Mercedes-Benz Actros voor G. Bosman Nisse

Transportbedrijf G. Bosman Nisse nam onlangs een Mercedes-Benz Actros 2652 L DNA 6×2 met turbocompoundmotor in gebruik. De truck wordt ingezet voor grastransport van boerenbedrijven naar de grasdrogerij. Vanwege de korte ritten met veel start-stopwerk en de zware belading, is gekozen voor een turbocompoundmotor met versterkte aandrijflijn. Dit jaar neemt het bedrijf nog negen Actros trucks in gebruik.
Mercedes-Benz Actros MP4
Actros met OM473 motor
De Mercedes-Benz Actros 2652 L 6×2 is uitgerust met een OM473 krachtbron met dubbele turbo. Na de motorreeksen OM471 (12,8l) en OM470 (10,7l) introduceerde Mercedes-Benz deze serie 15,6 liter-turbocompoundmotoren. De tweede turbo in deze motoren zet restenergie uit de uitlaatgassen via een tandwieloverbrenging en vloeistofkoppeling om naar mechanische energie aan het vliegwiel. Zo wordt de energie nog efficiënter gebruikt, waardoor een hoger vermogen wordt gehaald. Toch is de truck nog zeer zuinig en voldoet aan de Euro 6-norm. De Actros van G. Bosman Nisse heeft naast de zwaardere motor ook een zwaardere versnellingsbak en verzwaarde achteras en tussenassen, kortom, een verstrekte aandrijflijn. De drie-assige motorwagen met dubbel lucht naloopas wordt ingezet met een drie-assige aanhangwagen zodat met een treingewicht van vijftig ton gereden kan worden. De Actros wordt voornamelijk regionaal voor korte ritten ingezet en zal dus veel optrekken en afremmen. Er is daarom gekozen voor de zwaardere motor en voor een laaggeplaatste StreamSpace-cabine met motortunnel vanwege het vele in- en uitstappen.
Mercedes-Benz Actros MP4
Tien nieuwe Actros trucks met FleetBoard
Naast de Actros 2652 L DNA 6×2 neemt G. Bosman Nisse dit jaar, rond de zomer, nog negen Actros trucks in gebruik voor agrarisch transport. Te weten acht Actros 1845 LS trekkers en een Actros 1843 LS. Deze laatste heeft een lager eigen gewicht en vermogen en wordt in de praktijk getest. De helft van de zestig trekkende eenheden van de transporteur bestaat uit Actros trucks van het nieuwste model. Giljo Bosman van G. Bosman Nisse: “We kiezen voor Mercedes-Benz omdat het verbruik gunstig is en ook op het gebied van onderhoud doen de trucks het erg goed. Zeker in combinatie met Mercedes-Benz FleetBoard waarmee we kunnen sturen op een optimale rijstijl en het onderhoud gunstig in kunnen plannen. We voeren het onderhoud uit in ons eigen garagebedrijf KTTC. Zodoende hebben we hier goed zicht op en ik kan dus stellen dat de trucks het uitstekend doen. We zitten met onze huidige trucks op onderhoudsintervallen van 150.000 kilometer. Met de Actros 2652 L DNA 6×2 houden we dat onder andere via FleetBoard nog even in de gaten omdat deze extra zwaar wordt ingezet.”
Mercedes-Benz Actros MP4
G. Bosman Nisse
G. Bosman Nisse beschikt over een vloot van zestig trekkers en zeventig trailers. Vanuit het hoofdkantoor in het Zeeuwse Nisse worden dagelijks honderden vrachten gepland. G. Bosman Nisse is specialist en generalist tegelijk. Specialist op het terrein van vers transport en generalist omdat daarnaast diverse andere – veelal aanverwante – vormen van transport worden verzorgd. Het was een tijd lang een dochter van AB Texel, maar is sinds 2012 weer zelfstandig verder gegaan.

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *