Geachte Shirley, week 45 2015


MAN TGS 2nd gen
Geachte Shirley, er is iets ergs gebeurd, echt superonprofessioneel *smiley die zucht en met z’n hoofd schud* ik ben m’n aantekeningenboekje vergeten. Waarschijnlijk ligt die nu nog bij jou, maar ja vanaf die afstand is het een beetje moeilijk lezen. Nouja dan maken we er dit keer meteen een geheugentraining van. Eens zien, vorige week zondag was het dan eindelijk tijd voor de kraamvisite, even het nieuwe neefje bekijken en de vader en moeder feliciteren. En dan pas valt het op hoe hard het kan gaan. Kleine Nichtje is al bijna 1 jaar, en nog zo klein, maar nu ik kleine Neefje heb gezien, lijkt Nichtje al zo groot *smiley die z’n handen uit elkaar houd* Na de visite was het tijd voor dat andere jonge jochie, Max Verstappen, die moest rijden in Mexico. Dat land had al een hele tijd geen Formule 1 race meer gehad, en ze waren nu zo blij dat het grote Ecclestone-circus weer langs kwam, dat ze het circuit en de tribunes dwars over andere sportvelden hebben aangelegd. Max startte wederom in de tweede helft van de eerste 10 plaatsen, en wist de eerste bochten goed door te komen. Dit keer geen grote puinhoop, zonder al teveel handjeklap was het hele startveld onderweg. Max wist zijn positie goed te behouden. Sterker nog, dankzij een paar pitstops van anderen kwam hij weer op de derde positie te rijden. Terwijl de 2 Mercedessen stuivertjes wisselden op de eerste en tweede plek, reden de 2 Fiats zichzelf stuk. De ene probeerde bij het afsnijden van een collega-coureur over diens voorwiel heen te rijden, en brak daarbij z’n achterwielpootje, de ander zette zichzelf in de vangrail. Vroeger was het merk onlosmakelijk verbonden met Formule 1. Sterker nog, Enzo wilde de straatauto’s alleen maar maken om cashflow te genereren voor de Formule 1 auto’s. En nu, een paar decennia verder, rijd je beter in de punten wanneer je in het tweede-keus-team van een of ander hip energiedrankje rijd. Ondertussen moest Max ook de pits in, en die 3e positie veranderde in een 8e. Na een klein foutje kwam hij op P9 terecht. Door een safety car situatie kwam het hele veld weer dicht bij elkaar te rijden, maar het lukte Max niet meer om verder naar voren te klimmen. Uiteindelijk stonden er 3 volwassen mannen op het podium, de eerste was zo blij dat ie z’n helm was vergeten mee te nemen naar de weegschaal (net als bij Formule 1 Stockcars moeten de eerste 3 na de race gewogen worden, maar bij deze Formule 1 moet dat strikt met helm op, voordat de coureur naar de wc is geweest), de tweede had vorige week genoeg punten gehaald om nog voor het einde van het seizoen alvast wereldkampioen te kunnen zijn, maar was nu chagrijnig omdat ie geen eerste was geworden, en de derde leek nog even “Vuk joe Ferrari!” te willen zeggen, blij dat die stakkerige inhaal-ik-rij-over-je-wiel-heen-actie niet was geslaagd. Kortom: coureurs, het zijn net echte mensen.

Nouja en dan het werk. Dat is mooi makkelijk snoes, de hele week reden we weer in de Houthavens. Maandag begonnen we met het vaste Zonnebloem groepje, dinsdag werd de groep uitgebreid met een tweede kraan en 4 extra auto’s. Maar het ging nog steeds te hard. De kranen stonden nu zo vlot te scheppen, ik kwam niet meer aan m’n boekie toe. En dus kwamen er woensdag nog 2 auto’s bij. Met een totaal van 10 auto’s reden we naar het stort om de hoek bij de Coentunnel, waar we tussen de hertjes en konijnen door het droge turf of slush puppy-meuk kiepten, of naar het stort aan de andere kant van de Westpoort, waar een supergemotiveerde weegbrugmeneer en een overenthousiaste Vlinderchihuahua-Russel de chauffeurs begroetten. Sommige inhuurauto’s waren niet helemaal berekend op de natte derrie die soms uit de tunnelbak tevoorschijn kwam, en dus was het af en toe even puzzelen wie bij welke kraan ging laden. En welke bon je dan nodig hebt. Ow en dan weer even wachten, want die grote kraan van de lassers moet er ff bij. Wat me alleen wel weer erg stoort, is dat de uitvoerder ons dwingt om steeds met de helm op naar de keet te lopen, als we een begeleidingsbon gaan pakken. M’n haar gaat zo plat zitten, en het leuk opsteken werkt ook niet, want dan kan ik die helm weer niet op. Pff het is allemaal niet zo makkelijk snoes, maar gelukkig kregen we vrijdag op tijd de rugzak leeg.

Verder was er natuurlijk nog vanalles op het nieuws. Een Russisch vliegtuig, met meer dan 200 Russische toeristen, is neergestort in de Sinaï woestijn. IS zegt dat hun dat hebben gedaan, als wraak, omdat Rusland niet stopt met het bombarderen van Syrië. Binnen een week was al bekend dat het ging om een bom, die ergens in het vliegtuig verstopt was. Waarom moest het met dat vorige vliegtuig, waar al die Nederlandse toeristen inzaten, dan zo lang duren?
Nouja goed, laten we dan maar even naar binnenlands nieuws kijken: Sesamstraat gaat van de openbare zender af, en komt op een digitale zender, zodat je het alleen nog kunt bekijken wanneer je een bepaald pakket van een bepaalde tv-aanbieder hebt. Het schijnt dat er op veesboek al diverse actiegroepen en protestberichten circuleerden, vrijwel direct nadat het bericht naar buiten kwam. Ach als die ouders zo begaan zijn met het lot van hun kinderen, dat ze de hele dag nieuwssites en veesboek in de gaten houden, dan vinden ze het vast niet erg om ook het extra kinderzenderspakket erbij te bestellen.

Verder was er weer een update in het dieselschandaal. We zullen eerdaags de naam moeten aanpassen, want benzine motoren blijken ook niet helemaal te kloppen. Volkswagenschandaal past ook niet helemaal, aangezien ook Seat, Skoda, Audi en Porsche er mee te maken hebben. Maar goed, de sjoemelsoftware dus. Het schandaal word groter en groter. Wisten de topmannen er nu wel of niet van? En zullen er nog meer merken ‘betrapt’ gaan worden? De ene expert zegt dat er ongetwijfeld meer merken moeten zijn, die hebben gerommeld, de andere expert zegt van niet, want dan zouden ze allang al zijn gevonden, of ze zouden zichzelf hebben gemeld, om de media voor te zijn. De kans is groot dat de Volkswagengroep hier echt alleen in staat. Terwijl de rest van de wereld diesel gewoon afkeurde (Amerika) of zich vol op de ontwikkeling van hybride en volelectrisch stortte (Azië), bleven de koppige Duitsers vasthouden aan Das Diesel. Want met doorontwikkeling en verdere aanpassing van de auto zelf (stroomlijn, banden met minder rolweerstand) zouden die diesels ook goed kunnen presteren op de rollenbank bij de NEDC test. Helaas bleek dat nog niet zo makkelijk te zijn, en dus moesten ze noodgedwongen knoeien met de software, en uiteindelijk dan ook schoorvoetend toegeven dat er misschien toch wel toekomst zit in electrificatie van het wagenpark. Af en toe hoor ik wel eens mensen zeggen dat alle automerken sjoemelen bij die rollenbank test. Spiegels worden ingeklapt, grille dichtgeplakt, antenne eraf geschroefd. Nee, zo werkt het tegenwoordig niet meer. De auto moet er net zo bij staan, als wanneer ie aan een klant word verkocht. Met antenne, zonder ductape. Dat de banden eerst een beetje worden opgeschuurd, om de rolweerstand te verminderen, of dat de accu tot aan het randje aan toe word opgeladen, om de dynamo minder hard te laten werken, dat is bekend, en ook toegestaan volgens de regels. Kunnen we dan helemaal geen merk meer vertrouwen? Je zou eens in een autoblaadje kunnen kijken, wat het opgegeven fabrieksverbruik is, en wat de testrijders van het blad hebben gereden. Sommige merken, zoals Suzuki en Subaru, rijden in de praktijk soms nog zuiniger dan volgens de fabriek word opgegeven. En heel simpel gezegd: hoe zuiniger, hoe minder uitstoot, of er nu mee geknoeid is of niet. En anders dan toch aan de electrische auto.

De overheid liet weten, dat ze boos zijn *smiley die staat te stampvoeten* omdat ze door dat hele geintje met de Volkswagen Audi Groep een hoop inkomsten uit BPM, motorrijtuigenbelasting en bijtelling zijn misgelopen. Mensen die een zuinige uitvoering van een bepaald model (vaak de Bluemotion uitvoeringen) hebben gekocht of geleased, betaalden minder belastingen, omdat de overheid op die manier dacht mensen te kunnen stimuleren om iets schoons/minder vervuilends te gaan rijden. En dat is gelukt *smiley die tegen z’n voorhoofd slaat* de complete leasemarkt was een grote bende, dankzij de belonen/afstraffen-methode van de overheid. En naar nu blijkt, heeft dat dus niet gewerkt, want mensen zijn geen schonere auto’s gaan kiezen, mensen hebben onbewust voor de auto’s gekozen die onder streep eigenlijk nog meer vervuilen. Maar wees gerust, die mensen zullen geen rekening achteraf krijgen, om die paar jaar van financiële mazzeltjes te kunnen terug betalen. Nee, de overheid wil die kosten bij VAG gaan verhalen. Wat het verhaal dan niet erg ten goede komt, is dat diezelfde overheid heeft besloten dat er op meer wegen 130 km/h gereden mag gaan worden. Dus we moeten wel zuinigere auto’s kopen, maar vervolgens mogen we daar harder mee rijden? *smiley die achter z’n oor krabt* degene die het nog snapt, mag het aan me uitleggen.
Er is nog iemand die iets aan me uit moet leggen: Linda de Mol, de bekendste vrouw van Nederland. Ze is op tv, internet, in boekies, haar eigen tijdschrift, een goede doelenstichting, ze is overal. En ook bij ons in de cabine, nadat ik bij het tankstation was gestopt voor een nieuw boekie. Maar toen ik nog eens goed naar de cover keek *smiley met natte ogen* kon ik het haast niet geloven. Linda, lief klein konijnenneusje, de huiskamervamp van heel Nederland, je bent groter, nee grootser dan Oprah Winfrey. Nee ik zei niks over je figuur, ik had het over je daden. Ja grootser ja, met je goede doelen… Nee niet je heupen. Er is niks mis met jouw figuur, zeker niet in dat strakke mantelpakje. Of zoals je een paar weken terug op de cover stond als hoertje, achter de ramen. Je kan mij niet wijsmaken dat je je toen niet, behalve ‘goedkoop’ en ‘bekeken’, ook ‘bloedgeil’ moet hebben gevoeld. En nu, nu zit je daar, op een dure stoel, in een perfect passend mantelpakje, met een ietwat strenge blik naar de camera te kijken, met kort haar *smiley die rood aanloopt* kort haar! Alles had je Linda, alles. Je was het voorbeeld voor elke vrouw, want je bent ook elke vrouw: carrière tijger, moeder, gescheiden vrouw, altijd netjes gekleed, de ideale schoondochter, moe en dik (zoals je zelf wel eens zegt in je voorwoord), weer een nieuwe vriend, weer een nieuw project. Volgens mij herkennen alle vrouwen wel iets van zichzelf in jou. Vrouwen kijken naar je op, hoe jij alles tegelijk doet, en alles tegelijk goed doet. En dat met lang haar. Maar nu, nu ben je dan toch gezwicht voor een iets langere pixie cut, een zondags pottenkapsel, een moedertjeshoofd. Lieve Linda, verander niets aan jezelf, je bent geweldig zoals je bent, maar in godesnaam, laat je haar weer groeien *smiley die op z’n knieen zit te smeken*

Nouja en dan nog het weerpraatje: we begonnen de week met mist. Serieuze mist. Zondag was het zicht beperkt tot net voorbij de voorbumper, maandag werd het gelukkig al iets beter rond Amsterdam, maar het bleef tricky, vooral als je de nieuwsberichten hoorde. Later in de week werd het de warmste dag ooit in november. En met ooit bedoelen ze dan vanaf 1901, want pas in dat jaar werden gegevens als temperatuur en hoeveelheid regen netjes bijgehouden. Na die paar zonnige, warme dagen, werd het tegen het einde van de week dan weer herfst. Zaterdag stond jij van het weekend te genieten, en ging ik nog even op pad met de Kadett. Een beetje grijzig weer, aardige bries, geelbruine bladeren vielen massaal van de bomen, en streelden het plaatwerk van de Kadett, hier en daar een enkel drupje, het leek zowaar een mooie toerdag. Tot we na de stop huiswaarts keerden, met harde wind die voor slagregen zorgde, de ruitenwissers op standje 3, oriënterend op de achterlichten van voorgangers, hopend dat er niemand een wiel of een kind met fiets zou zijn verloren onderweg, want we zouden er genadeloos overheen gewalst zijn. Maar gelukkig, ongeschonden en weer een beetje opgedroogd kon ik gisteravond de Kadett weer op haar plekje zetten. Zo te zien staat er nu ook nog een briesje, zonnig is het niet, maar wel droog, is het dan toerweer of kop-in-de-wind-lekker-uitwaai-weer? Ik ga er met een kopje thee op de bank nog even over nadenken. Fijne zondag snoes, tot morgen.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *