Nieuwe Scania afvalinzamelwagen voor HVC

De nieuwste Scania inzamelwagen van HVC wacht een zware taak. Zo gaat HVC een langlopende test doen met verschillende zichtsystemen op het voertuig. Maar de zwaarste uitdaging voor de truck wordt de ambitie van HVC om dit jaar acht procent minder brandstof te gaan verbruiken. De Scania P320 8×2*/6 met gestuurde voor- en naloopas heeft met de zuinige vijfcilinder Euro 6 motor daar in ieder geval goede papieren voor. Scania P320HVC voert het energie- en grondstoffenbeheer uit voor 46 gemeenten en de slibverwerking voor zes waterschappen. Deze gemeenten en waterschappen zijn tevens de aandeelhouders van het bedrijf. Als samenwerkingsverband met aandeelhoudende overheden uit Noord- en Zuid-Holland, Flevoland en Friesland, beoogt HVC bij te dragen aan de doelstellingen van die overheden op het gebied van hergebruik van afval en CO2-reductie.

In het gebied rond Middenmeer (NH) is HVC recent een proef gestart met twee nieuwe inzamelvoertuigen die ingericht zijn om ondergrondse afvalverzamelcontainers te legen. Na een tender mochten VDL Translift en Haller Benelux ieder een compleet voertuig leveren. VDL koos voor een volledig luchtgeveerd Scania chassis met de zuinige 320 pk vijfcilinder Euro 6 motor en een CP16 P dagcabine om een lage instap en een goed zicht rondom te garanderen. Door de toepassing van een gestuurde voor- en naloopas is de vierasser extreem wendbaar.

Het legen van ondergrondse afvalinzamelcontainers brengt een complex voertuig met zich mee. In de dagelijkse praktijk moet de chauffeur zijn truck naast zo’n container manoeuvreren en deze met een cabinekraan omhoog tillen tot boven een ontvangstunit op het voorste deel van het chassis. Daar stort hij de reststoffen in. De ontvangstunit verdicht het materiaal met behulp van een hydraulisch aangedreven vijzel en perst het afval vervolgens in een container die achterop het voertuig staat. De afvalcontainer kan de chauffeur zelf met behulp van een kettingsysteem op en af het voertuig zetten. Dat gebeurt op een verzamelplaats of HVC locatie. De containers worden dan met behulp van een ander voertuig van de afdeling logistiek afgevoerd naar de verwerker. Dat alles vraagt een complexe techniek. Zo heeft de Scania twee PTO’s: één op de versnellingsbak en één op de motor.

“Het is een efficiënt systeem maar vraagt veel kennis en kunde van de chauffeur,” aldus wagenparkbeheerder Erik van Eig van HVC. “Daarbij kan hij alle hulp van het voertuig zelf gebruiken. Heel belangrijk is dat het voertuig zo wendbaar mogelijk is omdat wij overal waar ondergrondse containers liggen moeten kunnen komen. De drie gestuurde assen van de Scania maken dat mogelijk. Om de 21 ton/m HIAB-kraan te bedienen moet de chauffeur vele malen per dag zijn cabine uit want de bediening gebeurt naast het voertuig. Een lage instap is daarbij van onschatbare waarde. Scania heeft standaard het laagste chassis in de markt en samen met de uitstekende instap van de P-cabine maakt dat dat de chauffeurs graag op dit merk rijden. Ook heeft hij vanwege het grote glasoppervlak en de laaggeplaatste spiegels een uitstekend zicht rondom.”

Alleen vonden ze dat bij HVC nog niet genoeg. “Bij ons gaat veiligheid voor alles,” legt Van Eig een deel van de bedrijfsfilosofie van HVC uit. “Daarom hebben we beide voertuigen uitgerust met twee extra camerasystemen. We kozen daarbij voor het CornerEye van Orlaco dat een prachtig voor- en zijzicht geeft op rechts. Door het beeldscherm in één zichtlijn met de rechter buitenspiegel te plaatsen, kan de chauffeur in één oogopslag zowel de hele voorzijde van zijn truck tot 7 meter aan de rechter zijkant tot halverwege het voertuig op 5 meter bewaken. Het andere systeem is een Backeye 360 systeem van Brigade. Dat bewaakt met vier camera’s de hele ruimte rond het voertuig zowel links als rechts, voor en achter. De chauffeurs zullen het komende jaar, op verschillende locaties beide systemen testen aan de hand van een vast protocol waarna we een evaluatie zullen houden om zo tot een definitieve keus te komen.”

De grootste uitdaging voor de chauffeurs wordt echter de taakstelling die HVC zichzelf voor het komend jaar heeft opgelegd. “Wij verbruiken vier miljoen liter diesel per jaar en willen daar in 2017 acht procent onder gaan zitten. Het zal nog een hele toer worden om inderdaad 300.000 liter diesel te besparen. Want een deel van onze chauffeurs zit nu al op een rijscore van 98 procent. Het zal dus echt ook uit het voertuig zelf moeten komen. Bedenk ook dat we op deze manier niet alleen goed voor het milieu bezig zijn. Uiteindelijk gaat het ook om de kosten En minder diesel betekent ook minder AdBlue. Dat is ook geld.”

Hoewel HVC verplicht is nieuwe voertuigen te tenderen en daarmee geen enkel merk mag uitsluiten, heeft het bedrijf een goede band met Scania. “In principe kiezen wij niet voor een bepaald merk, maar doen de opbouwers dat. Die bieden ons een complete oplossing aan volgens de eisen in de tender. Dat er bij ons relatief veel Scania’s rijden, betekent dat dit merk blijkbaar goed aansluit bij het eisenpakket. Zo willen wij naast een goede instap, een korte draaicirkel ook standaard aslastbewaking op alle assen. Dat van Scania blijkt in de praktijk heel nauwkeurig. En daarnaast is onze relatie met de dealers erg goed, wat voor de continuïteit van groot belang is.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *