Beste Babette: acht tips om griep buitenshuis te houden (deel 6)


Beste Babette, maandag toerden we in alle vroegte weer naar Amsterdam toe. De planner had ons op het bekende rondje Amsterdam – Amstelveen gezet, heerlijk om gewoon weer verder te kunnen gaan waar je was gebleven. Hoewel er voor gisteren al herfstweer werd voorspeld, bleef dat nog steeds uit. In huis was het die ochtend nog 21,5 graad, dus hoefden we weinig te stoken, en ’s middags liep de buitentemperatuur ook weer op tot boven de 20 graden. Op de radio hoorden we dat er bij Defensie ook wat verhitting was. Er moest een onafhankelijk meldpunt komen, waar militairen misstanden kunnen melden, zoals mishandelingen en aanrandingen die er bij kazernes schijnen te gebeuren. Nog niet zo lang geleden werd er ook al gemeld dat militairen die op oefening gaan naar Noorwegen, zelf maar warme kleding moeten kopen. Door een combinatie van te laat bestellen en de verkeerde aanname dat het in het Scandinavische land nog wel warm zou zijn, waren er niet genoeg kledingpakketten voorhanden. Nou zat ik gisteravond nog even Dit Was Het Nieuws te kijken (niet verder vertellen hoor, dat is natuurlijk veels te laat) en daar ging het over de toeristenstromen die Amsterdam overspoelen. Alle terroristische dreigingen worden de kop ingedrukt, maar het idee van Jan Jaap om zo’n actie eens door te laten gaan, klonk eigenlijk niet zo verkeerd. Niet alleen om de toeristen even buiten Amsterdam te houden, maar ook om te laten zien dat er niet zo beknibbeld moet worden op Defensie, omdat militairen wel degelijk nodig zijn. En wanneer er meer rust komt in het bedrijf dat ‘landsbescherming’ heet, dan gaan de werknemers zich vanzelf ook beter gedragen, omdat ze wel degelijk nodig zijn om te assisteren bij het blussen van een brandende stad, en niet alleen maar onder prikkeldraad door hoeven te kruipen op survivalbanen die in het weekend worden gebruikt voor vrijgezellenfeestjes. Ook werd er verteld dat de Duitse politie invallen had gedaan in de kantoren van Opel, om te zoeken naar bewijsmateriaal over het gebruiken van sjoemelsoftware voor de sjoemeldiesels. Gelukkig kwam premier Rutte snel met een afleidingsmanoeuvre voordat alle Volkswagenrijders dit nieuws zouden oppikken. Na wekenlang gekibbel, Arjen Lubach die hem een joker aanbood, de koning die het in de troonrede zei, liet Rutte nu weten dat zijn plan om de dividendbelasting af te schaffen, is afgeschaft. Oftewel het plan om die belasting niet meer te heffen, is opgeheven *smiley die achter z’n oor krabt* er moet dus nog wel dividendbelasting worden betaald. Niet alleen nu nog, maar ook na 2020, wanneer die afschaffing eigenlijk pas van kracht zou worden. Gelukkig zag niemand de draaikonterij van de premier, omdat de ministers over elkaar heen buitelden met plannen voor de 2 miljard die ze eerst misschien zouden moeten missen maar die nu toch de staatskas in blijven vloeien.

Hoewel iedereen nog blij lijkt te zijn met de warme nazomer, vond ik het wel vervelend worden. Dinsdag werd ik weer zwetend wakker met een paar zoemende muggen om me heen. De planner liet ons ook nog even zweten, want die had een ander ritje verzonnen. Van de Amsterdamse Vlothaven naar de Amsterdamse Houthavens. Samen met 2 collega’s verruilden we het ritje door het buitengebied voor een ritje door de stedelijke bebouwing. De snelwegen en dubbelbaans provinciale wegen werden verruild voor binnendoorwegen en milieuzones. Het uitzicht over de kassen en ponies in de tuin veranderde in uitzicht over flats, een nieuwe tunnel en een door hippies gebouwde uitkijktoren met een naakte paspop erin. Er waren waarschijnlijk meer mensen zwetend wakker geworden. Terwijl wij een groot gat van een laag zand moesten voorzien, kwamen de hippies met hun asymmetrische kapsels en kringloopkleding de laatste spullen uitzoeken, voordat het werkvolk alles zou opruimen en weggooien. Volgens de berichten op de radio word er in de binnenvaart ook wat afgezweet. Het is al zo lang droog dat het peil in de rivieren te laag komt te staan. Diverse pontjes nemen al geen zwaar verkeer meer mee, of zijn helemaal uit de vaart gehaald. Vrachtschepen voeren al langere tijd met minder vracht vanwege de beperkte diepgang. Het moet binnenkort veel en hard gaan regenen in Duitsland, anders kunnen de schippers eerdaags al aan de kerstvakantie beginnen, en zit er niets anders op dan te wachten tot de sneeuw weer gaat smelten. Goed nieuws voor het wegtransport? Nou die hebben op het moment wel even iets anders aan hun hoofd. Toenemende drukte op de weg in combinatie met afnemende aantallen chauffeurs drukken al langer op de bisnis, tussendoor zijn de transporteurs ook nog eens met elkaar om tafel gegaan om een vuist te maken tegen de vrachtwagenbouwers. Er schijnt sprake geweest te zijn van kartelvorming, waarbij prijsafspraken zijn gemaakt tussen alle merken. Daardoor hebben bedrijven jarenlang teveel betaald voor nieuw gekochte vrachtwagens, en hebben andere bedrijven weer teveel betaald voor de tweedehandsjes. De transporteurs eisen samen 7,5 miljard aan schadevergoeding *smiley die wit wegtrekt* maar het ergste nieuws van de dag was wel dat er een tekort aan bier gaat ontstaan. Door het veranderende klimaat word het lastig om gerst te telen, en aangezien dat een belangrijk ingrediënt voor bier is, zal het smakelijke brouwsel in de toekomst schaarser en duurder worden. Na 23 vrachten en 140 kilometer op de teller, was het mooi geweest. We verruilden de Houthavens voor de snelweg, en toerden nog even met een vracht zand naar Enkhuizen om de dag vol te maken.

Woensdag toerden we weer terug naar Amsterdam, waar we de laatste kuubs naar de Houthavens mochten verslepen. Op de radio hoorden we dat we de ramp in Sulawesi wel konden vergeten, de aardbeving en tsunami die zorgde voor zo’n 2000 doden en 70.000 daklozen, in een gebied waar schoon drinkwater, electriciteit en goede gezondheidszorg nog niet echt gemeengoed zijn. Er was nu iets veel ergers gebeurd *smiley met opengesperde ogen* de grootste en heftigste orkaan ooit is over Amerika getrokken, en zorgde voor tientallen doden, honderden vermisten, en bijna een miljoen mensen die geen stroom meer hadden. De storm verwoestte dorpen en zorgde voor overstromingen in meerdere staten. Vreselijk natuurlijk. Die hutbewoners op dat Indonesische eiland zijn wel gewend om zonder stroom te leven en in een hutje van takken en bladeren te slapen, laten we nog wat geld naar Amerika sturen, zodat ze snel kunnen beginnen met het herbouwen van al die houten huizen die bij de volgende orkaan weer plat liggen *smiley die diep zucht* of ben ik nu te cynisch? Denk ik te makkelijk? Een ander bericht dat mij nogal liet fronsen, kwam uit Nederland vandaan. Minister Wiebes heeft vorig jaar de grootgasgebruikers aangespoord om te beginnen met van het Groningse gas af te gaan. Maar er is nog bijster weinig gebeurd. Nu willen die grote bedrijven weten hoe ze dat dan moeten doen *smiley die z’n nagels in het stuur drukt* serieus? Grote bedrijven die met gemeentes praten over vergunningen, die met toeleveranciers en afnemers aan tafel zitten te onderhandelen, die producten bouwen voor gaten in de markt of gaten in de markt creëren die bij hun producten passen, die al jarenlang bestaan en hebben moeten meebewegen met de veranderende markten en financiële crises (of crisissen), die gaan nu aan een minister vragen hoe ze van het gas af moeten? Kom op zeg, als je afwachtend en makkelijk je geld had willen verdienen, dan had je lekker in loondienst moeten blijven. Zelfs een loonslaaf als ik snapt dat je voor advies over gasgebruik niet bij een minister, maar bij een installateur moet aankloppen. Gelukkig kon ik na 20 vrachten zand en 3 vrachten grond bij de collega’s instappen voor een carpoolritje. Even over andere dingen babbelen.

Om donderdag weer te gaan laden bij de loswal in Amsterdam. We mochten weer naar het werk aan de sneltreinlijn in Amstelveen, alleen nu naar een ander adres *smiley die begint te tandenknarsen* hadden we net 2 dagen zitten genieten van 20+ vrachten net buiten de ergste drukte van Amsterdam om, waar we zelfs al een sluiproute via de busbaan hadden gevonden voor het geval er file voor de Spaarndammertunnel stond, nu moesten we naar de bebouwde kom in het grijze gebied waarvan niemand weet of het nu Amsterdam of Amstelveen is. De A10 op, maar dan niet links aanhouden naar de A4, nu moesten we in het gepeupel op de rechterbanen meesloffen verder de A10 op, naar afrit S108. Of S109, als het bij de S108 te druk was. Onder het viaduct door moet je dan met een sportieve bocht naar boven toe. Beetje lastig met 50 ton, om je snelheid vast te kunnen houden. Ook al staan er borden die ons verbieden in te halen, toch dirigeerde ik jou af en toe naar de linkerbaan *smiley die aan het stuur knaagt* als je met 50 ton naar boven rijd, op een snelweg, door een bocht heen, terwijl je weet dat er daarna aan je rechterhand 3 rijbanen verschijnen waar het verkeer 100 rijd, en er rijden auto’s naast je die amper 70 gaan en de snelheid nog verder laten terugzakken, dan kan je die andere weggebruikers toch niet echt serieus nemen? Op de radio ging het ook over fouten. Geen verkeersfouten, maar bouwfouten. Vorig jaar mei stortte in Eindhoven een parkeergarage in, ongeveer een maand voordat ie opgeleverd moest worden. Groot nieuws natuurlijk, want zulke dingen gebeuren in Toekoetoekoestan, niet in Nederland, waar alles goed geregeld, beregeld en gecontroleerd is. Ondanks dat de economie al een paar jaar weer in de lift zit, en iedereen de recessie alweer is vergeten, staat de bouwsector nog steeds onder druk. Offertes en prijsafspraken stammen nog uit de slechte tijd, inmiddels zitten we in de goede tijd waar materialen en mankrachten duurder zijn geworden. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat er minder en goedkoper materiaal word gebruikt. Een ‘deskundige’ op de radio vertelde dat het ook te maken zou kunnen hebben met de onverschilligheid van mensen op de bouwplaats. Er zijn talloze voorbeelden van kleine ‘bouwfouten’ zoals trappen die aan de verkeerde kant van een muur worden geplaatst. En dat steekte bij mij nogal. Nu zit ik niet in de gebouwenbouw, maar krijg ik nog wel eens een inkijkje in de grond-, weg- en soms ook waterbouw. Ik zie geen onverschillige mensen, maar mensen met jarenlange ervaring die in de keet zeggen dat wat er op de kaart staat, niet klopt. Dat gaat niet werken. Die drempel moet voor de bebouwde kom liggen, niet er voorbij. Waar gaat die sloot heen? Een berg maken van slappe grond op een ondergrond van grond betekent geen hoge berg, maar dichtgezakte sloten. Dat soort dingen.
Maar dan is er door Aannemer BV een fijne jonge snaak van school geplukt, die als stageproject uitvoerder mag spelen, en die heeft die praktijkervaring niet. Die ziet alleen een tekening en heeft de opdracht gekregen om het ook precies zo te maken als op de tekening. Bouwfouten komen niet van het onverschillige voetvolk, die komen van hogerhand. En het ergste is: hoe hoger mannen op de apenrots zitten, hoe minder ze bereid zijn te leren van fouten. Dus bij een volgend project word weer een nieuwe jonge snaak aangesteld om de verkeerde tekeningen in praktijk te brengen *smiley die z’n mouwen oprolt* kom niet aan mijn bouwvriendjes want ik grijp je!

Gelukkig hoefden we vrijdag niet weer de stad in, maar mochten we aansluiten in het rondje naar de buitenwijken van Amstelveen. Na de dik 20 graden van maandag, was het nu erg frisjes met een graadje of 18. Tijd om alvast wat griepnieuws tevoorschijn te halen, moeten ze op de radio hebben gedacht. Uit onderzoek is gebleken dat autorijden met een flinke griep, ongeveer net zo gevaarlijk is als autorijden met 4 dubbele borrels achter je kiezen. Of 8 enkele borrels. Doordat je nogal woesie in je hoofd bent, niet van de borrels maar van de griep, word je reactietijd een stuk langer. En wat te denken van niesen? Dan heb je je ogen helemaal dicht. Levensgevaarlijk! We kregen een goede tip: ga bij griep niet autorijden. Ik zou er nog een paar tips aan toe willen voegen, als dat mag. Om te zorgen dat je geen griep krijgt.
1. Neem eens geen griepprik. Elk jaar worden mensen weer ziek, ondanks die prik, omdat er een verkeerd virus in het vaccin is gestopt. De kans dat je geen griep krijgt, is kleiner dan de kans dat je narcolepsie krijgt van zo’n prik. En op willekeurige momenten in slaap vallen is nog veel gevaarlijker dan af en toe je ogen dicht doen om te niezen.
2. Eet deze winter eens geen sinasappels. Of in ieder geval een stuk minder. De oranje zuidvrucht koelt je lichaam af, en dat wil je niet in een tijd dat het buiten ook al koud is. Neem liever appels, peren, krenten en rozijnen.
3. ’s Winters kom je in het donker thuis en gaan meteen de lampen aan, waardoor je niet echt door hebt hoe laat het is, tot je na 4 afleveringen Narco’s op Netfliks ziet dat het al midden in de nacht is. Zorg dat je genoeg slaapt, goed voor je algehele weerstand en dus ook tegen de griep.
4. Groentes eten! Minder aardappels en meer groente in die stamppot!
5. Ga regelmatig buiten lopen, wat frisse lucht opsnuiven. Nieuwerwetse gebouwen zijn zo goed geïsoleerd dat de warme lucht (en de ziektekiemen van collega’s die wel sinasappels zitten te eten in de pauze) continu word gecirculeerd door het pand. Voel de koude lucht in je neus en aan je oren, dat helpt ook om in kerststemming te komen.
6. Gebruik kruiden en specerijen in je eten en drinken. Basilicum, zwarte peper, kaneel, knoflook, gember, citroengras, zoethoutwortel, salie, munt en peterselie zijn een paar van die voorbeelden.
7. Mocht je toch moeten hoesten of niezen, doe dat niet met je hand voor je mond, maar met je elleboog voor je mond. Met je hand zit je aan allerlei dingen die vervolgens collega’s en gezinsleden ook weer aanraken, waardoor een besmetting snel om zich heen kan grijpen.
8. Heb je kinderen die naar school of opvang gaan? Dan is het sowieso beter om die in quarantaine te plaatsen. Er worden enorm veel ziektekiemen uitgewisseld in zo’n groep. Het zal even wennen zijn, dat ze in het tuinhuisje moeten slapen en dat je in een witte overall met gezichtsmasker komt voorlezen, maar als het hele land plat ligt vanwege de epidemie, dan kun jij in ieder geval nog veilig autorijden.
Vrijdag was ook de dag dat we over de magische 10.000 kilometergrens heen reden. Helaas zag ik dat pas 63 kilometers te laat *smiley die met z’n ogen rolt* dus nu moeten we wel doorrijden naar de volgende mijlpaal voor een foto.

Zaterdag was het tijd om uit te slapen. Goed voor de weerstand. Ontbijten met appel en peer, nog een paar kleine boodschapjes doen, de fiets naar de fietsenmaker brengen die op vakantie bleek te zijn, en daarna samen met Wingman naar vrienden toe om gezellig thee/koffie te leuten en bij te kletsen. Zouden we eigenlijk vaker moeten doen, een goed voornemen voor de volgende klets-sessie. Die avond lagen we lekker op de bank, thuis natuurlijk, niet bij de vrienden, om de kwalificatie van de Formule 1 race in Amerika te kijken. In Texas, een van de weinig staten die niet is getroffen door die vreselijke orkaan laatst, streden de mannen voor een gunstige plek op de startgrid. Bij de training leek het alsof er een tropische storm over ging, terwijl het publiek zich op de tribune verschool onder regenpakken en parapluus, bleven de coureurs en technici lekker in de pitbox staan. Er waren misschien wel te weinig regenbanden, en als je alles in de vrije training gebruikt, heb je niks meer om op te racen. Beetje jammer voor het publiek dus, die zagen maar heel kort een paar auto’s langs blazen. Tijdens de kwalificatie was het weer al beter. Er hingen wat dreigende wolken boven het circuit, maar veel meer dan een stevige woei kwam er niet uit de lucht vandaan. In Q1 ging alles lekker, de McLarens, Williams’ en Ericsson met zijn Sauber Romeo konden op tijd aan de borrel. In Q2 stuurde Verstappen zijn Rode Stier net buiten de witte lijn over een paar snelheidsremmende ribbels heen, waarbij de Stier kreupel raakte en hij noodgedwongen de pits moest opzoeken. Een afgebroken wielophanging ofzo, iets technisch wat op zich niet heel moeilijk was, maar zich ook niet binnen 10 minuten liet repareren. Vijftiende startplek dus voor Max, net als de Pinkenbulletjes, Magnussen en Sainz was hij klaar. Nog even Q3 dan: Hamilton, Vettel, Raikkonen, Bottas, Ricciardo en de rest werden op een voorlopige startvolgorde gezet. Vettel zat op slechts een fractie van een seconde achter Hamilton, erg zuur want vanwege een te hoge snelheid tijdens een rode vlag-situatie kreeg hij 3 plaatsen straf bij de start. Als Hamilton wint en Vettel word 3e of komt nog later binnen, dan heeft de fancy guy het kampioenschap gewonnen. Ook waren er nog een paar gridstraffen uitgedeeld aan jongens die technische onderdelen hadden gewisseld, waardoor Max waarschijnlijk een paar plaatsen naar voren komt. Hoe de definitieve startopstelling is, zullen we vanavond zien. Of morgen. Wingman en ik moeten nog even dobbelen of de zondagavond voor de coureurs of voor de boeren is *smiley die met z’n spierballen rolt* dat word een hevige strijd.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *