Scania nummer 1, 1964: Scania fabrieken Meppel en Zwolle


Geboren en getogen in Meppel en in mijn tienerjaren op steenworp afstand van de Meppeler Scania fabriek wonen is natuurlijk niet gek dat ik (Marco Havers, red.) een enorme fan van Scania geworden ben.

Zo spaarde ik van jongs af aan alles van het merk Scania. Van miniatuurtrucks en bussen ( op een gegeven moment 400 Tekno’s) tot aan onderdelen, van stickers en posters tot aan brochures, foto’s en boeken en van kleine reclame voorwerpen tot kleding en vlaggen. Overal waar maar Scania op stond, spaarde ik.

Ik had in mijn ouderlijke woning twee slaapkamers gevuld met mijn Scania hobby, daarbij stonden er jaren bij Scania fabriek in Zwolle miniatuurtrucks in een vitrine bij de hoofdingang en had ik wat spullen bij de Scania collectie in IJhorst gestald.


Heden te dage heb ik niet veel meer. Enkele miniatuurtrucks van WSI en oude documentatie van Scania en Scania Vabis en de kleine reclamevoorwerpen. Dit is wat er over is na al die jaren.

Jaren ging op mijn fiets bij Scania in Meppel langs om te kijken wat er allemaal gebeurde op het Scania terrein en nadat ik mijn eerste camera kreeg van mijn ouders begon ik te fotograferen. Natuurlijk sloeg ik Zwolle ook niet over. Voordat ik mijn rijbewijs had reed mijn vader mij naar de Zwolse fabriek en Beers garage, later nadat ik het felbegeerde papiertje had ging ik zelf op pad.

Hieronder een stukje tekst over de historie van de Scania fabrieken in Meppel en Zwolle

Meppel
De fabriek in Meppel begon in 1963. Cabinefabriek Be-Ge opende in 1963 een fabriek voor cabines aan de Hugo de Grootstraat. In een hal van 1600m2 vervaardigde men met 25 medewerkers 10 cabines per dag door gebruikmaking van halffabricaten en onderdelen die iedere week door een vrachtwagen uit Oskarshamn werden aangevoerd.
Dat Be-Ge voor Meppel koos, was door de beslissing van Scania-Vabis om in Zwolle een fabriek voor de E.E.G. te openen. In Meppel bouwde men niet alleen cabines voor Scania-Vabis in Zwolle maar ook voor Volvo in België. In 1966 lijfde Scania het carrosseriegedeelte van de Be-Ge groep (Zweden en Nederland) in en werden alleen nog maar cabines voor Scania-Vabis geproduceerd.

De eerste paal voor het nieuw te bouwen pand aan de Industrieweg werd in 1971 de grond ingeslagen en in 1973 opende Scania deze nieuwe fabriek. Sindsdien is de fabriek meermalen uitgebreid met nieuwbouw. In de 90er jaren werd de 150.000e geproduceerde cabine gevierd in hartje centrum van Meppel. Daar stond de rode Streamline cabine gebroederlijk met de allereerste geproduceerde Be-Ge cabine op de Groenmarkt te pronken voor het Meppeler publiek.
In Meppel werden tussen 1963 en 2002 ruim 300.000 Scania-cabines geproduceerd. In 1997 werd bekend dat de Meppeler fabriek zou sluiten omdat de productie van cabines gecentraliseerd zou worden in een volledig automatische cabinefabriek in Oskarshamn. Op 28 november 2002 rolde in Meppel de laatste cabine van de band.


Van 2002 tot en met 2004 stond het bedrijfspand aan de Industrieweg leeg en stond jarenlang te koop. Echter is door Scania Zweden besloten om in Meppel een lakstraat te openen voor onderdelen van cabines en chassisonderdelen. Hier worden onderdelen gespoten in klant-specifieke kleuren voor de fabrieken in Zweden, Nederland en Frankrijk.
De verbouwing van de fabriek startte in 2005 en in 2007 is deze fabriek geopend. Scania Production Meppel is een dochteronderneming van Scania CV AB. Het lakproces wordt volautomatisch uitgevoerd door 22 robots volgens de nieuwste technologie verdeeld over 2 lakstraten, en een geavanceerd lakdistributiesysteem. Iedere 85 seconden komt er een skid met gelakte onderdelen uit de cabineonderdelen lakstraat; iedere 280 seconden uit de chassisonderdelen lakstraat.

Zwolle
Scania Production Zwolle B.V. is het belangrijkste Europese productiecentrum voor Scania vrachtauto’s ter wereld. In de fabriek te Zwolle worden de Scania’s volgens specificatie ‘op maat’ gebouwd en geassembleerd. Niet alleen voor de Nederlandse markt maar ook voor klanten in meer dan 60 andere landen.

Scania Production Zwolle B.V. werd in 1964 opgericht en is met ca. 1600 medewerkers de grootste industriële werkgever in de wijde omtrek. Op 15 januari 1965 is de fabriek van Scania Vabis Nederland in Zwolle feestelijk geopend door wijlen Prins Bernhard. De officiële openingshandeling ging gepaard door een ruk aan een oude handrem. De eerste truck die van de band rolde is een Scania Vabis L56 4×2 in olijfgroene kleur. Deze truck is sinds enige jaren weer in het bezit van Scania Zwolle. Het is een Scania-Vabis L56 4×2. Was hij eerst in het bezit van Van de Helm & zonen uit Rijswijk, nu is hij in de kenmerkende demokleuren van die tijd gespoten met Scania Vabis logo op de deuren.



In het jaar 2002 werden door de Zwolse fabriek meer dan 20.000 trucks afgeleverd. Dit was bijna de helft van de wereldwijde afzet van trucks en bussen in dat jaar. Iedere Scania vrachtwagen wordt uitsluitend op order geproduceerd volgens de eisen van de klant. Vroeger werden zelfs motoren geproduceerd en getest maar ook assen geproduceerd in Zwolle en niet te vergeten Scaniatrucks voor homologatie doeleinden werden daar getest.

Tegenwoordig komen de motoren, versnellingsbakken en assen vanuit Zweden naar Zwolle. Maar ook de cabines uit komen uit dat mooie Scandinavische land. In de Zwolse fabriek assembleert trucks op twee productielijnen. Er is een mogelijkheid om maar liefst 150 trucks per dag te assembleren. Tegenwoordig werken er 1500 mensen in een twee-ploegen dienst.







In september 2006 liep de 400.000e in Zwolle geproduceerde vrachtwagen van de productielijn en in december 2010 de 500.000e. Hoe de stand tegenwoordig is, moet ik jullie schuldig blijven.

Op een later tijdstip zal er een blog komen met meer foto’s over de Scania fabriek in Meppel en Zwolle.

Tekst en foto’s Marco Havers.

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *