Na mijn eerste bezoek was ik onlangs nog eens in het Unimog Museum te Gaggenau. Dit keer was er een leuke tentoonstelling over de automobielbouw uit de regio van Gaggenau, de oudste regio ter wereld waar nog steeds voertuigen gebouwd worden. Er was niet alleen aandacht voor Unimog en de bedrijven binnen het Daimler concern die in die fabriek in Gaggenau voor de Tweede Wereldoorlog zaten (o.a. SAF, SAG en Benz) , maar ook voor andere fabrikanten. Maar voor ik naar binnen ging eerst even een rondje buitenom. De Unitrac UT 90 die daar stond was hier al eerder in een eigen post hier op de blog te zien. Unimog U1450.Mercedes-Benz Zetros.Unimog 435, Zagro ombouw.Unimog 435.Unimog 435.Unimog 435.Unimog 416.Unimog U90.Unimog U4000.Unimog U5023.Zo te zien is de basis een Unimog 406 (correct me if I’m wrong), maar alle info is welkom, geen idee wat het is wie de ombouw heeft gedaan en waarvoor het gebruikt wordt.Eenmaal binnen werd ik direct naar de Benz 3K2 uit 1916 getrokken. De aandrijving gebeurt nog met kettingen, de topsnelheid ligt op 24 kilometer per uur. Deze truck begin zijn leven als legertruck in de Eerste Wereldoorlog, daarna deed hij tot ver in de jaren ’50 dienst in de bosbouw. Nadat hij jaren in het Carl Benz museum stond is hij in 2011 terug gekomen naar zijn geboorteplaats Gaggenau. De SAF Gaggenau die er nasst stond is minstens zo bijzonder, maar die was ik al eens eerder tegen gekomen, in Technik Museum Speyer. De geleerden zijn het er niet helemaal over eens of de merknaam van de Süddeutsche Automobil Fabrik Gaggenau nu SAF of SAG was, waar men het wel allemaal over eens is, is dat de fabriek in 1907 door Benz is over genomen en men vanaf 1911 ook de merknaam Benz ging voeren, waar het de bedrijfswagen afdeling van was. Deze spcifieke truck, gebouwd in 1909, schijnt de oudste nog bestaande truck te zijn. Iets wat natuurlijk maar zeer de vraag is, want welke definitie van truck houd je dan aan. Maar bijzonder en oud is hij in ieder geval wel.
Een Bergmann “Systemfahrzeug D” Tonneau uit 1902. Scania was met de komst van de 4-serie met haar modulaire bouw in 1996 niet vooruitstrevend, Bergmann deed dit in 1902 al. De tonneau opbouw was een open personenwagen.
Nog een personwagen, maar dan een slag kleiner. Deze Bergmann/SAF ‘Liliput’ is in 1905 gebouwd. Normaal staat hij in Verkehrsmuseum Karlsruhe maar hij was voor deze tentoontelling even uitgeleend. Er was ook een vierzits versie van, de ‘Libelle’.Deze Mercedes-Benz L3000S is in 1939 in Gaggenau gebouwd. De S op de grille staat voor ‘Strassenversion’ (straatversie), hij was er ook in terreinuitvoering. Waarom deze roze Unimog 401 geen ster in de grille heeft? Hij komt uit het Zwitserse leger, daar mochten in de jaren ’50 alleen hoge officieren in een Mercedes rijden. Tsja… Unimog 411c.Unimog 406.Unimog 404S, inmiddels konden ze in Zwitserland een ster in de grille geestelijk ook aan.Zijn blote broertje geeft een mooie blik op de techniek. De eerste Uniog die met gesloten cabine te krijgen was, was de Unimog 401. Mijn schoonvader heeft dit model jaren gehad. Voor een eeuwig neutraal land heeft Zwitserland toch een behoorlijke krijgsmacht, ook deze Unimog 2010 heeft haar roots daar.Boehringer 70200.Unimog U6 Prototype.Dergelijke Mercedes-Benz 170D’s met werkplaatsaanhangwagen werden in de jaren ’50 ook door de Unimog klantenservice ingezet. De 1.767 cm³ grote motor werd ook in diverse Unimog modellen toegepast.
Dyna-Veritas Cabriolet. Veritas was eerst de Dyna importeur maar begon later in Baden-Baden zelf met de bouw van auto’s. In de jaren ’50 behaalde men enkele racesuccessen. Deze Mercedes-Benz Lo 3500 begon zijn leven bij de Reichspost, maar werd later door een filmmaatschappij ingezet, volgebowud met generatoren. Bij de restauratie zijn veel onderdelen met de hand nagebouwd.Unimog U1700.De allerlaatste gebouwde MB Trac, in een speciale zwarte rouwkleur.Ouderwetse gifspuit.Blik op de (overigens relatief klein) museumhal.Unimog 404.En we sluiten af met het rijtje dat buiten stond.
‘Winterausstellung Vom Orientexpress bis zum Unimog – Automobilgeschichte im Murgtal’ loopt nog tot 23 april 2017.
Hallo Alex
Een bijzonder leuke reportage.
Heb er van genoten.
Hans
(Unimog 421 cabrio)