Dakar 2019 preview

De persberichten met previews op de komende Dakar stromen weer binnen. Ik zet ze voor je op een rijtje.

Tim en Tom Coronel kijken vol goede moed uit naar start Dakar 2019
De kerstdagen zijn achter de rug, het vuurwerk is afgeschoten en het nieuwe jaar is ingeluid. Dat betekent maar één ding: de Dakar Rally staat voor de deur!

Na maanden – zeg maar bijna een jaar – aan voorbereiding zijn Tim en Tom Coronel in Peru gearriveerd voor de zwaarste uithoudingsproef ter wereld. De afgelopen maanden stonden volledig in het teken van de bouw en ontwikkeling van ‘The Beast 2.0’. Het onderstel van de Jefferies Baja-buggy uit 2018 bleef behouden, maar de rest werd in de werkplaats in Huizen eigenhandig ontwikkeld. De nieuwe versie is lichter, sneller en betrouwbaarder maar uiteraard wel voorzien van het welbekende ‘Coronel-sausje’.

“In februari besloten we om toch maar even zelf de schouders onder het project te zetten”, legt Tim uit. “Dat is volgens onze normen en waarden goed gelukt. Nu gaan we kijken of hij echt Dakar-proof is. De organisatie wil maar één ding: dat je uitvalt. Het is aan ons om die uitdaging aan te gaan. De voortekenen zijn goed. Vanaf april zijn we er zeven dagen per week mee bezig geweest. Als team hebben we er nog nooit zo mooi voor gestaan, daar zijn we trots op.” Zijn tweelingbroer vult aan: “We hebben vanaf het chassis alles zelf opgebouwd. Dat maakt het best spannend, want we kunnen niet het team of de auto de schuld geven als er iets mis gaat. Vorig jaar reden we met een auto die we niet kenden, ook mechanisch niet. Nu weten we waar elk draadje loopt, want we hebben het zelf gedaan. Daarom heb ik heel veel vertrouwen, meer dan ooit.”

Coronel-style
Tom geeft toe nauwer betrokken te zijn geweest bij het project dan in de voorgaande jaren: “Het is een driejarig project dat we samen zijn aangegaan. Vorig jaar ging er heel veel fout. Direct na thuiskomst hebben we een lijst opgesteld met alles dat we moesten rechtzetten. Die lijst hebben we helemaal afgewerkt. Met z’n tweeën hebben we ervoor gezorgd dat de auto naar ons idee Dakar-proof is.”

Eén ding is zeker: Tim en Tom doen het zoals altijd op hun eigen unieke wijze: “Het is een Jefferies-buggy met een Coronel Dakar-sausje”, verzekert Tom. “We wilden een auto die anders is dan alle andere auto’s en dat lijkt me gelukt. Dit is wat wij gaaf vinden, Coronel-style. Je kunt met ons budget ook een auto van een grote fabrikant huren, maar hoeveel passie en involvement gaat daar dan in zitten? Voor die fabrieksjongens wordt alles in elkaar gezet, dat is een heel andere stijl. Wij doen het op onze manier, dit is zoals wij de Dakar willen rijden.”

Boefjes van de klas
De doelstelling is helder, stelt Tim: “Finishen is altijd het doel, maar wij leggen de lat graag wat hoger. We mikken op een plekje in de top-20. En we willen ervoor zorgen dat we op een leukere manier dan voorgaande jaren aan de eindstreep komen. Maar het allermooiste is en blijft natuurlijk dat we het boefje van de klas zijn!”, sloot hij met een grote lach af.

Rainbow Truckteam goed voorbereid aan start Dakar 2019
Vol goede moed lopen de mannen van het Rainbow Truckteam door het servicepark van de Dakar Rally in Lima. De racetruck en de assistentievoertuigen zijn opgehaald uit de haven, zaterdagochtend moeten die een laatste keuring ondergaan en dan is alles gereed om zondag over het startpodium van de Dakar Rally 2019 te rijden. Wat captain Gerrit Zuurmond en navigator Jasper Riezebos betreft kan het feest beginnen.

Er is nogal wat veranderd bij Rainbow ten opzichte van vorig jaar. De crew in de racetruck is hetzelfde: Gerrit Zuurmond aan het stuur, Jasper Riezebos als navigator en Klaas Kwakkel als de technische man. Maar ze zitten niet in dezelfde truck waarmee ze vorig jaar wegens technische problemen moesten opgeven.
“We hebben een nieuwe MAN”, vertelt Zuurmond. “Eentje die we van het VEKA-team hebben overgenomen. Het is een perfecte auto, die we perfect hebben laten klaarmaken. Op technisch vlak hebben we het – denk ik – veel beter voor elkaar dan vorige jaren.” De truck is die waarmee eerder Hans Stacey reed. Aan het serviceteam van Rainbow is de monteur toegevoegd die bij Stacey in de MAN zat: Jan van der Vaet. Hij kent de auto van binnen en van buiten. Het technische team staat onder leiding van Gerrit van Werven, die eerder de racetruck van Rainbow bestuurde en die zodoende uit ervaring weet wat er nodig is.

Met een heuse racetruck onder het achterwerk is de mogelijkheid groter geworden dat Zuurmond deze keer wel de finish haalt. “Al weet je het bij de Dakar natuurlijk nooit”, realiseert hij zich. “Finishen is zeker het doel, maar dan mag je niet teveel tegenkomen. Met zeven dagen heel veel zand en duinen op het menu wordt het er echt niet gemakkelijker op. Ik vind het wel mooi hoor, zoveel duinen. En Jasper is daar ook goed in. Die kan de duinen lezen. Ik heb er alle vertrouwen in, maar de eerste dag zullen we toch weer even moeten wennen aan de auto en de omgeving.”

Jasper Riezebos is het met zijn chauffeur eens. Het afgelopen jaar reed Rainbow geen andere rally’s. De navigatieskills moeten dus de eerste dag in Peru waarschijnlijk wel even worden opgepoetst. “Maar die slag heb je zo weer te pakken”, verzekert Riezebos. “Het is vooral even afwachten wat de trucs van het roadbook zijn dit jaar. Vorige jaren werden die geschreven door Marc Coma: dat is een echte motorman en die bouwde er overal venijnige dingetjes in. Waypoints die net achter een topje liggen, of aan de andere kant. Met een motor is dat goed te doen, maar met een truck ben je veel minder wendbaar en flexibel. Ik weet niet wie ze nu maakt; het kan meevallen, maar ook ontzettend tegenvallen.”
Foto Rallymaniacs

Erik van Loon klaar voor zijn tiende Dakar
Afgelopen donderdag zijn Erik van Loon en Harmen Scholtalbers vertrokken naar Lima voor Dakar 2019. Met de Toyota Hilux van het Belgische Overdrive Racing gaan zij voor een plaats in de top vijf van de zwaarste rally ter wereld. Vrijdag is de Hilux nog onderworpen aan een laatste test voordat zij door de keuringen gaan op zondag. Daarna volgt de officiële startceremonie en op maandag worden de eerste kilometer gereden.

Van Loon heeft hoge ambities: “In 2015 is het gelukt om vierde te worden in Dakar. Dat lukte toen door constant te rijden zonder al te veel risico’s. Dat is eigenlijk ook het plan voor dit jaar. Harmen heeft natuurlijk een paar jaar geen Dakar gedaan, dus we willen het graag opbouwen in de eerste week. Het zal een zware rally worden, dus het belangrijkste is om de finish te halen zonder teveel fouten. Als dat lukt dan moet een top vijf klassering haalbaar zijn en dan durf ik wel voorzichtig te dromen van een podiumplek.”

© PHOTO-NICK- WILLY WEYENS


De concurrentie zal echter hevig zijn dit jaar. Met ruim 100 auto’s aan de start en met een groot aantal voormalig winnaars wordt de strijd in de top van het veld serieus. “Sainz, Al-Attiyah, De Villiers, Peterhansel, Roma, noem ze allemaal maar op. Ze hebben allemaal de Dakar al eens gewonnen met de auto. Despres, Roma en Peterhansel ook met de motor, dus ze weten hoe ze een topklassering moeten halen. Dan rijden er ook nog een aantal rijders met minder ervaring maar met goed materiaal die zeker kans maken. Zoals Przygonski, Prokop, Loeb, Ten Brinke en Hunt. We gaan ons best doen om ons niet af te laten leiden en willen gewoon ons eigen ding gaan doen.”

Dat deze editie van Dakar een spektakel gaat zijn, staat volgens Van Loon al wel vast. “We hebben tien wedstrijddagen, alles in het zand en duinen van Peru. In de eerste week staat er ruim 1500 kilometer aan proef op het programma en in de tweede week 1400. Dat zijn serieuze etappes waar echt verschil gemaakt kan worden, iedere dag. De twee dagen voor de rustdag hebben we een marathonetappe, dus is er tussendoor geen service. Dan rijden we in totaal 800 kilometer op snelheid, dat wordt interessant!”

Van Loon en Scholtalbers rijden met nummer 317 op de Toyota Hilux.

© PHOTO-NICK- WILLY WEYENS


Michiel Becx: “Het gaat eindelijk beginnen!”
Het is een jongensdroom die uitkomt voor Michiel Becx en Edwin Kuijpers: hun eerste Dakar deelname. Zondagavond zullen zij met de MitJet Off Road over het podium in Lima rijden en op maandag start de eerste stage van de zwaarste rally ter wereld. Eerder vandaag is het team door de administratieve en technische keuringen gegaan.

Becx geniet nu al in volle teugen van de entourage in Lima: “Het is echt geweldig om te zien en om dit mee te maken. We hebben natuurlijk al diverse rally’s gereden, zelfs een WRC. Maar dat alles verbleekt bij wat er hier gebeurt bij de Dakar. Zo’n groot bivak, iedereen is vriendelijk en attent. De lokale bevolking ziet ons als een soort held. Heel erg apart om dat te zien.”

De keuringen verliepen zonder problemen. “Het duurt vooral lang,” vertelt Kuijpers. “We begonnen met de administratieve keuringen, dan moet je alle stempels verzamelen op een formuliertje. Iedere stempel is een aparte tafel. Daarna volgt de technische keuring, doordat de buggy in Le Havre al gecheckt is, was dit zo gebeurd. En nu moeten we wachten tot de start!”

Zondag vindt de podiumceremonie plaats in Lima en op maandag worden de eerste kilometers gereden in het Peruaanse zand. “De rally begint met een special van 84 kilometer van Lima naar Pisco. Het is een proloog, maar zal zeker geen makkelijk rondje zijn. Op de tweede etappe beginnen de auto’s, dus we worden meteen goed getest!”

‘Team De Rooy op podium aan de finish is het belangrijkste’
Natuurlijk is Gerard de Rooy afgereisd naar Peru met als doel de Dakar Rally van 2019 te winnen. Maar de tweevoudig Dakar-kampioen is ook tevreden als er iemand anders van Petronas Team De Rooy Iveco op het hoogste podium staat. “Of dat nou Ton van Genugten, Maurik van den Heuvel, Federico Villagra is of ikzelf: Team De Rooy op de hoogst haalbare plaats aan de finish krijgen is het belangrijkste. Iedereen moet elkaar helpen.”

De vier Iveco Powerstars kwamen zonder problemen door de keuring in Lima, waar zondag om 15.00 uur lokale tijd (21.00 uur Nederlandse tijd) de ceremoniële podiumstart van de Dakar is, en waar maandagochtend de rally echt van start gaat. De eerste trucks beginnen dan omstreeks 13.30 uur (18.30 uur) aan de openingsproef van 84 km.

© Rallymaniacs


Goede herinneringen aan de duinen
Gerard de Rooy kijkt er naar uit. “Ik heb goede herinneringen aan de duinen van Peru”, zegt hij. “In 2012 heb ik hier de Dakar gewonnen. Toen heb ik er niet veel van meegekregen, omdat ik toen zo bezig was met gecontroleerd rijden om mijn overwinning niet te verspelen, maar de eerste dagen van de Dakar van 2013 staan me helder voor de geest. Het was echt super.”
De duinen in Peru zijn een van de redenen dat De Rooy na een jaartje afwezigheid zin heeft in de Dakar. “Duinen en zand ligt ons goed – het hele team – maar er kan ook van alles gebeuren. Je kunt er heel veel winnen, maar ook ontzettend veel verliezen. Je moet goed je kop erbij houden en niet teveel riskeren. Je hoeft geen etappes te winnen om de Dakar te winnen. Van de top 5 van vorig jaar zijn er maar twee níet omgevallen in de duinen. Als je geluk hebt, sta je snel weer overeind, maar als je pech hebt, lig je daar een uur. Op de rustdag kijken we hoe we er als team voor staan: wie er het beste bij staat en wie de backup-rijder wordt. Als Villagra of ikzelf een uur in de duinen hebben gelegen, heeft het weinig zin meer. Dan kun je nog voor een paar dagoverwinningen gaan, maar het belangrijkste is dan toch om iemand anders van Team De Rooy op het podium te krijgen. Alleen al daarom is het belangrijk dat we hier met vier sterke rijders zijn: we moeten elkaar helpen.”

© Rallymaniacs


Van Genugten in tactische modus
Een goede klassering is ook voor Ton van Genugten het doel voor deze Dakar. De vier dagzeges die hij vorig jaar behaalde waren leuk, maar in het klassement eindigde hij als negende. “Het is zaak om stabieler te presteren en de slechte dagen minder slecht te maken”, denkt hij. “Het is spannend in de duinen, maar ik ga er toch maar een tandje af halen. Een etappeoverwinning is leuk, maar ik zit niet te wachten op het openen van de proef de dag erna. Daar verlies je alleen maar op. Ik begin dus in ‘tactische modus’ aan de eerste proef maandag. Ik start als tiende truck, ik hoop ergens tussen de vierde en de zesde plaats uit te komen. Niet als eerste in elk geval.”
Hoewel Van Genugten er zelf een ‘tandje af’ doet, zal de gemiddelde snelheid waarschijnlijk wel omhoog gaan. Alle vier de Iveco’s zijn nu uitgerust met automatische versnelling, waardoor ze naar verwachting zo’n tien tot vijftien procent sneller door de duinen kunnen. “Daar hebben we wel een stap mee gezet”, meent Van Genugten.

© Rallymaniacs


Van den Heuvel meer dan enthousiast
Teamgenoot Maurik van den Heuvel is het daar roerend mee eens. “Ik ben daar méér dan enthousiast over. Die automaat is echt ongelooflijk. Trucks die nog met een handgeschakelde versnelling naar de Dakar komen, hoeven niet eens te denken aan een plaats bij de top 5, als je het mij vraagt.”
Bij de shakedown van Team De Rooy in een duinengebiedje net buiten Lima maakte Van den Heuvel voor eerst echt goed kennis met zijn nieuwe truck. Hij werd er heel blij van. “Niks meer aan doen. Ik heb zelfs niets veranderd aan de schokbrekers. Ik vind het prima zo.” De coureur die vorige jaren nog meedeed met zijn eigen team, is sowieso erg te spreken over Team De Rooy. “Het is een fijne club. Alles is goed geregeld, topmonteurs die hun vak verstaan, heel professioneel allemaal. Dat geeft veel rust, ook vooraf. Vorig jaar riep ik dat ik nooit in zo’n team zou willen rijden, maar die woorden neem ik terug. Het bevalt erg goed.”
Net als De Rooy en Van Genugten verwacht Van den Heuvel een hevig gevecht in de duinen met concurrenten als Kamaz, MAZ en Renault. “Ik kan zo een man of vijftien opnoemen die in aanmerking komen voor het podium, maar daar passen er maar drie op. In de duinen kan het alle kanten op. Letterlijk. Volle bak gaan is nooit mijn stijl geweest, maar dit jaar zeker niet. Ik wil niet te veel op de limiet rijden. Een dagoverwinning is leuk voor het plakboek, maar verder levert het niets op.”

© Florisse Creative


Maik Willems hoopt op een grote taart (met kers)
Een beetje mopperend loopt Maik Willems over het terrein waar de keuringen voor de Dakar Rally 2019 worden gedaan. Het duurt hem allemaal te lang. “Volgens mij doen ze het erom, zodat we er maandag allemaal extra veel zin in hebben. Ze laten ons kijken naar de taart, maar we mogen er nog niet aankomen.”

Het zit het Bastion Hotels Dakar Team niet mee bij de keuringen. Eigenlijk zouden ze vrijdagavond al klaar moeten zijn, maar toen ging het allemaal zo traag dat ze zaterdag moesten terugkomen. En ook dat schoot allemaal niet op. “We hadden vrijdag ook nog even willen testen, maar er waren wat technische probleempjes met de auto, waardoor we dat maar niet hebben gedaan.”
Willems en zijn navigator Rob van Pelt duiken dus maandag het zand in zonder even te hebben geproefd. Dat maakt de start van de Dakar extra spannend. “Meteen in het zand beginnen is wel zwaar, maar ze zullen vast niet met het moeilijkste beginnen. Hoop ik. We zullen er hoe dan ook aan moeten geloven. Dat is niet erg: daar zijn we hier voor. Afzien is goed. Vorig jaar was de eerste week in de duinen van Peru enorm zwaar en heftig, en ik verwacht dat het dit jaar twee keer zo’n week wordt. Als dat inderdaad zo is, gaan we een fantastische Dakar tegemoet. Dat wordt een enorme en heel mooie taart.”

Willems hoopt dat hij er bij terugkeer in Lima op 17 januari een fraaie kers op kan planten. Vorig jaar eindigde hij ondanks een koprol op de tweede dag op een keurige 24ste plaats en zijn doel is om elk jaar te verbeteren. “Dat is het mooie en tegelijkertijd vervelende van de duinen: je kunt er heel veel tijd verliezen, maar ook heel veel tijd goedmaken. Je praat niet over minuten, maar over uren. De koprol van vorig jaar kostte een paar uur, maar uiteindelijk viel het allemaal reuze mee.”
Als zoiets dit jaar weer mocht gebeuren, onverhoopt, en de schade is groter, dan is er voor het eerst wel de mogelijkheid om na de rustdag weer aan te sluiten. Willems heeft daar een beetje gemengde gevoelens over. “Eigenlijk vind ik het niks, maar misschien vind ik het over een week wel heel fijn. De mogelijkheid dat je uitvalt hoort erbij. Dat is onderdeel van de romantiek en het avontuur van de Dakar. Een herkansing hoort eigenlijk niet, vind ik. Weg is weg. Je hoopt alleen dat het voor anderen geldt en niet voor jezelf.”

Dakar 2019 begint nu echt voor Tim en Tom Coronel
Na een maandenlange voorbereiding staat het Dakar-avontuur van 2019 op het punt van beginnen. Tim en Tom Coronel zijn er helemaal klaar voor.

Op zaterdag vond in Lima de technische keuring plaats. Een belangrijk en spannend moment: zonder de benodigde stempels mag er niet gestart worden. Bovendien hebben Tim en Tom en hun team maandenlang dag en nacht gewerkt om The Beast 2.0 te ontwikkelen. Een kleine onvolkomenheid kan ernstige gevolgen hebben. “Het was wel even spannend, maar alles is binnen!”, zei Tim enthousiast. “Alles is klaar en het ziet er goed uit. De scrutineering ging allemaal hartstikke goed. We zijn er klaar voor, alles is onder controle.”

Nadat de brute bolide een nachtje in het parc fermé moest overnachten, vond op zondagavond lokale tijd de traditionele podiumceremonie plaats. Duizenden dolenthousiaste fans ontvingen de tweeling met open armen. “Wat een sfeer, wat een mensen. Niet normaal!”, zei Tom met een lach van oor tot oor. “Als we er nog geen zin in hadden, dan hebben we dat nu wel. Maandag gaat het feest echt beginnen met een pittig opwarmertje.” Tim vulde aan: “Ja ja, het gaat nu echt gebeuren. Hier hebben we maanden naartoe gewerkt. Ik kan niet wachten. Maar eerst nog een paar uurtjes slaap pakken vannacht, want die zullen we nodig hebben!”

De eerste etappe is relatief kort met slechts 84 kilometer aan proef. Toch kan schijn bedriegen, want het is een zware route door gigantische zandduinen. Vorig jaar ging menig deelnemer letterlijk en figuurlijk kopje onder. “Dat zand ligt ons doorgaans goed, maar het is ook ontzettend verraderlijk en gevaarlijk”, aldus Tom. “Mijn broer is heel erg sterk in de duinen, dus hij neemt het stuurwerk de eerste dagen voor zijn rekening. Na een dag of vier komen er meer stenen op de route en dan ga ik ook aan de slag.”

Mammoet Rallysport klaar voor openingsrit: ‘Super veel belangstelling bij startpodium’
Het startsein voor de 41e Dakar Rally heeft geklonken. De rallyrijders hebben met veel genoegen de podium ceremonie op Magdalena Beach in Lima over zich heen laten komen. Ongeveer 100.000 enthousiaste liefhebbers zwaaiden de deelnemers uit.

,,Het was geweldig. De belangstelling was enorm. Voor alle deelnemers was dit een een mooie aftrap,’’ zo reageerden de mannen van Mammoet Rallysport enthousiast op de Peruaanse ontvangst. ,,In Peru is de auto- en motorsport enorm populair. Dat hebben we vandaag weer van dichtbij kunnen zien. Er waren super veel mensen bij de start. Voor ons is het een leuk begin van de rally,’’ aldus Martin van den Brink.

Na de technische keuringen, de administratieve afhandelingen en de officieuze opening van de Dakar Rally is het vandaag tijd voor het echte werk. De eerste etappe brengt de rallyrijders van Lima naar Pisco. Na een verbindingsroute van 247 kilometer wacht de special van 84 kilometers. Hoewel de afstand relatief gering is lijkt het parcours geschikt om onderlinge verschillen te veroorzaken. De coureurs krijgen direct een paar serieuze Peruaanse duinen voor de kiezen. ,,We zijn er klaar voor,’’ zegt Martin van den Brink, die net als Janus van Kasteren, enorm uitkijkt naar de start van het evenement.

Vandaag beginnen 541 deelnemers aan de Dakar Rally. In totaal komen er 334 voertuigen aan de start. In de categorie trucks staan er 41 equipes op de deelnemerslijst.

De eerste truck (Eduard Nikolaev) begint vanavond om 19.36 uur (Nederlandse tijd) aan de proef over 84 kilometer. Martin van den Brink, Wouter de Graaff en Mitchel van den Brink openen de rally om 19.46 uur. Voor Janus van Kasteren, Erwin van den Bosch en Frank van Hoof begint het grote avontuur om 20.01 uur.

© Fotop

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *