De Aprilia 65° V4: een motor-motor in de autowereld

De buitengewone 1000cc Aprilia smalle V viercilinder die ertoe bijdroeg dat de Aprilia RSV4 een van de meest zegevierende motorfietsen in de historie van de Superbike werd en daarmee een uitzonderlijke pagina bijschreef in de geschiedenis van het fabrieksproduct, maakte zijn debuut in de autoracewereld en deed dit op de best mogelijke manier: door te winnen.

De Griiip G1 eenzitter, aangedreven door de Aprilla V4, begon zijn avontuur op 4 juni in de Italiaanse Formule X-serie op het circuit Varano de’ Melegari.

Het was een uitzonderlijk debuut, waarbij de 21-jarige Israëlische coureur Yarin Stern onmiddellijk de pole position veroverde en zelfs een nieuw baanrecord neerzette met de G1 (1’04”2). Tijdens de race kwam de geweldige zege in zicht: na de start, die hem in eerste instantie naar de tiende plaats terugzette, werd Stern de held van een exceptionele comeback, om uiteindelijk in de laatste ronde de winst naar zich toe te halen.

De motor, een krachtbron die qua configuratie de enige ter wereld is, met een hoek van 65° tussen de cilinderbanken, berust op een oplossing die werd geadviseerd door de afdeling Onderzoek en Ontwikkeling van Aprilla als ideale keuze voor het realiseren van een benchmark chassisarchitectuur die uitzonderlijke prestaties mogelijk maakt. De allereerste toepassing in de autoracewereld komt voort uit de keuze van het Israëlische bedrijf Griiip om de motor te gebruiken in hun G1 eenzitter en het bevestigt de rol van Aprilia Racing als het meest technologische platform van de Piaggio Group, in staat om deskundigheid en innovatie ook toe te passen op automotivegebied.

De Griiip G1, gemaakt in Italië, is een eenzitter met een kokervormig frame, speciaal ontwikkeld voor gebruik van een motorfietsmotor en ontworpen om meer mogelijkheden te bieden aan fans van de autoracerij en wel met een extreem gunstige verhouding tussen kosten en prestaties. De unieke aard van dit project ligt vooral in de montage van de V4 in de lengterichting – met aandrijfas en differentieel – kenmerkend voor raceauto’s met open wielen, terwijl in deze kleine eenzitters de in-line motor in het algemeen dwars wordt gemonteerd en met kettingaandrijving.

Smering en koeling van de motor worden zelfs in de meest kritieke omstandigheden, met snelle acceleratie in bochten, gewaarborgd dankzij een speciaal systeem dat oliesmering en een hersteleenheid toepast.

De dynamische luchtinlaat met oversized airbox en het 4 in 2 in 1 uitlaatsysteem ronden de toepassing van de RSV4 motor in een racewagen af.

Aprilla Racing is van plan om samen met Griiip deze bijzondere toepassing te blijven ontwikkelen, en met de introductie van motorupgrades de SBK-configuratie te realiseren om de algehele prestaties van de auto te verbeteren. Ook zijn upgrades op het elektronicafront gepland, zowel voor hardware als voor software, om een en ander toe te spitsen op louter autoraces.

Griiip, die onlangs de G1 presenteerde op LiveWorx in Boston, de internationale conferentie op het gebied van technologie en een marktplaats met oplossingen voor een slimme en onderling verbonden wereld, is van plan om nog eens twaalf eenzitters te bouwen die zijn voorzien van de V4 van Noale. Daarnaast blijft het bedrijf deelnemen aan de Itailaanse Formule X-serie, een kampioenschap voor eenzitters en sport-prototypes die een nieuw concept introduceren van automotive motorsport, spannend en tegen lage kosten.

De topprestaties die de G1 met de Aprilia V4 heeft gedemonstreerd, laat de enorme veelzijdigheid zien van een extreem compacte en lichtgewicht motor, die prestaties van de bovenste plank garandeert. Dit is een krachtbron met een indrukwekkende geschiedenis. Een krachtbron die in het verleden al dominant tevoorschijn kwam bij vergelijkende tests door de gespecialiseerde pers overal ter wereld, die zeven kampioenstitels in de World Superbike in de wacht sleepte, met in het seizoen 2015 nog twee winnende titels – die van Berijder en Fabrikant in de FIM CUP Superstock 1000, en die zelfs deelnam aan het Wereldkampioenschap MotoGP in de versie pneumatische kleppen.

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *