Geachte Shirley week 31 2017

MAN TGS 2nd genGeachte Shirley, afgelopen zondag werd op een wel heel relaxte manier afgesloten. Hoewel Wingman en ik allebei een beetje gaar waren, hebben we toch nog even de herhaling van de Formule 1 race in Hongarije gekeken. De briesende paarden van Ferrari stonden als eerste te trappelen onder het rijtje rode lampen, met daarachter de glimmende sterren van Mercedes, gevolgd door de dikke stierennekken van Red Bull. Meestal zeg ik dan ‘met daarachter de rest van het veld’, maar in deze race zou dat wel heel letterlijk opgaan. Bij de start waren de rode auto’s het snelste weg, gevolgd door de groengrijze en blauwe, die elke paar meter van plek wisselden. Onze Max was druk bezig met ruimte zoeken en was Hamilton al voorbij, maar Bottas dwong hem even buiten de baan waardoor hij naast zijn teamgenoot Ricciardo kwam te rijden. Door een blokkerend wiel bij het inremmen van de volgende bocht, raakte zijn auto overstuur en zo gleed Max tegen Ricciardo aan. Geen ferme duw maar net genoeg om een vloeistoflek te veroorzaken. Verstappen kon door maar voor Ricciardo was het feest helaas over. Verderop in het veld was er ook wat duw- en trekwerk, maar de wedstrijdleiding gaf alleen Max een straf van 10 seconden en liet de rest verder met rust. Terwijl de safety car het tempo aangaf in de eerste rondes van de race, werd Ricciardo’s auto opgeruimd en zagen we vanuit verschillende hoeken de herhaling. Ondertussen werd er al druk gerekend, want die 10 seconden straf moest Max inlossen bij een pitstop (of het word aan het einde van de race erbij geteld, maar nu moest hij toch nog minimaal 1 keer naar binnen) en de tijd die hij kwijt zou zijn wanneer hij pitlane in zou duiken voor een nieuw setje banden was ongeveer 22 seconden, dus zou hij een gat van 32 seconden moeten creëeren tussen hem en de achterliggers. Hoewel hij de Ferrari’s en Mercedessen goed bij kon houden, lukte het hem niet om er voorbij te komen, laat staan op ze uit te lopen. Maar voordat de eerste 35 rondes waren gereden, waren er wel al een aantal coureurs op een rondje gezet. Zoals ik al zei ‘en daarna de rest van het veld’, want terwijl Bottas ruimte maakte voor Hamilton, zodat die zijn Zilveren Pijl af kon schieten op de Volbloeden voor hem, werd vrijwel iedereen achter Verstappens vijfde plek een keer ingehaald. Behalve een loszittend wiel na een pitstop en 2 uitvallers die retiredden wegens technische redenen, gebeurde er verder weinig spannends. Hier en daar werd er van plek gewisseld, de Belg Van Doorne bleef zowaar in de top 10 hangen en jawel, in de laatste bocht stopte Hamilton met zijn inhaalpoging en liet hij Bottas weer voor gaan. Vettel kwam als eerste over de streep, daarna Raikkonen, een paar achterblijvers, Bottas pakte de laatste plaats van het ereschavot en daarna kwamen Hamilton, Verstappen en de rest van het veld. En daar moeten we het voorlopig dan even mee doen, want de heren gaan nu eerst van een welverdiende zomervakantie genieten.

In tegenstelling tot ons, want wij mochten ons maandag weer melden bij de weegbrug van Nauerna, om gereinigd zand te gaan rijden naar de N241 bij Schagen, die al bijna klaar is. Ik ben er zelf al een tijdje niet meer geweest, we komen meestal niet verder dan de rotonde waar we afslaan naar de bioscoop, om naar de loswal te rijden. Maar op het gedeelte vanaf het Verlaat naar boven toe, moet er nog wel wat werk verzet worden. Waar ook wat werk verzet ging worden, was op de camping Fort Oranje. Bekend geworden door een docusoap, en nu was daar plotseling het bericht dat de veldjes leeggehaald gingen worden. Alhoewel plotseling, een paar maanden terug was aan de bewoners al verteld dat ze een andere woonruimte moesten gaan zoeken, want over hooguit een jaar zou alles platgegooid worden. De reactie van de bewoners was niet dat ze op zoek gingen naar een ander dak boven hun hoofd, maar dat er juist nog meer bewoners bijkwamen, die ook graag gebruik wilden maken van de hulp van de gemeente, om iets nieuws te vinden *smiley die met z’n ogen rolt* en dan nu boos zijn omdat ze donderdag een brief kregen en er maandag al word begonnen met afbreken? Een hoop huilie huilie op niks af. Om logistieke redenen begonnen de werkmannen op het veldje waar veel arbeidsmigranten vertoefden. Goed nieuws voor hun, in een ander vakantiehuisjespark waren 5 plekken vrijgekomen, want de Roemenen die in Fast and the Furious-stijl zo’n 17 vrachtwagens rijdende voort hadden leeggeroofd, werden verkast naar een hotel met tralies voor de ramen *smiley die in z’n handen wrijft* dat ruimt dan weer lekker op.

Dinsdag mochten we weer verder gaan met opruimen bij Nauerna, maar in plaats van 5 vrachten gereinigd zand, hoefden we er nu maar 3 naar Schagen te brengen. Om vervolgens naar Alkmaar te rijden, waar we nog eens 3 vrachten korrel konden laden voor hetzelfde werkvakje langs de N241. Op de radio hoorden we dat emancipatie bijna voltooid is. Vorige week was er nog de reclame van SIRE, waarin de verzorgers van jongens werden aangespoord om ze meer jongen te laten zijn, nu hoorden we dat er steeds meer mannen zich melden met eetstoornissen *smiley die achter z’n oor krabt* ja ok, steeds meer mannen hebben een maagband, en moeten dan opnieuw leren eten, maar ook worden mannen die worstelden met hun uiterlijk en gewicht aangemeld. Mannen en vrouwen verschillen dus helemaal niet zoveel van elkaar. Er was ook nog een hoop ander nieuws op de radio, iets met vergiftigde eieren en Shell Pernis dat in de fik stond ofzo, maar we werden nogal afgeleid door alles wat er op het asfalt voorbij kwam. Een Ford Mustang van het vorige type in Eleanor-uitdossing, gevolgd door een Audi R8 Spider die onopvallend probeerde te blijven onder z’n zwarte lakwerk, een Mustang van wederom het vorige type, die meer opviel dankzij de rode kleur, maar wel was getooid met zwarte racestrepen over het dak. Daarna een nieuwe Chevrolet Camaro cabrio, in Why tell me Whyte?-wit. Vervolgens nog een Audi Q7 in saai grijs, maar wel met een S-lijntje. Een lomp en onbehouwen uiterlijk, die auto heeft nog een hele tijd op m’n verlanglijstje gestaan, maar gaat inmiddels vrij anoniem over de weg. Net zoals de diverse Mercedes CLA’s en CLS’en, voorheen keek je nog om, maar nu lijk je er zowat mee te worden doodgegooid. In tegenstelling tot de rode Jaguar F-type cabrio, die zie je nog niet zo heel veel. Net als de nieuwe Lexus RX, in MKB-zwart en met een aanhanger erachter, maar gezien de reputatie die het luxemerk van Toyota inmiddels heeft opgebouwd, zullen er ongetwijfeld meer van komen. Misschien net zoals van de Chevrolet Corvette C7, die we voorbij zagen gaan, helaas ook al in het zwart. Daarna nog eens een zwarte Opel Calibra, en een BMW 6 serie cabrio in dezelfde kleur. Gelukkig leek daarna het tij te keren, met een knalblauwe Opel Speedster op klassieke velgen. Gevolgd door een klassieke C Kadett in fris groen. Daarna kwam er bij het verkeerslicht nog een blauwe (een andere kleur past gewoon niet) Subaru Impreza in rallytrim voorbij, compleet met spatlappen en lekkere uitlaatbrul. Nogmaals blauw voor de rijdende sigaar, was het een Caterham, een Westfield, een vroege Donkervoort? Het blijft lastig herkennen als ze zo in een flits voorbij komen. Met een uitgebouwde Hyundai Scoupe, wederom in blauw, was de Dikke Dinsdag weer voorbij en keerden we huiswaarts.

Woensdag was het een stuk rustiger. We mochten ons weer melden in Harlingen, om wat klei van het werk naar het depot te rijden. Een rustig dagje, we zijn niet boven de 50 km/h geweest, maar evengoed wel 23 vrachten weggebracht *smileys die juichen* wat een mooie score!

Omdat het gisteren zo lekker ging, mochten we ook donderdag weer in Harlingen doorbrengen. Wel op iets langere afstanden dan, want we doken de tunnelbak in om zand te laden, dat naar een depotje ging aan de andere kant van het akwadukt. Ergens ter hoogte van de Oude Trekweg en de Almenumerweg reden we via de nieuwe ovale rotonde tegen het verkeer in en dan vervolgens achteruit met het verkeer mee de hekken in. De grondwerker/machinist was nieuwsgierig wat we uitspookten en reed gezellig een rondje mee, waarbij we in discussie raakten over de op- en afritten. Want je rijd straks naar beneden toe, dus een afrit, maar je gaat dan de N31 op, dus is het een oprit. En de afrit vanaf de N31 is eigenlijk een oprit naar boven toe *smiley die aan z’n kin krabt* komt erop neer, we wachten even tot de bordjes er staan. Ondertussen was het hele land al een paar dagen in totale paniek vanwege eieren die gif bevatten. Een bedrijf dat kippenstallen schoonmaakt heeft fipronil (ik heb het dit keer maar even gegoogeld) gebruikt om bloedluizen dood te maken en weg te houden. Dat middeltje is sinds 1 januari verboden in Nederland, maar stiekem toch gebruikt door het bedrijf Chickfriend, waarbij ik eigenlijk al beelden voor me zag van Oostblokkers met vuile kleren aan die de boer verzekerden dat alles goed was, want hun waren echte chickfriends *smiley met lui oog en zonder tanden die z’n duim opsteekt* no is ok, wie tsjikfrents, wie laf tsjiks! Fipronil is schadelijk voor onder andere de lever en nieren, en daarom werd er zeer omslachtig al aangeraden door iemand van de NVWA dat mensen beter tot zondag geen eieren konden kopen. Wat door het RIVM weer werd afgezwakt, waarna het CBL reageerde dat het nog best een gedoe was om alle ‘besmette’ eieren uit de schappen te krijgen. Nu gebruik ik zelf eieren van de boerderij, van kippen die echt buiten scharrelen, dus bang hoefde ik niet te zijn. Eigenlijk alleen kinderen, ouderen en mensen met een verzwakte weerstand, daar kwam het op neer. En dan was ook slechts zo’n 20% van de eieren ‘besmet’. Toen een paar toxicologen vertelden dat er wel eens mensen zelfmoord hadden proberen te plegen door zelf een hoeveelheid fipronil in te nemen, en dat ze na een paar dagen goed ziek zijn weer opknapten, toen was ik er helemaal klaar mee. Omdat 2 van de 10 eieren iets zou kunnen bevatten waar je misschien ziek van word, werd het hele land op z’n kop gezet. Dat het in België al een tijd bekend was maar dat de Belgische NVWA niets had doorgegeven aan de Nederlandse, dat lijkt me wel een beetje schandalig. Dat het zomervakantie is lijkt me geen geschikte smoes. En een beetje nier- en leverfalen *smiley die z’n schouders ophaalt* wat stelt dat nou voor? De hele provincie Zuidholland drinkt water dat kanker veroorzaakt, omdat een bedrijf ongestoord genX kan lozen in het oppervlaktewater, maar daar horen we helemaal niets meer over. Sterker nog, hoe moet dat eigenlijk als je in Zuidholland je fipronil-eitjes in genXwater hebt gekookt en hebt opgegeten, voordat het bericht op het nieuws kwam? Kun je de NVWA, de RIVM of de Nederlandse staat dan het bonnetje opsturen van je doktersbehandelingen en chemokuren, of zeggen ze dan dat je ziektes onder de vastgestelde grens zitten van wat in dit land is toegestaan?
Gelukkig hadden we vrijdag wat afleiding, de planner stuurde ons naar de Houthavens in Amsterdam *smiley met opengesperde ogen* dat is al een tijd geleden dat we daar zijn geweest. De Houthavens wisten we nog wel te vinden, via de weg die nog niet door de Spaarndammertunnel heen gaat, maar daarna was het even zoeken. Hoewel je toch een vrij grote auto bent, viel je nogal in het niet bij de kleine wolkenkrabbertjes die daar in elkaar worden gezet. Het is de bedoeling dat de Houthavens weer hip en trendy worden, en als gevolgd daarvan reden we door een wirwar van werkweggetjes, met uitzicht op de moderne interpretatie van grachten en luxe grachtenpanden. Geen ouderwets steentjes met smalle ramen, maar ramen die reikten van vloer tot plafond, bij elkaar gehouden door een ijzeren of betonnen constructie *smiley die z’n neus tegen het raam drukt* niet dat we nieuwsgierig zijn, maar ik ben wel benieuwd hoe dat er precies van binnen uitziet, want halverwege zagen we dan een volgende verdieping hangen in een soort van kooi, die overging in een vide met een trappetje naar een volgende verdieping. Zouden daar echt mensen wonen, of is dat alleen voor de foto’s van de hippe tijdschriften? Hopelijk maken ze die foto’s dan wel van de goede kant, want zodra je werkweggetjes verliet, kwam je tussen de bedrijfspanden terecht. Hippe kantoren in aparte vormen, gehuld in een enorm roestig ijzeren gewaad, afgewisseld met de bedrijven die er al stonden en een enigszins ghetto-indruk achterlaten. Net zoals de Spaarndammerweg waarlangs we wegreden. Dat de kunstkoeien voor het hotel daar op de hoek zijn opgeknapt en nu een Batman- en Robinkostuum dragen, maakt dan niet veel uit. De zanderige grondsubstantie die we in de Houthavens stonden te laden, brachten we naar Westzaan, ook al zo’n lieflijk oud dorpje dat word overspoeld door ‘hip’ en ‘groot groter grootst’. De klassieke dijkhuisjes liggen tegenwoordig in de schaduw van een enorme gevangenis, en daar omheen word druk gewerkt om een nieuw industrieterrein te laten groeien *smiley die aan z’n kin krabt* er staan nog wat kavels te koop, en zo hier en daar staan borden dat crossen verboden is. Waarom niet zo’n kavel kopen en daar een crossbaan-bedrijf bouwen? Dat lijkt me nou wel een leuke stunt om de gemeente een beetje mee te dissen. Kunnen de jongens uit de weide omtrek ook gewoon weer eens jongens zijn, met hun motors en quads.

Na zo’n wervelende week was het zaterdag tijd om lekker uit te slapen. Wingman sliep heel lang uit, terwijl ik een wassie draaide en wat in de tuin studderde. Om daarna samen lekker met een biertje en een wijntje op de bank te liggen en voor het slapen gaan nog wat actiefilms te kijken *smiley die zich nog eens uitrekt* dat ik in slaap viel tijdens een spannende gevangenisfilm met Rambo en I’ll be back, ga ik natuurlijk niet vertellen.

En zondag werd ook weer zo’n rustgevende dag. Eerst weer uitslapen, daarna maakte Wingman de brunch klaar, en vervolgens stapten we samen met een brommermaatje op de tweewielers. Ik stelde voor om een makkelijk ritje te doen, de Koggeroute, gewoon de bordjes volgens langs de weg *smiley die vlinders zit te tellen* zo moeilijk zal dat toch niet zijn? Nou dat viel bar tegen! De bordjes konden we nergens vinden, en dus draaide ik maar een improvisatierondje in elkaar tot aan Schermerhorn, waar ik zeker wist dat er bordjes moesten staan. Over het slingerdijkje langs de molens, zo dat dorpje in, keertje rechts keertje links, dat was een bekend stukje, maar het leek wel alsof alle bordjes weg waren gehaald. Wat een knurften van de ANWB! Pas toen we op de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen even van de route afweken omdat er een bordje ‘verse koffie daarheen!’ stond, kwam ik het eerste bordje van de Koggeroute tegen *smiley die rood aanloopt* en dan was die koffietent nog gesloten ook! Wat een tegenvaller op de zondagmiddag. Dan maar wat drinken en eten op het terras bij de Woeste Hoogte, en daarna toeristisch verder naar huis. En daar zijn we nu. Nog even een borreltje en dan zodrekt lekker op bed, ja voor je er erg in hebt is het weekend alweer voorbij. Nog een paar uurtjes snoes, dan kom ik jou weer opzoeken en duiken we samen de Amsterdamse ghetto in.

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *