Een Dangel door de mangel


Peugeot Partner
Jullie hebben al gelezen dat ik een week lang een Peugeot Partner mocht testen van Autobedrijf Hylkema. Niet zomaar een Partner, maar een Dangel. Dangel is beroemd geworden met het ombouwen van de Peugeot 504 naar een 4×4 voertuig, een auto die het begin jaren ’80 ook goed deed in Dakar. In 2015 keerde Dangel terug naar Dakar, met omgebouwde Peugeot Experts, bij het assistentieteam van Peugeot Sport. Maar ook Jan met de pet kan een Dangel kopen, het Franse bedrijf bouwt meerdere merken en modellen om tot 4×4.
Peugeot Partner
Om de auto zo goed mogelijk te testen heb ik veel ondergronden gekozen. Drentse zandpaden, bouwland met vette klei en opgebroken verlaten spoorwegen in Fryslân, met gras heuvels, veldwegen, boswegen en jachtpaden in de Eifel. Dat natuurlijk aangevuld met een ruim assortiment aan provinciale wegen, dorpspaadjes, snelwegen en Autobahn. Ik heb een kleine 2.000 kilometer gereden, waarvan zeker 100 offroad. Ondanks dat ik bij de Nordschleife was heb ik daar geen rondetijd neergezet met de Dangel. Waarom zou je met deze auto over et circuit racen als je ook de kruip-door-sluip-door paden kunt nemen van jachthut naar jachthut? Je gaat toch ook niet offroaden met een Peugeot RCZ?
Peugeot Partner
Op deze veldwegen is de Dangel perfect in haar element. Vaak heb je de vierwielaandrijving niet eens nodig, doordat de auto lekker hoog op de poten staat kom je met alleen voorwielaandrijving ook al een heel eind. Toen ik ’s ochtends vroeg een met douw bedekt grasveld heuvelopwaarts omhoog wilde, was de vierwielaandrijving toch echt wel nodig om weer naar beneden glijden te voorkomen, vooral de ingeschakelde sper hielp natuurlijk goed om de aandrijving goed te verdelen. De Dangel ombouw brengt het vermogen goed naar alle wielen, je voelt de kracht van de auto.
Peugeot Partner
Natuurlijk is het niet alleen maar hosanna met de auto, er zijn altijd dingen die beter kunnen. Zo heeft de Partner drie zitplaatsen voorin, maar die zijn niet alledrie even goed te benutten. Toen wij met 3 man in de auto zaten was de man in het midden een wel hele kleine man. Zo klein dat hij in een kinderstoel moet, voor de bestuurder en andere bijrijder was daarna niet bijster veel plek meer over. In de praktijk zal er natuurlijk niet zo snel een kinderstoel in de Partner staan, het is een bedrijfswagen! Als je een veertienjarige stageloper met één been hebt is de stoel in het midden ideaal. In alle andere gevallen zou ik die stoel gewoon omhoog klappen en de handige opbergvakken er onder benutten.
Peugeot Partner
Een ander punt van zorgen is het verbruik als je sneller dan 100 kilometer per uur gaat. Door de grotere hoogte en meer gewicht ten opzichte van een reguliere Peugeot Partner drinkt hij natuurlijk ook iets meer, maar als je sneller dan 100 kilometer per uur gaat zie je de brandstofmeter dalen. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat het ook meespeelt dat de testauto op winterbanden staat. Dat is door het grovere profiel goed voor in het terrein, maar op de snelweg wat minder handig in deze tijd van het jaar. Dit hogere verbruik vormt voor mij persoonlijk overigens geen belemmering: ik rijdt sowieso altijd 100 kilometer per uur. Nou ja, bijna altijd, als je op de Autobahn rijdt moet je de topsnelheid natuurlijk ook uitproberen. Die ligt bij de Dangel iets boven de 150 kilometer per uur. Met die snelheid is alles nog comfortabel, dit in tegenstelling tot veel andere auto’s, waar op topsnelheid je vullingen er uit trillen en je oren op knappen staan.
Peugeot Partner
Wat ik wel miste waren de cruise control en navigatiesysteem. Deze zijn uiteraard wel gewoon te bestellen als je hem nieuw koopt. De matten zijn van rubber, dat moet je ook niet anders willen natuurlijk. Als je door de bagger rijdt, stap je ook in de bagger in en uit, dan zijn rubber matten onmisbaar.
Peugeot Partner
De koppelingspedaal was voor mij erg wennen, ik leef op grote voet, terwijl Fransen graag wat kleine pedalen monteren. Maar dat was gewoon een kwestie van de pedaal met de zijkant van de voet intrappen in plaats van met het midden. De auto bemoeit zich wel met je schakelgedrag, als je te hoge toeren draait verschijnt er een kleine piramide op je dashboard om je er op te wijzen dat het verstandig is op te schakelen. Doe het lekker zelf, denk ik dan, maar een automaat wil je juist weer niet in combinatie met een offroader natuurlijk.
Peugeot Partner
Het was afgelopen weekend ook in Duitsland behoorlijk heet. De airco werkte echt perfect, geen greintje last van de hitte gehad, ook niet toen ik een uur lang over de Autobahn kroop met een file. Met het raampje open rijden kan natuurlijk ook, alleen zul je niet zo snel een ‘Manta-arm’ krijgen. Aan de buitenkant zit een stuk blikwerk die er voor zorgt dat de auto optisch beter oogt, maar ellebogen naar buiten steken wordt er minder leuk van.
Peugeot Partner
Mijn laatste puntje van kritiek is het slechte zicht naar achteren. Ondanks dat er spiegels op zitten die in de badkamer niet zouden misstaan, is het zicht direct achter de auto natuurlijk 0. Dat valt gemakkelijk te ondervangen met een achteruitrijd-camera, een hulpmiddel die ook bij het offroaden goed van pas kan komen.
Peugeot Partner
Toen de eerste blog online verscheen kwam er her en der commentaar van wat mensen die ervaring hadden met Dangels van zo’n 15 jaar terug. Deze mannen klaagden over slechte betrouwbaarheid. Het bleek dat ze stuk voor stuk heel heftig offroadwerk hadden gedaan met de Dangels van hun werkgevers. Dat kan zo nu en dan wel, maar dag in dag uit de hele dag door, daar is hij minder geschikt voor. Als je een bedrijfswagen wilt die met volle belasting het ruigste terrein aan kan, dan kun je het beste gewoon een Unimog of iets dergelijks kopen. Als je regelmatig het bos in moet, over slechte wegen moet rijden of de heuvels in, dan is de Dangel jouw auto. Ideaal voor boer, boswachter of loonwerker, of bijvoorbeeld als servicewagen voor een mechanisatiebedrijf.
Peugeot Partner

Peugeot Partner

Peugeot Partner
Meer dan voldoende laadruimte.
Peugeot Partner
Twee 1.9 diesels op een rij.
Peugeot Partner
Het onverslijtbare motorblok.
Peugeot Partner
Goed overzichtelijk.
Peugeot Partner

Peugeot Partner
Geen gedoe met allemaal aparte pookjes maar een simpele draaiknop om 4×4 in te schakelen.
Peugeot Partner

Peugeot Partner

Peugeot Partner

Peugeot Partner

Peugeot Partner

Peugeot Partner

Peugeot Partner

Peugeot Partner Dangel
Helaas was het offroadpark gesloten, had graag gekeken hoe ver de Dangel daar zou kunnen gaan.
Peugeot Partner

Peugeot Partner
Ook geschikt als brandweerwagen.
Peugeot Partner

Peugeot Partner

Peugeot Partner
Voor Dangel begon het bij de 504, de cabrio is echter nooit omgebouwd voor zover ik weet.
Peugeot Partner

Peugeot Partner

Peugeot Partner

Peugeot Partner

Peugeot Partner

Peugeot Partner

Peugeot Partner
Tot slot nog een dankwoord aan Peugeot Hylkema in Heerenveen voor het ter beschikking stellen van deze toch wel heel erg leuke bedrijfswagen.

NET ZO INTERESSANT

No Responses

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *