Volkswagen op de Technoclassica 2018: Karmann Ghia Type 3

Bezoekers konden op de Volkswagen-stand genieten van de zeldzame Type 3 cabriolet. Deze auto is nooit in productie gegaan en er zijn slechts 16 exemplaren gebouwd, grotendeels met de hand. Het prototype uit 1961 dat tijdens de beurs werd getoond, was ooit de zakenauto van Johannes Beeskow, indertijd technisch directeur bij Karmann. Qua techniek is het studiemodel gebaseerd op de Volkswagen 1500, de middenklasser (Type 3) die in 1961 werd geïntroduceerd. De ontwerpers waren met name trots op de grote panoramische achterruit en het volledig neerklapbare dak, die de auto een elegante uitstraling gaven. Deze exclusieve cabriolet maakt sinds 1965 deel uit van de Karmann-collectie in Osnabrück. De auto werd van 2015 tot 2017 volledig gerestaureerd en werd in Essen aan het grote publiek gepresenteerd.

Pure elegantie voor twee plus twee

Een andere fascinerende auto die tijdens de Techno Classica aan de wereld werd getoond is de Karmann Ghia 1600 Type 34 cabriolet. De open 2+2 werd voor het eerst gepresenteerd tijdens de IAA-beurs in Frankfurt in 1961, samen met de Volkswagen Type 3. Net als de Type 3-cabriolet is de open versie van de ‘grote Karmann Ghia’ een prototype, waarvan er slechts twaalf zijn gemaakt. Het dak kan volledig in de carrosserie van de auto worden opgeborgen, wat voor een tijdloos, elegant design zorgt. Het getoonde model werd opnieuw opgebouwd in 1968. Hiervoor werden tal van componenten gebruikt, zoals de originele carrosserie uit 1961 en een onderstel uit 1968.

Cabriolet-expertise uit Osnabrück: een lang succesverhaal

Beide tentoonstellingsstukken komen uit Osnabrück, een stad in de deelstaat Nedersaksen (ter hoogte van Twente) die een lange, succesvolle geschiedenis heeft met betrekking tot de productie van cabriolets. De eerste generatie Kever cabriolet rolde in 1949 voor het eerst van de band in de Karmann-fabriek. De populaire en elegant gelijnde Karmann Ghia Type 14 cabriolet (1957 tot 1974) en alle Golf Cabriolet-generaties komen eveneens uit Osnabrück. En het succesverhaal is nog niet ten einde: vanaf 2020 gaat de Volkswagen-fabriek in Osnabrück de eerste SUV-cabriolet in de geschiedenis van het merk produceren – de T-Roc cabriolet.

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *