100ste Wierda 10×8 euro 6

Binnenkort loopt de 100ste Euro 6 TGS 10×8 uit de productie bij Wierda Voertuig Techniek in Joure. Een echte mijlpaal, sinds de introductie van de Euro 6 generatie bouwvoertuigen van MAN in 2014. Er zijn in krap drie jaar tijd verschillende uitvoeringen van de 10×8 geproduceerd, waaronder het vlaggenschip, de TGS 50.500 10×8 WSA.
Deze 50 tonner is zijn leven in München begonnen als een zware 8×8 met bladveren rondom. Door WVT is het chassis gemodificeerd naar een Wide Spread tandem en is een 10 tons gestuurde en hefbare voorloopas bijgeplaatst. Door de uitgekiende wettelijke aslasten (2 x 9t voor, 10t voorlopas en  2 x 11,5 t achter) en asafstanden (4 x 1.800 mm) is dit voertuig qua aslasten perfect uit te nutten. De draaicirkel blijft acceptabel, doordat de laatste as meestuurt. De hydraulische vering op de laatste 3 assen en het niet meer sturen van de laatste as boven de 60 km/u maakt het voertuig uiterst stabiel en de waterpas functie zorgt ervoor dat er altijd veilig gelost kan worden. Daarnaast is deze 10×8 door MAN al voorzien van een dikke 500 pk Euro 6c motor, gekoppeld aan een ZF Tipmatic TX versnellingsbak, waardoor het voertuig uitermate goede terreineigenschappen bezit. Met een leeg gewicht van net 14 ton is 30 ton laadvermogen eenvoudig te creëren. Op dit moment dus de enige echte (100ste) terrein mastodont!

De 100ste 10×8 Euro 6 wordt afgeleverd aan Westdijk Transport BV in Alphen aan de Rijn. Hiermee start een samenwerking tussen WVT/MAN en Westdijk, waarbij de klant niet over één nacht ijs gegaan is. Na gedegen onderzoek en uitgebreide onderhandelingen is er voor gekozen een langdurige samenwerking op te zetten, met als start dit voertuig en nog een 10×8.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *