De Nederlandse Scania importeur Beers zette in de jaren ’80 een T142E in als demo-truck. De opbouw mocht wat kosten. Naast een uitbundige kleurstelling, met één van de eerste Scania vrachtauto’s vereeuwigd op de zijkanten van de cabine, kreeg de trekker ook de af-fabriek spoilerset, staande uitlaten, een bullbar, een stenenvanger voor de voorruit, treden op de tanks en in traanplaat uitgevoerde achterspatborden. Matchbox bracht een miniatuur truckje van deze auto uit en Italeri gebruikte deze Scania als basis voor één van hun modelkits.
Ik fotografeerde de zware trekker voor het eerst op het Truckstar Festival van 1985 op het Circuit van Zandvoort.In hetzelfde jaar zag ik de truck opnieuw tijdens de Militaire Truckersdag op het Kamp van Zeist bij de Motortransport Groep van de Koninklijke Luchtmacht.Beers vond een koper voor de truck. Zonder spoilerset en bullbar werd de trekker door Rensink in Almelo in gebruik genomen als zwaartransporttrekker. De Rensink auto fotografeerde ik tijdens de Militaire Truckersdag op het Kamp van Zeist in 1986.Na een tijdje werd de truck overgespoten in de eigen bedrijfskleuren van Rensink. De bijbehorende foto maakte ik tijdens het feestje ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan van de Scania fabrieken in Zwolle in 1989.Tekst en foto’s: Jaco Terlouw
Liefhebber van de ‘levens van’-blogs? Alle vorige en volgende blogs uit deze categorie vind je hier.
Ja die heb ik inderdaad als bouw pakket gehad. Mooie auto met voor die tijd een flinke 420 pk aan boord.
Deze truck is nooit van Beers geweest maar van Scania Nederland. De fabriek dus.
Standplaats van deze Scania was de fabriek in Zwolle.
Vaste berijder was de testchauffeur van Scania Nederland, Albert Brand.
Gehele auto is indertijd gespoten bij de spuiter van de Texeltruck:. Autospuiterij Betsema op Texel.