Beste Babette: Formule 1 terugblik (deel 7)


Beste Babette, zondag moest er natuurlijk nog Formule 1 gekeken worden. De race vond plaats in Amerika en was pas ’s avonds bij ons op tv. Lekker languit op de bank dus, kijken hoe de mannen het er vanaf zouden brengen. Hamilton, Raikkonen, Bottas, Ricciardo en Vettel stonden vooraan, daarna de rest van het veld en pas op plaats 18 onze Verstappen. Behalve de afgebroken wielophanging, die we in de kwalificatie zagen sneuvelen, was er ook nog iets technisch stuk gegaan. Dat moest gewisseld worden maar betekende dus nog een paar plaatsen straf voor de fijne jonge snaak. Er gebeurde veel in het eerste rondje. Raikkonen nam de leiding van Hamilton over, die een beetje voorzichtig moest zijn omdat hij hier genoeg punten zou kunnen verdienen om wereldkampioen te worden. Vettel wilde zijn Steigerend Paard voorbij de Rode Stier van Ricciardo laten galopperen, maar dat pakte verkeerd uit. Na een spin kwam hij terecht op de dertiende plaats. Achter de Rode Stier van Verstappen, die inmiddels alweer in de top 10 zat. Alonso en Grosjean vielen uit door schade na een crash. Het vermoeden was dat Raikkonen met zijn Steigerend Paard de kop van het veld een beetje moest afremmen, zodat zijn teammaatje Vettel dichterbij kon komen. Vettel had echter meer moeite dan Max om zich een weg te banen terug de top 10 in. In ronde 7 reden de Rode Stieren alweer achter elkaar op plaats 4 en 5, terwijl het Steigerende Paard van Vettel woest briesend pas op de achtste reed, zo snel kan het veranderen in een paar ronden tijd. Sterker nog, 2 ronden verder weer een grote verandering, toen Ricciardo zijn bolide in de berm moest parkeren. Op de camera’s was niks te zien, geen rook, geen crash, de motor viel gewoon uit. De lachende Australiër rijd volgend jaar bij Renault, maar als dit een defect aan de motor blijkt te zijn, dan zou het mij niets verbazen als hij zich het hele seizoen ziek meld. Vanwege Ricciardo’s parkeerplaats kwam er een Virtual Safety Car de baan op, Hamilton dook meteen met zijn Zilveren Pijl de pits in voor een tactische bandenwissel zonder al te veel tijdsverlies, en verloor daarmee slechts 1 plek, waardoor hij voor Verstappen kwam te rijden. Halverwege de race kwamen ook de andere coureurs binnen voor een setje nieuw rubber. Na de pitstops was de volgorde in ronde 33 Hamilton, Raikkonen, Verstappen, Bottas en Vettel. In die ronde zwaaide ook Leclerc af, zijn Sauber Romeo ging met pensioen. De spanning in de Nederlandse huiskamers was om te snijden, Verstappen op het podium! Ongeloveloos! Ondertussen bleef links in de beeld het rijtje met de stand en de punten in het wereldkampioenschap maar voorbij komen. Hamilton moest nogmaals de pits in, kwam op 4 te rijden voor Vettel, waardoor hij nog geen wereldkampioen zou worden in deze race. Maar *smiley die z’n nagels eraf knaagt* daardoor kwam Verstappen wel op de tweede plek. Achter Raikkonen en voor Bottas. Die zijn teammaatje Hamilton voor liet gaan, waardoor Hamilton de jacht op Verstappen kon openen en Bottas de grote concurrent Vettel op afstand kon houden. Met nog 3 ronden te gaan durfde bijna niemand meer adem te halen voor de tv. Hamilton deed een aanval op Verstappen, niet op het rechte stuk waar de Zilveren Pijlen ongestoord voorbij de Rode Stieren kunnen schieten, maar in een bochtencombinatie. Verstappen zette hem op zijn plek, net buiten de lijn en terug naar 3. Vettel joeg met zijn Steigerende Paard ondertussen op de Zilveren Pijl van Bottas, die strijd won hij wel. Er was echter geen tijd meer om verder naar voren te komen. De zwartwit geblokte vlag zwaaide boven de finishlijn, en na 113 races was het eindelijk, eindelijk, eindelijk weer eens Raikkonen die er als eerste onderdoor reed *smileys die staan te springen op de bank* gevolgd door Verstappen en Hamilton. Net buiten het podium vielen Vettel, Bottas en Hulkenberg, die de beste was van de rest van het veld. Na het korte interview naast de auto’s, werd de top 3 naar het bekende hokje gebracht. Vorig jaar moest Max hier zijn podiumplek afstaan aan Raikkonen, nu kon hij gewoon naast hem blijven zitten en een babbeltje maken. Max was zo aan het trappen geweest dat zijn cowboy-racelaars, die goed paste bij zijn raceoverall in Texas-design, stuk was. Raikkonen vroeg in al zijn onschuld hoe het met Hamilton zat, was je nou wel of geen kampioen geworden vandaag? Max lachtte, Kimi keek vragend en Lewis liep snel het beeld uit terwijl hij zijn zweetreet aan het droogwrijven was. Een mooie afsluiter om mee op bed te gaan.

Maandag was het namelijk weer vroeg dag. We mochten weer naar het bekende ritje in Amstelveen, alleen moesten we nu eerst beginnen met een toolbox. Meestal krijg je dan koffie en thee en een lang verhaal over veiligheid en bladiebla, nu stapten we in een keet waar een bijna lege koffiekan op het apparaat stond, en waar een stoffig theezakje naast de waterkoker lag. Even een kort verhaal over een dodelijk ongeluk vorig jaar op een ander werk, dat we wel moeten oppassen als we de poort uitrijden, en met 10 minuten stonden we weer buiten. Lekker, dat zouden ze bij alle toolboxen moeten doen. Terwijl we met een groepje collega’s onze rondjes toerden van de Amsterdamse Vlothaven naar de Amstelveense buitenwijken, hoorden we op de radio dat er bij een gemeentehuis in Lelystad ergens een verdacht pakketje was gevonden. Dat bleek van een actiegroep te zijn, die zich druk maakt over de Oostvaardersplassen, en de edelherten die daar afgeschoten mogen worden. In Zambia ging de bevolking juist nogmaals naar de rechter. Daar is een overschot aan nijlpaarden, 2 jaar terug mochten die nog niet afgeschoten worden, maar ze hopen dat de rechter daar nu wel toestemming voor geeft. Misschien dat de actiegroep in Nederland eens moet onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor overplaatsing? Dat zij met de herten mee naar Zambi gaan, want volgens mij zijn er daar niet zoveel herten. En dan willen wij in ruil wel wat nijlpaarden naar Nederland halen. Win-win-situatie.

Dinsdag, jawel, Amsterdam – Amstelveen. Op de route rijd je langs een oud vliegtuig van Fokker dat in het water staat. Op pootjes hoor, dus het vliegtuig zelf word niet nat. Zo rond dat punt werden we ingehaald door een Triumph TR4, een Engelse sportwagen in sjiek groen, met achter het stuur een man met zo’n typische vliegeniersjas, leer met een wollen kraag, leren petje op. Toen we later langs het water ook nog een paar mannen zagen lopen, die met lange touwen aan de mast van een zeilschip waren vastgebonden, en probeerden dat schip vooruit te trekken tegen de wind in (gelukkig waren de zeilen wel ingevouwen), begon ik te twijfelen of we niet door een zwart gat waren gereden, dat we plotseling in een parallel universum terecht waren gekomen, een universum waarin alles achter loopt *smiley die achter z’n oor krabt* het radionieuws bevestigde mijn vermoedens alleen maar: er waren meerdere ziekenhuizen die uitstel van betaling hadden aangevraagd. Oftewel meerdere ziekenhuizen die hun draaideuren stilzetten omdat de boel failliet dreigt te gaan *smiley die in foetushouding op bed gaat liggen huilen* serieus? Ziekenhuizen die dicht gaan omdat er geen geld is? We bulken in Nederland van het geld. Zelfs als je werkt betaal je daar belasting voor. En nu is er geen geld om zieke mensen te kunnen behandelen? De voedselproducenten in Nederland word langzaam de nek omgedraaid, omdat de vele scheetjes die hun vee laten slecht zouden zijn voor het milieu. De scholen worden stap voor stap steeds verder uitgekleed, straks is het niet veel meer dan een dagopvang voor kinderen van 0 tot 18 jaar oud, en moeten de ouders een paar uurtjes extra werken om alle bijlessen te kunnen betalen in de hoop dat ze nog iets van een diploma halen. Defensie, hoorden we laatst al, gaat het ook niet goed mee. En nu gaan er dus ziekenhuizen dicht. Zal ik nog meemaken dat Nederland niet meer is dan een verzameling van hutjes op de hei, waar mensen ongewassen en ongeschoren leven, zonder diploma’s, verdediging van de grenzen of medische hulp, met een koe en een varken verstopt in een half ingegraven hutje, verscholen onder boomtakken, angstig wachtend tot er weer een grote terreinwagen voorbij komt blazen waarin mannen in nette pakken zitten, met zonnebrillen op en een norse gelaatsuitdrukkingen, die het aantal bezittingen komen tellen en daar belasting over komen heffen? Klinkt als een goede film, niet als een fijn vooruitzicht voor de toekomst.

Woensdag hetzelfde rondje. Tijd genoeg dus om radio te luisteren. Ouders en vooral mensen die ietwat minachtend naar ouders kijken, vermoedden het al. Nu is het door onderzoek bevestigd: kinderen in de basisschoolleeftijd spelen gemiddeld 2,5 uur met de telefoon of tablet of iets anders met een scherm, en slechts 2 uurtjes buiten met vriendjes. De eerste reactie was natuurlijk “wat erg!” maar een volgend bericht schetste een ander beeld. Volgens deskundigen komt zo’n 10% van de luchtvervuiling van houtkachels. En dan vooral de houtkachels zonder juiste keurmerken en correcte aansluitingen op goede schoorstenen. In België en Duitsland zijn er wel al bepaalde keurmerken waar kachels aan moeten voldoen, wil je die in huis kunnen laten branden, Nederland echter loopt een beetje achter. Ja de kachels hebben wel een CE-keurmerk, maar dat betekent alleen dat ze veilig genoeg zijn om niet je huis af te laten fikken. Nu komen alle kachels zonder schoon-branden-keurmerk dus naar Nederland toe, en dat betekent dat de lucht hier een stuk viezer gaat worden. Kinderen die binnen spelen (tenzij hun ouders zelf zo’n kachel hebben) zijn dus beter af dan degene die buiten spelen. ’s Middags kwam er nog een goed argument om je kinderen binnen te houden. Na een stemming heeft de EU besloten dat er wat regels gaan veranderen wat betreft het gebruik van plastic. Er is onder andere besloten dat producenten van plastic verpakkingen moeten meebetalen aan het schoonmaken. Straten, parken, bermen, stranden, overal is tegenwoordig wel slingerend afval te vinden. En de merken die we daar het meeste zien, moeten dus gaan meebetalen aan het schoonmaken. In Nederland kost het jaarlijks zo’n 250 miljoen om al die meuk op te laten ruimen. Natuurlijk kan je erop wachten dat blikjes en flesjes drinken duurder worden, net als broodjes en salades in plastic bakjes, fastfood en snoepjes, omdat de kosten die zij aan de verschillende landen moeten betalen, gewoon doorrekenen aan de consumenten. Hoe meer kinderen binnen blijven spelen, hoe minder afval ze laten slingeren, hoe langzamer de prijsstijging gaat. Die 2 uur buitenspelen met vriendjes zou dus nog korten moeten worden.

Donderdag reden we wederom naar Amstelveen. Op de radio was er genoeg afleiding, want paniek paniek *smiley die in de gordijnen hangt* er waren bombrieven bezorgd bij het Witte Huis, de Clintons en de Obama’s en nog wat bekende anti-Trumpers in Amerika. Grote ondernemers, bekende acteurs, zelfs buiten de politiek was het niet veilig. Voor zover bekend was er nog geen pakketje ontploft. Gelukkig. Er was ook goed nieuws uit Amerika *smileys die confetti strooien* Tesla maakte de kwartaalcijfers bekend, en afgelopen kwartaal is er winst gemaakt! Jawel! In 15 jaar tijd is dat al de derde keer dat de rode pen in het pennenbakje mocht blijven liggen. Tijdens conference calls en twitterberichten buitelden de mannen over elkaar heen om mekander te feliciteren met deze waanzinnige cijfers. Zelfs Elon Musk, de topman van het bedrijf, die op aanraden van diverse andere topmannen en banken misschien zijn bedrijf eens aan een andere directeur zou moeten overlaten omdat hij nogal koekoek begint te worden in zijn tweets, was in extase en bedankte zijn ‘fans’ en vooral de mensen die een Tesla hebben gekocht en/of nog steeds op de wachtlijst staan. Verhalen van mensen die na anderhalf jaar wachten en de belofte dat die auto echt wel word geleverd, ooit, echt, hun aanbetaling terugvragen, zijn geen uitzondering. Op de ring A10 en A4 word je zowat doodgegooid met Model S’en en Model X’en, maar de Model 3, het model dat electrisch rijden en vooral Tesla bereikbaar moet maken voor Jan Modaal en zijn gezinnetje, word nog steeds niet geleverd in Europa. Ook in Amerika gaat de uitlevering vele malen langzamer dan verwacht. En wachten is vervelend, vooral als je niet precies weet hoe lang het precies gaat duren. Toch wil ik nog wel even een jaar wachten, want Dyson kwam ook met nieuws over electrische auto’s. Dyson is vooral bekend van stofzuigers, en de heerlijk rustgevende stem van die oude man die in de reclame vertelt dat de accutechniek zo goed is, dat ze zelfs geen stofzuigers met snoer meer maken. Blijkbaar gaan die stofzuigers zo lang mee zonder op te laden, en hebben ze inmiddels zoveel ervaring met zwenkwieltjes in lastig (hoogpolig) terrein, dat het bedrijf heeft besloten om ook stofzuigers te maken die passagiers kunnen meenemen. Dat er in de auto-industrie nog volop met lithium-ion accu’s word gewerkt, en dat Dyson een nieuw type accu heeft ontwikkeld die minder milieubelastend is en meer capaciteit heeft, doet mij uitkijken naar de nabije toekomst. Volgens de eerste berichten gaan de auto’s in 2021 op de markt komen. Of het echt een gat in de markt is dat ze daarmee kunnen dichten, of dat ze in hetzelfde gat vallen als Tesla, dat zo snel groeide dat ze aan hun eigen beleid ten onder dreigen te gaan, gaan we in de jaren daarna zien.

Vrijdag, moet ik het nog typen? Al op woensdag waren er mensen die vroegen of ik me niet verveel op dat rondje. In tegendeel, dat vind ik juist fijn. Niet hoeven zoeken, lekker de hele dag hetzelfde rondje, tenzij de Waterwolftunnel weer eens dicht is, wat vandaag tot 2 keer toe gebeurde. Slaperig worden van de saaie herhaling gebeurt niet. Op de A10 is er elk rondje wel iemand die je bloeddruk omhoog brengt, omdat ie stug voor je blijft rijden op de linkerbaan met niet meer dan 70 km/h, of omdat ie je zonodig moet snijden. Dan de A4, ook een uitdaging. Is de spitsstrook open dan rijden de mensen netjes op de baan naast de spitsstrook, want ja je mag natuurlijk niet over een doorgetrokken streep. Is de spitsstrook dicht dan rijden de mensen gewoon over de vluchtstrook, want ja de spitsstrook is altijd open toch. Klein stukje A9 en daarna het rallyparcours op langs Schiphol oost. Snelle bochten omhoog en omlaag, volgas door tunnels, paardrijdend over de 21 drempels die de route rijk is, er is genoeg te beleven. Op de radio was ook wat te doen over het verkeer. Een politiebaas zei dat er na een ongeluk met ernstig letsel of de dood tot gevolg, geen voorwaardelijke rijontzegging opgelegd moet worden door de rechter, maar dat de veroorzaker ook echt een tijdje zijn of haar rijbewijs moet inleveren. Zo’n erge straf schrikt meer af dan een voorwaardelijke *smiley die achter z’n oor krabt* schrikt zoiets wel af, of nemen mensen geregeld een loopje met de wet? Vorige week was het geloof ik, dat er bekend werd gemaakt dat heel veel mensen hun rijbewijs niet opsturen naar het CBR, terwijl dat eigenlijk wel zou moeten wanneer de rechter dat bepaalt, of wanneer je een bepaalde medische aandoening hebt. En dan vertelde de nieuwslezer ook nog eens dat er een man staande was gehouden, die al sinds 1968 zonder rijbewijs reed *smiley die aan z’n kin krabt* als er toch zo weinig controle is, wat heeft het afpakken van een rijbewijs dan voor nut? Gelukkig is er nog hoop voor de verkeersveiligheid. Het bedrijf dat de trajectcontrole op snelwegen heeft ontwikkeld, is ook bezig met trajectcontrole op provinciale wegen. Voordat je wegklikt om boze doorstuurberichten op veesboek te gaan verspreiden, lees eerst even de cijfers die de man vertelde. Zo’n 10% van het Nederlandse wegennet bestaat uit zogenaamde N-wegen, de provinciale wegen. Toch gebeurt zo’n 25% van de ongelukken op die wegen. In Friesland is al een proef gedaan op een N-weg. Een weg met 2 banen, waar je dus tegenliggers tegenkomt, waar vaak te hard werd gereden en ook met regelmaat ongelukken gebeurden. Na installatie van de trajectcontrole ging de snelheid omlaag, behalve bekeuringen voor een paar kilometer te hard, waren er geen grote uitschieters meer die voorheen nog wel eens werden geconstateerd. Maar belangrijker nog: het aantal ongelukken ging omlaag en er vielen ook geen doden meer. Na een paar jaar was de test klaar en werd de controle opgeruimd. Daarna ging de snelheid weer omhoog en gebeurden er weer ongelukken met zeer slechte afloop. Ja het is zeker vervelend als je een bekeuring krijgt voor een paar kilometer te hard, maar dat heb ik liever dan dat een weg regelmatig afgesloten moet worden omdat er weer een paar stumpers met hoge snelheid op elkaar zijn geknald *smiley die met een witte vlag zwaait* niet boos worden, maar ik kan niet wachten tot er over 2 jaar eindelijk zulke trajectcontroles worden opgebouwd op plaatsen waar ze ook daadwerkelijk een verschil maken in de veiligheid.

Zaterdag mocht ik uitslapen. Wingman niet, die was gevraagd om met zijn dikke bak mee te doen aan een dag voor het goede doel. De stichting Noah4all zet zich in voor mensen die het niet erg getroffen hebben in hun leven, en Wingman is zo’n kerel die daarmee om kan gaan. Ik zit al te janken voor de computer als ik de verhalen op veesboek lees, en in tegenstelling tot mij is Wingman, en de vaste kliek vrijwilligers waar hij tussen zit, iemand die het woord ‘ik’ niet zo vaak gebruikt en z’n eigen emoties gemakkelijk even opzij kan zetten. Diep respect, geen andere woorden voor. Natuurlijk steun ik ze ook, maar dan wel vanaf een afstandje. Op de bank.

Zondag konden we samen uitslapen. Een uurtje korter dan normaal, want de klok is weer verzet. Dus toen ik rond 10:30 op de wekker keek, was het eigenlijk pas 9:30. Zodoende hadden we een uur langer om door het huis te struinen. Wassies draaien, boodschappen doen, mensen ontwijken in de supermarkt (wat niet helemaal lukte) en daarna thuis lekker vloeken en knoeien in de keuken in een poging zelf ontbijtkoek te maken. De cakevorm staat nu in de oven, Wingman zit alvast op de bank naar willekeurige autoraces te kijken, nu moeten we nog een uurtje extra lang aftellen tot de Formule 1 race in Mexico vanavond begint. Ik was in de veronderstelling dat ze om 19:00 zouden starten, zodat we daarna door konden zappen naar BZV, maar de start is pas 20:00, dus dat word erg krap. Desalniettemin allemaal een fijne zonnigdag *smiley die een kushandje doet* en niks verklappen morgen over het keuzemoment alstublieft!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *