Onlangs hield de Nederlandse Volvo importeur een persmeeting, op een hele fijne locatie, de fabriek in Gent. Dit is de grootste Volvo truckfabriek van Europa. Uiteraard stond er ook een rondleiding op het programma. De leuke nieuwtjes die Volvo ons vertelde krijg je later te horen (of heb je wellicht al bij een van de ook aanwezige collega’s gelezen zelfs), in deze blog neem ik je aan het virtuele handje mee door de fabriek. Helaas (maar begrijpelijk) mochten de medewerkers niet herkenbaar in beeld. Dat kregen we pas na de tijd te horen, vandaar dat ik maar voor een creatieve oplossing heb gekozen, een breed lachende smilie. Toepasselijk, want iedereen leek het goed naar zijn (en opvallend vaak ook haar) zin te hebben. De collega’s heb ik niet onherkenbaar gemaakt. Hadden ze maar geen journalist moeten worden 😉 In de fabriek te Gent worden de FH, FH16, FM en FMX geassembleerd uit toegeleverde onderdelen. Deze onderdelen worden door de Volvo fabrieken in Zweden gebouwd en door externe leveranciers. Onderweg naar de ingang van de fabriek kwamen we al langs een oplegger met cabines.In de fabriek beginnen we bij het begin. Er zijn twee lopende banden direct naast elkaar 350 meter lang en kaarsrecht, waar als een visgraat allemaal zijlijnen op samen komen. Maar de eerste handeling zijn natuurlijk de chassisbalken, door een extern bedrijf op de goede lengte en met de goede gaten op de goede plekken aangeleverd, goed neerzetten zodat ze aan hun reis door de fabriek kunnen beginnen. Op het eerste station worden de chassisbalken aan elkaar geschroefd. Op de balken ligt een papiertje waar precies op staat welke schroef waar moet, zodat de monteur niet na hoeft te denken. De onderdelen worden met dit soort treintjes aangevoerd. Men wil toe naar een systeem waar geen heftrucks meer nodig zijn voor de bevoorrading van de werkeilanden. Misschien wel het grootste nieuws van deze dag: Volvo is een fietsenfabrikant. Men maakt de meeste hulpmiddelen geheel in eigen beheer. Het eerste deel van de route legt een chassis ondersteboven af, dat is ergonomischer. Vanaf dit punt is het weer gemakkelijker om het chassis rechtop te hebben, letterlijk een kantelpunt in de bouw van een Volvo dus. Een setje van twee van deze automatisch bewegende apparaten brengt het chassis steeds een stukje verder naar voren. Even wat zijsporen, eerst de assenlijn. Dan de motoren, deze worden in Gent helemaal afgebouwd. Rekken met radiatoren. En weer terug naar de hoofdlijn, waar bijna een ‘huwelijk’ tussen chassis en cabine plaats zal vinden. De cabines komen uit Umea, en worden in een aparte hal in Gent afgebouwd. Daarover verderop meer. Bumperlijn. Hyster heftruck.Afdeling wielenmontage. De wielen zijn de enige onderdelen die daadwerkelijk bij Volvo in Gent gemaakt worden. De hal waar dat gebeurt mochten we helaas niet bekijken. Je kunt bij Volvo uit 70 verschillende dieseltanks kiezen. Fijn voor de klant, maar een ellende voor de werkvloer. Het einde van de lopende band, vloeistofreservoirs vullen. Vanaf hier gaat de truck op eigen kracht verder. De witte FH wordt op de foto voor het eerst gestart. Zullen we dat moment dan maar als de echte geboorte van een truck zien? Bandentransport. Geen paniek, collega Tim de Jong heeft dit overleefd. Nog even alles controleren. Carer heftruck.
Op de rollenbank.Na de rollenbank volgt het uitlijnen en de controle op lekkages. Voor de trucks de fabriek uit gaan worden alle bij de eindcontrole geconstateerde onvolkomenheden opgelost. We lopen buitenom naar de cabinefitting. Onderweg komen we nog een FM met een gek raampje tegen. We komen duidelijk in de buurt.De cabines komen officieel dan uit Umea, maar dit zijn nauwelijks al cabines te noemen. Het is meer een verzameling staal in de goede kleur en vorm, maar het meeste werk gebeurt in Gent. Dashboardbouw en controle. De cabinelijn is in een U-vorm gebouwd. Een automatische ‘pallettruck’ brengt de cabines van het eerste naar het tweede deel van de lijn. Er is in de hele fabriek welgeteld één robot aanwezig, voor de enige taak die echt niet door mensen kan gebeuren: het lijmen van de voorruit van de FH’s. De (imiddels toch wat verouderde) FM cabines hebben nog een traditioneel raamrubber. Clauwers BVBA, jullie nieuwe truck komt er aan hoor!Het eind van de cabinelijn. Klaar om naar de dealer te gaan.
Volvo, heel erg bedankt voor deze uitgebreide kijk in jullie keuken!
No Responses