Uit het archief van Marco Havers: de geschiedenis van Althuisius

Tekst en foto’s: Marco Havers.
Scania 124
Veel bedrijven zijn uit het straatbeeld verdwenen. Zo zijn er vele failliet gegaan door uiteenlopende redenen, vele anderen zijn overgenomen. Zo is het Althuisius uit Tzummarum ook vergaan.
Scania 113
Jan Althuisius, de vader van Watze, Broer en Sybren Althuisius verkocht zijn vrachtrijdersbedrijf aan Paulus Rinsma voor 6000 gulden. In mei 1947 is door de drie broers het transportbedrijf Althuisius is opgestart. Vanaf dat moment was ‘Vennootschap Onder Firma van de gebroeders Althuisius’ een feit. Na 1953 nam Watze steeds meer de leiding in handen.
Scania 112
Op 22 juli 1961 wordt nieuwbouw officieel in gebruik genomen.
Scania 112
Formeel is op 1 oktober 1990 een einde gekomen aan het familiebedrijf doordat Watze Althuisius als laatste van de familie Althuisius zijn directionele bevoegdheden neerlegde. Hierna kwamen opvolgers zonder de familienaam aan het roer.
Scania 113
Op 14 juni 1961 kwam er een overeenkomst van 8 Friese transporteurs om samen te gaan werken. Het SWF; Service-Bureau Wegvervoer Friesland genaamd. Althuisius en Monsma waren de drijvende krachten achter de formule. Maar in Friesland kwam in eerste instantie nog een concurrent, dit vanuit Protestants Christelijke Bond en noemde dit de Stichting Fries Wegvervoer (SFW).
Scania 92
SFW zou later samen gaan met de SWF, de succesvolle samenwerkingsformule van Althuisius en MBN. Ondanks successen ging er ook wel eens iets mis. De lijndienst op Zweden, andere benaming was Scandinavië Transport. Bijna 3 jaar na de oprichting werd het weer opgeheven. Het was de bedoeling om Amstel Bier en andere goederen naar Zweden te rijden en als terugvracht Scania onderdelen voor de fabriek van Scania in Zwolle. Maar al gauw bleek dat het geen winstgevende zaak was.
Scania 113
Behalve de transportbedrijven van Althuisius en MBN kwam ook de KLMV: het vervoersbedrijf van De Koe, Lont, Meijer en De Vries uit St. Annaparochie in de onderneming.
Scania 113
Althuisius, MBN en KLMV waren in maart 1968 wel succesvol met de oprichting van het VVB; het Verenigd Veem Bedrijf. Het op- en overslagbedrijf werd gevestigd in Leeuwarden.
Scania 112
Althuisius kende een enorme groei wat resulteerde in talloze overnames in de zeventiger jaren. In 1971 breidde Althuisius uit met twee nieuwe vestigingen: hoofdzakelijk bulktransport in Deventer en vooral containers in Rotterdam.
Scania 113
In 1974 ging fuseerde men met MBN (Monsma, De Bilt en Van Noord) uit Sint Jacobiparochie. Dit betekende een verdubbeling van het bedrijf.
Scania 113
Althuisius is in 1989 uitgegroeid tot een bedrijf met drie vestigingen met een gezamenlijk een omzet van 23 miljoen gulden. Op dat moment hadden zij een personeelsbestand van honderdvijftien man, waarvan 84 chauffeurs.
Het wagenpark bestond toen uit: 67 trekkende eenheden, (alle van het merk Scania) en 110 getrokken eenheden, als opleggers, aanhangwagens, bulk/silo-trailers, container- en tankopleggers.
Scania 124
TDG was al langer eigenaar van het bedrijf toen het vanaf eind jaren ’90 in de kleuren van dit Britse bedrijf ging opereren. In 2001 neemt Kooiker Althuisius over van dit bedrijf. De Kooiker Groep heeft in 2001 zo’n 140 vrachtwagens en ongeveer 200 personeelsleden. In 2003 wordt in Torun (Polen) een vestiging geopend onder de naam Althuisius Polska.
Scania 124
Kooiker Transport is in december 2013 failliet verklaard. Kooiker Transport is onderdeel van de Kooiker Groep. De ontslagen vielen vooral bij Althuisius Logistics, een onderdeel van de Kooiker Groep. Gelukkig kwam er een doorstart.
Scania 113
De Kooiker groep is per 1 januari 2018 overgenomen door de heren Lok en Visser. De Kooiker groep heeft op dat moment zo’n 90 trucks op de weg en werken er 130 mensen.
Scania 112
De Kooiker Groep bestaat tegenwoordig uit zes bedrijven, waaronder Althuisius Logistics, Kooiker Uitzendbureau en Autobedrijf Kooiker.
Scania 113
Tekst en foto’s: Marco Havers.

NET ZO INTERESSANT

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *