Nieuw: Scania L-serie

De L-serie maakt nu haar debuut in Scania’s nieuwe truckgeneratie voor steden en stedelijke omgevingen. De L-serie is in haar element in en rond steden, of het nu gaat om toepassingen in de sectoren distributie en afval of in de bouw.
Scania L320
“De L-serie is de bekroning van ons aanbod voor stedelijke omgevingen”, aldus Henrik Eng, Product Director, Urban, Scania Trucks. “De L-serie heeft precies de kenmerken die nodig zijn voor distributie en toepassingen die, vaker dan je je in eerste instantie realiseert, vooral plaatsvinden in een stedelijke omgeving met veel verkeer, waar veel verschillende weggebruikers de ruimte moeten delen.”

Innovatieve toepassingen
“Er is een duidelijke trend naar cabines met lage instap, die van oudsher vooral voor vuilniswagens werden gebruikt, maar nu hun weg vinden naar steeds meer toepassingen”, verklaart Eng. “Een jaar of tien geleden zouden veel mensen hun wenkbrauwen hebben opgetrokken bij een kipper met een cabine met lage instap, maar dit zal in sommige grote steden weldra een alledaags beeld worden. De concessies die je moet doen op het gebied van bodemvrijheid en aanloophoeken, worden ruimschoots gecompenseerd door de voordelen voor mensen die vooral in de stad rijden, omdat ze minder hoog boven hun omgeving uittorenen.”
Scania L320
Volgens Eng is er veel belangstelling voor de overstap naar voertuigen met een lage instap gezien de toegenomen belangstelling voor duurzaamheid, die met name door lokale overheden wordt gestimuleerd.

“Ze stellen legitieme eisen waardoor trucks moderner moeten worden, willen ze eraan voldoen”, zegt hij. “Een kipper met lage instap met een Scania City Safe Window in de rechterdeur en een geruisloze gasmotor die op biomethaan loopt, is in de straten van Londen veel meer welkom dan traditionele voertuigen. Feit is dat zones met strengere geluidseisen, emissievoorschriften en interactie met andere soorten verkeer traditionele kippers lijken te verdringen naar toepassingen die niet in de stad voorkomen.”

Laagknielende L-serie
Cabines van de L-serie zijn altijd 20 decimeter lang en zijn leverbaar met drie verschillende dakhoogtes: laag, normaal en hoog. Als u er een met knielfunctie bestelt (die automatisch via de handrem wordt geactiveerd) is het slechts één stap om via een vloerput in de cabine te komen – de vloerhoogte zelf is dan ongeveer 80 cm (tot op zekere hoogte afhankelijk van de bandenkeuze). De instaptrede is niet alleen laag, maar ook 79 cm breed. Zonder knielen zijn twee instaptreden nodig; de vloerhoogte komt dan op een lage 93 cm.
Scania L320
Beide zijden van de cabine bieden dezelfde instaphoogtes. Het is ook gemakkelijk om door de cabine heen te bewegen – bijvoorbeeld om niet te hoeven uitstappen – via een verbinding vóór de motortunnel.

De L-serie wordt aangedreven door Scania’s vernieuwde 9-litermotor, die in de dieselversie verkrijgbaar is met drie verschillende vermogens. In 2018 zal Scania ook het motorassortiment voor de L-serie uitbreiden met zijn OC09-gasmotor met twee vermogens (voor zowel CNG als LNG). Alle motoren kunnen worden gecombineerd met Scania Opticruise of met een automatische versnellingsbak van Allison.
Scania L320
“Met zijn iets minder ruige uiterlijk oogst dit type truck, dat niet zo hoog is als andere, waardering in stedelijke omgevingen”, aldus Eng. “Dit ligt niet alleen aan het uiterlijk, maar ook aan het feit dat chauffeurs zich op dezelfde hoogte bevinden als en contact kunnen maken met andere weggebruikers. En voor de chauffeurs zelf is het ook een kwestie van verbeterde ergonomie, vooral als je vaak in en uit de cabine klimt.”
Scania L320
Een ander voordeel van Scania’s L-serie is dat er in de rijmodus, met een normale specificatie, vooraan nog steeds een bodemvrijheid is van ongeveer 24 cm. De carrosseriebouwers worden ook op hun wenken bediend: de carrosserie kan starten op een denkbeeldige lijn die slechts 42 cm achter het middelpunt van de vooras loopt.

Een raam met veilig zicht
Een belangrijke innovatie op het gebied van veiligheid is dat Scania nu de optie introduceert om een Scania City Safe Window te kiezen in de passagiersdeur van alle versies van de P- en L-cabines. Een laag geplaatst raam in de passagiersdeur maakt dat de chauffeur kwetsbare weggebruikers zoals kinderen, fietsers en voetgangers in de onmiddellijke nabijheid van de truck beter kan zien.

“Voor chauffeurs die vaak in stedelijke omgevingen rijden, zorgt een raam in de deur voor grotere veiligheidsmarges en veel minder stress”, licht Eng toe. “Oplossingen met camera’s en sensoren maken het absoluut niet minder belangrijk om goed zicht te hebben op de omgeving en contact te kunnen maken met andere weggebruikers. In druk verkeer kan alles wat het zicht van de chauffeur vergroot, van doorslaggevend belang zijn.”
Scania L320
Het Scania City Safe Window heeft ruitverwarming en kan worden besteld voor de passagiersdeur van alle P- en L-cabines, de cabines die het meest worden gebruikt in stedelijke toepassingen zoals distributie, afvalinzameling en diverse onderhoudsvoertuigen. Deze optie houdt wel enkele beperkingen in wat betreft het openen van het normale zijraam van de deur. Maar dat is van ondergeschikt belang omdat het raam aan de chauffeurszijde het raam is dat wordt gebruikt voor het overhandigen van pasjes, verzenddocumenten, enz.
“Vanuit het oogpunt van duurzaamheid is niets belangrijker dan het minimaliseren van het effect van trucks op hun omgeving”, aldus Eng. “Het Scania City Safe Window is een treffend voorbeeld van de manier waarop heel concrete maatregelen hier en nu het verschil maken.”

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *