De truckspotter: deel 3


Mack B61
Het fotograferen van trucks ‘in het werk’ en tijdens diverse evenementen (de agenda vind je op truckfan.nl) brengt voor de fotograaf dikwijls een waslijst vol uitdagingen. In de serie De Truckspotter neemt Jaco Terlouw je mee in de wereld van het truckspotten en truckfotografie. Jaco’s foto’s kun je zien op truckfan.nl. De foto’s waar deze text mee op is gesierd heeft Jaco op het Truckstar Festival van 1986 gemaakt.
Scania 142
In mijn vorige epistel verbaasde ik mij over het publiek en chauffeurs tijdens de shows. Maar ook de organisatie maakt er voor de serieuze fotograaf van een truck gerelateerd evenement soms een potje van. De meeste organisatoren weten prima waar ze mee bezig zijn. Deze mannen en vrouwen kun je om een boodschap sturen. Behalve een leuke mix van tentoongestelde voertuigen tref ik ook een uitmuntende sfeer aan tijdens het evenement. Helaas gaat het ook wel een anders….
Volvo L485
De catering blijft voor mij altijd de nummer één hindernis. Het assortiment ken ik uit mijn hoofd. Een rijdende snackbar met friet, frikadellen en kroketten, een bar met een continue openstaande bierpomp en een kraam waar half verbrande hamburgers voor te veel geld op een klef broodje worden geserveerd. Gelukkig kan het ook anders. Inmiddels rijdt er in Nederland een aardig aantal leuke foodtrucks rond. Haal een aantal van deze rijdende restaurants naar jouw evenement en veel bezoekers zullen de variatie in consumpties bijzonder weten te waarderen. En waar consumpties genuttigd worden werkt de menselijke spijsvertering ook optimaal. Oostblokkers staan in het algemeen onder het chassis te urineren, maar de festivalbezoekers gebruiken graag een toiletwagen of Dixie.
Volvo F12
De inrichting van het cateringplein is tijdens een aantal shows verre van optimaal. Dikwijls zie ik te weinig zitmeubilair of wordt er niet voorzien in de o-zo handige statafels. Een paar vuilnisbakken extra neerzetten is ook geen overbodige luxe. Lege verpakkingen horen naar mij idee in de afvalbak en niet weggestopt in de chassis van de aanwezige trucks.
Volvo F12
Het is voor de fotograaf altijd leuk als er een mix neergezet wordt van diverse voertuigen. Losse trekkers zijn altijd welkom, maar ik zie toch graag de vaste trailer op de schotel. Een volledige combinatie vind ik nu eenmaal mooier ‘smoelen’ op foto. Uiteraard geldt dit ook voor de combinatie met aanhangwagens, maar een bakwagen geeft van zichzelf al lekker veel vulling op beeld. Natuurlijk geeft dit ook een uitdaging voor de verladers, maar als het mogelijk is in het speciaal transport (ooit een dieplader gezien tijdens een evenement zonder lading?) zou het zeker moeten kunnen voor het normale wegtransport.
Volvo F12
Het neerzetten van combinaties geeft meteen een letterlijk bijzonder groot probleem tijdens de show: de ruimte! Waar vaak al de losse trekkers erg dicht naast elkaar staan, wordt het voor mij onmogelijk de volledige 18 meter van een combinatie op de foto te zetten. Schuin parkeren lost dit voor een deel automatisch op. Meer ruimte tussen de trucks is helemaal ideaal. Het indelen van de plaatsen van de voertuigen is een kunst die helaas niet altijd even goed wordt gepraktiseerd. Ik loop graag ook achter de trucks langs om wat foto’s te maken. De achterzijde van sommige auto’s is simpelweg te mooi om er zomaar aan voorbij te lopen. ‘En de trailer erachter dan?’, hoor ik gevraagd worden? Het hele spul ‘geknikt’ parkeren geeft mij als fotograaf veel mogelijkheden.
Volvo N88
Bij twijfel kan de organisatie altijd een beroep doen op één van de regionale truckspotters. Natuurlijk adviseren de spotters graag hoe de trucks het best tot hun recht komen tijdens de show.
Volvo N10
Nu gaat het tijdens een show of festival natuurlijk niet uitsluitend om de fotografie. ‘Gewoon’ een lekkere loop over het evenemententerrein is net zo belangrijk. Evenals een goede afwatering! Uiteraard hoop ik samen met de organisatie op een mooie droge festival dag, maar helaas is de kans op een flinke plensbui in Nederland nooit helemaal uit te sluiten. Ik heb al menig grasveld tijdens een show zien veranderen in een pas gerooid aardappelveld. Nu ik het toch over het weer heb, het is voor de foto’s zeer vervelend kom steeds ‘tegen het licht in’ te moeten werken, dus met de zon achter de trucks. Met name de evenementen in het voorjaar en in de herfst zijn hier bijzonder gevoelig voor. De kleurzweem van het lage zonlicht krijg ik in de nabewerking wel uit de foto’s, maar de donkere schaduw laat zich niet corrigeren.
Volvo N7
Het gaat ongetwijfeld weer een mooie festivalzomer worden. Ik kom jullie graag tegen op een evenement. Mocht dat niet lukken dan delen we onze foto’s wel op truckfan.nl.
DAF 3600

NET ZO INTERESSANT

One Response

  1. Frank 10 juli 2015 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *