Technik Museum Speyer

Nadat ik eerder al het zustermuseum in Sinsheim bezocht had, was het enkele dagen terug dan toch eindelijk tijd om het Technik Museum Speyer te bezoeken. De meeste mensen gaan naar dat museum om de space shuttle (Buran) of duikboot te bezoeken. Die waren ook erg interessant, maar ik was er toch vooral voor de MAN TR1400 racetruck. Dat er tegenwoordig nog een racetruck bij staat is alleen maar mooi meegenomen.

Helaas hadden we maar beperkte tijd om het museum te bezoeken. Je kunt je er gemakkelijk de hele dag vermaken, maar wij hadden maar zo’n anderhalf uur. Bij aankomst was het al aan het schemeren, zodat ik als een razende Roeland naar buiten ben gerend om de interessantste voertuigen daar nog met een beetje daglicht in beeld te krijgen. Door de beperkte tijd heb ik me toch vooral op de bedrijfswagens in het museum gericht. Dat vind ik persoonlijk het interessantst en in zo’n situatie moet je gewoon keuzes maken. Maar we komen zeker terug om alles nog eens beter te bekijken.


Tussen de kassa en de ingang staat een Lincoln limousine.

Magirus Deutz Uranus.

Trein uit de 220-serie.

Wyhlen Kranwagen 116 uit 1957. Er waren 14 van deze kranen in dienst in het zuiden van Duitsland, ze konden zo’n 15 ton tillen.

Fiat G-91.

Een mij onbekend merk wals.


Mooie historische hallen.

Smiedag Kleinstraupen uit 1965.

Lockheed F-104 ‘Starfighter’. Een derde van de 917 gebouwde toestellen zijn gecrashed.

Caterpillar D8 uit 1950 als pijpenlegger.

Deutz DK60 rupstrekker.

‘Stalin tractor’, licentiebouw van de Caterpillar D7 uit de Sowjet-unie door Челябинский тракторный завод.

Mercedes-Benz L334 uit 1958 met 172 pk, bestemd voor de export.

De door EWK gebouwde Gillois was een Duits-Franse ontwikkeling. Dit exemplaar was gestationeerd bij de vestiging van het Franse leger in Speyer. Het door een 12-cilinder motor voertuig is 12,5 meter lang, 3,2 meter breed, bijna 4 meter hoog en weegt 29 ton.

Kaelble KD680E uit 1959. De 19 liter V8-motor levert 240 pk, zodat de truck 16 ton rotsen mee kan nemen.

Karl-Marx V 18 uit 1963.


Mack dumper.

Bristol Routemaster.

KraussMaffei PTS 1 vliegtuigsleper.

Canadair CL-215.

McDonnell-Douglas F-4 J Phantom, een oud toestel van de beroemde Blue Angels.

McDonnell F101 Voodoo.

Hough TU-120.

Houchin vliegtuigtrekker.

Schopf vliegtuigtrekker.

Deze Renault TN4H uit 1938 heeft bijna 50 jaar lang het stadsvervoer in Parijs verzorgd.

In de jaren ’50 werd deze Mercedes-Benz L325 voor kolentransport gebruikt.

Maybach motor.

GMC DUKW-353 (Duck).

In 1970 werd deze Faun LF 1410/52 crashtender met 1.000 pk gebouwd. Hij kan 110 kilometer per uur, terwijl hij 18.000 liter water en 2.000 liter schuim meezeult, wat het totaalgewicht op 52 ton brengt.

Opel Blitz LF8 uit 1959.

Duitse trucks met bouwjaar 1942 zijn zeer zeldzaam. Deze Mercedes-Benz L4500 is het enige voorbeeld dat ik ken. De meeste trucks die in 1942 in Duitsland gebouwd werden gingen binnen een paar jaar al kapot…

Dwarsdoorsnede van een John Deere 3350.

“Merkur-Bergbahn” uit Baden-Baden. In Budapest is een vergelijkbare bergtram overigens nog steeds in gebruik.

Magirus Deutz KS 15.

Ahrens-Fox MK-4.

Seagrave ‘pumper’ uit 1929.

Ahrens-Fox H-T.

Delahaye die in de Eerste Wereldoorlog werd gebruikt als lierwagen voor luchtballonnen.

Mack C75.

Met dit vlot voer milieuactivist Rüdiger Nehberg de wereld over.

Seagrave.

Ford met Alexis opbouw.

Hugo Friedebach bouwde zelf een auto op zonne-energie in 1993.

NSU Kettenrad.

Faun ZR road-rail trekker uit 1940.

Deutz 1500 Waldschlepper.

Tempo E400.

Mini Cooper.

Wuzel.

Deutz.

Mauser éénspoorswagen.

Mercedes-Benz 170V.

In 1921 waren Magirus en Deutz nog niet gefuseerd, de naam van de Magirus K26 zal voor velen dus als incompleet aanvoelen.

VW Transporter T1, door Ziegler ingericht als brandweerwagen.

Benz ladderwagen van voor de fusie met Daimler.

Mercedes-Benz 300D.

De automobiele symbolen van Oost- en West-Duitsland gebroederlijk naast elkaar.

Ford FK 1000, door Metz uitgerust als brandweerwagen.

Magirus Deutz S3500.

M.A.N. 4R2 Ackerdiesel.

Maybach met Zeppelin opbouw.

Auto Union 1000 SP.

Magirus Deutz S3500 Sirius.

Gepantserde Mercedes-Benz G-klasse uit 1983, totaal gewicht 3,22 ton.

Magirus Deutz Sirius.

VW Typ 82 Kübelwagen.

Ook een vleugje Nederlandse historie in het museum, er staat een Ford T uit 1923 van Gemeente Berkel en Rodenrijs in het museum, nog met oud provinciaal kenteken.

Delahaye manschappenwagen.

Renault Doppelphaeton AS uit 1909.

Eén van de twee nog bestaande MAN Saurer-licentie brandweerwagens. De andere is van (het museum van) MAN zelf. Dit was het eerste model van MAN, een licentie van Saurer uit 1916.

Opel RAK 2, een replica van de raketwagen uit 1928.

Chevrolet Corvette.

BMW Isetta.

Opel Kapitän.

Detroit Electric C uit 1907/1908. Als hij je bekend voorkomt: het is de auto van Oma Duck.


SAF Gaggenau uit 1909.

Lanz Eilbulldog uit 1943.

Honda S800.

Chevrolet Nova Dragster.

NSU Delphin III.

Na Netphen was Speyer de tweede stad in Duitsland waar een stadsbus in werd gezet. Deze Daimler Omnibus uit 1914 deed in de stad dienst. Dit is de Daimler die later met Benz fuseerde, niet te verwarren met het Britse Daimler.

Mercedes-Benz 630, een van de eerste typen van na de fusie, een omgenoemde Mercedes 24/100/140. De carrosserie stamt van Park-Ward uit London.

Overzicht van een deel van de brandweercollectie.

Opel Calibra ITC.

Nissan Primara STW.

Ford Capri Zakspeed.

De MAN TR1400 waar Fritz Kreuzpointner in 2001 zeer succesvol mee was bij het truckracen.

Mercedes-Benz miniatuur

Met deze Mercedes-Benz SK 88 deed Markus Östereich in 1996 mee aan het Europees Kampioenschap Truckracing. Anders dan het type doet vermoeden had hij 1200 pk, mede door de toepassing van twee turbo’s.

Opel Calibra ITC.

De Formule BMW wagen waar Nico Rosberg mee reed.

Toen de Chinese vice-president het museum in 2006 bezocht nam hij een spiksplinternieuwe Foton Auman 2490 ETX als kadootje mee.

Junker Ju 52 / 3m.

Mil Mi-2.

Replica van de Lunar Rover die met Apollo 17 mee was.

Het prototype van de Buran, het Russische ruimteveer. Deze heeft 25 testvluchten gemaakt, maar is zelf nooit daadwerkelijk in de ruimte geweest. het is wel het enige ruimteveer wat buiten de VSA of Rusland te zien is.

Het museum is er nogal trots op dat ze de boot van de Kelly Family in het museum hebben. Zelf heb ik niet zo veel met schepen, maar ik vind de twee bussen van dezelfde langharige muzikale familie des te interessanter. Naast deze Bristol Lodekka staat er ook een Neoplan gelede dubbeldekker. Die is erg slecht op de foto te zetten, dus de foto zal ik jullie in deze blog besparen (staat wel op truckfan), maar geloof me maar als ik zeg dat dat erg indrukwekkend is om te zien.

Volgens mij een zweeftrein? Stond weggemoffeld in een hoekje.

In datzelfde hoekje deze Mercedes-Benz 300SL. Zo goed als nieuw, altijd binnen gestaan, van een oud vrouwtje geweest, alleen wat lichte roestschade, op überdikke 4 inch wielen?

American LaFrance.

American LaFrance.

MAN 415.

Mercedes-Benz 500K uit 1936 met Erdmann & Rossi carrosserie.

McLaren-Peugeot.

Mitsubishi A6M5 Zero ATAIU SEA.

Nog niet genoeg gezien? Op truckfan.nl staan meer foto’s van de aanwezige bedrijfswagens.

NET ZO INTERESSANT

2 Comments

  1. Andre 7 december 2014 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *