Schuimblus-Scania’s voor Chemelot

Sitech Site Services, facilitair dienstverlener voor het chemische industriepark Chemelot, nam recent twee bijzondere Scania blusvoertuigen in gebruik. Sitech Site Services koos voor Scania na een uitgebreide verkenning. Daarbij werd, behalve naar een onberispelijke kwaliteit, ook gekeken naar transparantie in de onderhoudskosten en de manier waarop de te kiezen partner Sitech kon ondersteunen met een 100 procent inzetbaarheid van de voertuigen. De opbouw van de beide voertuigen is verzorgd door Kenbri Fire Fighting.Scania P320“Daarbij gaf het feit dat Scania ook een goede relatie heeft met defensie, waar het gaat om de levering en het onderhoud van 700 containerchassis voertuigen, uiteindelijk de doorslag. Op grond daarvan besloten wij dat Scania voor ons de slimste partner zou zijn,” aldus Officier van dienst brandweer Ron Ruijten, die ook belast is met de aanschaf van het rollende materieel.

Sitech moet voor een groot chemiepark als Chemelot over een optimale calamiteitendienst kunnen beschikken, wat duidelijk terugkomt in de veelzijdige en dus complexe opbouw van de nieuwe voertuigen. “Deze brandweerauto’s moeten meer kunnen dan onze vorige, want we zijn teruggegaan van vijf naar vier eenheden. Ze gaan dan ook ver boven het niveau van een gestandaardiseerde tankautospuit uit,” licht Ruijten toe. “Maar anders dan bij een gemeentelijke brandweer kunnen wij onze voertuigen nog helemaal dedicated opbouwen zoals wij ze willen hebben. Bij onze brandweerdienst werken relatief veel hoogopgeleide technische mensen en die hebben allemaal hun inbreng gehad om er voor te zorgen dat wij nu over schuimblusvoertuigen beschikken die optimaal op hun taak berekend zijn.”

De twee Scaniachassis van het type P320 DB 4×2 MNB zijn voorzien van een CP16 dagcabine die plaats biedt aan twee brandweermannen. De bestuurder zit op een gewone stoel, zijn bijrijder op een speciale brandweeruitvoering die meteen plaats biedt aan de persluchtinstallatie die deze man op zijn rug draagt. Voor de motor is gekozen voor een 320 pk zescilindermotor die de aandrijving via een Allisonautomaat naar de achterwielen overbrengt. “Naast deze twee hebben we ook nog een vierasser in bestelling bij Scania. Als die is afgeleverd, zal het merendeel van ons brandweerwagenpark helemaal uit Scania bestaan en in de toekomst gaan we helemaal over naar het merk.”Scania P320De beide auto’s zullen menig brandweerman het water door de mond doen lopen. Kenbri Fire Fighting staat garant voor een complete en hoogwaardige opbouw en uitrusting. Zo zijn ze voorzien van een geïntegreerde 1.500 l. water- én een 2.700 l. schuimtank. Het hart van de brandweerinstallatie bestaat uit een gecombineerde LD/HD Godiva Prima P2B6010 bronzen centrifugaalpomp met een capaciteit van 6.000 l/min. De auto is verder uitgerust met een KENBRI balanced pressure schuimsysteem. Als belangrijkste aanvalswapen geldt de Alco APF-5 dakmonitor met een capaciteit van 3000 – 6000 l/min. De auto heeft verder twee hogedruk haspels die zijn voorzien van 1 x 60 meter 1” en 1 x 90 meter ¾” HD slangen en AKRON straalpijpen. Alle leidingen en afsluiters zijn uitgevoerd in RVS AISI 316L. Het overige materieel vindt een plaatsje in de ruime opbergkasten die zijn voorzien van rolluiken. De hele brandblusinstallatie is verder via CAN-BUS verbonden met de elektronica van het voertuig zelf. Om de auto zo licht mogelijk te houden en dus zoveel mogelijk materieel en blusmiddelen te kunnen meenemen, is de ombouw gemaakt van lichtgewicht GVP (glasvezel versterkt polyester).

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *