Peugeot D4b in Franse brandweeruitvoering


Peugeot D4
Gisteren kwam mijn vriendin thuis en vertelde dat er een apart busje in de straat stond. Toen ik mijn neus om de deur stak zag ik inderdaad een Peugeot D4b vlak bij huis staan. Weer eens wat anders dan een paar honderd kilometer rijden voor één voertuig. Toen ik weer thuis kwam en de foto’s liet zien, bleek overigens dat mijn vriendin een ander busje bedoelde, die heb ik helaas niet meer terug kunnen vinden.
Peugeot D4
Het bouwjaar van dit exemplaar is 1963. Dit busje werd oorspronkelijk ontworpen door Chenard-Walker, en kwam in 1946 op de markt, nog vóór de Volkswagen ‘type 2’ dus. Na de overname van Chenard-Walker door Peugeot in 1950 ging de besteller voortaan door het leven als Peugeot D3. Vanaf 1953 werd een bijrijdersstoel als optie beschikbaar. Vanaf 1955 werd de motor van de Peugeot 403 toegepast en werd tegen meerprijs een schuifdeur in de zijwand leverbaar. Vanaf dat moment werd de naam veranderd in Peugeot D4. Vanaf oktober 1959 was een dieselmotor leverbaar, enkele maanden later werd de benzinemotor-geupgrade van 45 naar maar liefst 50 pk. Vanaf dat moment werd de naam ‘D4b’, dat is ook de uitvoering die we in deze blog terug zien. In 1965 werd het model vervangen door de Peugeot J7.
Peugeot D4b

Peugeot D4b

Peugeot D4b

Peugeot D4b

Peugeot D4b

Peugeot D4b

Peugeot D4b

Peugeot D4b het bouwjaar van dit exemplaar is 1963. Dit busje werd oorspronkelijk ontworpen door Chenard-Walker, en kwam in 1946 op de markt, nog vóór de Volkswagen ‘type 2′ dus. Na de overname van Chenard-Walker door Peugeot in 1950 ging de besteller voortaan door het leven als Peugeot D3. Vanaf 1953 werd een bijrijdersstoel als optie beschikbaar. Vanaf 1955 werd de motor van de Peugeot 403 toegepast en werd tegen meerprijs een schuifdeur in de zijwand leverbaar. Vanaf dat moment werd de naam veranderd in Peugeot D4. Vanaf oktober 1959 was een dieselmotor leverbaar, enkele maanden later werd de benzinemotor-geupgrade van 45 naar maar liefst 50 pk. Vanaf dat moment werd de naam ‘D4b’, dat is ook de uitvoering die we in deze blog terug zien. In 1965 werd het model vervangen door de Peugeot J7. het bouwjaar van dit exemplaar is 1963. Dit busje werd oorspronkelijk ontworpen door Chenard-Walker, en kwam in 1946 op de markt, nog vóór de Volkswagen ‘type 2′ dus. Na de overname van Chenard-Walker door Peugeot in 1950 ging de besteller voortaan door het leven als Peugeot D3. Vanaf 1953 werd een bijrijdersstoel als optie beschikbaar. Vanaf 1955 werd de motor van de Peugeot 403 toegepast en werd tegen meerprijs een schuifdeur in de zijwand leverbaar. Vanaf dat moment werd de naam veranderd in Peugeot D4. Vanaf oktober 1959 was een dieselmotor leverbaar, enkele maanden later werd de benzinemotor-geupgrade van 45 naar maar liefst 50 pk. Vanaf dat moment werd de naam ‘D4b’, dat is ook de uitvoering die we in deze blog terug zien. In 1965 werd het model vervangen door de Peugeot J7. het bouwjaar van dit exemplaar is 1963. Dit busje werd oorspronkelijk ontworpen door Chenard-Walker, en kwam in 1946 op de markt, nog vóór de Volkswagen ‘type 2′ dus. Na de overname van Chenard-Walker door Peugeot in 1950 ging de besteller voortaan door het leven als Peugeot D3. Vanaf 1953 werd een bijrijdersstoel als optie beschikbaar. Vanaf 1955 werd de motor van de Peugeot 403 toegepast en werd tegen meerprijs een schuifdeur in de zijwand leverbaar. Vanaf dat moment werd de naam veranderd in Peugeot D4. Vanaf oktober 1959 was een dieselmotor leverbaar, enkele maanden later werd de benzinemotor-geupgrade van 45 naar maar liefst 50 pk. Vanaf dat moment werd de naam ‘D4b’, dat is ook de uitvoering die we in deze blog terug zien. In 1965 werd het model vervangen door de Peugeot J7.

NET ZO INTERESSANT

3 Comments

  1. liesbeth de vos 29 januari 2015 Reply
    • admin 30 januari 2015 Reply
      • liesbeth de vos 30 januari 2015 Reply

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *