Laatste Scania PGR uit Zwolle voor Stummeltrans

Breda – Bertus Stummel van het gelijknamige transportbedrijf Stummeltrans BV uit Meppel nam onlangs de sleutels in ontvangst van de laatste Scania uit de PGR modelreeks die het Zwolse fabrieksterrein verliet. Het voertuig – een Scania P450 trekker met een Highline cabine – wordt ingezet voor de RMO (Rijdende Melk Ontvangst). Naast het lage brandstofverbruik van de 13-liter SCR-only motor scoort de Scania met name vanwege de comfortabele lage instap en het onovertroffen zicht rondom. Niet voor niets kreeg deze cabine in een Engels onderzoek de hoogste score voor de kleinst mogelijke dode hoek. De truck was tevens het laatste PGR-model dat het terrein van Scania Production Zwolle verliet. Reden om deze mijlpaal extra aandacht te geven.

In 1986 nam Stummel de eerste Scania in gebruik. Dat was destijds een 92M, toen al met de lage P-cabine. Nu, dertig jaar later, is de P-cabine een vaste verschijning in de vloot. Het vermogen en het koppel van de truck is daarentegen flink gestegen. Met 450 pk en 2.350 Nm biedt de nieuwe truck een betere brandstofefficiency en alle reserves die Stummel nodig heeft om een volle melktrailer over smalle provinciale wegen naar de fabrieken van Friesland-Campina in Noord Nederland (Leeuwarden en Workum) te brengen.

Bertus Stummel licht toe waarom de trucks die reserves hard nodig hebben: “Wij rijden jaarlijks zo’n 250.000 km met een truck. Met een vijfkoppige ploeg kunnen wij de truck dan 24 uur per dag en zeven dagen per week in de vaart houden. Dat stelt hoge eisen aan de truck en de trailer. Na vier jaar en 1 miljoen op de teller wordt hij dan weer ingeruild.”

De P-cabine is in zijn ogen de optimale truck voor een dergelijke toepassing: “Wij komen met deze truck bij nacht en ontij op krappe boerenerven en donkere provinciale wegen. Dan is het absoluut noodzakelijk om mijn chauffeurs met een cabine op pad te sturen die de strengste veiligheidseisen bezit en het beste overzicht biedt bij een optimale wendbaarheid. We rijden ook vaak met hoge tonnages en dan biedt 450 pk motor voldoende reserves.”

De 9 tons luchtgeveerde vooras biedt veel comfort en de aslastindicatie van de gehele combinatie voorkomt overbelading. Een extra zij- en achterraam aan de rechterzijde biedt nog meer veiligheid. De nieuwe truck komt bij Scania Zwolle binnen voor onderhoud.

In april jl. meldde Scania Production Zwolle dat de laatste truck van de PGR modelreeks van de band was gerold en dat er volledig werd overgeschakeld naar de New Generation Scania. Een dergelijke overgang naar een nieuw modelreeks betekent een grote operatie voor de Zwolse Scania-fabriek. Hier is ruim twee jaar intensief naar toe gewerkt. Diverse projectteams zijn onder leiding van projectleider Helena Nilsson zeer actief geweest om de overschakeling in goede banen te leiden. Op dit ogenblik zijn de beide productielijnen in Zwolle druk bezig om op te schalen naar het gewenste volume. Voor de andere continenten staan er hier en daar nog PGR-trucks op het fabrieksterrein, maar voor Nederland (en Europa) is de PGR een afgesloten hoofdstuk.

De PGR modelreeks – bestaande uit de cabinemodellen P, G en R – was een voortzetting van de voorafgaande 4-serie modellenreeks. Voor beide programma’s is hetzelfde basischassis gebruikt. In de Scania-fabriek te Zwolle startte de 4-serie productie in 1996. Deze werd in 2004 opgevolgd door de PGR reeks. In zijn totaliteit zijn er in Zwolle in 22 jaar tijd ruim 537.000 van deze chassis geproduceerd. Hiervan rijden er vele nog dagelijks ergens op de wereld rond.

 

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *