Geachte Shirley, na een onrustige zondag toerden we maandag weer naar Amsterdam, om zand te gaan rijden naar Assendelft. Het was gezellig druk op de A8, door een ongeluk op de A10 ergens bij Volendam, stroopte alle verkeer daarachter ook op. Vanuit Assendelft stonden we voor de rotonde al in de file. Het leek een mooie dag te gaan worden om de auto aan de kant te zetten en lekker door de bossen te wandelen, maar op de radio werden we gewaarschuwd dat wandelen helaas ook niet meer zonder gevaar is. Het is deze week de Week van de Teek, en zeg je ‘teek’ dan zeg je ‘Lyme’. Van elke 100 tekenbeten is er naar schatting 1 besmetting met Lyme, klinkt niet als heel erg veel, maar toch is het aantal Lymepatiënten de laatste jaren enorm gestegen. Misschien ook doordat er meer aandacht voor is en mensen er vaker op worden getest. Lyme is een vreemde ziekte, je word niet altijd meteen ziek na een tekenbeet, soms gaan er maanden of zelfs jaren overheen, waardoor er naar andere oorzaken word gezocht voordat je erachter komt dat het van een beestje komt dat niet veel groter is dan een pinknagel, die zich een tijd geleden in je broekspijp had genesteld. De symptomen zijn ook nogal uiteenlopend, omdat Lyme het zenuwstelsel aantast. Bij de ene gaat dat in de spieren zitten, bij de ander in het hoofd. De klachten zijn vaak nogal vaag, je bent moe, je kan je slecht concentreren, niet echt de dingen die keihard meetbaar zijn voor een dokter. En dan kan het zomaar zijn dat je een goede periode hebt en alles over is, tot je plotseling weer een terugslag krijgt. Er is nog zo weinig bekend over Lyme, tot nu toe weten de doktoren alleen dat je er nooit meer vanaf komt, het kan verslechteren of wat beter gaan, maar je geneest nooit meer helemaal. Daarom zou ik ook iedereen willen aanraden, ook al ben je anti-nutteloosmedicijngebruik zoals ik, om na een tekenbeet toch naar de huisarts te gaan en zeer dringend om een antibiotica-kuur te vragen. Voor zover er nu bekend is, is dat het enige wat lijkt te werken om de ziekte te stoppen voordat ie is begonnen. Na 9 vrachten en een carpoolritje was de werkdag weer voorbij. Tijd om thuis de rest van de Formule 1 race af te kijken. Het leek een treintje te gaan worden, Vettel leidde het veld voor Bottas, Verstappen, Raikkonen, Hamilton en Ricciardo. De 3 topteams waren netjes verdeeld over de top 6. Tot het tijd werd voor de pitstops en Raikkonen op kop kwam te rijden. Hij moest Bottas een beetje proberen af te remmen zodat Vettel hem met zijn nieuwere banden makkelijker in kon halen, zo leek het wel. Na een inhaalactie van Bottas dook Raikkonen naar binnen, voordat de banden het zouden begeven. Achter in het veld waren ondertussen de Pinkenbulletjes van Toro Rosso met elkaar in gevecht, en in alle poestigheid tikten ze mekander van de baan. Niks aan de hand, tot werd besloten om toch maar een safety car de baan op te sturen zodat de marshalls de scherpe brokjes carbon fiber veilig konden opvegen. De Rode Stieren reden precies op het de juiste plek en doken nogmaals de pits in, om op 2 seconden achter elkaar van banden te wisselen, net zoals ze bij de vorige stop hadden gedaan. Het sein ‘baan schoon’ werd doorgegeven en Hamilton kwam nog even met een huilie huilie vraag uit zijn Zilveren Pijl vandaan, waarom iedereen om hem heen nieuwe banden had en hij niet. De Rode Stieren trokken naar voren maar Verstappen raakte daarbij in een sierlijke duodrift met het Steigerende Paard van Vettel. Dat gaf Ricciardo de kans om de top 3 in te rijden en verder door te stampen naar voren. De breed grijnzende Australiër ging 2 stugge Finnen voorbij en reed zichzelf naar de hoogste trede van het ereschavot. Verstappen kreeg een straf van 10 seconden voor zijn stoeierij met Vettel, maar die was inmiddels zover afgezakt dat hij zelfs de Safety Truck van Alonso voorbij had zien komen, en zo eindigde Vettel alsnog achter de Rode Stier van Verstappen. Na zoveel sensatie werd het tijd om naar bed te gaan.
Maandag vroeg de planner of ik wel eens voorbij Amsterdam ben geweest. “Ja als we op vakantie gaan.” “Ok, dan ga je morgen op vakantie, naar Bleiswijk.” *smiley met opengesperde ogen* zo stonden we dinsdag grind te laden, voor Bleiswijk. Dat ligt ergens langs de A12. Die A12 sluit aan op de A4, maar dat is nog ver voorbij Hoofddorp. Gelukkig reed er een collega mee die wat vaker in die hoek was geweest, zodat we zonder paniekaanvallen het werk bereikten. Daarna reden we binnendoor terug naar de A4, om de file een stukje te omzeilen. Maar het was overal druk, het leek Amsterdam wel. We zagen zelfs iemand die met een blauwe zwaailamp, zo te zien gewonnen op de kermis, brutaal genoeg was om via de vluchtstrook de file voorbij te gaan *smiley die z’n schouders ophaalt* blijkbaar heel normaal in de file op de A4. Bij het tweede rondje ging het al wat beter, toen kwamen ook de auto’s de weg op die wat meer ruimte verdienen. Een dikke Range Rover SVR die voorbij roffelde, een oude en later ook nog een nieuwe Ferrari, een TVR Tuscan, wauw wat een waanzinnige kont heeft zo’n auto toch. Zelfs de Alfa Romeo 4C kon daar niet aan tippen. Natuurlijk zagen we ook een zooitje Porsche 911’s, waaronder een gele en een groene. De nieuwe BMW X2 kwam voorbij zetten, maar dat was waarschijnlijk een demo, gehuld in een opvallende blauwe jas. Later kwamen we ook nog een zwarte tegen, dat is hoe we BMW’s (helaas) gewend zijn. Een wat oudere Bentley Mulsanne, een klassieke Citroën, een nieuwe Nissan Juke Nismo, een Opel Manta die nog superstrak in de lak zat, en met het stijgen van de temperatuur gingen de daken omlaag bij een Volvo C70 en een Ford Mustang uit de jaren ’70. En dat zagen we niet alleen tussen Amsterdam en Bleiswijk, maar ook toen we nog 2 vrachten zand naar een ander nieuwbouwplan in Assendelft mochten brengen. De dag werd afgesloten met een ritje Alkmaar-Noord Scharwoude, waarna we nog even tijd hadden om in de garage jouw kleppen te smeren. Na zulke lange ritten had je wel een beetje extra aandacht verdiend snoes.
Woensdag mochten we naar Schagen, om zand te rijden naar Noord Scharwoude. Gisteren ging de laatste vracht naar een Fries bedrijf dat daar bezig is in de nieuwbouw, vandaag zouden we de hele dag met 3 auto’s naar een ander Fries bedrijf aan de andere kant van hetzelfde grote nieuwbouwplan gaan rijden *smiley die grinnikt in z’n knuistje* Noordhollanders maken graag grappen dat ze de beschaving komen brengen, wanneer ze in Friesland aan het werk zijn, maar veel van die Noordhollanders wonen straks wel in wijken die door Friesen zijn gemaakt. Ondertussen waren wij in gevecht met de S3, of Stress3, die volgens de bordjes N245 heet, als ik het goed heb onthouden. We rolden van stoplichtsprint naar stoplichtsprint, en de kruising bij Dirkshorn is speciaal gemaakt voor mensen die eindelijk die vrachtwagen eens in willen halen. Voor de kruising word het tweebaans en daarna gaat het weer terug naar 1, maar een vrachtwagen werkt als een rode lap op automobilisten, want ze moeten daar dus ook inhalen *smiley die aan het stuur knaagt* desnoods via het verdrijvingsvlak. Waarom snap ik niet, want als we eenmaal op snelheid zijn moeten we vaak weer van het gas af omdat mensen niet harder durven te rijden dan 75 km/h. Gisteren was er een bericht uit Brussel vandaan, dat volgens de Europese regels de winkeliers ervoor moeten zorgen dat er laadpalen bij parkeerplaatsen komen te staan. Meteen kwam er een huilie huilie bericht terug, want de retail heeft het al zo zwaar. Vandaag kwam het bericht voorbij dat het lastig gaat worden om voor 2030 alle huizen van het gas af te hebben, en belangrijker nog: wie gaat dat eigenlijk betalen? *smiley die zit te tandenknarsen* van de week had ik ook nog met Moeder zitten napraten over mijn bezoek aan het ziekenhuis, nu wil ik niet zeggen dat we nogal zwart-wit denken, het is meer een soort van sephia-tinten waarmee we de wereld bekijken, maar ook bij dat onderwerp zaten we onszelf op te winden. Er gaat zoveel geld om in de gezondheidszorg, maar dan vooral als je al ziek bent. Waarom gaan mensen niet zelf aan de gang? Waarom blijven ze wachten tot de overheid op de deur klopt met een kant-en-klaar pakket aan suikertax en alcoholverbod, en gaan ze vervolgens klagen dat ze worden betutteld? En zo gaat dat bij die hele milieutransitie ook. Ja heel erg wat er allemaal in Groningen gebeurd, nee natuurlijk willen we niet afhankelijk worden van Rusland. Maar het huis verbouwen? *smiley die wit wegtrekt* nee natuurlijk niet! Eerst subsidie krijgen! En dan dat gezeur over de terugverdientijd, hoeveel jaar moet je zonnepanelen of een warmtepomp hebben voordat je je geld eruit hebt *smiley die aan z’n kin krabt* ik denk dat het ongeveer net zo lang duurt als een nieuwe keuken, dakkapel of serre. En dan is er altijd weer iemand die begint over de minima, en dat er nog steeds woekerhypotheken zitten op huizen die onder water staan *smiley die in z’n ogen wrijft* huilie huilie allemaal. We hebben 8 miljoen woningen in Nederland, je maakt mij niet wijs dat er 8 miljoen personen en/of gezinnen zijn die in de financiële poep zitten. ’s Middags hoorde ik het betoog van Ruud Koornstra op de radio *smiley die zich nog eens uitrekt* ja ik kan wel eens fel worden tijdens zo’n discussie, maar gelukkig zijn er meer mensen die zo… laten we zeggen ‘temperamentvol’ over dit soort onderwerpen praten. Hij vertelde dat er voor die minima ook oplossingen zijn. Als je elke week 150 eipo betaalt aan Nuts BV voor je gas en electra, kun je dat ook aan een klusbedrijf gaan betalen. Zij gaan dan jouw huis verbouwen terwijl ze de rekening aan Nuts BV blijven betalen. Maar omdat je minder gas en electra gaat verbruiken, hoeft het klusbedrijf steeds minder aan Nuts BV te betalen, waardoor de rekening voor het klussen word betaald. Na een aantal jaar is het kluswerk afbetaald, en hoef je niet meer elke maand 150 eipo aan Klus BV te betalen, maar slechts een paar euro voor het verplichte vastrecht aan Nuts BV. Op die manier hoef je niet te sparen, gaan je maandelijkse kosten niet omhoog, iedereen blij.
Net zoals iedereen donderdag weer blij was dat we naar Noord Scharwoude reden. Alleen was dat wel van korte duur, want wat ik gisteren al aan zag komen, werd zo tegen schafttijd ook door de uitvoerder opgemerkt: als we met 3 auto’s door zouden rijden, waren we met een half dagje al klaar *smiley die door een verrekijker tuurt* stukje inzicht, ik heb het niet vaak, maar nu toevallig wel een keertje. Tot groot verdriet van de machinisten stuurde de planner ons naar Hoorn, waar we konden laden voor Hoogkarspel, voor het grote Westfrisiaproject. Er word nog steeds hard gewerkt aan alle kanten, maar toch is het goed dat Kerst nog ver weg is, want erg berijdbaar ziet het er nog niet overal uit. Terwijl we dwars door Hoorn heen reden om zand van de trechter naar het nieuwe industrieterrein Zevenhuis te brengen, hoorden we dat vandaag de warmste 19 april ooit is. Of nouja, sinds de temperatuur word gemeten dan. Een 30 jaar oud record werd daarmee gebroken, en dat terwijl 3 weken terug de planner nog vroeg of we tijdens het Paasweekend ook standby wilden blijven staan voor het strooien, omdat er een witte Pasen werd voorspeld. Met een laatste vrachtje zand voor de nieuwbouw in Andijk sloten we de werkdag af, tijd om naar huis te gaan en de ramen tegen elkaar open te zetten *smiley die voor de koelkast zit*
Vrijdag mochten we weer alleen op pad, naar een werk in Enkhuizen. Op de bon stond Westeinde/Flosbeugel, gelukkig had ik uitleg gekregen van een collega, anders waren we niet naar de Westeinde gereden, maar naar die school aan de Flosbeugel, een paar kilometer verderop in een heel andere hoek van Enkhuizen. Op de radio werd verteld dat ‘code rood’ en ‘code oranje’ te weinig indruk meer maken *smiley die achter z’n oor krabt* misschien ook omdat ze erg vaak en voor veel verschillende panieksituaties worden gebruikt. Om mensen toch te kunnen waarschuwen, zijn de 2 kleuren nu vervangen door ‘fase extra alert’. Die fase werd meteen gebruikt om brandweermensen te waarschuwen voor de droogte in natuurgebieden en het risico op brand. Maar ook ouders moesten extra alert zijn wanneer ze hun kinderen naar de Koningspelen stuurden, die op diverse basisscholen werd georganiseerd, want het was erg zonnig dus moesten de kinderen wel ingesmeerd worden. Mensen die op een datingsite zitten en lange chatgesprekken houden, moeten ook extra alert zijn. Sommige websites hebben chatbots in dienst die een gesprek heel lang weten te rekken, maar waar je uiteindelijk nooit mee kunt afspreken. En dat terwijl je wel per bericht moet betalen. Ondertussen reden wij ook elk rondje door een extra alerte fase, in de Bermuda-driehoek tussen de Mercedesdealer, het laaddock en het tankstation. Grondwerkers waren daar druk bezig met het straatwerk open te trekken om leidingen of bedradingen te kunnen trekken. En dat terwijl het vrachtverkeer gewoon doorreed, personenauto’s gisteren in de file stonden voor de hoge korting bij het tankstation en vandaag op reis waren naar de coffeeshop verderop, en de dockwerkers recht voor hun deurtje probeerden te manouvreren *smiley die z’n handen voor z’n ogen houd* dat er geen schildje is gesneuveld in al die drukte, valt me alles mee. Na 7 vrachten voor Enkhuizen mochten we nog 2 vrachten naar Zevenhuizen brengen, waar we gisteren ook waren geweest. Dag voorbij? *smiley die zich nog eens uitrekt* nee snoes, naar Alkmaar, waar we samen met opvallend veel collega’s na 4 uur nog een vracht korrel mochten laden in Garbage City, om die in de middagspits naar de Westfrisiaweg te brengen. Naar werkvak 21, bij de kruising met de Markerwaardweg. Eerst in de file bij Alkmaar om de Leeghwaterbrug over te komen, daarna in de file van Stompetoren naar de Beemster, slipstreamend achter een mobiele kraan, vervolgens in de file op de afrit voor Hoorn-Noord, daarna in de file aansluiten in de rij voor de rotonde bij Westwoud, en na het kiepen konden we eindelijk even de benen strekken terug naar Winkel, tot we bij Opperdoes werden verrast door werkzaamheden en een kleine filewaarschuwing *smiley die het zweet van z’n voorhoofd veegt* al met al een mooie dag snoes.
Zaterdag begon ook al op tijd, want het was weer tijd voor het chauffeursoverleg. Terwijl Wingman ook nog even aan het werk ging, luisterde ik naar een uitleg over de PKB, iets wat vroeger vrije dagen waren, maar wat nu via een beetje ingewikkelde berekening ergens in je loonstrookje word aangegeven en wat je kan gebruiken als vrije dagen, extra loon of om een cursus mee te financieren. Voor praktisch opgeleide chauffeurs nogal een dingetje om duidelijk uit te kunnen leggen. Gelukkig konden we ook nog een beetje napraten over het strooien en werden er weer mooie grafieken tevoorschijn getoverd over hoeveel kuubs er in die paar maanden al zijn verzet. Een gezellige ochtend met kleurenblinde mannen *smiley die z’n tong uitsteekt* en iedereen vertrok daarna al snel om van het zonnetje te gaan genieten. Wingman was inmiddels ook alweer klaar, en na de boodschappen genoten we samen van onze vrije uurtjes.
Zondag een beetje uitslapen dan, misschien nog wat knutselen aan het konijnenhok in de tuin, maar vooral niet teveel gekkigheid, want het lijkt weer een warme dag te gaan worden *smiley die aan z’n kin krabt* wie weet gaan we nog een stukje varen, zou ook wel weer eens leuk zijn. Fijne zonnigdag allemaal, en geniet ervan!