Nieuw: Scania 7 liter motor

Tot nu toe zijn er vijftien verschillende Euro 6-motoren geïntroduceerd voor de nieuwe generatie trucks van Scania, met motorvermogens van 280 tot 730 pk, gebaseerd op drie verschillende series motoren (9, 13 en 16-liter). Scania geeft hier nu een vervolg aan met de introductie van een vierde serie. Zowel qua cilinderinhoud als externe afmetingen zijn de nieuwe 7-litermotoren de kleinste truckmotoren die Scania in decennia heeft aangeboden. Verwacht wordt dat er bij zowel bestaande als nieuwe klanten vraag zal zijn naar deze motoren voor toepassingen zoals distributie en afvalinzameling.

“Met onze nieuwe serie motoren verbreden we ons aanbod aanzienlijk voor het groeiende aantal klanten dat hun werkterrein vooral in de stad heeft”, aldus Henrik Eng, Product Director, Urban, Scania Trucks. “Kenmerken zoals een gewichtsvermindering van 360 kg en een aanzienlijke vermindering van het brandstofverbruik voorzien in de behoeften aan duurzame vervoersoplossingen die typisch zijn voor groeiende steden. Maar ondanks het formaat betekent dit niet dat we concessies hebben gedaan op het gebied van typische Scania-kenmerken zoals prestaties, robuustheid en uptime.”

De nieuwe zescilinder-lijnmotor is samen met Cummins ontwikkeld, een langjarige partner van Scania bij de ontwikkeling van motoren en onderdelen. De motor heeft goede eigenschappen bij lage toerentallen en een turbocompressor met vaste geometrie, en gebruikt voor de uitlaatgasnabehandeling voor Euro 6 alleen selectieve katalytische reductie (SCR).

De technologie en ideeën achter Scania’s nieuwe 7-litermotoren
“De Scania DC07 is gebaseerd op de bekende en robuuste zescilindermotor”, aldus Anna Wingren, Assistant Chief Engineer, Scania R&D. “Dit was het uitgangspunt, waar we Scania’s opgebouwde kennis over geavanceerde dieselmotoren, inclusief onze eigen technologie, aan hebben toegevoegd. We hebben een Scania-platform ontwikkeld met ongeëvenaarde eigenschappen voor toepassingen waarbij transporteurs geen koppel eisen dat hoger is dan 1.200 Nm dat deze motor biedt.”
Scania P220
Typische klanten hiervoor zijn vervoerders die actief zijn op het gebied van stedelijke distributie en klanten die er met hun trucks voor zorgen dat moderne steden functioneren, door afval in te zamelen en te verwerken, onderhoud uit te voeren en er op andere manieren voor te zorgen dat het raderwerk blijft draaien. Gewicht is vaak een uitdaging in dit soort toepassingen en is meestal ook de belangrijkste reden waarom ze geen gebruik willen maken van de meer krachtige 9-liter- of 13-litermotoren.

Scania’s regelsystemen
De bestaande basismotor is uitgebreid doorontwikkeld. Alle controle- en regelsystemen zijn ontwikkeld door Scania. Daarnaast is de motor voorzien van een geheel nieuwe turbocompressorinstallatie en de nieuwe versie maakt gebruik van Scania’s in eigen beheer ontwikkelde, unieke uitlaatgasnabehandelingssysteem met SCR-only om de NOx-emissies te verminderen.

“We hadden een extreem goede basis, die we nu in alle opzichten hebben omgebouwd tot een echte Scania-motor”, verklaart Wingren. “De motor is stil, volgt Scania’s filosofie van ‘laag toerental/hoog koppel’ en is zuinig – we zijn er zelfs in geslaagd om de gestelde doelen te overtreffen.”

Wingren legt uit dat het belangrijkste keerpunt in het project was toen het team besloot om Scania’s eigen regelunits te gebruiken om precies de juiste eigenschappen te verkrijgen en een perfecte integratie met Scania Opticruise en het diagnoseprogramma SDP3 te garanderen.

“Door die keuze konden wij ook het EGR-systeem laten voor wat het was en een robuuste turbocompressor met vaste geometrie kiezen, net als bij de meeste andere Scania-motoren”, aldus Wingren. “Er zijn in totaal ongeveer honderd nieuwe onderdelen, waarvan er enkele, zoals de nieuwe vliegwielbehuizing, voldoen aan de eisen van de interfaces waarmee het modulaire systeem van Scania werkt.”

In de typische Scania-stijl leveren de nieuwe motoren hun beste koppel al vanaf 1.050 omw/min, een koppel dat vervolgens beschikbaar is tot 1.600 omw/min. Dit zorgt voor zeer goede rijeigenschappen en biedt door de lage toerentallen een hoog brandstofbesparingspotentieel. En net als zijn grotere broers werkt de motor op dunne wrijvingsarme olie, wat bijdraagt aan het bewonderenswaardig lage brandstofverbruik.

Laag gewicht
Vergeleken met Scania’s bekende DC09-serie met vijf cilinders – de natuurlijke eerste keuze van veel klanten voor de toepassingen en het soort gebruik waarop de DC07 zich richt – is de gewichtsverlaging aanzienlijk. Die komt bij gelijkblijvende omstandigheden neer op 360 kilogram, een besparing die weer om te zetten is in nuttige lading. Maar geheel in lijn met hoe Scania dingen aanpakt en voertuigen optimaliseert, is er niets dat men ervan weerhoudt om 26-tons voertuigen te rijden met de nieuwe 7-litermotor.
Scania P220
“Vergelijkingen met de DC09 zijn relevant, maar als je vaak een drieassige truck maximaal moet laden, zijn de grotere motor en de eigenschappen die hij biedt waarschijnlijk de juiste keuze”, zegt Eng. “Maar denk in dit verband eens aan een distributievoertuig dat de dag misschien begint met een bruto beladen gewicht van 18 ton, maar na enkele leveringen al snel op 10 à 12 ton zit. Dan is het verstandig om geen motor met onnodig hoge prestaties te hebben, vooral omdat dit volgens Scania’s eigen metingen een brandstofbesparing tot 10 procent kan opleveren. Ons aanbod houdt altijd mede in dat gekozen wordt voor de juiste oplossing in overleg met de klant op basis van zijn werkelijke behoeften.”

Het aanpassen van het aanbod, zowel wat betreft de diensten als het ontwerp van de voertuigoplossing zelf op basis van de behoeften, is Scania’s ware passie. Wel moet een breed productassortiment geloofwaardig zijn. Het feit dat Scania iets meer dan een jaar na de introductie van de nieuwe generatie al 19 Euro 6-motoren voor de klant heeft, is een duidelijk bewijs dat Scania doet wat het belooft.

“Ons doel is altijd om klanten te ondersteunen in hun streven naar winstgevendheid, maar dit vereist wel dat er meteen vanaf het begin een groot aantal cabine- en motorvarianten beschikbaar is”, aldus Eng. “Dankzij het modulaire systeem van Scania kunnen we zoveel motoren aanbieden en onze klanten altijd een oplossing bieden die garant staat voor optimale totale bedrijfskosten.”

Technische perfectie
De DC07 is gebaseerd op een bekende motor die al in honderdduizenden verschillende voertuigen wordt gebruikt. Die heeft dus het voordeel dat hij volledig bij de tijd is, maar tegelijkertijd ook beproefd en alom gerespecteerd. Het ontwerp zou als conventioneel kunnen worden omschreven, maar Wingren brengt toch een nuance aan.
“Stoterstangen en vierklepstechnologie werken zeer goed voor de toerentalbereiken in kwestie”, aldus Wingren. “Complexe technologie mag nooit een doel op zich zijn, maar voor Scania is het een kwestie van het creëren van klantwaarde in de vorm van een laag verbruik, robuustheid en betrouwbaarheid. Op die gebieden levert deze motor voor de volle 100 procent.”

Als commercieel directeur voor Scania werkt Eng volgens dezelfde principes. “Met het motorassortiment dat we al hebben en met de uitbreiding in de vorm van de DC07 kunnen we volledig op maat gemaakte oplossingen voor stedelijke omgevingen bieden voor nog meer toepassingen, ongeacht de specifieke behoeften van de klant”, zegt hij. “Op de raakvlakken van de verschillende motorseries kan de klant zelfs kiezen of 280 pk gepaard moet gaan met 1.200 of met 1.400 Nm, bijvoorbeeld afhankelijk van hoe belangrijk gewicht is, en dus voor de DC07 kiezen.”

Lage motortunnel in de P-serie
De introductie van de DC07 betekent ook dat de transporteur nu de P-cabine met een lage motortunnel kan bestellen, iets wat mogelijk is geworden doordat de nieuwe motor minder ruimte nodig heeft. Het verschil – een motortunnel die 95 mm lager ligt – betekent dat de cabine een duidelijk ruimere indruk maakt en de zijwaartse bewegingsvrijheid groter wordt. De lagere tunnel betekent ook dat de P-cabines dezelfde opbergvakken hebben als in de G-cabines, en er zijn nieuwe opties voor lay-outs met opbergruimte en bedden achterin.

“Het verschil is groter dan je in eerste instantie denkt”, aldus Eng. “Wij zijn ervan overtuigd dat veel klanten die alleen maar, of regelmatig, in een stedelijke omgeving rijden, deze optie zullen waarderen. Ze biedt zowel zuiver praktische voordelen als een gevoel van ruimtelijkheid, zaken die wenselijk zijn in dit soort toepassingen.”

De lage motortunnel voor P-cabines, die wel vereist dat u kiest voor de nieuwe 7-litermotor, kan worden geselecteerd voor alle P-cabines, ongeacht lengte of dakhoogte.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *