Cremers Coolcare nam recent zijn 75ste Scania in gebruik. Het betreft een R450 4×2 met de zeer zuinige Euro 6 SCR-only motor en Scania Opticruise. De Limburgse transporteur rijdt overigens al jaren uitsluitend met Scania en doet dat onder meer op grond van de uitstekende Total Cost of Ownership (TCO).
Directeur Frans Cremers heeft met de 75ste Scania inmiddels alweer de derde generatie Euro 6 in huis. Eerder kocht hij al trekkers met een Euro 6 440pk motor, de Euro 6 450 met EGR/SCR en nu de nieuwste zuinige variant met alleen SCR. “Dat een auto zuinig moet zijn, is voor ons een standaard uitgangspunt. Anders kopen we hem niet,” vertelt Cremers over zijn jubileumvoertuig. “Dat verbruik telt. Maar binnen een bandbreedte is dat voor ons niet eens het belangrijkste waar we op letten. Verbruik is namelijk ook direct gerelateerd aan de inzet en dat kan per rit enorm wisselen. Wij kijken daarom nog meer naar het gedrag van de chauffeur. Dat doen we met behulp van Scania Fleet Management. De KPI’s die we daar uithalen, geven ons een goed inzicht hoe de man achter het stuur met zijn truck omgaat. Door daar actief op te acteren, bereiken we behalve een goed brandstofverbruik ook dat we minder schades en lagere onderhoudskosten hebben. Dat telt door in de hele TCO en daar gaat het ons uiteindelijk om.”
Cremers versterkt het bewustzijn van zijn chauffeurs nog verder met Scania rijtrainingen. “Dat is ook deels ingegeven door de Code-95 verplichting. Maar als je dat dan toch aan die richtlijn moet voldoen, laat het dan ook voor je werken. Dan is het een investering en geen administratieve verplichting. Overigens zien wij bij die scholing dat er wel een maximum is aan wat je jaarlijks aan je mensen kunt aanbieden.”
Bij Cremers houdt men van een licht ingetogen uitstraling met nette, maar aan de buitenkant niet overdadig uitgevoerde voertuigen. Maar voor de 75ste aanwinst mocht het voor één keer een onsje meer zijn. “75 voertuigen van één merk is toch een mijlpaal en daarom hebben we deze nu eens
wél met lichtmetalen velgen gekocht,” aldus Frans Cremers. “Een ijskast monteren we altijd net als een standairco. Maar minstens zo belangrijk vinden wij de veiligheid. Nu heeft elke nieuwe truck wettelijk af fabriek EAB en LDW. Maar wij kochten dat al twee jaar geleden. Net zoals Adaptive Cruise Control. Want als je beste van je chauffeurs verwacht, moet je ze ook goed en veilig materieel meegeven.”
Cremers heeft de truck toevertrouwd aan chauffeur Erik Janssen. Hij is recent tot Gouden Ridder van de weg benoemd.
Cremers Coolcare verzorgt geconditioneerd transport naar met name Benelux, Duitsland en Zwitserland. Van oudsher vervoert het bedrijf voornamelijk groente en fruit. De laatste jaren ontwikkelt Cremers zich ook steeds meer tot logistieke partner voor bedrijven die producten leveren die bij één vaste temperatuur vervoerd moeten worden. Daaronder vallen bijvoorbeeld kunststoffolie en oliën. “Dat zijn producten die doorgaans juist veel warmer gereden worden dan groente. Wat dat betreft dekt Coolcare dus niet helemaal meer de lading,” aldus Cremers.