Dakar Quotes 2019 etappe 4

Michiel Becx maakt een van de moeilijkste keuzes uit zijn carrière
De vierde etappe van Dakar is het eerste deel van de marathon etappe waarbij de deelnemers geen service hebben. Het terrein is zwaar, veel zand en fesh fesh en veel stenen. Veel van de pistes zijn kapot gereden tegen de tijd dat Michiel Becx en Edwin Kuijpers daar doorheen moeten. Op diverse plaatsen kiezen zij ervoor om een omleiding te nemen, omdat bepaalde stukken onbegaanbaar zijn. Op een van die stukken rolt de MitJet en lijkt er motorschade te zijn ontstaan. Becx moet een moeilijke keuze nemen en besluit om terug te rijden naar Arequipa, hij moet opgeven.

Aanvankelijk wilden Becx en Kuijpers niet opgeven, maar de sweeper overtuigde Becx toch om via de harde weg terug te rijden. “Het was echt een zware dag, veel zand en stenen. We hebben ruim drie uur vast gestaan in die witte fijne fesh fesh, tot aan onze knieën. Daarna bleef het lastig, zoveel stukken waren echt kapot gereden. Daardoor hebben we gezocht naar alternatieve pistes om zo toch door te kunnen. Eentje was zo scherp en zacht dat we rolden met de MitJet, maar we kwam wel weer op onze wielen terecht. We konden verder tot de neutralisatie, helaas bleek daar dat de motor een tik heeft gehad.”

Zij begonnen het tweede gedeelte in de schemering: “Het werd al donker, maar we gingen het toch proberen. We zagen al deelnemers terugkomen omdat het niet te doen was. Dat bleek ook, het was zo donker dat we echt niets zagen. Maar, we wilden niet opgeven dus we reden verder. Uiteindelijk raken we in een greppel en rijden we daar lek. Daarna was het onmogelijk geworden, we besloten om op een berg in de vallei te overnachten. Daar hebben we eerst de auto klaar gemaakt om door te kunnen wanneer het licht werd, want we hadden een krom wiel en het bandenaflaatsysteem was afgebroken.”

“Op een gegeven moment komt de sweeper voorbij en wij praten met hem over de proef en het vervolg. Zij adviseren om terug te rijden naar Arequipa omdat morgen doorgaan waarschijnlijk ook niet lukt doordat de route daar nog slechter was. Als er dan iets zou gebeuren dan waren we op onszelf aangewezen. Wij wilden natuurlijk door, maar zij adviseerden echt om terug te keren. Uiteindelijk hebben we dat toch gedaan, maar ook dat was een tocht… Wederom veel kapot gereden en langs diepe ravijnen. Om 1 uur waren we in Arequipa.”

Becx wil op zondag graag verder rijden: “In het reglement staat de optie voor diegene die zijn uitgevallen in de eerste week om te kunnen herstarten in de tweede week. Het levert geen medaille op, maar je leert wel veel. Dat is voor ons de reden om te proberen, dus we gaan de komende twee dagen proberen om de MitJet te herstellen. We hebben echt alles geprobeerd, maar onze eigen veiligheid is het allerbelangrijkste.”

Riezebos krijgt puinbak vol stenen voor zijn verjaardag
Nee, een echt leuke dag was het niet op de verjaardag van Jasper Riezebos. De navigator van de Rainbow-truck kreeg een etappe vol rotzooi en stenen cadeau. Hij loodste zijn chauffeur Gerrit Zuurmond er wel foutloos doorheen, zodat hij in het marathonbivak in Tacna toch nog wat te vieren had.

De vierde etappe van de Dakar Rally was lang en zwaar: 406 km met lange stukken vol smerige feshfesh, waar de trucks diep in wegzakten, en heel veel stenen. “Eén grote puinbak. Niks lolligs aan”, vond Riezebos, die 25 jaar werd. “Bijna zeven uur lang bonken door de feshfesh en hopen dat je geen verkeerde steen raakt. In het begin zaten nog wel wat duintjes, maar in het tweede deel zaten ook wat tricky bergpasjes, waarvoor we af en toe even achteruit moesten steken om de bocht te halen.” Kort voor het einde van de special raakte er ook nog een band lek, maar die kon monteur Klaas Kwakkel bijpompen tot aan de finish. Daar konden de Rainbow-mannen de band wisselen.

De vierde etappe vormde het eerste deel van de marathonetappe. De auto’s en trucks staan in een afgesloten bivak in Tacna, de assistentie is in Arequipa achtergebleven. “Ze hebben vanmorgen wel voor me gezongen hoor”, vertelt Riezebos. “Vorig jaar was iedereen het vergeten. Ik zelf ook. Toen kwamen we na twee nachten ploeteren pas tegen de morgen in het bivak. Dan is dit toch leuker: gewoon ’s avonds in het bivak aankomen en niet al te veel gedonder.”
Vrijdag gaat de rally weer terug naar Arequipa: een rit van 517 kilometer die pas vrij laat begint. De Rainbow-truck wordt zeker niet voor het donker aan de finish verwacht.

Willems worstelt twee uur voor niks in de feshfesh
Er werd wat af gevloekt in de Bastion Toyota tijdens de vierde etappe van de Dakar Rally 2019. Al vroeg in de 406 km lange etappe van Arequipa naar Tacna reden Maik Willems en Rob van Pelt verkeerd. Pas na twee uur worstelen in de feshfesh kwamen ze erachter dat het voor niets was geweest. “Het was een ouderwetse klotedag”, vond Willems.

Willems en Van Pelt hadden lang niet in de gaten dat ze verkeerd waren gereden. “Er reden nog een boel auto”, vertelt Willems onderweg naar het marathonbivak van de auto’s en trucks in Tacna. “De aanwijzingen in het roadbook leken ook te kloppen: je moest schuin naar boven toe een heuvel op. Het was overal spierwit, een spookachtige kleur feshfesh, zo zacht als water bovendien. We zijn twee uur aan het martelen geweest om boven te komen en daar bleek dat we toch echt in de verkeerde vallei zaten. Alle moeite voor niets. Dus toen heeft het wel even gestormd in de auto. Dat was ook snel weer over, want het is zoals het is.”
Door die vroege twee uur oponthoud kwam Willems terecht in de achterhoede, waardoor de etappe nog moeilijker werd dan ie al was. “Dan loop je vanzelf weer tegen allerlei andere problemen aan. We reden volle bak in het stof. Je ziet dan dertig, veertig seconden lang niets, dus je raakt wel eens hier en daar een steen of een rots. Het laatste stuk hebben we in het donker gereden.”

Op wat schade aan het bodywork na bleef de Toyota gevrijwaard van grote ellende, zodat Willems en Van Pelt in het marathonbivak niet al te veel werk hebben. In Tacna hebben ze niet de beschikking over de monteurs van het Bastion Hotels Dakar Team, maar moeten ze alles zelf doen. Het tweede deel van de marathonetappe is een route van 517 km terug naar Arequipa. Omdat de start is verlaat (wegens verwachte mist) zal Willems vrijwel zeker het tweede deel van de proef in het donker rijden. Maar eenmaal terug in Arequipa wacht hen de rustdag.

‘Ik ben super tevreden met deze resultaten’
,,Dit resultaat geeft ons weer veel vertrouwen.’’ Martin van den Brink reageerde enthousiast nadat duidelijk was dat Janus van Kasteren als zevende was geëindigd in de vierde etappe. ,,We gaan er alles aan doen om deze lijn door te trekken,’’ zo liet de teameigenaar van Mammoet Rallysport weten.

Janus van Kasteren en zijn co-piloten eindigden opnieuw in de top tien en waren daarmee, net als woensdag, opnieuw de beste Nederlanders in het dagklassement. In het algemeen klassement staat Janus zevende op 2.03.39. Gerard de Rooy (vijfde) staat slechts een kwartiertje voor de mannen van Mammoet Rallysport.

‘Alles aan doen om te kunnen presteren’

Martin van den Brink is na zijn gedwongen afscheid volop aan de slag gegaan om alles binnen zijn team in goede banen te leiden. ,,Ik ben verantwoordelijk voor deze ploeg en zal er alles aan doen om het voor iedereen mogelijk te maken om zo goed mogelijk te presteren.’’

Na de zesde plaats van woensdag en de zevende klassering van vandaag is het vertrouwen bij Martin ook weer toegenomen. ,,Ik ben super tevreden met het resultaat van vandaag. Het is prettig dat Janus goed presteert. We begonnen met twee trucks van Mammoet Rallysport en er was geen rolverdeling. Nu ik uit de rally ben zetten we alle kaarten op Janus. Dat lijkt mij duidelijk.’’

De Harskamper is in het bivak van Arequipa naast stimulator en inspirator ook een organisator. In Peru wacht de crew van Mammoet Rallysport een teambuildings uitje. ,,Vanavond komt de truck niet in het bivak in verband met de marathon-etappe. Voor alle mannen een mooie gelegenheid om even te herstellen. We gaan vanavond met het hele team ergens iets drinken. Dat hebben ze na een paar zware dagen wel verdiend. Dan maken we ook het strijdplan voor de komende dagen duidelijk,’’ aldus de teammanager.

Mitchel van den Brink vliegt naar huis

Martin regelde vandaag vanuit Arequipa ook een vlucht naar huis voor zoon Mitchel. De 16-jarige Harskamper geeft er de voorkeur aan om zijn studie op te pakken. ,,Het is een goede beslissing om voor school te kiezen. We hebben een vlucht voor hem geboekt. Mitchel vliegt morgen via Arequipa naar Lima en dan naar Amsterdam.’’

Het vertrek van de co-piloot betekent tevens dat Martin niet meer in actie komt in de rally voor de uitvallers. ,,We waren zeker van start gegaan als het mogelijk was. Wij kunnen echter niet rijden, omdat de rolkooi niet veilig genoeg meer is. We kunnen de veiligheidsbeugel in de cabine ook niet ter plaatse vervangen of voldoende repareren. Voor ons is het dus definitief over en sluiten.’’

‘Het was een grote sloperij’

Janus van Kasteren was zeer te spreken over het resultaat in de vierde etappe over 405 kilometer. De rallyrijder uit Veldhoven klonk erg vrolijk vanuit het gesloten bivak in Tacna. ,,We zijn zeer tevreden met de zevende plaats en de achterstand van 19 minuten. We hebben een zware dag gehad. Het parcours was heel slecht. Het leek wel een sloperij. Heel veel stenen en fesh-fesh. Het leek wel of we in Marokko reden. We hebben wel een keer vastgestaan in dat hoge gras, maar dat was door het aflaten van de banden snel opgelost. We hebben gelukkig geen banden lek gereden. Er waren vandaag weer veel concurrenten die met een kapotte band stil stonden.’’

Om 17.00 uur (plaatselijke tijd) waren de co-piloten van Janus al druk bezig met het onderhoud aan de Renault. ,,Erwin en Frank zijn al begonnen met het noodzakelijke onderhoud. We hebben geen grote problemen. We moeten uit voorzorg een paar banden wisselen, maar verder ziet het er goed uit.’’

Volgens Janus heeft de equipe van Mammoet Rallysport ,,zeer bewust gereden.’’ De vijfde etappe telt vrijdag namelijk nog 519 kilometer. ,,Het was belangrijk om aan de dag van morgen te denken. Frank en Erwin hebben mij wel af moeten remmen. Gelukkig is dat gelukt. We kunnen vanavond op tijd naar bed en kijken uit naar de vijfde etappe.’’

Vrijdag worden de rallyrijders herenigd met hun serviceteams, die in het bivak van Arequipa op hun terugkomst wachten.

© Arjan Schimmel.


Van Loon herpakt zich in eerste deel van de marathon etappe
Veel stenen, feshfesh en erg veel stof, dat zijn de belangrijkste elementen van de vierde etappe van Dakar 2019. Voor Erik van Loon en Harmen Scholtalbers resulteert dit in de twaalfde tijd en daarmee zijn zij de snelste Nederlanders vandaag bij de auto’s. Ondanks lekke banden en even vast staan, zijn zij tevreden met het resultaat en komen zij het eerste deel van de marathon etappe goed door.

DAKAR RALLY 2019 TEAM VANLOON


Het zand vandaag was erg los, Van Loon was dan ook niet de enige die zich vast reed. “We hebben tien tot vijftien minuten vastgestaan. Maar de feshfesh was extreem los en diep. Daardoor was er dus ook heel erg veel stof. Tussen de stukken met zand waren er stukken met veel stenen. Daar hebben we twee keer lek gereden. Dat kost tijd, maar daar heeft vandaag het grotendeel last van.”

Vanavond is er geen service in het marathonbivak en zijn de deelnemers op zichzelf aangewezen. “Daar hou je natuurlijk wel een beetje rekening mee onderweg, maar je kunt niet te langzaam rijden. We hebben de twaalfde tijd neergezet, dus we hebben zeker niet te langzaam gereden. De auto staat er goed bij, we hebben een checklist en die gaan we doorlopen om de auto weer goed te krijgen voor morgen.”

Opnieuw geen vlekkeloze dag voor Team De Rooy
De vierde etappe van de Dakar Rally 2019 was opnieuw geen probleemloze dag voor Petronas Team De Rooy Iveco. Gerard de Rooy finishte als elfde op ruim 35 minuten achterstand van etappewinnaar Andrey Karginov, als gevolg van een kromme spoorstang en een kapotte band. Maurik van den Heuvel eindigde net voor De Rooy als tiende op 32 minuten. Hij had opnieuw te kampen met een motor die in de noodloop schoot. Federico Villagra, bij aanvang van de etappe nog derde in het klassement, viel ver terug door nog onbekende problemen.

Ton van Genugten kwam op weg naar de start van de etappe al in de problemen door een motorstoring. Op de verbinding, 50 km voor de start, moest dat eerst worden gerepareerd, omdat het geen optie was om met een haperende motor de proef in te gaan. Met ruim twee uur vertraging begon Van Genugten aan de 405 km lange rit, die het eerste deel van de marathonetappe vormt. Hij is op het moment van schrijven nog onderweg, maar liet op een stukje neutralisatie halverwege de proef weten geen hinder meer te ondervinden.
Ook de motor van de truck van Maurik van den Heuvel schoot weer in de noodloop door een storing. “Na een reset ben ik op 70, 80 procent van het vermogen gaan rijden, om te voorkomen dat het weer zou gebeuren. Daardoor kon ik het vermogen gebruiken om het moment dat het écht nodig was.” Door het mulle feshfesh, waar de truck soms wel een halve meter in wegzakte, ging het daardoor minder vlot dan Van den Heuvel had gewild.

Gerard de Rooy had in het begin van de 405 km lange etappe vooral veel last van stof. Door de problemen van de derde etappe was hij ver naar achter gestart, maar door de enorme stofwolken die het diepe en mulle feshfesh veroorzaakte, kon hij moeilijk langs de auto’s en buggy’s komen. “Ik heb nog nooit zóveel stof gezien”, zei De Rooy. “Je zag geen hand voor ogen, maar ik heb toch 20, 25 auto’s ingehaald.”
In een canyon, waar je op twee manieren naar boven kon, stond een buggy vast in het zand. De Rooy moest die eerst los trekken voordat hij erlangs kon. Bij het ingaan van de neutralisatie halverwege de etappe zag hij dat de Kamaz die achter hem was gestart hem daarbij voorbij moest zijn gegaan. Op het stukje verharde weg kwam De Rooy er ook achter dat hij op een van de vele stenen die in het feshfesh verborgen lagen de spoorstang krom moest hebben gereden. “Daarom heb ik in het tweede deel kalmer aan gedaan om de schade niet te verergeren.” Toch kreeg hij in dat tweede deel nog te kampen met een kapotte band. De crew van Maurik van den Heuvel hielp bij het wisselen.
Onderweg stopte De Rooy ook nog even bij teamgenoot Federico Villagra die met panne stond. “Maar hij riep dat we door moesten rijden, omdat hij bijna klaar zou zijn. Hij zei iets over de uitlaat, maar wat er precies aan de hand was, weet ik niet.”

De problemen bij alle vier de Iveco’s komen uiterst ongelegen. De vierde en vijfde etappe vormen samen de marathonetappe. De monteurs moesten in Arequipa blijven. De racecrews van Team De Rooy zijn vanavond en vannacht dus op zichzelf aangewezen. De etappe terug naar Arequipa is nog eens 517 km, met naar verwachting weer veel feshfesh en stenen.

© Willy Weyens

En we sluiten af met de race naar Dakar, de Africa Eco Race, waar ze al bij etappe 9 zijn.

ANOTHER MAGNIFICENT DAY !
For the second day since the beginning of the AFRICA ECO RACE 2019, the caravan of the rally will not be moving as the competitors will be racing in a loop of 375 km around Chinguetti, city part of the UNESCO world heritage sites, located approximately 60 km from the Amodjar bivouac A difficult day ahead for the competitors as the navigation, as many times before, will be challenging. On the other side, the sand was not as much as an obstacle as we would have thought and the 100 kilometers of dunes were raced without much difficult.

BOUWENS PUTS ON A SHOW IN THE TRUCK CATEGORY
After breaking down in their IVECO yesterday, Igor BOUWENS, Tom DE LEEUW and Ulrich BOERBOOM had to catch up today. Mission accomplished for the Belgium team who scored 2nd time in the auto/truck category, 2’31’’ from David GERARD. Most importantly, they are ahead of the TATRA of Tomas TOMECEK by 32’34’’ and Elisabete JACINTO, Jose MARQUES and Marco COCHINHO’s MAN by 35’46’’. The Portuguese keep nevertheless their advantage in the general ranking with over two hours on Noël ESSERS, Marc LAUWERS, Johan COONINX in their MAN and Johan ELFRINK & Dirk SCHUTTEL in their MERCEDES.

Today, the caravan of the AFRICA ECO RACE will leave the Adrar region to join Akjoujt, usual stop for the AFRICA ECO RACE. In 2018, it was this last special stage of Mauritania was the hardest of the 10th edition. Even though the selective area of 472 kilometers has changed and two thirds of the track is renewed, the day will still be very challenging.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *