Fiat Panda valt door de mand bij de Euro NCAP testen

Slecht nieuws voor alle bestuurders van een Fiat Panda uit 2018. Want de auto die jullie besturen is de tweede auto sinds de Fiat Punto die 0 (das een nul) sterren heeft gehaald bij de laatste Euro NCAP testen. Dus een welgemeend advies aan bestuurders van Fiat Panda’s (en anderen natuurlijk) rij voorzichtig.

En het wonderbaarlijke aan het verhaal is dat Fiat de laatste jaren juist prima tot uitstekend uit de Euro NCAPtesten kwam met verschillende 3 en 5 sterren auto’s. Dus hopelijk is dit een leermoment voor Fiat en nemen ze de veiligheid van de Panda nog eens onder de loep. Want de Panda is gewoon een leuke auto die ook lekker rijdt. Maar die qua veiligheid volgens Euro NCAP nog wat te kort schiet.

Mocht je op zoek zijn naar een 5* auto dan kun je beter in het hoge middensegment terecht want de Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I Pace, Peugeot 508 en de Volvo V60 verdienden allemaal de hoogste waardering. Helaas hangt aan die veiligheid ook een stevig prijskaartje.

The 2018 facelift FIAT Panda has today been given one of the lowest ratings in Euro NCAP’s history, having failed to achieve more than 50% in any of the car safety organisation’s four key testing categories. The safety of children seated in the rear was of specific concern to experts, with the FIAT Panda’s Child Occupant Protection score of 16% falling significantly short of the 79% average[1].

Matthew Avery, Director of Research, Thatcham Research comments, “Most troubling is that the FIAT Panda is seen as a good choice for young drivers and fledgling families. But the only safety technology fitted were seatbelt reminders and the rear system failed to meet requirements, so wasn’t even rated. Where budgets are tight, consider a safer small car second-hand, like the five-star SEAT Ibiza.

“Carmakers across all categories have responded positively to the more exacting tests brought in by Euro NCAP this year, especially those that assess crash avoidance technology. As the bare minimum, a standard-fit Autonomous Emergency Braking system should be available with the FIAT Panda. This is especially important since the car offers so little protection in the event of a collision.

“These shocking Euro NCAP test results demonstrate an inconsistent commitment to safety, as FIAT has produced four and five-star cars in the past.”

2 Comments

  1. Jan Clevering 7 december 2018 Reply
  2. Marius van Huygen 2 februari 2021 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *