Het Digitaal Museum: FTF MS-4050

FTF MS-4050

Omstreeks 1970 was de Koninklijke Landmacht op zoek naar een vervanger voor Thornycroft Antar zwaartransport-trekker. De Thornycrofts waren sinds de jaren vijftig in gebruik als opleggertrekker in combinatie met een DAF YTS-10060 dieplader of als ballasttrekker, met een laadbak, in combinatie met een Rogers aanhanger. Beide versies werden gebruikt om de Centurion tank grotere afstanden over de weg te transporteren.

Thornycroft Antar

DAF en FTF deden mee in de aanbesteding voor de order van 39 trekkers. Omdat kleinere bedrijven vanwege de economisch slechte tijden bij Rijksaanbestedingen bevoordeeld werden, viel de uiteindelijke keuze op FTF.

FTF MS-4050

De in Wijchen geproduceerde trucks bestonden voor een groot gedeelte uit componenten welke van toeleveranciers betrokken werden; Detroit Diesel motoren, Rockwell assen, Allison versnellingsbakken en Motor Panels cabines. In december 1972 werd het contract ondertekend, waarna de aflevering van de eerste trekker volgende in de loop van 1973.

FTF MS-4050

Naar maatstaven van 1973 was de FTF MS-4050 een buitengewoon indrukwekkende verschijning. Het motorvermogen van 475 pk bij 2100 rpm is vandaag de dag nog steeds behoorlijk, maar het maximale koppel van 1762 Nm valt in het niet bij de huidige trekkers in het zware segment.

FTF MS-4050

Het 2-takt Detroit Diesel 12-cylinderblok met dubbele Roots compressors moest hard werken om het maximale vermogen af te geven. Dit kwam pas vrij bij hoge toerentallen, iets wat ook het typerende brullende geluid van de 14 liter dieselmotor verklaarde. Ter vergelijk; de DAF MX-13 met 530 pk levert een maximaal koppel van 2500 Nm bij @ 1000 rpm.

FTF MS-4050

Met een eigen gewicht van 16.020 kg was een treingewicht van meer dan 100 ton mogelijk. De FTF is een grote truck; 7480 mm lang, 2820 mm breed (zonder spiegels), 3370 mm hoog en een wielbasis van 4200 mm.

FTF MS-4050

FTF MS-4050

Aan het einde van de jaren tachtig werden de FTF’s vervangen door de Mercedes-Benz SK2648 Tropco (trekker-oplegger-combinatie).

Mercedes-Benz SK 88

Mercedes-Benz SK 88

Tekst en foto’s Jaco Terlouw.

4 Comments

  1. Henk 27 mei 2018 Reply
  2. Henk 27 mei 2018 Reply
  3. Sytse-Jan de Vries 27 mei 2022 Reply
  4. Remco.Bennema 28 augustus 2024 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *