Het Digitale Museum: DAF F241 serie

DAF 2800
In september 1973 introduceerde DAF Trucks op de IAA de F2800 serie als opvolger van de succesvolle F2600. De F2600 werd door de Eindhovenaren voor het eerst gepresenteerd op de RAI van 1962. In 1973 was het tijd voor een opvolger, maar de F2600 was op dat moment zeker niet verouderd.
DAF 2800
DAF 2800
De DAF F2800 kreeg de nieuwe F241 cabine mee in twee verschillende configuraties. Er bestond initieel een dagcabine en slaapcabine variant. Op middelbare leeftijd werd de F241 stuurhut voorzien van de Topsleeper (1982), ultrakorte Topsleeper (1986) en SpaceCab (1984). De SpaceCab werd bedacht door de Nederlandse acteur Rutger Hauer.
DAF 3300
DAF 3300
DAF 3300
DAF 3300
De F241 cabine was technisch gebaseerd op de 1968 gepresenteerde F218 cabine. De F218 cabine werd verbreed en verhoogd, waarbij de originele uitsnijding voor de wielkasten in de deuren goed zichtbaar bleef. Andere fabrikanten, waaronder GINAF en RABA maakten ook gebruik van de ‘nieuwe’ F241 cabine.
RABA S16
GINAF F380
De eerste generatie F2800 had de merknaam DAF in grote letters op het midden van de bovenste grille staan. De kleine ondergrille gaf ruimte aan de type aanduiding 2800, met hieraan toegvoegd ‘turbo’ of ‘turbo intercooler’; afhankelijk van de gemonteerde dieselkrachtbron. De zelfontbrander onder de F241 cabine was een zescilinderlijnmotor van 11600 cc, uitgerust met drukvulling of drukvulling met een koeler voor de aangezogen lucht.
DAF 2800
Het topmodel (DKS) bood 320 pk, maar ook motoren met 280 pk (DKTD) en 250 pk (DKA) werden in de catalogus opgenomen. Het motorvermogen werd via een 12- of 16-gangs versnellingsbak van ZF of een 13-gangsbak met twinsplitter van Fuller naar de assen overgebracht.
Vanaf 1980 verhuisde de merknaam naar de linkerzijde van de hoofdgrille, waarbij de type aanduiding naar de rechterzijde verhuisde. Tegelijkertijd werden onder de zijruiten zwarte strips aangebracht, waar ook de type aanduiding op de vinden was. De keuze voor een krachtbron werd uitgebreid met de efficiënte DKSE-motor.
DAF 2800
DAF 2800
Tijdens de RAI in februari 1982 werd de F241 familie uitgebreid met de F3300, voorzien van de nieuwe 330 pk sterkte DAF DKX1160 motor. Af-fabriek kwam een spoiler-set beschikbaar, bestaande uit een dakspoiler met fenders en een bumperspoiler met hoekstukken waarin plaats was voor vier breed- of verstralerlampen.
DAF 3300
DAF 3300
DAF 2800
DAF 2800
In september 1985 kwam DAF op de IAA met haar topmodel van de F241 serie; de F3600 ATi. De DKZ1160 motor leverde in deze truck 373 pk.
DAF 3600
DAF 3600
DAF 3600
DAF 3600
In Australië werd de DAF F3600 geassembleerd met de 428pk sterke WS315ATi motor.
DAF 3600
Na introductie van de DAF 95 ontstond er voor de West-Europese transporteurs een gat in de product catalogus van DAF Trucks. De middelzware F2500/F2700 werd door hen te licht gevonden voor het (inter)nationale lange afstandstransport, terwijl de DAF 95 een relatief dure truck was. DAF vulde dit gat vanaf 1990 met de gemoderniseerde F241, die te koop kwam als F2900 en F3200. De styling van de DAF 95 werd overgenomen op de F241 cabine met een nieuw front en interieur. Hoewel betaalbaar was deze serie bij introductie al verouderd.
DAF 2900
DAF 3200
Aan het Nederlandse Ministerie van Defensie werden vanaf 1989 in totaal 255 zware bergingstrucks van het type YBZ3300 geleverd op basis van de DAF F3300. Deze trucks kregen ook de gemoderniseerde versie van de F241 cabine gemonteerd.
DAF YBZ 3300
Uiteindelijk viel het doek voor de F241 serie in 1995 na enkele honderden gebouwde exemplaren van de laatste serie.

NET ZO INTERESSANT

2 Comments

  1. M.A. van der Sluis 29 oktober 2017 Reply
  2. Gerb 19 mei 2020 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *