlengde Coleman-Milne Ford Scorpio ~ Pieter Leistra

Afgelopen weekend had ik een vriendin uit Duitsland op bezoek. Dat was niet alleen de reden dat ik de afgelopen dagen even niks van me heb laten horen, maar dat was ook aanleiding om even een ritje langs de kust te maken, Das Wattenmeer zie je niet elke dag als je in de regio van Stuttgart woont natuurlijk. Tijdens dat ritje heb ik uiteraard ook een paar plaatjes geschoten, onder andere in Nes (Dongeradeel).

Toen ik vandaag weer online kwam zag ik dat Pieter Leistra me een privé-bericht had gestuurd op facebook met de vraag of ik voor zijn foto’s stond te maken. Ja dus. 😛 Een late reactie van mijn kant, ik heb nu eenmaal geen hippe telefoon met mobiel internet, maar daardoor kon ik mooi wel wat extra informatie over dit bijzondere voertuig aan Pieter vragen.

Het is een verlengde Ford Granada Mark III (de Britse naam voor de eerste generatie Ford Scorpio), die door Coleman-Milne verlengd is. Van dit type is slechts één prototype gebouwd, welke een tijd terug door Pieter Leistra is geïmporteerd uit het Verenigd Koninkrijk, om als dagelijkse auto te gebruiken. Als de auto te zijner tijd op is zal zijn laatste rit, zoals bij alle auto’s van ‘Peewee’, uiteraard p het autocrosscircuit zijn. De voordeur, achterdeur en B-stijl van de stationwagon zijn verlengd.

Dit model was bedoeld als opvolger van de Ford Granada Mark II Windsor Estate. Van dat model zijn 20 stuks gebouwd, op dezelfde wijze als het Scorpio prototype. Verder zijn er ook nog 10 stuks Ford Granada Minster Estate gebouwd, welke alleen bij de achterdeuren verlengd was. Ook bij Pieter was de Windsor Estate de voorganger van zijn Scorpio als daily drive, maar deze auto werd te slecht, en zal binnenkort te zien zijn op één van de autocrosscircuits bij een bangerrace. Op onderstaande foto staan de beide Estates gebroederlijk bij elkaar.

IM000493.JPG

Pieter, bedankt voor de extra informatie en foto’s! Binnenkort meer blogs over onder andere zijn lijkwagens en ambulances die op het circuit zijn geëindigd.

One Response

  1. Frank 17 maart 2013 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *