Met de ‘Trucknology Generation’ presenteerde MAN in het begin van dit milennium een nieuwe generatie trucks. Eerst de TGA, later komen de middelgrote TGM en lichte TGL er bij. In 2007 wordt de TGA opgevolgd door de TGS met smallere cabine en TGX met brede cabine. Deze cabine is en was er in zeer veel varianten en uitvoeringen.
MAN TGA. Leuk detail: de MAN TGA Low Entry heeft niet deze cabine, maar een Dennis cabine.
MAN TGL 1st gen.
MAN TGL 2nd gen.
MAN TGL 3rd gen.
MAN TGM 1st gen.
MAN TGM 2nd gen.
MAN TGM 3rd gen.
MAN TGS 1st gen.
MAN TGS 2nd gen.
MAN TGX 1st gen.
MAN TGX 2nd gen.
Naast MAN is de TG cabine ook met andere namen op de grille te zien.
De AGV TGL-E is een Nederlandse electrische truck die op de MAN TGL baseert.
Aktis is een Slovaakse truckfabrikant. Foto Juraj Hlavac.
Amico is een fabrikant uit Iran. Foto brochure.
De Elias TGX is door Maurer omgebouwd naar elektrische aandrijflijn.
Fabrikant van elektrische trucks Emoss baseert op verschillende dieselmodellen. Deze Emoss CM1824 bijvoorbeeld op de MAN TGL.
Nadat MAN het Britse ERF (afkorting voor Edwin Richard Foden) over had genomen, kwam de ERF ECT al snel als evenknie van de MAN TGA. Helaas wordt het merk ERF nu niet meer gebruikt.
Framo is de eerste fabrikant van electrische trucks die het aandurft wat zwaarder te gaan, met de op de MAN TGX gebaseerde Framo e180-280.
Voor Jenz bouwt Maurer de MAN TGS om tot bosbouwvoertuig. De Jenz Cobra gebruikt nog maar een klein deel van de in deze blog besproken cabine…
KrAZ gebruikt de kleinere varianten metname voor lichtere typen, maar bijvoorbeld ook de 6511C4. Foto brochure.
Maurer bouwt veel om op MAN basis. Zie het als de Duitse Wierda. Een bekend voorbeeld is de versmalde truck, maar ook bijvoorbeeld de ultralichte mixer komt bij Maurer vandaan.
Eén van de Oostenrijkse dochters van MAN was ÖAF. De TGA was dan ook als ÖAF TGA te koop. Helaas wordt deze merknaam tegenwoordig niet meer gebruikt.
Orten één van de fabrikanten van electrische trucks, de Orten E 75 TL baseert op de MAN TGL.
Het Chinese Shaanxi bouwt onder de merknaam Shacman trucks met TGA cabine, de M3000. Dee zijn een stuk minder algemeen dan de F3000, met de MAN F2000 cabine. Foto via shacman.com.
Sitrak is een Chinese joint venture tussen MAN en Sinotruk (CNHTC). De CH5 en CH7 hebben een TGA cabine en een lokaal gebouwde MAN D26 motor. Foto Sitrak.
De Poolse MAN dochter STAR had in ieder geval de STAR TGM in het programma. Dit merk wordt helaas niet meer gevoerd. Foto Adrian Kot.
De MAN TGA kun je in Oostenrijk met de grille van dochterbedrijf Steyr aanschaffen als Steyr TGA. Helaas is dit merk verdwenen met de komst van de TGS en TGX. De TGL wordt nog wel gebouwd in de fabriek te Steyr, maar ‘gewoon’ als MAN.
Op de bedrijfswagenRAI van 2012 mocht ieder truckmerk maar een beperkt vast aantal vierkante meters bezetten. MAN en Wierda riepen daarom spontaan WVT tot merk uit, om de standoppervlakte te kunnen verdubbelen. Wierda is natuurlijk een ombouwer van MAN trucks, maar die worden vrijwel altijd gewoon als MAN verkocht. De op de RAI aanwezige modellen kregen na afloop van de beurs de MAN letters ook gewoon terug op de grille overigens.
Met dank aan Jan Clevering, Martin Vonk en Martijn Manrho voor de hulp bij de research. Ondanks uitgebreid onderzoek vermoed ik dat deze lijst niet compleet is. Eventuele aanvulingen hoor ik graag!
No Responses