In september 1973 introduceerde DAF Trucks op de IAA de F2800 serie als opvolger van de succesvolle F2600. De F2600 werd door de Eindhovenaren voor het eerst gepresenteerd op de RAI van 1962. In 1973 was het tijd voor een opvolger, maar de F2600 was op dat moment zeker niet verouderd.
De DAF F2800 kreeg de nieuwe F241 cabine mee in twee verschillende configuraties. Er bestond initieel een dagcabine en slaapcabine variant. Op middelbare leeftijd werd de F241 stuurhut voorzien van de Topsleeper (1982), ultrakorte Topsleeper (1986) en SpaceCab (1984). De SpaceCab werd bedacht door de Nederlandse acteur Rutger Hauer.
De F241 cabine was technisch gebaseerd op de 1968 gepresenteerde F218 cabine. De F218 cabine werd verbreed en verhoogd, waarbij de originele uitsnijding voor de wielkasten in de deuren goed zichtbaar bleef. Andere fabrikanten, waaronder GINAF en RABA maakten ook gebruik van de ‘nieuwe’ F241 cabine.
De eerste generatie F2800 had de merknaam DAF in grote letters op het midden van de bovenste grille staan. De kleine ondergrille gaf ruimte aan de type aanduiding 2800, met hieraan toegvoegd ‘turbo’ of ‘turbo intercooler’; afhankelijk van de gemonteerde dieselkrachtbron. De zelfontbrander onder de F241 cabine was een zescilinderlijnmotor van 11600 cc, uitgerust met drukvulling of drukvulling met een koeler voor de aangezogen lucht.
Het topmodel (DKS) bood 320 pk, maar ook motoren met 280 pk (DKTD) en 250 pk (DKA) werden in de catalogus opgenomen. Het motorvermogen werd via een 12- of 16-gangs versnellingsbak van ZF of een 13-gangsbak met twinsplitter van Fuller naar de assen overgebracht.
Vanaf 1980 verhuisde de merknaam naar de linkerzijde van de hoofdgrille, waarbij de type aanduiding naar de rechterzijde verhuisde. Tegelijkertijd werden onder de zijruiten zwarte strips aangebracht, waar ook de type aanduiding op de vinden was. De keuze voor een krachtbron werd uitgebreid met de efficiënte DKSE-motor.
Tijdens de RAI in februari 1982 werd de F241 familie uitgebreid met de F3300, voorzien van de nieuwe 330 pk sterkte DAF DKX1160 motor. Af-fabriek kwam een spoiler-set beschikbaar, bestaande uit een dakspoiler met fenders en een bumperspoiler met hoekstukken waarin plaats was voor vier breed- of verstralerlampen.
In september 1985 kwam DAF op de IAA met haar topmodel van de F241 serie; de F3600 ATi. De DKZ1160 motor leverde in deze truck 373 pk.
In Australië werd de DAF F3600 geassembleerd met de 428pk sterke WS315ATi motor.
Na introductie van de DAF 95 ontstond er voor de West-Europese transporteurs een gat in de product catalogus van DAF Trucks. De middelzware F2500/F2700 werd door hen te licht gevonden voor het (inter)nationale lange afstandstransport, terwijl de DAF 95 een relatief dure truck was. DAF vulde dit gat vanaf 1990 met de gemoderniseerde F241, die te koop kwam als F2900 en F3200. De styling van de DAF 95 werd overgenomen op de F241 cabine met een nieuw front en interieur. Hoewel betaalbaar was deze serie bij introductie al verouderd.
Aan het Nederlandse Ministerie van Defensie werden vanaf 1989 in totaal 255 zware bergingstrucks van het type YBZ3300 geleverd op basis van de DAF F3300. Deze trucks kregen ook de gemoderniseerde versie van de F241 cabine gemonteerd.
Uiteindelijk viel het doek voor de F241 serie in 1995 na enkele honderden gebouwde exemplaren van de laatste serie.
Hi Alex,
Netjes gedaan. De F 2800 2e generatie die in 1980 werd gepresenteerd, had geen typeaanduiding onder de cabineramen. Dit werd vanaf 1982 toegepast toen de F 3300 werd gepresenteerd en de 2e generatie F 220-cabine voor de F 2100 – 2300 en de nieuwe F 2500.
Groet,
Marcel
DAF 3600 var en rigtig god vogn,
Jeg har selv i sådan en.
Mooi verhaal. Nog een kleinigheid: de eerste jaren stond er alleen DAF op de grille, zoals op de eerste foto te zien is. De typeaanduiding op de ondergrille kwam pas in 77/78. Details….
De DAF-oplegger, met trekker F2600 (1e foto) werd gebouwd op DAF III aan de Geldropse weg, op de fabriek ”speciale voertuigen” De aluminium oplegger met ribbelprofiel heb ik zelf nog mee gebouwd als oplegger en als koeloplegger, alles met zelfdragend chassis, toen hoogst revolutionair.
Op DAF III werden pantserwagens YP-408 , transport & schiet-opstelling aanhangers voor Hawk-raketten en de conventionele aanhangers en opleggers gebouwd ! De torpedofront trucks, (DAF II) werden voornamelijk, als woestijntruck op de olievelden, voor de staatsolie mij . ”ARAMCO-Saoudi Arabië” gebouwd:150 stuks /jr. aangevuld met 150 motoren ter vervanging van de reeds lopende trucks. Na 1 jr waren de kogellagers zó verzand dat repareren niet meer loonde en ging die nieuw motor er in. Feitelijk afschrijving was dus 2 jr!!!
De laatste ”Torpedo’s” zijn dan weer in Tilburg bij de brandweer omgebouwd voor ”treintransporten” in Australië met 2-3 opleggers/aanhangers er aan gekoppeld.
Mooie site en fotoherinneringen aan m’n jeugd.
Ik heb begin 70 er jaren een tijdje gereden bij FURTRANS/FURTANK in Nunspeet.Daar reed ik met een 50 kuubs gastanker voor de ESSO in de Botlek. Het ging hier om een DAF 2600 DO met een 3-assige DAF tankoplegger met dubbele montage.
Er zijn toen in Eindhoven en omgeving een aantal fotos gemaakt voor het DAF blad. Er is mij toen beloofd deze fotos naar mijn huis te sturen, maar ik heb nooit iets ontvangen.
Hoi Alex,
in bovenstaand artikel heb je een prachtige foto van een 3600 SpaceCab geplaatst met een woontrailer erachter gekoppeld, als ik mij niet vergis is deze vrij bijzonder, het is volgens mij namelijk de truck van (wijlen) Rutger Hauer, die deze truck gebruikte als woning als hij op de filmset was, hij was feitelijk de ‘ontdekker’ van de Spacecab, de SpaceCab werd door DAF ontwikkelt naar zijn idee.
In 2014 heb ik al eens een artikel geschreven over de DAF 3300 van Rutger Hauer, hij bestaat nog steeds: https://www.alexmiedema.nl/2014/07/17/de-daf-3300-van-rutger-hauer/