Beste Babette: eerste keer strooien is een feit (deel 11)


Beste Babette, na een roerig weekend konden we maandag weer aan de gang. Een beetje afleiding van wat er allemaal was gebeurd, want de collega’s hadden ook een hoop te vertellen. Niet alleen moest er nagepraat worden over Boer Zoekt Vrouw, ook waren er grote verhalen over de open dag bij de nieuwe boot van Spaansen. In allerijl was er een bus geregeld die de nieuwsgierige mensen vanuit Winkel naar Harlingen en weer terug zou brengen *smiley die in z’n knuistje grinnikt* en dat viel op. Het was ook de dag dat Sinterklaas zou aankomen in Nederland, na alle consternatie vorig jaar vertrouwden de agenten de bus vol vrolijk gestemde kornuiten niet helemaal. Terwijl ik druk was met het aantrekken van mijn zondagse pak, kwam er in groeps-watsep een filmpje binnen van een wit busje met blauw-rode striping die de touringcar vol rode truien aan de kant zette. Wat een excursie naar een boot al niet teweeg kan brengen! Maar alles viel in het niet bij het ijzeren flatgebouw dat aan de kade lag, aan de stem te horen was iedereen nog steeds onder de indruk van al die meters, tonnen staal, immense motoren en het gigantische laadruim. Ondertussen reden wij ons vaste rondje van Schagen naar ’t Veld, nog steeds samen met dezelfde 2 collega’s. Tussen de schaften en telefoontjes door, hoorden we op de radio dat na de invallen bij de Duitse autobouwers, nu ook de Frans/Japanse merken aan de beurt zijn. De directeur van Renault-Nissan, Carlos Ghosn, was samen met een ander directielid opgepakt in Japan. Waar in Duitsland alle kantoren overhoop werden gehaald op zoek naar bewijzen voor het sjoemelen met dieselmotoren, daar ging het nu over iets persoonlijkers. De directieleden hadden hun belastingpapieren met de Franse slag ingevuld, en dat verschil was iets te groot om zomaar te laten gebeuren. Even voor de beeldvorming: Renault en Nissan werken al een tijdlang samen. Renault heeft een meerderheidsbelang in Nissan, Nissan een minderheidsbelang in Renault, ze zouden naar een echte samensmelting aan het toewerken zijn, en delen nu al veel kennis wat betreft electrische auto’s, waar beiden vrij groot in zijn. Kort geleden nam Nissan een meerderheidsbelang in Mitsubishi, dat niet helemaal lekker loopt met een nogal beperkt modellengamma, maar wel veel ervaring heeft met plug-in hybrides. Ondertussen is Renault ook eigenaar van budgetmerk Dacia, en is sinds kort het sportwagenmerk Alpine nieuw leven ingeblazen. Nissan heeft op zijn beurt luxemerk Infiniti onder z’n hoede. Dat verklaart onder andere waarom de Dacia Duster over 4WD techniek van de Nissan Patrol beschikt. Dankzij de samenwerking van Renault met Mercedes, waardoor de Citan als Duitse uitvoering van de Kangoo op de weg kwam, beschikte Infiniti ook over motoren van Mercedes. Het is een groot kaartspel, wie wat waar met wie deelt. Oja, en dan zijn ze ook nog actief in de Formule 1 (Renault) en Formule E (Nissan). Maar goed, Carlos Ghosn en het andere directielid, die niet bij naam werd genoemd, wilden dus iets teveel geld naar zichzelf toeschuiven. Om diezelfde reden lag Ghosn al niet zo lekker in de groep, zijn salaris werd door veel mensen als te hoog gezien. Ondanks dat hij met de samenwerking tussen Renault en Nissan de diverse merken een flinke oppepper heeft gegeven, was de 7 miljoen als directeur van Renault, iets van 4 miljoen als bestuurslid van Nissan en nog eens 2 miljoen als bestuurslid van Mitsubishi, misschien toch iets aan de hoge kant. Al vond hij dat zelf dus niet *smiley die in z’n handen wrijft* Nissan liet al weten dat ze hem willen ontslaan, en ik ben benieuwd wat voor beerputjes er nog meer open worden getrokken in dit verhaal. De autowereld, het is soms net alsof je de Privé bij de kapper zit te lezen.

Dinsdag zelfde rondje, het tempo zat er lekker in, ondanks de overduidelijke ochtendspits in Schagen. In de ochtend staan er veel mensen met hun auto te wachten voor de treinen die af en aan rijden bij het station, om vervolgens in de rij te staan bij de rotonde en het verkeerslicht wat daarna komt. Tussen de grijze forenzenbakkies door, kwamen er 2 opvallende auto’s voorbij. Een Aston Martin DB11, die niet direct opviel door de zwarte jas. Niet veel later gevolgd door een zelfde Aston Martin DB11, die wat meer opviel door de oncharmante witte jas. Tuurlijk, smaken verschillen, maar de babyblauwe die de foto’s sierde in een autotijdschrift, liet de lijnen een stuk beter uitkomen. Ondertussen was er groot nieuws op de radio, want in Utrecht was een popupstore (een winkel die er opeens is, en als je er dan heel wilt, is ie opeens weer weg) verschenen, waar condooms werden verkocht *smiley die in z’n knuistje grinnikt* en wat het nieuwswaardig maakte, was de paskamer in de winkel. Lachen gieren brullen natuurlijk voor de diverse radiomannetjes, het echte nieuws leken ze daardoor bijna niet meer te horen. Uit eerder onderzoek was al gebleken dat jongeren steeds later met sex beginnen, toch worden er steeds minder condooms gebruikt en komen SOA’s steeds vaker voor. Geen fijne ontwikkeling, volgens de initiatiefnemers van de winkel denken veel mensen dat je een SOA wel kunt oplossen met een antibioticakuurtje, maar er zijn ook ziektes die zich niet laten oplossen, of die zich pas openbaren wanneer je al andere mensen hebt besmet of zelfs onvruchtbaar bent geworden. Om met goed nieuws af te sluiten: er zijn tegenwoordig ook duurzame condooms, niet omdat je ze twee keer kunt gebruiken (nooit doen!), maar omdat ze zijn gemaakt van fairtrade rubber en in een minder milieubelastende verpakking zitten. Goed nieuws voor alle geitenwollensokkendragers, die kunnen met een gerust hart bonkeren zonder ziektes of kinderen over te dragen, maar ook goed nieuws voor De Aarde. In het kader van ‘alle kleine beetjes helpen’, want er is wel degelijk iets groters nodig dan een paar eerlijk geproduceerde condooms om de boel weer recht te trekken. We wisten al dat de zeespiegel langzaam stijgt, nu blijkt ook de bodem in Nederland langzaam te dalen. Door de droge periodes die steeds langer duren, droogt de bodem uit waardoor het inklinkt. De moessonregens die er vaak op volgen, kunnen daardoor ook slecht worden opgevangen in diezelfde bodem, wat niet alleen zorgt voor overlast in ondergelopen straten, maar het water word dieper in de grond dus ook niet meer opgeslagen *smiley die wit wegtrekt* waar we altijd hoofdschuddend kijken naar mensen in het buitenland, die aardbeving na aardbeving hebben omdat ze op een breuklijn wonen, of hun simpele houten huisjes verliezen in verwoestende tornado’s, daar moeten wij ons misschien ook zorgen gaan maken of we in Nederland nog wel zo veilig zitten.

Woensdag was het niet alleen druk op de route door Schagen, ook bij de trechter moesten we soms even wachten. Meerdere klussen worden er vanaf dezelfde loswal bediend, waardoor er veel vijfassers en trailers het pad op- en afrijden, terwijl ondertussen de kraan nonstop draait in een poging alle trechters vol te houden. De file op het pad kostte gelukkig niet zoveel als de files die vorig jaar op de weg stonden, want dat bedrag liep in de miljarden. De verwachting is dat het alleen maar meer gaat worden, zowel de files als de economische schade die het oplevert. Gladheid zal er echter geen oorzaak van zijn, als het aan Rijkswaterstaat ligt. Zij meldden helemaal klaar te zijn voor de winter, met honderden poppetjes en duizenden tonnen zout *smiley die in z’n handen wrijft* lekker op tijd, want het strooiseizoen begint al op 1 oktober bij sommige steunpunten. Sterker nog, de collega’s van het andere steunpunt hebben al 2 keer gestrooid, terwijl er bij het steunpunt in Heerhugowaard nog weinig activiteit is te zien. Hoewel het vooruitzicht van de korte nachten en het wakker gebeld worden mij nog niet echt heel vrolijk stemmen, ben ik wel nieuwsgierig naar het nieuwe steunpunt, of alles ook zo goed zal werken als de hoge piefen bij de vlootschouw dachten. En hoe zal het met de fietspadstrooiers gaan, die geen strooier maar een sproeier hebben nu. Met een vloeibaar zoutmengsel schijnen ze minder zout in het milieu te gooien, terwijl de ventweggetjes en fietspaden net zo begaanbaar blijven als voorheen.

Donderdag mochten we weer naar Schagen, waar ik nu de collega’s een beetje op weg moest helpen met de boordcomputer. Vorige week ben ik er al mee gestart, de omhoogdatering word nu verder uitgerold naar andere BC’s. Afgeleid door de vraag hoe en wat na het lossen, vergat ik jouw knevels dicht te doen, waardoor we vervolgens onder de trechter zand stonden te lekken door de open achterklep. Terwijl de loswalmedewerker de route naar de bakker uitlegde, vloekte ik nog wat op iedereen in het algemeen *smiley die zit te tandenknarsen* nouja het is ook al een hele tijd goed gegaan natuurlijk. En ik hoef niet perse naar de bakker, want we zitten ook al 2 weken op een collega te wachten. Die had een klassieke ‘ketting strak is gebak’ op het werk gehad, en ja, dat geld ook als je er een sleepband voor gebruikt, maar hij was nog steeds niet langs de bakker of supermarkt gereden om de collega’s en vooral de machinisten op het werk vrolijk te stemmen. Eigenlijk moeten we niet zeuren ook, als je de nieuwsberichten hoort. Al dat ongezonde eten met die overdaad aan onnodige suikers, het is gewoon niet goed voor je. In Nederland gaan 1 op de 3 mensen dood aan kanker. 2 van de 3 eindigen met een andere oorzaak in de kist, maar bij eenderde van de bevolking is kanker de doodsoorzaak. Om die cijfers in perspectief te plaatsen: alleen in Slovenië gaan er verhoudingsgewijs meer mensen dood aan kanker, in heel Europa is het gemiddeld 1 op de 4. Dus 3 van de 4 die om andere redenen dood gaan. En dat viel op, want Nederland is toch een gezond land? Het werk is niet ongezond en zwaar, want daar hebben we regels voor. Het is eten gezond en overal beschikbaar. We hebben geen smog, geen stralende Tsjernobyl, geen uitputtende werkdagen in stoffige mijnen, waar komt het dan vandaan? De berichten over de brug in Waalwijk, die langer dicht blijft voor onderhoud omdat er chroom6 in de verf is aangetroffen, zal die zoveel gevallen van kanker hebben veroorzaakt? De CO2 uitstoot die wereldwijd weer is gestegen in plaats van te dalen, zal die dan toch voor iets teveel vuile lucht in Nederland hebben gezorgd? Volgens sommige onderzoekers word het ook veroorzaakt doordat vrouwen in jaren ’70 massaal aan het roken sloegen, en daar plukken we nu de spreekwoordelijke vruchten van. Roken was altijd iets voor mannen, maar met het feminisme werd ook die hobby beschikbaar voor vrouwen. Het goede nieuws is dat in andere Europese landen de vrouwen ook zijn gaan roken, alleen wat later dan in Nederland. Daar gaat het percentage van dood-door-kanker dus ook nog omhoog, en dat is fijn, want dan wijkt Nederland in de cijfers tenminste niet in negatieve zin af.

Donderdagavond mochten we ook aan de gang *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* het eerste rondje strooien was een feit. Om het seizoen goed te beginnen werden we ’s middags al gebeld, zodat we op tijd op de hoogte waren en op het gemakkie konden eten. De planner had al een bericht naar de garage gestuurd dat mijn strooiauto moest worden opgebouwd *smiley die een kushandje doet* dus hoefde ik die avond alleen maar de sleutels te pakken en met het bokkende trekkertje naar het steunpunt te toeren. Het opbouwen ging vlot, onder het verlichte afdak met de stroomaansluiting binnen handbereik werkte het een stuk makkelijker dan op het vorige steunpunt. Dankzij de hulp van de coördinatoren en de vakkundige machinist waren bijna alle auto’s snel op pad. Bij terugkomst van het rondje werd ik niet alleen verrast door een collega die midden op het pad stond leeg te draaien omdat er verkeerde stekkers in de zoutloods waren opgehangen, ook bleek de haperende strooier van de andere collega het onderweg te hebben opgegeven, waardoor ik nog een stukje van zijn route mocht overnemen. Het ging mooi, met 3 assen minder dan normaal was ik nu erg wendbaar op de keerpunten in de route. Voor de automobilisten was het nog wel even wennen. Inhalen over een verdrijvingsvlak, inhalen terwijl er tegenliggers aankomen, inhalen over de linksaffer voor het verkeerslicht, terwijl ik daar linksaf draaide om te keren, er waren een paar puntjes van aandacht. Mocht er weer een Siberische Tijger, Russische Beer of gewoon een Oudhollandsche Anton Pieck-winter over ons land trekken, dan ga ik ervan uit dat de automobilisten zich wel wat netter gaan gedragen als ze zijn gewend aan de strooiauto’s op de weg. Tegelijkertijd zou ik wel kunnen wennen aan het nieuwe steunpunt, als straks alle juiste stekkers op de goede plek hangen en ook zijn aangesloten. De missende la in de keuken was gemaakt, de voorraad theezakjes was aangevuld met verschillende fruitige smaken, het schoonmaakbordes was even wennen maar qua veiligheid zeker een vooruitgang met voorheen, toen we nog ouderwets op de strooier moesten klimmen om echt alle zout uit de bak weg te spoelen. En jawel *smiley met schaamrood op de kaken* een rectificatie! Vorige keer was ik niet erg te spreken over de toiletten, omdat er slechts 1 te zien was op de benedenverdieping. Nu alle deuren zijn voorzien van stickers, blijken er 2 toiletruimtes aanwezig te zijn, zodat mannen en vrouwen heel ouderwets en niet genderneutraal apart kunnen toiletteren *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* mocht het deze winter spaak lopen, dan kan ik me terugtrekken in een enorme ruimte waar slechts 1 wcpot hangt en waarvan de enorme deur beschikt over een slot. Moeten we wachten, dan hoef ik alleen maar te zorgen voor een waterkokertje, tijdschrift, geurige zeepketting en comfortabele stoel om helemaal tot rust te komen in mijn vrouwendomein.

Ondanks de extra route lag ik nog net voor middernacht op bed, waardoor ik vrijdag niet al te vermoeid aan de werkdag met jou begon. De afgelopen weken waren we al doodgegooid met Black Friday. Ik dacht dat Nederland anti-zwart was *smiley die aan z’n kin krabt* we mogen geen negerzoenen eten, Zwarte Piet word verbannen, maar voor Black Friday staan mensen in de rij. Zelfs bij de trechter. Vele vrachtwagens, trekkertjes met kiepers en zelfs wat particulieren die hun aanhanger wilden vullen, reden het pad op en af. Tussen al die drukte door hoorden we op de radio dat de arbeidsproductiviteit omhoog moet, omdat de lonen dan ook omhoog gaan *smiley die achter z’n oor krabt* nog harder werken dus? Het volgende bericht zorgde voor nog meer verwarring, want ondanks de aantrekkende economie en het enorme woningtekort, zijn er afgelopen periode meer bouwbedrijven failliet gegaan, terwijl dat aantal juist dalende was. Door een gebrek aan personeel, wat daardoor ook duurder word, en de stijgende prijzen van de grondstoffen, komen de marges steeds meer onder druk te staan. Ook de autoverkoop was in het afgelopen kwartaal een stuk hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Op zich niet vreemd, omdat er door de overgang van de NEDC-meetcyclus naar WLTP-meetcyclus vaak meer uistoot is, waardoor de BPM (ondanks de vage en ingewikkelde omrekensommen) omhoog is gegaan in het huidige kwartaal, en veel dealers proberen te scoren door op de voorraad nog wat korting van de oude prijzen af te schaven. En natuurlijk zit de electrische auto ook in de lift, vooral de duurdere modellen, omdat die na 1 januari niet meer de volledige 4% lage bijtelling betalen. Toch werd het nieuws gebracht als een goed bericht, met als kanttekening dat de dealers nog niet precies weten hoe al die auto’s in de toekomst onderhouden moeten worden, want ook in de garages is een groot tekort aan handige types die het niet erg vinden om hun handen vuil te maken. We moeten dus harder werken om de lonen omhoog te krijgen, terwijl bouwbedrijven en autogarages al het uiterste vergen van hun personeel, omdat er gewoonweg tekort personeel is. En waarom zouden we ons eigenlijk over de kop moeten werken voor een hoger loon? In een ander bericht werd weer gemeld dat het aantal mensen onder de armoedegrens is gedaald van 1,2 naar 1 miljoen. In Nederland zijn er slechts 1 miljoen mensen die moeten rondkomen van een inkomen lager dan 1100,- euro, de grens die de overheid heeft gesteld als ‘minimaal nodig om rond te kunnen komen in Nederland’. Eigenlijk zouden alleen die dus harder moeten werken om meer loon te krijgen, en kan de rest gewoon op hetzelfde tempo doorgaan.

Zaterdag trokken Wingman en ik naar de boerderij van Vader en Moeder. Het waren 2 roerige weken geweest, ondanks dat het werk gewoon doorging wilde het hoofd niet echt leeg raken, dus had Wingman het idee om weer eens ouderwets aan het werk te gaan. Klussies doen op het erf, lekker in de frisse buitenlucht, de kop leeg laten waaien. Samen met Oom studderden we wat in de schuur, de stal en op het erf. Mest mixen, koeien voeren, garage vegen, was ophangen, plantjes winterklaar maken, radio in de trekker bouwen, de dag vloog voorbij. Na de koffie en koek was het tijd om koeien te melken, en reden Wingman en ik weer terug naar huis om even bij te komen op de bank. Konden we mooi de kwalificatie van de Formule 1 even terugkijken. En meteen maar de Formule 2, die begon met een spectaculaire start waar de brokken vanaf vlogen. Er werd geraced op het circuit van Abu Dhabi, tijdens de kwalificatie zakte het warme zonnetje achter de horizon, en zagen we hoe Hamilton de pole positie pakte met zijn meest geweldige auto. Hij had een enorm goede band met haar (ik ben dus niet de enige die auto’s als vrouwelijk ziet) opgebouwd, en bedankte uitgebreid de technische staf die dit allemaal mogelijk had gemaakt. Naast hem stond zijn teammaat Bottas met die andere Zilveren Pijl, de tweede rij was voor de Steigerende Paarden van Vettel en Raikkonen, daarachter de Rode Stieren van Ricciardo en Verstappen, gevolgd door de rest van het veld.

Zondag was het tijd om uit te slapen, brunchen met een lekker vers eitje van de boerderij, en daarna voor de tv om de voorbeschouwing te kijken. Wingmans Vader kwam ook meekijken en had appeltaart mee voor een uitgebreide brunch. Met slagroom, uiteraard. Hoewel het in Abu Dhabi warm moest zijn, waren we een beetje in de war door de extra beharing, deden alle coureurs mee aan movember? Probeerden ze zich aan te passen aan de lokalo’s? Max had weer wat pluis aan z’n kin groeien, Sainz had een al wat serieuzere baard, bij de wandeling over de grid tijdens de voorbeschouwing was dat echter weer netjes geschoren. Alleen Ricciardo had die memo even gemist, die stond er met een foute Duitse pornosnor. Misschien ook omdat hij zijn armen niet zo ver kon optillen, want er leek wel wat therapeutisch tape op zijn rug te zijn geplakt. Maar goed, de race. Max stond op de wat zachtere band en hoopte punten te kunnen pakken, het liep echter anders. Hij verloor bij de start 4 plaatsen en kwam achter zijn BFF *smiley die een bordje SARCASME omhoog houd* Ocon terecht. De aandacht werd echter snel afgeleid door Hulkenberg en Grosjean. Door een touche katapulteerde het Wybertje van Hulkenberg over het voorwiel van de Haas, sloeg over de kop en kwam daarna ondersteboven tegen de bandenstapel terecht. Terwijl de safety car de leiding over nam, probeerden de marshalls de auto weer op z’n pootjes te zetten, zodat Hulkenberg er eindelijk uit kon klimmen, waarna hij werd afgevoerd in de medische taxi. Na een paar ronden volgde de herstart met Hamilton, Bottas, Vettel, Raikkonen, Ricciardo en Leclerc in de top 6, Verstappen kon eindelijk het gevecht aangaan met de Roze India van Ocon. Beetje duwen en trekken, klein tikje met de band, Ocon voor laten gaan op het rechte stuk maar daarna er gewoon voorbij. Ondanks de hogere topsnelheid konden zowel Ocon als teammaat Perez de Rode Stier niet bijhouden in de bochten. In ronde 7 stopte Raikkonen ermee. Het was zijn laatste race bij Ferrari, maar zijn Steigerende Paard was er al snel klaar mee. Hij kwam stil te staan op het rechte stuk, de kortste weg om naar zijn vrouw en airco toe te wandelen. Gelukkig kan hij nog even vakantie vieren voordat ie bij Sauber Romeo aan de gang moet. Tijdens de virtuele safety car die Raikkonen veroorzaakte, kwam Hamilton binnen voor een vroege pitstop. Niet lang daarna volgde Vettel, die zijn stop deed in 3.7 seconden. Verstappen was inmiddels alweer aangesloten bij de top 5, door de pitstops kwam hij op een tweede plek achter Ricciardo, maar moest toen ook naar de bandenboer. In 2.08 seconden reed hij daar weer weg, 1.7 seconden sneller dan Vettel, en daarmee kon hij met zijn Rode Stier weer aansluiten op plek 5. Halverwege de race werd het nog even spannend, er waren druppels gezien *smiley die met z’n ogen rolt* zit je midden in de woestijn, gaat het nog regenen ook! Het viel mee, er was nog wel bliksem gezien, maar daarna hoorden we er niets meer over. Vervolgens was het Ericsson die uitviel met motorpech, net als bij Raikkonens Paard word ook zijn Sauber Romeo aangedreven door een Ferrari motor. Of het iets met elkaar te maken heeft, kon nog niet gezegd worden. Tussen het racen door keken we naar Will Smith die de camera hanteerde. In de laatste race viel er weinig meer te winnen, het kampioenschap voor coureurs en constructeurs is al verdeeld, dus tijd genoeg om ontspannen wat beroemde mensen in beeld te laten komen. Terwijl er genoeg te zien was op de baan. Vandoorne streed voor een plek in de top 10 met Ocon en Grosjean, wat Ocon een straf van 5 seconden opleverde omdat hij de baan verliet en volgens de commissarissen daarmee een voordeel behaalde. Beetje gelul maar dat maakt voor de Verstappen fans natuurlijk niks uit. Ondertussen zaten we al in rondje 33, en kwam ook Ricciardo naar binnen om de klauwen van zijn Rode Stier te laten bekappen, hij viel daarmee terug naar een vijfde plaats achter teammaat Verstappen. Hamilton reed nog steeds fier vooraan met zijn Zilveren Pijl, gevolgd door Bottas. Die raakte het een beetje kwijt, bevangen door de hitte of geknakt onder druk? Vettel zag zijn kans schoon en pakte plaats 2. Niet veel later kwam ook Verstappen aan de Zilveren Pijl voorbij. Nadat zelfs Ricciardo er voorbij was gegaan, was het voor Bottas tijd om de pits op te zoeken voor een setje vers rubber. Er zaten inmiddels genoeg vlakke kantjes aan, en er was tijd genoeg want Sainz volgde op ruim 45 seconden. Alonso, die niet alleen zijn laatste race voor McLaren maar ook in de Formule 1 in het algemeen reed, was afgezakt tot een dertiende plaats, maar reed nog wel voor zijn teamgenoot Vandoorne die op 16 stond. Beiden werden trouwens op een ronde gezet. Niet door Ocon, want die nam afscheid van zijn Roze India bolide voordat de vlag zwaaide. Hij wist de pits nog te halen, tenminste, de ingang. Het laatste stukje naar de pitbox moest met behulp van de marshalls gebeuren. Terwijl die auto werd weggerold kwam Gasly voorbij met een rookgordijn. Het Pinkenbulletje vond het ook wel genoeg geweest, en zou de zwartwit geblokte vlag niet halen. Gasly mocht naar de pitbox komen, maar moest toen toch meteen zsm asap zijn auto stilzetten langs de baan. Lichte paniek was in zijn stem te horen toen hij naar de marshalls riep dat zijn auto in de fik stond, maar dat was vanuit ons standpunt niet echt te zien. Door de uitvallers was Alonso wel opgeklommen naar de elfde plek. Hij maakte nog een remfoutje en kwam buiten de baan terecht, waarvoor hij 5 seconden straf kreeg omdat de raceleiding ook dit zag als het halen van een voordeel. Ondanks dat zou hij tot driver of the day worden gestemd. De straf maakte trouwens weinig uit, want zijn voorsprong op Hartley op 12 was dik 20 seconden. Uiteindelijk was het Hamilton die als eerste onder de geblokte vlag doorreed, gevolgd door Vettel en Verstappen, waarmee Ricciardo net naast het podium greep. En eindelijk *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* eindelijk konden er dan eens donuts gedraaid worden! Er hoefden geen motoren of onderdelen gespaard te worden, dus gingen Hamilton, Vettel en Alonso tekeer dat het een lieve lust was. Na het korte interview naast de auto’s dook de top 3 de afkoelruimte in, waarna de podiumceremonie moest gebeuren. Lewis choqueerde of schoffeerde (wat U wil) het publiek door zijn gespierde rug met bijna onzichtbare tattoo van Jezus op zijn donkere huid te tonen. Jawel, 133 dagen om bij te komen, en dan gaat de show die Formule 1 heet weer verder. Nog even een hapje eten, Boer Zoekt Vrouw kijken, dan is het weekend alweer voorbij. Fijne avond allemaal!

NET ZO INTERESSANT

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *