Digitaal museum: Santana 350

Santana onbekend/overigMetalúrgica de Santa Ana werd in 1955 opgericht, in 1956 werd onder de naam Santana de eerste auto gebouwd, een licentie van Land Rover. In Spanje was destijds geen import toegestaan en Santana was de enige terreinwagenproducent, ze waren dus vrij algemeen.Santana onbekend/overigIn 1986 begint Santana de productie van de Suzuki SJ, waar ik zelf ook een exemplaar van op de oprit heb staan. In 1991 neemt Suzuki een meerderheidsbelang in Santana. Als gevolg daar van komen ook de modellen 300 en 350 op de markt, gebaseerd op de Suzuki Vitara. In 1995 verkocht Suzuki haar aandelen weer terug aan de overheid, maar men blijft Suzuki terreinwagens in licentie bouwen. In 2004 nam Iveco een belang, vooral omdat ze er vanuit ging dat de Land Rover Defender uit productie zou gaan. Toen dit niet gebeurde stopten de Italianen de samenwerking. Suzuki had de banden al vrij ruw verbroken op het moment dat Iveco er in kwam, zodat de autonome regio Andalusië, de eigenaar van Santana, in 2011 niet veel anders kon doen dan de stekker er uit trekken. Santana onbekend/overigDe Santana 350 was in principe gewoon de vijfdeurs versie van Suzuki Vitara, de driedeurs werd als Santana 300 in Spanje verkocht. Santana onbekend/overig

NET ZO INTERESSANT

One Response

  1. Jan Clevering 26 februari 2018 Reply

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *