Eerste nieuwe Mercedes-Benz Sprinter van de band gerold

Na meer dan acht miljoen testkilometers en € 25 miljoen aan investeringen in de twee Duitse bestelwagenfabrieken in Düsseldorf en Ludwigsfelde is gisteren in Düsseldorf de eerste nieuwe Mercedes-Benz Sprinter uit serieproductie van de band gerold. Daarmee is een nieuw hoofdstuk begonnen in de geschiedenis van de Mercedes-Benz Sprinter. Deze beschikt over vijf nieuwe veiligheids- en assistentiesystemen en bij drie daarvan gaat het om wereldprimeurs voor bestelwagens. De nieuwe Sprinter heeft als eerste bestelwagen motoren die voldoen aan de toekomstige uitlaatgasnorm Euro VI en is met uitstekende verbruikscijfers tot 6,3 l/100 km de benchmark bij het brandstofverbruik. Daarnaast onderscheidt hij zich in het segment van de grote bestelwagens door zijn markante verschijning.

De indrukwekkende geschiedenis van de Sprinter
Sinds zijn komst in 1995 heeft de Mercedes-Benz Sprinter overal ter wereld een goede reputatie opgebouwd. Hij loopt voorop op het gebied van assistentie- en veiligheidssystemen. Mercedes-Benz Vans introduceerde bij de Sprinter bijvoorbeeld als eerste fabrikant in dit segment al in 1995 het anti-blokkeersysteem ABS en in 2002 was hij de eerste bestelwagen met het elektronische stabiliteitssysteem ESP®. In 2006 resulteerde het pionierwerk van Mercedes-Benz Vans in de doorontwikkeling tot het ADAPTIVE ESP®. Dit alles maakte de Sprinter tot een regelrecht verkoopsucces waarvan er in de afgelopen 18 jaar wereldwijd in totaal ca. 2,5 miljoen stuks zijn verkocht.

In het segment van ca. 3,5 ton toegestaan totaalgewicht positioneerde de Mercedes-Benz Sprinter zich destijds precies op de destijds in Duitsland geldende grens tussen personen- en bedrijfswagens en al snel veroverde hij ook de buitenlandse markten. Tegenwoordig wordt de Sprinter in duizenden varianten in ongeveer 130 landen verkocht. Het feit dat de Sprinter is uitgegroeid tot wereldspeler komt ook tot uitdrukking in de productielocaties. Inmiddels rollen de bestelwagens niet alleen in Düsseldorf en Ludwigsfelde van de band maar ook in Charleston (VS), González Catan (Argentinië) en Fuzhou (China). Voor de ontsluiting van de dynamische massamarkt Rusland is de productie van de Sprinter Classic bij de Russische fabrikant GAZ in Nizhny Novgorod in voorbereiding. Daarmee is de Sprinter een belangrijke pijler voor de wereldwijde groeistrategie ‘Vans goes global’ van Mercedes-Benz Vans.

De Mercedes-Benz fabriek in Düsseldorf
Düsseldorf is met ca. 6.600 medewerkers en zo’n 150.000 bestelwagens per jaar de grootste bestelwagenfabriek van Daimler AG. Hier rollen alle gesloten varianten van de Mercedes-Benz Sprinter van de band. De fabriek beslaat een oppervlak van bijna 700.000 m2 en produceert in drie ploegendiensten per werkdag ca. 700 bestelwagens. In 2012 heeft Daimler bijna € 36 miljoen in de fabriek geïnvesteerd. Meer dan een derde daarvan werd besteed aan een nieuw warmtekrachtsysteem dat ongeveer 20 procent aan primaire energie bespaart.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *