Dakar Quotes 2019 etappe 3

Willems klem in doodlopende vallei
Je kon er eigenlijk niet verkeerd rijden, zo smal was de canyon waar de auto’s in de derde etappe van de Dakar Rally doorheen moesten. Maar Maik Willems slaagde er toch een doodlopende inham uit te zoeken, waar hij minstens een kwartier in vast stond. “Het was te smal om te draaien en 50 meter achteruit terug ging ook niet vanzelf. Daar hebben we wel even staan rotzooien. Ach ja, kan gebeuren.”

De wedstrijdproef van 331 km op de route van San Juan de Marcona naar Arequipa was een taaie, waar menig topcoureur niet zonder kleerscheuren doorheen kwam. Willems en zijn navigator Rob van Pelt hadden in vergelijking daarmee niet te klagen. “Natuurlijk zijn wij ook aan het zoeken geweest in het begin, net als iedereen”, zei Willems. “Het waren mooie duinen, best stevige dingen. Daar kwamen we wel goed doorheen.”
De Bastion Toyota kwam in elk geval niet vast te zitten, zoals aantal toppers. Wel hadden Willems en navigator Rob van Pelt te maken met drie lekke banden plus twee die eraf liepen. “Ik had de keus: of een heel diep gat, of het risico van aflopen van de voorwielen. Het werd het laatste. En later nog een gewone lekke band en een dubbele klapper, inclusief de velgen naar de kloten, bij het passeren toen ik – dom, dom – uit het spoor ging.
Bij deze klapper kwamen we dus reservebanden tekort, want die hadden we al gebruikt. Rob, met de gouden handen, is er in geslaagd zonder materiaal een band weer op een velg te krijgen en zo konden we dus de laatste 150 km rustig naar de finish rijden.”
“Een mooie dag”, vond Willems. “Zeker niet eenvoudig, maar dat past wel goed in de opbouw van de rally: elke dag een beetje moeilijker.”

Tim en Tom Coronel melden zich in top-20 van loodzware etappe
Tim en Tom Coronel hebben een uitstekende derde etappe in de Dakar Rally 2019 achter de rug. Waar de een na de ander in de problemen kwam, reed het duo naar een uitstekende zeventiende plaats.

Op dag 3 van de zwaarste uithoudingsproef voor mens en machine stond 331 kilometer special stage op het programma. Het werd een ware uitputtingsslag. Menig topper vond zijn Waterloo in de verraderlijke duinen rond San Juan de Marcona. Tim en Tom gebruikten hun ervaring van de afgelopen jaren door slim en behoudend te beginnen. Vele concurrenten reden zich vast of eindigden met een flinke bak schade. De tweeling reed om alle problemen heen en meldde zich in de top-20 van het dagklassement.

“Het begin was heel heftig met opnieuw enorme duinen”, blikte Tim terug. “We speelden het slim door bovenop de duinen even stil te gaan staan om te kijken wat de rest aan het doen was. Het was één groot slagveld, we zagen heel wat deelnemers pielen in het zand. Wij gingen er links omheen en dat pakte goed uit. Eenmaal beneden kwamen we in een rio terecht waar we niet hadden moeten rijden. Het paste ook niet: de auto was te breed maar ik bleef maar volgas houden. We voelden ons net een pingpongbal: van links naar rechts. Na 500 meter vlogen we er weer uit. Serieus gaaf!”

In de laatste dertig kilometer verloor de tweeling nog wat tijd door een lekke band, maar verder verliep de zware etappe zonder noemenswaardige problemen. “Weer geen Coronel-waardige dag! Normaal slapen we in de woestijn, zijn we uren aan het sleutelen en vallen we van ellende in ellende. Dat hebben we nu nog helemaal niet gehad”, lachte Tom. “Tim ging erg goed. We kwamen tweemaal bijna vast te zitten in de duinen maar hij keerde slim om. Wat me opvalt is dat hij echt een goede swing te pakken heeft. En het autootje doet het gewoon nog steeds fantastisch. We hebben geen enkel probleem gehad. Ik ben erg blij met hoe het tot nu toe gaat.”

Opgeven is geen optie voor Van Loon
De derde etappe is traditiegetrouw een zware, zo ook dit jaar. In de top twintig vallen diverse equipes ver terug in het klassement, helaas behoren Erik van Loon en Harmen Scholtalbers ook tot die groep. In de duinen gaat het mis en raakt de jack krom van de Toyota Hilux. In het stof van een truck klappen Van Loon en Scholtalbers op een steen, twee wielen en het stuurhuis kapot. Na een reparatie bij het servicepunt kunnen zij hun weg vervolgen. Van Loon finisht wel, maar verliest ook de kans op een topklassering.

“Tot de duinen ging het goed,” vertelt Van Loon. “Prokop stond vast, maar dat zagen we net te laat. Daardoor moesten we uitwijken en kwamen we zelf ook vast te staan. Het gewicht leunde helemaal naar beneden, dus probeerde ik om met de jacks los te komen. Dat werkte, maar toen schoof de auto omlaag: jack krom. Ik dacht dat de rally voorbij was, maar gelukkig konden we hem afzagen en door. Een uur later komen we in het stof van een Kamaz te zitten en klappen we vol op een steen. Twee wielen en het stuurhuis kapot, dus ook geen stuurbekrachtiging meer. Gelukkig was het toegestaan om te servicen bij het CP, dus de auto gerepareerd en door. Alle waypoints gepakt en daarna gewoon goed door kunnen rijden.”

Na middernacht arriveerden Van Loon en Scholtalbers pas in het bivak: “462 kilometer was het nog vanaf de finish tot Arequipa, dwars door de bergen. Maar we zijn er! Morgen begint de marathonetappe, in totaal 800 kilometer zonder service. Ik heb er zin in.”

Becx staat heel lang “bijna” vast
De derde etappe brengen eigenlijk geen problemen met zich mee voor Michiel Becx en Edwin Kuijpers. Doordat zij als 55e van start gaan, tussen auto’s en trucks, is het parcours op veel plaatsen kapot gereden. De gigantische duinen van Peru, een tikje onervarenheid en het helpen van andere deelnemers kosten uiteindelijk iets meer dan drie uur tijd.

De meeste vertraging die Becx opliep, kwam voort uit de status van de duinen: “Er waren al aardig wat voertuigen over de proef heen toen wij er kwamen. Het eerste stuk was niet zo ingewikkeld, maar toen kwamen de duinen. Onvoorstelbaar wat zaten er hoge tussen. Dit hebben we nog niet eerder getest, dus we waren hier en daar wat te bang dat het mis zou gaan. Daardoor hebben we vrij lang bijna vast gestaan. Er waren duinpannen zover kapot gereden dat we moesten improviseren of dat we dachten: dat kan écht niet. Maar met het vermogen van de MitJet ging dat eigenlijk prima!”

Behalve de duinen, die intussen op enorm veel respect kunnen rekenen van Kuijpers, had Becx ook wat last van fouten van anderen. “Zo hebben we nog in een rio gestaan waar iemand niet uit kwam. Dan sta je gewoon te wachten, maar we probeerden nog maar eens om het vermogen van de MitJet te gebruiken om eruit te komen en dat lukte nog ook. Onderweg nog samen met Erik Wevers een andere rijder geholpen, die op z’n kop lag, Kortom: het was me een dagje, maar wel zonder problemen!”

Morgen staat het eerste gedeelte van de marathonetappe op het programma, maar Kuijpers moet eerst nog even de duinen verwerken: “Zo gigantisch, niet normaal. Ik kan dit geen duinen meer noemen. Nee, dit is Mijnheer de Duin. Ze heten hetzelfde in mijn roadbook, maar ik respecteer ze meer dan ooit. We moeten nu nog 450 kilometer naar het bivak, dus ik heb nog wel wat tijd om het te verwerken.”

Van Kasteren blijft ‘rollen’ en schuift top tien binnen
Het gehalveerde team van Mammoet Rallysport heeft in de derde etappe van de Dakar Rally karakter getoond. Janus van Kasteren zorgde voor een sportieve opsteker door de Renault als zesde over de finish te brengen. ,,Ik ben heel blij met dit resultaat. Er waren veel equipes met problemen onderweg. Wij zijn blijven ‘rollen’ en zijn super tevreden met de uitslag.’’

De zesde plaats in de etappe van San Juan de Marcona naar Arequipa geeft de formatie van Mammoet Rallysport mogelijk de noodzakelijke moraal om de komende zeven etappes met ‘nieuwe energie’ tegemoet te zien. Het gedwongen afscheid van Martin van den Brink, Wouter de Graaff en Mitchel van den Brink betekende ook voor de totale serviceploeg een ‘mokerslag’. Het resultaat van Janus van Kasteren is voor de rally formatie uit Harskamp een ‘doekje voor het bloeden.’

Janus en zijn co-piloten Erwin van den Bosch en Frank van Hoof reageerden direct na afloop van de special stage opgetogen. ,,We hebben geen grote problemen gehad. We moesten wel een keer terug om een waypoint te zoeken en we hadden wel eens moeite om een duin in één keer te pakken. We zijn echter gevrijwaard gebleven van serieuze problemen.’’

De Brabantse formatie begon als 16e aan de lange rit van woensdag. ,,We zagen al snel diverse equipes vast staan of haalden trucks in die voor ons waren gestart. Dan krijg je wel het gevoel dat het goed gaat. We voelden dat we ergens in de top tien konden eindigen. Een zesde plaats is dan natuurlijk helemaal prima.’’

De 32-jarige rallyrijder uit Veldhoven wist wat hem te doen stond. ,,We wilden vooral blijven rollen. Als je blijft rijden en andere teams staan stil dan maak je veel tijd goed. We zagen de problemen bij de teams van De Rooy (Gerard de Rooy, Ton van Genugten en Maurik van den Heuvel verloren vandaag veel tijd). We zagen een Kamaz (Mardeev) stilstaan en ook de Maz-teams hadden problemen. Wij bleven soepel door de duinen rijden en op de slechte paden met veel stenen hebben we geen lekke band gehad.’’

Janus van Kasteren verloor uiteindelijk 40 minuten en 55 seconden op etappewinnaar Andrey Karginov. Eduard Nikolaev gaf vandaag 14 minuten toe op zijn Kamaz-teamgenoot, maar blijft wel leider in het klassement. Federico Villagra is tweede op 5.17 minuten. Janus van Kasteren maakte een reuzensprong in het klassement. De equipe van Mammoet Rallysport klom van de 17e plaats naar de negende positie in het klassement. ,,Het is prettig dat we in de top tien staan.’’

‘De toppers zijn te snel voor ons’

Volgens Janus gaat de formatie in de Renault K520 de komende dagen niet proberen om de toppers te volgen. ,,We weten dat de mannen van Kamaz en van Team De Rooy veel te snel voor ons zijn. Wij moeten gewoon blijven rijden. Als de rest dan fouten maakt schuiven we vanzelf op. Dat wordt onze tactiek voor de komende dagen.’’

Donderdag staat het eerste deel van de marathon-etappe op het programma. Na de rit over 405 kilometer naar Tacna mogen de monteurs van Mammoet Rallysport niet een de truck werken. Janus, Erwin en Frank moeten het onderhoud zelf verrichten. ,,We zijn blij dat we vandaag op tijd terug zijn om het nodige onderhoud te kunnen doen in het bivak. De truck voelde prima vandaag. Hopelijk kunnen we dit de komende dagen een mooi vervolg geven.’’

Voordat de formatie de truck in handen kan geven van de serviceploeg moet er nog wel een ‘stukje’ worden gereden. ,,We hebben nog ruim 400 kilometer voor de boeg,’’ aldus Janus net na het afleggen van de derde etappe (rond 16.00 uur lokale tijd) . ,,Volgens het roadbook gaat de route ook nog over veel bergpaden. De reistijd is volgens het schema nog wel een uurtje of acht…’’

De start van de marathon-etappe is donderdag net voor de klok van 15.00 uur (Nederlandse tijd).

© Fotop


Etappe 3 rampdag voor Team De Rooy
De derde etappe van de Dakar Rally 2019 is voor Petronas Team De Rooy Iveco uitgelopen op een rampdag. Alleen Federico Villagra wist zonder kleerscheuren de 331 km tussen San Juan de Marcona en Arequipa te volbrengen. De Argentijn werd tweede en bezet die plaats ook in het klassement. Ton van Genugten verloor bijna een uur, Gerard de Rooy bijna anderhalf uur en Maurik van den Heuvel nog veel meer.

© Willy Weyens


De Rooy begon goed aan de loodzware proef, maar kwam in de duinen op ongeveer 80 km in de problemen. “Bovenop een duin aangekomen bleek het te zacht en ik probeerde terug te draaien, maar was net te laat, waardoor we vast kwamen te zitten. Eén wiel hing in de lucht, dus ik kon niet weg. Toen ik het na het graven nog een keer probeerde, brak het hart uit mijn stuurwiel. Dat hebben we niet bij ons, dus ik moest wachten op de anderen.”
Dat duurde al lang. Van Genugten en Van den Heuvel waren immers een heel eind na De Rooy pas gestart en onderweg kregen ook zij problemen. “In de duinen gaf de sensor van de turbo een storing aan”, vertelt Van Genugten. “Daardoor houdt de motor in en geeft die minder vermogen. Ik kwam in de duinen zoveel power tekort. Ik kwam gewoon niet boven. Ik moest voortdurend terugsteken en improviseren, dus toen ik bij Gerard kwam, kon ik ook niet veel doen.”
Maurik van den Heuvel wisselde zijn stuur met dat van De Rooy, zodat de kopman van Petronas Team De Rooy Iveco verder kon. Om zelf ook weer door te kunnen, moest Van den Heuvel wel eerst het kapotte stuur repareren. Daarvoor was een boormachine nodig, dus moest hij wachten op de servicetruck. Van den Heuvel is op het moment van schrijven nog bezig aan de derde etappe.
In het klassement viel Gerard de Rooy terug naar de zevende plaats op 1.17 van de voorlopige klassementsleider Eduard Nikolaev. Ton van Genugten staat zesde op 1.16. “Het is een zware domper, maar het is ook nog maar de derde dag”, constateerde De Rooy.

© Rallymaniacs

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *