Beste Babette: Maxico! (deel 8)


Beste Babette, na een weekendje chillaxen kropen we afgelopen zondag in de namiddag weer op de bank voor de Formule 1. Wingman had gekookt en met het bord op schoot vraten we ons een weg door de voorbeschouwing. Er zou geraced worden in Mexico, na de overwinning van Verstappen vorig jaar omgedoopt in Maxico. Iedereen in Nederland stond toen op de bank te juichen terwijl Hamilton over het circuit huppelde alsof hij gepeperde chili con carne had gegeten, met de paar punten die hij in die race binnenhaalde, werd hij toen namelijk wereldkampioen. Dit jaar zou het ook weer spannend gaan worden voor Hamilton, vorige week kon hij net niet genoeg punten uitlopen op nummer 2 Vettel. De strijd begon dit keer al in de kwalificatie. De Zilveren Pijlen en Steigerende Paarden deden het niet heel denderend op de grote hoogte waarop het circuit ligt, dat de Rode Stieren goed scoorden werd ook al een beetje verwacht. Max pakte pole position en werd daarmee de jongste pole’r ooit, tot Ricciardo hem aftroefde met slechts duizenden van een seconde verschil. Weg eretitel, weg eerste startplaats *smiley die zit te mokken* Max was boos, en dat liet hij merken ook. Hij had Ricciardo gemakkelijk naar een tweede plaats kunnen wijzen, als zijn auto tenminste goed had gewerkt. Er haperde iets in de afstelling en er haperde ook iets bij mij. Is dit de ware sportman en moeten we hem daarom respecteren, of moet een ware sportman juist stoppen met huilie huilie en zich concentreren op de race die gaat komen? Ondertussen was iedereen ook blij voor Ricciardo, hoe dubbel dat ook kan voelen voor de Nederlanders, want hij had meeste technische uitvallers gehad dit seizoen en ook wel weer eens wat positiefs verdient. De startopstelling begon dus met de Rode Stieren van Ricciardo en Verstappen, de Zilveren Pijl van Hamilton, het Steigerende Paard van Vettel, Lewis zijn nummer 2 Bottas en Vettels hulpje Raikkonen, gevolgd door het Wybertje van Hulkenberg die de beste van de rest was. Op nummer 9 stond Leclerc met zijn Sauber Romeo, niet alleen schijnt hij nogal een talent te zijn, het zou ook de coureur kunnen zijn die volgend jaar met een Steigerend Paard de eretitel voor jongste snaak op een pole position gaat pakken.
De verwachtingen waren hooggespannen, na de start volgt er een lang recht stuk naar de eerste bocht, en de 2 auto’s die vooraan stonden, zijn normaal gesproken niet echt de snelste op topsnelheid. Dit keer pakte het wel goed uit, Max vloog naar de koppositie, gevolgd door Hamilton en Ricciardo. Er was wat voorzichtig duw- en trekwerk, zowel Hamilton als Vettel hadden veel te verliezen in het kampioenschap, Verstappen of Ricciardo zou de race op dit circuit met veel korte bochten kunnen winnen, en Bottas en Raikkonen waren natuurlijk nodig voor de tactische ondersteuning. Verderop was er wel wat stoeierij, Gasly reed een band lek op Ocon, die verloor zijn voorspoiler, dat onderdeel werd vervolgens opgepikt door Alonso, en hij moest daarom als eerste afzwaaien omdat de motor in de war zou raken door die verstoring in de luchtwegen. Tijdens de reguliere pitstops kwam Vettel voorop te galopperen met zijn Steigerende Paard, teammaat Raikkonen reed tweede en moest de boel een beetje ophouden, maar dat lukte hem niet helemaal. De volgorde na de pitstops was Verstappen, Hamilton, Ricciardo, Vettel, Bottas, Raikkonen en Sergio Perez, de lokale held, als beste van de rest. Als er nu zou worden afgevlagd, zou Hamilton weer kampioen worden. Als… want er was nogal wat stress over de banden. Dit was de eerste race dat Pirelli zelf toegaf dat ze eigenlijk ook geen idee hadden hoe de medium, rare en really soft banden zich zouden houden. Bij eerdere races zagen we al vaker dat coureurs zich niet aan het wisselschema van de bandenboer hielden, nu zag Pirelli dat eindelijk ook zelf in. Sainz viel uit, niet door de banden maar vanwege een technisch iets. Terwijl Vettel streed voor de laatste paar punten, die toch nog te kort waren voor het kampioenschap, viel Perez uit voor zijn thuispubliek. Veel mensen waren alvast opgetut voor het ‘feest van de doden’, een soort Halloween of carnaval-achtig feest, die grafstemming kwam nu wel van pas. Hulkenberg kwam daarmee op plek 7, de koploper van de tweede groep, letterlijk, want de top 6 heeft het hele veld al ingehaald. Na de volgende serie pitstops was de volgorde Verstappen, Ricciardo, Vettel, Raikkonen, Hamilton en Bottas. Helaas veranderde dat 10 rondes voor het einde, toen Ricciardo uitviel met motorpech. Totale paniek, na Sainz was dit de tweede Renault motor die er uit zichzelf mee stopte. Er was een lichte spanning in Max’ stem te horen toen hij over de boordradio riep dat zijn motor desnoods ook maar teruggedraaid moest worden. Met 14 seconden voorsprong op Vettel wist hij uiteindelijk zonder verdere pech het podium te halen. Op het ereschavot werd het geflankeerd door Vettel en Raikkonen, eigenlijk moest de engineer daar ook nog naast staan, maar omdat de Rode Stieren niet zo vaak eerste worden, ging die man op de verkeerde plek staan. Hamilton werd kampioen, maakte weer een paar gekke bokkensprongen maar alle vrolijke geluiden verdwenen uiteindelijk onder de stampende beats van Armin van Buuren.

Terwijl maandag het feest in Maxico waarschijnlijk nog steeds gaande was, moesten de gewone mensen in Nederland weer te werk. De herfstvakantie was voorbij, de klok was een uur verzet, dat moest wel file worden. Gek genoeg konden we zonder problemen naar Amsterdam rijden, waar we op de Vlothaven zand laadden voor Amstelveen. Daar was wel veel gaande. Ongelukken remden het verkeer op de A4 en A5 af, ook de provinciale wegen liepen maar langzaamaan door. Op de radio heb ik wel eens gehoord dat er van de 8 miljoen personenauto’s die geregistreerd staan in Nederland, tijdens de spits maar zo’n 680.000 onderweg zijn. Paar jaar geleden, economie trekt aan, zeg dat het er nu 700.000 zijn. Tijdens vakanties is de spits vele malen rustiger, denken we dat de helft van het land vrij is, terwijl er eigenlijk maar zo’n 10% minder auto’s rijden. Dat zou betekenen dat als van elke 100 auto’s in de file, er eentje op een ander tijdstip gaat rijden, dat al een groot verschil zou maken. Meer asfalt heeft niet altijd zin, die zogenaamde aanzuigende werking is duidelijk te zien rondom de Coentunnel, waar nu ook weer regelmatig file staat, ondanks 2 extra tunnelbuizen. Het zou al een verschil maken als werkgevers van elke 10 werknemers er 1 op een ander tijdstip laten beginnen en/of laten thuiswerken. Dat probeer ik ook nog wel eens aan de planner uit te leggen, dat ik beter wat later kan beginnen. Hij zet me dan wel als laatste in het rijtje, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel. ’s Middags was het gevolg van de verzette klok duidelijk te zien. Na 8 vrachten zand voor Amstelveen, wat ik niet had verwacht met al die files, doken we de Westpoort in voor een vracht brekerzand. Dat soort zand word gebruikt om tussen de tegels te vegen als je net hebt gestraat, en dat moest dan ook naar de afdeling sierbestrating in Winkel. In het schemerdonker reden we de A5 op, sloten we aan in de rij door de Coentunnel, en ondanks dat de nieuwslezers zeiden dat het toch redelijk rustig was, moesten we nog regelmatig van de cruise control af op de A7, voordat we dan eindelijk in het pikkedonker om 18:15 stonden te kiepen.

Dinsdag begon met een ander weerfenomeen: regen! In jouw hele carrière heb je de ruitenwissers nog niet zo intensief hoeven gebruiken. Maar het kan erger, in Frankrijk was al sneeuw gevallen. Zoveel vlokjes tegelijk dat het verkeer vastliep, mensen hun auto gewoon op de weg lieten staan en naar huis liepen, en de strooiers en schuivers achteraan in de rij stonden te toeteren naar lege auto’s *smiley met openhangende mond* *smiley die z’n schouders ophaalt* als je je auto kan laten staan en verder gaat lopen, waarom ga je dan met de auto naar je werk? Volgens een ander bericht word het ook erger, in Nederland, want dankzij de groeiende economie gaat de filedruk met 35% groeien. Terwijl ik daarnaar luisterde, reden we op de A5 waar aan de andere kant een kopstaartbotsing was gebeurd met 4 auto’s op de linkerbaan. Komt dat door economische groei, of door afslanking van de kundigheid van bestuurders? Het was dan ook een fijn bericht dat deze winter al de nieuwe contracten ingaan met bergers, waardoor zij eerder kunnen reageren en meer mogen doen, wat de file na een ongeluk of pechgeval moet verkorten. Tenminste, dat hopen we dan maar. Het was een zeer drukke ochtendspits, met net geen 1000 kilometer stilstaand of langzaam rollend blik op het hoogtepunt (of dieptepunt?), was dit een nieuw record. Als de berichten van economen kloppen, de voorspellingen van de ANWB waarheid worden, dan is die 1000 kilometer straks het nieuwe normaal *smiley die wit wegtrekt* ja dan kunnen we wel zeggen dat het vroeger beter was inderdaad.

Woensdag zouden we eigenlijk weer naar Amstelveen gaan rijden, maar dat veranderde op het laatste moment. Dus laadden we in Amsterdam een vracht zand voor Wieringerwerf, om daar de rest van de dag vanaf Schagen heen te rijden. Er was veel agrarisch nieuws. Natuurlijk moesten diverse radiostations bellen met de koeboeren die straks mest-zonder-poeplucht hebben. Door micro-organismen en koolstof aan de voeding toe te voegen, moeten de dieren gezonder worden. De mest word dan al wat beter, maar omdat daar ook nog micro-organismen aan toegevoegd worden, word het nog rijker, waardoor je na het uitrijden van de mest geen kunstmest meer nodig hebt om je gras optimaal te laten groeien. Het schijnt dat door dat proces de mest ook minder gaat ruiken, maar de boerin zelf merkte daarin nog geen verschil. Het is een mooi voorbeeld van terug naar vroeger, met de techniek van nu. De minister wilde in die categorie ook iets bijdragen. Het gebruik van de Krisperkas methode, wat een vorm van genetische modificatie is, wil ze gaan toestaan. Simpel gezegd betekent het dat de dna-strengen worden opgeknipt in stukjes, en je alleen de stukjes met de eigenschappen die je wilt hebben, gebruikt. De eerste reactie is natuurlijk een luid NEE!!!, want iedereen wil alles zo natuurlijk mogelijk. Terwijl genetische modificatie al jarenlang voorkomt, kijk maar eens naar een honden-, katten- of pluimveeshow. Die dieren zijn niet in de natuur zo gegroeid, daar zijn fokkers jarenlang mee bezig geweest om dat vrouwtje met die korte pootjes met dat mannetje met die lange oren te laten vozen, om daarna de jonkies met lange pootjes en korte oortjes weg te doen, en met de rest verder te gaan. Eigenlijk is dan zo’n Krisperkas methode geen slecht idee. Er zijn boeren geweest met koeien die makkelijk drachtig werden, maar die wel heel lang in de melkput stonden omdat de spenen ongelooflijk stug waren. Sterker nog, ik ben wel eens in een stal geweest waar zo werd gefokt op ‘recht op de poten staan’, dat bij sommige pinken (jonge koetjes) de achterpoten geeneens de grond raakten. I kid you not. En datzelfde gebeurt ook al jarenlang bij eten. Stekkies van de ene appelboom worden met stekkies van de andere appelboom geplant, in de hoop dat de sappigheid van de ene appel en de weerstand tegen ziektes van de andere boom met elkaar kruizen. Vroeger kon dat ook betekenen dat je eindigde met een zure, droge appel aan een zieke boom, met het toestaan van moderne technieken moet dat echter verleden tijd zijn. Nog zo’n oud beroep dat door techniek waarschijnlijk gaat verdwijnen, is het seksen van kuikens. Heel simpel: we hebben heel veel hennen nodig, want die leggen eieren, en slechts een paar hanen om voor de bevruchte eieren te zorgen waar de leghennen uit komen. Nu zitten er bij de broedbedrijven allemaal mensen aan de lopende band, die bij de kuikentjes even snel kijken en daarna de vrouwtjes verder laten rollen en de mannetjes weggooien. Niet letterlijk natuurlijk, dat zou dierenmishandeling zijn. De mannetjes gaan via een andere lopende band naar een grote hoop met nog meer mannetjes en worden dan vergast. Voor de mensen die nog niet zijn geschrokken, het gaat om vele miljoenen kuikens die zo eindigen. In Duitsland schijnt het bekend te zijn, in Nederland word er niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven. Maar er is hoop *smiley die zit te glunderen in z’n tuigje* er zijn namelijk wel een paar Nederlanders van op de hoogte, en die hebben nu een soort scanner ontwikkeld, die aan de vloeistof in het ei al kan zien of het een haan of een hen word. Dus kan de schifting plaatsvinden voordat er veel energie is gestoken in het warmhouden en omdraaien van al die eieren waarna uiteindelijk 50% van de kuikens word weggedaan. Een nieuwe techniek die alleen maar winnaars kent. Nou oke, behalve dan voor de seksers, maar die kunnen hun techniek op de pluimveeshow laten zien, tussen de doorgefokte kippen en tentoonstelling van paardenkoetsen.

Met het veranderen van het seizoen, begonnen mij ook een paar dingen aan jou op te vallen. Net zoals je voorgangsters heb ook jij last van koude tocht langs het raam. Zelfs als ik het knopje indruk waardoor jij warme lucht via de gaatjes in de deur moet blazen, voelt het nog koud aan. Tijd om de sjaaltjes weer tevoorschijn te halen, voordat ik met een stijve treknek zit. En over nieuwerwetse techniek gesproken: de camera lijkt definitief overleden. Na 2 eerdere wederopstandingen, bleef het beeld nu al 2 dagen zwart. Niet erg handig als je bij je laatste klus achteruit een bollenschuur in moet rijden. Gelukkig stond er niemand meer aan de lopende band, en reden er ook geen heftrucks rond, maar aangezien het seizoen weer begonnen is en het vaak erg knus is in die schuren, zou het wel fijn zijn als de nieuwe techniek ook gewoon werkt. Bij Shirley weinig problemen gehad, jij gooit binnen 2 maanden de handdoek alweer in de ring. Vroeger, en daarmee bedoel ik 1 auto geleden, was het inderdaad een stuk beter.

Donderdag mochten we naar de Westfrisiaweg. Het gedeelte tussen Bovenkarspel en de tunnelbakken, waar voorheen nog geen weg lag, en we dus alle ruimte hadden om samen met de trekkers (landbouwtractoren in dit geval) wat grond en zand heen en weer te rijden. Binnenkort moet ook dit stuk weg open gaan, en dus moeten de bermen afgegraven en weggereden worden, nu we nog de ruimte hebben om met bouw- en langzaam verkeer daar te rijden. Alhoewel we niet overal konden rijden, bij de tunnelbakken en zo halverwege stonden wat auto’s geparkeerd. De palen voor de verkeersborden, hectometerpaaltjes, geluidswallen, er moest nog vanalles geplaatst worden. De Nederlanders, Roemenen, Bulgaren en Tsjechen waren er maar druk mee. Net naast de weg leek het wel op een TKD, zoveel kranen stonden er te draaien. En de veegwagen maakte nog de meeste kilometers, die bleef heen en weer rijden om de prutsporen weer van het nieuwe en al gestreepte asfalt af te boenen. Nog een paar weken wachten, dan kan ik ook hier weer langs rijden en vertellen wat ik heb gemaakt *smiley met natte ogen* zodat er weer iemand kan reageren dat het gelul is, want er werken daar veel meer mensen aan dat project. Weet ik! En dat snappen mijn oma’s ook wel. Maar het klinkt zo lekker.

Vrijdag mochten we weer naar Westfriesland, alleen nu naar een ander project. Ergens in het donker aan een parallelweg moesten we ons melden, gelukkig reed een behulpzame collega voor ons uit. Het was de bedoeling dat we grond zouden laden in Hem, lossen in Akersloot, korrel laden in Heerhugowaard en dat weer lossen in Hem. Heel efficiënt heen-en-terugvracht. Alleen zagen we bij het storten van de korrel dat we waarschijnlijk een ander soort korrel mee hadden moeten nemen. En bij het laden van de grond kregen we een berichtje dat we ‘hierna nog een vracht grond’ moesten laden, voordat we in Heerhugowaard korrel zouden laden voor Akersloot. De behulpzame collega zei dat we dus naar Heerhugowaard moesten, ik dacht dat ‘hierna nog een vracht’ betekende ‘deze vracht, en daarna nog eentje’. Oftewel, veel heen en weer bellen met de eigen planner en de planner van het bedrijf dat ons had ingehuurd. Ondertussen lette ik helemaal niet op de tijd en stond ik in Akersloot te lossen terwijl de collega’s, zoals afgesproken, bij de loswal in Alkmaar zaten te schaften *smiley die diep zucht* *smiley die z’n hoofd op het stuur laat zakken* het leek wel een dinsdag. Gelukkig was er wat afleiding op het nieuws, want in 2020 gaat de Formule 1 weer racen op Zandvoort *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* het werd gebracht alsof het al zover is, maar eigenlijk was er nog nergens een handtekening gezet, en was er op internet ook geen officieel bericht van de FOM (die daarover gaat) te vinden. De voorzitter van een racen-in-Nederland-foundation wist ook nog van niks, en vond het erg jammer dat, mocht het wel zo zijn, de race niet naar Assen gaat. De faciliteiten zijn daar de laatste jaren onwijs opgeknapt, er zijn meer wegen rondom het circuit, dus hoeven de fans ook minder in de file te staan. Volgens een coureur die dichtbij het circuit van Zandvoort woont, valt dat dan weer onwijs mee. Er gaan jaarlijks 5 miljoen badgasten naar de kustplaats, dan moeten die 200.000 racefans geen probleem zijn *smiley die achter z’n oor krabt* nee maar die badgasten worden over een heel jaar uitgesmeerd, die racefans komen op 1 dag. Komt erop neer, we weten het dus nog niet. Ondertussen waren wij al vroeg klaar, konden we nog even de garage induiken om de kleppen te smeren, en daarna aanschuiven bij een heel rustige vrijmibo. Er scheen verkeerschaos te zijn in Noord Holland. Op de A7 was een ongeluk met 2 afgesloten rijbanen, verkeer reed om via A9, waar nog steeds aan de Leeghwaterbrug word gewerkt en het verkeer ook lekker opstroopt, binnendoorwegen stroomden vol, er waren collega’s die even na vieren uit Amsterdam waren vertrokken, en pas na 18:00 in de kantine stonden. Als dit een voorproefje is voor die 35% meer files die we straks krijgen, dan vind ik het mooi geweest. Dan stap ik op de fiets om bij een ander bedrijf te gaan werken. Bollen pellen ofzo. Of kuikens seksen *smiley die tegen z’n voorhoofd slaat* ownee dat is straks ook over.

Hoewel ik na zo’n week eigenlijk graag had willen uitslapen, ging de wekker toch weer vroeg. Alhoewel, om 8 uur begon het alweer licht te worden, dat maakte het weer een beetje goed. Tijd voor de schoonheidsspecialiste *smiley die in z’n handen wrijft* lekker liggen terwijl zij druk smeert, boent en knijpt. Daarna kon ik met een uitgestreken gezicht aanschuiven bij Moeder, die 3 grote pannen macaroni op tafel zette. Vader was met ooms en tantes aan het klussen bij Oma, en de hele ploeg schoof bij Moeder aan voor de lunch. Zelfs de nichtjes waren erbij. Het heeft toch wel wat hoor, zo’n groot gezin, met 4 generaties samen eten en kletsen. Oma werd weer thuis gebracht, de tantes doken de keuken in voor de afwas, en de nichtjes deden een poging om de melkdoeken op te vouwen. De drukte was voorbij, ieder ging weer z’n eigen weg. Voor mij was dat richting de stad, boodschappen doen voor Sinterklaas, boodschappen voor het konijn en de cavia, boodschappen voor Wingman die laatst in zijn enthousiasme de uiensnijder aan bonken trok, alleen de boodschappen voor mezelf kon ik nergens vinden *smiley die z’n schouders ophaalt* sorry lokale middenstand, ik heb mijn best gedaan, maar het draait toch weer uit op internetwinkelen. En een pizza eten op de bank die avond, want Wingman heeft de afgelopen weken wel heel vaak in de keuken gestaan om iets voor mij in elkaar te flansen *smiley die een kushandje doet* dat mag ook wel eens gezegd worden.

Zondag dan. Eindelijk uitslapen. Rustig wachten tot het zonnetje naar binnen prikt. De wasmachine draait al, kan ik ondertussen de boodschappen voor Sinterklaas gaan inpakken, zodat ze nog een maand in de kamer kunnen slingeren, we kunnen vergeten wat er in welk pakje zit en het straks echt een verrassing word wie wat krijgt *smiley die zit te glunderen* ook Vader en Moeder zijn ten prooi gevallen aan de commercie die het heeft gemunt op hun kleindochters, maar stiekem heb ik er wel zin in. Na Halloween en voordat we weer met vrede en kado’s onder de kerstboom moeten kruipen, nog even een echte Hollandse traditie er doorheen jagen. Net zoals we vanavond weer voor de tv zitten voor die andere Hollandse traditie: Boer Zoekt Vrouw *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* dat blijft toch de leukste manier om het weekend mee af te sluiten. Fijne zonnigdag allemaal!

NET ZO INTERESSANT

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *