C. van Vliet Transport uit Breukelen nam onlangs een nieuwe RMO in gebruik. Het betreft een Volvo FH 420 trekker en een Burg-tankoplegger. Door het lage eigen gewicht van de combinatie kan in totaal 36.000 liter melk geladen worden. De truck werd geleverd door Van Dijk Trucks te Woerden.
De Volvo FH met een Burg RMO-oplegger (Rijdende Melk Ontvangst) van C. van Vliet Transport is gebaseerd op het terugdringen van de CO2 footprint. Binnen het concept is iedere centimeter binnen de wettelijke normen benut. Ook stapt C. van Vliet Transport over van bakwagen/aanhanger naar een trekker-oplegger combinatie. Casper van Vliet: “We willen met deze truck efficiënter melk ophalen bij de veehouders en tegelijkertijd ook duurzamer. Dat is de reden dat we gekozen hebben voor een Volvo FH 420 met een zo kort mogelijke standaard wielbasis en slaapcabine-uitvoering. De RMO is kort en meet 11,68 meter. Van de drie-assige oplegger zijn de voorste twee liftbaar en de voorste en de achterste as zijn stuurbaar. De combinatie maakt het mogelijk makkelijk te manoeuvreren in het gebied waarin we opereren, Het Groene Hart.”
Laag eigengewicht
“De lengte van de totale combinatie maakte voor ons de overstap van tankwagen/aanhanger naar trekker–oplegger mogelijk. Het laadvermogen is toegenomen tot 36.000 liter. We kunnen dus meer melk laden en hebben minder transportbewegingen. Nieuw is ook het feit dat we de melk naar de RMO pompen met behulp van een elektrische pomp. Dat betekent dat de motor uitstaat bij het laden, we gebruiken stroom van de veehouder. Met de nieuwe combinatie verlagen we daadwerkelijk onze CO2 footprint.” Het lage eigen gewicht van de trekker was cruciaal. De kritische grens van de totale combinatie is 15.200 kilogram. “Door toepassing van het Volvo Light Concept in combinatie met de oplegger hebben we het gewicht teruggedrongen tot 14.980 kilo. Vooral Van Dijk Trucks heeft uitstekend geadviseerd over de gewenste configuratie,” aldus Casper van Vliet.