W. Veenstra transport- en handelsonderneming uit Tijnje heeft een nieuwe Ginaf Euro-6 8×4 in gebruik genomen. De nieuwe Ginaf is uitgevoerd in ‘Construction’ uitvoering en dat betekent niet alleen een aangepaste grille maar ook dat er rechte voorassen zijn gemonteerd. Dat resulteert in meer bodemvrijheid.
De nieuwe Ginaf Euro-6 8×4 is door DAF als 8×4 ‘Construction’ afgeleverd waarna Ginaf een hydraulisch geveerd en gestuurd Wide-Spread assenstel onder bouwde. De twee aangedreven assen zijn voorzien van het HPVS systeem waarmee de truck automatisch waterpas gesteld wordt voordat er gekiept wordt. De hydraulische vering van Ginaf zorgt voor een hoge mate van stabiliteit, ook tijdens het rijden. Veenstra koos weer voor Ginaf door zijn ervaringen met dit merk. ‘’Van mijn vijf trucks zijn nu drie van Ginaf en in het werk wat ik er mee doe bevalt dat uitstekend. De Ginaf trucks worden vooral ingezet in de wegenbouw en daar telt wendbaarheid en laadvermogen. Met deze X4342 heb ik de optimale auto voor deze toepassing’’ aldus de heer Veenstra.
Op maat
De Ginaf X6 4243-CS werd geleverd door Ginaf Service in Ederveen. De truck is uitgerust met een HTS kabel-afzetsysteem wat door Wille Carrosserie in Barneveld werd opgebouwd. De Ginaf werd af fabriek afgeleverd met een gedeelde Euro-6 demper. Zowel tussen as 1- en 2 als tussen as 2- en 3 is een deel van het uitlaatsysteem aangebracht. Het was voor Wille dan ook een uitdaging om voor alle componenten een locatie te vinden. Een bijzondere oplossing is de op maat gemaakte hydrauliek tank met een uitsparing voor het uitlaatsysteem.
Flexibel
De truck wordt regelmatig ingezet met een dieplader-aanhangwagen voor het vervoer van asfalteermachines, walsen en dergelijke. Veenstra: ‘’Om die reden heb ik voor een slaapcabine gekozen. Tijdens wachturen of als het zo uitkomt dan kan er in de auto overnacht worden en daardoor is de truck veel flexibeler in te zetten. We werken door heel Nederland en op deze manier is het eenvoudiger om binnen de uren zo productief mogelijk te zijn.’’ De Ginaf wordt dus ingezet om met de dieplader naar een werk te rijden met machines. Eenmaal op het project aangekomen wordt de truck ingezet voor bijvoorbeeld de aanvoer van asfalt of voor de afvoer van freesasfalt.
Manueel
Veenstra koos voor een manuele transmissie. ‘’Ik hecht nog steeds erg aan het werken met een handbak. Voor het werken met de splitstrooier bijvoorbeeld wil je maximale controle hebben. Een kleine afwijking van de snelheid laat zich meteen zien in het eindresultaat en dat is mijn eer te na. Met een koppelingspedaal heb ik gewoon het gevoel dat ik het beter onder controle heb.’’
Hotbox
W.Veenstra transport- en handelsonderneming vervoert losgestorte producten als zand, grind, grond, asfalt en slib. Verder is het bedrijf gespecialiseerd in de toelevering en dienstverlening aan de asfalt industrie. Hiervoor beschikt Veenstra onder andere over een asfaltschoonmaakbak. Verder zijn er speciale splitstrooiers waaronder zelfrijdende hydrosplitters. Daarnaast is er een zogenaamde ‘Hotbox,’ een asfalt-thermo container voor kleine reparatieklussen aan het wegdek.
Met dank aan chauffeur Peter van Dellen voor de foto’s tijdens de opbouw.