Van Rooijen Odyssee: bijzonder ‘geboren’, bijzonder gebleven

Van Rooijen OdysseeDe Van Rooijen Odyssee is altijd al bijzonder geweest. Dat ik ooit nog eens twee exemplaren in één foto zou vangen, had ik dan ook nooit durven dromen! Toch lukte het me, bij toeval, bij de intocht van de zestigste autocross van Hallum, op 29 augustus 2025.
Van Rooijen Odyssee
Van de iets meer dan dertig exemplaren die tussen 1982 en 1987 van dit type gebouwd zijn, waren de meeste touringcars, maar er waren ook vier uitgevoerd als verhuiswagen. Het zwarte exemplaar uit dit artikel is daar één van, deze begon zijn leven bij Van Noort. Ik vermoed de gele ook, maar omdat deze meerdere keren een nieuw kenteken heeft gekregen is dit lastig te zeggen.
Van Rooijen Odyssee
Het overgrote deel van de touringcars bleef in Nederland, maar een aantal werd geëxporteerd: tien of twaalf (de bronnen zijn het daar niet helemaal over eens) naar het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland en twee naar de Verenigde Staten van Amerika. Uiteraard zijn er via de tweedehands markt nog meer exemplaren in het buitenland beland.
Van Rooijen Odyssee
De “Eerste Nederlandsche Houten Wielen Fabriek H.J. Van Rooyen en Zn” werd al in 1880 in Montfoort opgericht. Naast de productie van houten wielen werden ook andere houten producten gemaakt, zoals bijvoorbeeld houten hakblokken voor slagerijen. Na een tijdje ging men (door paarden getrokken) koetsen bouwen, wat geleidelijk over ging in cabines en laadbakken voor vrachtwagens. Uiteindelijk ging men zich specialiseren in touringcars (reisbussen), en werd de naam gewijzigd naar “Van Rooijen Carrosseriefabriek”. De Odyssee was de laatste ontwikkeling door het zelfstandige bedrijf.
Van Rooijen Odyssee
In 1982 neemt Den Oudsten uit Woerden het bedrijf over, het plan is om vanuit Montfoort touringcars te ontwikkelen een bouwen. Een plan dat helaas jammerlijk faalt, volgens eigen zeggen door de kleinschaligheid. Het roer wordt daarom omgegooid: ‘Montfoort’ wordt een modificatiebedrijf voor bestelwagens onder de naam Den Oudsten Specials. De modificaties bestonden onder meer uit het bouwen van dubbele cabines, verhoogde polyester daken, inrichtingen en betimmeringen van laadruimtes.
Van Rooijen Odyssee
In 1989 verlaat de eerste gesloten, geheel complete, carrosserie de fabriek. Deze is door carrosseriebouwers in zeer korte tijd op het chassis te monteren. Een geheel nieuw concept in de carrosseriewereld met de productnaam “cityBOX” was geboren! In het eerste productiejaar werden meteen al 400 exemplaren afgeleverd bij de dealers. In 1996 wordt cityBOX een zelfstandig bedrijf na een management buy-out. Waarschijnlijk de goede keus geweest, want Den Oudsten bestaat al lang niet meer, maar cityBOX nog wel.
Van Rooijen Odyssee
Tsja, en de Van Rooyen Odyssee anno 2025? Ik ken alleen de twee exemplaren uit dit artikel, en in Hongarije schijnt nog een touringcar rond te rijden. Hopelijk lezen er kenners mee die dit lijstje aan kunnen vullen!
Van Rooijen Odyssee
Nog een leuk weetje, wat ik niet geverifieerd krijg, maar toch niet onvermeld wil laten: Pink Floyd heeft een Odyssee gebruikt als tourbus!
Van Rooijen Odyssee
Nog een weetje, waar fotografisch bewijs van zou moeten bestaan, maar dat heb ik zelf niet gezien: in de Van Rooyen fabriek zou een Odyssee ondersteboven aan het plafond hebben gehangen, om te bewijzen hoe stevig de carrosserie is!
Van Rooijen Odyssee

Van Rooijen Odyssee

Van Rooijen Odyssee

4 Comments

  1. Tarik 22 oktober 2025 Reply
  2. René Schutte 22 oktober 2025 Reply
  3. Emile 23 oktober 2025 Reply
  4. Daan Smit 25 oktober 2025 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *